Lietuvos politikai nemėgsta pakelti akių nuo savo
batų raištelių
|
Andrius Kubilius
Eltos foto
|
Tėvynės sąjungos pirmininkas Andrius Kubilius
politikoje dalyvauja nuo pirmųjų Atgimimo dienų. Tai vienas retų
Lietuvos politikų, kurie pradėjo eiliniu (buvo Sąjūdžio sekretoriumi)
ir nuosekliai užsitarnavo generolo antpečius 1999 metais, kai
tapo Premjeru. Dabar jis vadovauja didžiausiai opozicinei partijai
ir yra formalus opozicijos lyderis Seime.
A. Kubilius jau yra išleidęs kelias knygas,
parašęs kelis šimtus straipsnių bei davęs daugybę interviu. Atodangos
nusprendė A. Kubilių pakalbinti temomis, kurios rečiau svarstomos
dabartiniame Lietuvos politiniame gyvenime. Politiko klausėme apie
pamatus, ant kurių šiandien stovi Tėvynės sąjunga, ir apie galimus
pokyčius politinėje dešinėje.
Tėvynės sąjungos oficialus pavadinimas apima
daug skirtingų dėmenų: konservatoriai, krikščioniškieji demokratai,
politiniai kaliniai ir tremtiniai ką galėtumėte pavadinti visų
šių dėmenų bendruoju vardikliu?
Bendriausias vardiklis yra Tėvynės sąjunga iš
Sąjūdžio paveldėtas idealizmas ir valstybės reikalų pirmenybės suvokimas.
Taigi, nevengiant skambesnių žodžių, Lietuva ir yra tas bendrasis
vardiklis.
Sąjūdžio paveldas apibrėžia ir bendrą vertybių
sistemą, kurią visų pirma apibūdinčiau kaip mažiausiai soviemečio
paveiktų žmonių vertybių sistemą. Konservatyvioji ideologija, jos
dėmesys valstybės ir tautos stiprumui, bendruomenės ir šeimos gyvybingumui,
laisvei ir iniciatyvai, suvokiant, kad laisvė negali neturėti savo
ribų, apibrėžtų visuomenės moralės kodeksuose, