Ar reikalinga Lietuvai Liaudies partija?
Andrius NAVICKAS
Bernardinai.lt vyr. redaktorius
|
Andrius NAVICKAS
|
Tuos, kurie, perskaitę šio teksto pavadinimą,
sunerimo, jog agituosiu už dar vienos partijos steigimą, turiu nuraminti
esu tvirtai įsitikinęs, kad svarbiau rūpintis jau egzistuojančių
partijų kokybe nei kurti naujas. Šiandien svarbiau ne kurti pažadus,
galinčius kuriam laikui suvilioti rinkėjus, bet siekti didesnio
skaidrumo politiniame gyvenime. Jei norime, kad politinės partijos
išsikovotų deramą pagarbą, pirmiausia būtina, kad skirtingi partijų
pavadinimai reikštų realiai skirtingas (ir kartu atsakingas) alternatyvas.
Jau beveik pripratome, kad egzistuoja kelios krikdemų, liberalų
ar socialdemokratų partijos, kurios tarpusavyje kovoja aršiau nei
su kitų politinių ideologijų atstovais. Savo ruožtu apie lyderį
pagal UAB logiką suburtos politinėmis pasivadinusios organizacijos
jau įrodė savo negyvybingumą.
Kuria kryptimi vertėtų mums judėti? Manau, kad
labiausiai vertas dėmesio yra Europos parlamento partinis susiskirstymas.
Kaip žinia, čia veikia trys pagrindinės politinės šeimos: Liaudies
partijos, socialistų ir liberalų.
Dvi diferenciacijos ašys
Politinis Europos parlamento spektras nėra atsitiktinis.
Jis atspindi dvi šių dienų pasaulyje partinei diferenciacijai svarbiausias
ašis.
Viena vertus, skirtingi atsakymai pateikiami į
klausimą kiek valdžia turi kontroliuoti valstybėje vykstančius
procesus? Ar svarbiau akcentuoti individualią iniciatyvą, savaimines
bendruomenių galias, ar per įvairias socialines programas vykdomą
gėrybių perskirstymą? Ką turėtume labiau vertinti laisvę, atsakomybę
- ar socialinę lygybę? Atsakymai šį klausimą leidžia skirti dešinę
ir kairę ekonomines politikas. Tiesa, pastaraisiais dešimtmečiais
stebima atsakymų į minėtus klausimus panašėjimo tendencija. Kartu
galima teigti, kad partinėje diferenciacijoje vis svarbesnė tampa
kita ašis - skirtinga žmogaus laisvės ir moralinių vertybių vaidmens
valstybės gyvenime samprata. Ar tradiciniai socialiniai institutai
bei moralinės vertybės yra asmens laisvės sklaidos laukas, ar šios
laisvės apribojimai? Ar valstybė turi rūpintis bendruoju gėriu ir
remtis konkrečiu vertybiniu pagrindu - ar turi būti skrupulingai
neutrali bet kokių pasirinkimų atžvilgiu? Ar gėjų porų santykiai
gali būti prilyginti tradicinėms santuokoms? Ar valstybė gali riboti
tokius dalykus kaip prostitucija, narkomanija, eutanazija, eksperimentai
klonavimo srityje?
Liaudies partija krikščioniškų vertybių politikoje
bastionas
Jei skirtumai ekonominės politikos srityje paprastai
atskiria socialistus nuo liberalų bei Liaudies partijos, tai antroji
diferenciacijos ašis leidžia socialistams ir liberalams veikti išvien.
Puolimas prieš Rocco Buttiglione aiškiai parodė, kad socialistai
ir liberalai šiandien turi daug bendro, o Liaudies partija lieka
vienintelis krikščioniškų vertybių politikoje bastionas Europoje.
Tai būtina įsisąmoninti ir Lietuvos politikams.
Natūralu, kad, svarstydamos mokesčių politiką, Tėvynės sąjunga ir
liberalcentristai (ar net liberaldemokratai) gali veikti kartu,
tačiau ši vienybė pranyksta, kai išgirstame apie kai kurių liberalcentristų
siūlymus įteisinti prostituciją, gėjų porų santykius ar žymios liberaldemokratės
svarstymus, jog tradicinė šeima yra kalėjimas moteriai.
Stebint tai, kokie klausimai šiandien svarstomi
kitose ES valstybėse, galima drąsiai teigti, kad, aprimus politinių
skandalų vėtroms Lietuvoje, prasidės svarbios kautynės šeimos politikos,
krikščioniškų vertybių vaidmens visuomenės gyvenime klausimais.
Tai bus ne tik svarbus išbandymas krikščioniška vadinamai Lietuvos
visuomenei, bet ir mūsų partinei sistemai. Matysime, ar krikščioniškas
vertybes į savo programas mėgstančios įsirašyti Lietuvos partijos
sugebės realiai šias vertybes apginti.
Konservatoriai ir krikščionys demokratai neįvykusi
sąjunga
Lietuvoje Liaudies partijos ideologijai atstovauja
tiek Tėvynės sąjunga, tiek Lietuvos krikščionys demokratai. Tačiau,
nepaisant bendros pozicijos daugeliu klausimų, šios partijos išlieka
veikiau konkurentės nei partnerės.
Tiesa, 1996 2000 metais šios partijos bandė
įrodyti, kad sugeba veikti kartu, suformavusios valdančiąją koaliciją.
Tačiau, panašu, būtent to laikotarpio nuoskaudos labiausiai trukdo
veikti kartu šiandien. Krikščionys demokratai prisimena, jog konservatoriai
į juos žiūrėjo iš aukšto, menkai paisė jų nuomonės, o vėliau net
apskritai perėmė Švietimo ir mokslo ministerijos valdymą. Konservatoriai
savo ruožtu įsižeidę dėl krikdemų laikysenos 2000 metų Seimo rinkimuose.
Tuometiniams krikdemų lyderiams buvo suteiktos dešiniesiems tradiciškai
palankios rinkimų apygardos. Nepaisydami to, prieš pat rinkimus
krikdemai viešai plūdo konservatorius.
Vėliau tarpusavio santykius dar pablogino LKDP
jungimasis su Kaziu Bobeliu ir jo bičiuliais. Partijoje didžiulę
įtaką turėjęs Petras Gražulis savo ruožtu nuosekliai kartojo, kad
konservatoriai yra visų blogybių šaltinis. Santykius blogino ir
nesutarimai kai kuriose savivaldybėse, kur konservatoriai ir krikdemai
atsidūrė skirtingose politinių barikadų pusėse. Krikdemai negatyviai
reagavo ir į tai, kad Tėvynės sąjungoje buvo įsteigta Krikščioniškųjų
demokratų frakcija. Jie tai vertino kaip akivaizdų politinį prozelitizmą,
bandymą klaidinti tradicinius krikdemų rėmėjus.
Priežasčių, kodėl krikdemai ir konservatoriai
pastaraisiais metais nebuvo partneriai, galima rasti ir daugiau.
Santykius apsunkina ir šiuo metu gana skirtingos politinio svorio
kategorijos. Dalis konservatorių vadovybės, žvelgdama į mikroskopinius
krikdemų reitingus, linkusi skelbti LKD mirtį. Savo ruožtu ir dalis
LKD vadovybės yra įsitikinusi, kad vienintelis būdas užauginti partijos
populiarumą atimti dalį konservatorių elektorato.
Beje, šiuo atveju bendram veikimui kliudo ne nuostatų
skirtumas, bet tarpusavio nepasitikėjimas ir politinė buhalterija.
Konservatoriai ir krikdemai panašumų kur kas
daugiau nei skirtumų
Tiek Tėvynės sąjunga, tiek LKD neigiamai vertina
tiesioginių merų rinkimų idėją, remia Prezidento kovą su oligarchais,
laikosi griežtai provakarietiškų nuostatų užsienio politikoje. Taip
pat sutampa ir raktiniai žodžiai, kai TS ar LKD vadovai apibūdina
savo partijų nuostatas. Jie kalba apie šeimą, vertybes, pagarbą
Bažnyčiai, bendruomenių svarbą.
Tam tikrą nuostatų skirtumą galima įžvelgti tik
ekonominėje politikoje, kur krikdemai jau seniai palaiko progresyvinių
mokesčių idėją. Kita vertus, konservatorių ekonominė politika daug
lankstesnė nei liberalcentristų, todėl ir čia yra erdvė sutarti.
Paklaustas, kaip vertina LKD, TS vadovas A. Kubilius teigia: Tai
labai nusipelnusi partija, šiuo metu išgyvenanti sunkų laikotarpį.
Nematau didelių skirtumų tarp konservatyviosios ir krikščioniškosios
demokratijos politinių ideologijų ir vertybių. LKD lyderis V. Stundys
taip pat pripažįsta, kad ilgainiui Lietuvoje turėtų susiformuoti
Liaudies partijos blokas. Tačiau jis skeptiškai vertina TS nuostatas
krikdemų atžvilgiu. Pasak jo, susidaro įspūdis, kad TS paprasčiausiai
nori praryti LKD, per daug nesirūpindama krikščioniškosios demokratijos
likimu.
Savo ruožtu A. Kubilius teigia, kad TS yra pasiruošusi
tik ilgalaikiam bendradarbiavimui su LKD, bet skeptiškai vertina
koaliciją vieniems rinkimams. Pasak jo, TS neketina būti LKD taksi
į Seimą. V. Stundys, atrodo, įsitikinęs, kad TS paprasčiausiai pragmatiškai
gviešiasi krikščionių demokratų vardo, kurs išlieka svarbus, ypač
provincijoje.
Vardan tos Lietuvos vienybė težydi?
Kaip galima būtų išeiti iš šios savotiško pato
situacijos? Gal paprasčiausiai reikėtų kantriai laukti ir tikėtis,
kad žmonės patys atsirinks? Kita vertus, ar pasyvus laukimas nesibaigs
tuo, kad krikdemų balsas aidės politiniuose tyruose, o konservatoriams
pritrūks jėgų (o kai kada - ir noro) nuosekliai ginti krikščioniškas
vertybes politiniuose mūšiuose? Tėvynės sąjunga yra nevienalytė
politinė jėga ir nuo santykių su LKD didele dalimi priklauso ir
pačios TS tapatybės akcentai.
V. Stundys sakosi sunkiai įsivaizduojąs, kaip
galima būti krikdemu liberalų ar konservatorių partijoje. Tačiau
šiandien pirmiausia jis turėtų atsakyti į klausimą ar šiandien
Lietuvos politikai reikalingas Liaudies partijos bastionas? Jei
taip, tai kitas klausimas kaip jį turėtume formuoti?
Tikrai nemanau, kad šioje srityje gali pagelbėti
greiti ir radikalūs sprendimai. Mechaninis krikdemų įsijungimas
į Tėvynės sąjungą nėra tas pats, kas Liaudies partijos sukūrimas.
Liaudies partija yra krikdemiškų ir konservatyvių politinių nuostatų
lydinys. Šis lydinys formavosi ne vienus metus.
Tačiau tarp tylaus priešiškumo ir susiliejimo
yra daug tarpinių variantų, kuriuos šiandien vertėtų išbandyti.
Pavyzdžiui, bendras veikimas šeimos ar bendruomenių politikos srityje.
Pasitikėjimą galima atstatyti tik dirbant kartu, užmezgus dialogą.
Tikras dialogas yra ne tik kalbėjimas, bet ir klausymasis, ką pašnekovas
nori pasakyti. Jei dešiniajame politiniame sparne toks dialogas
prasidėtų, tai būtų ženklas visiems, kad Lietuvos politikoje vyksta
ne kosmetiniai, bet esminiai pokyčiai.
© 2005 "XXI amžius"
|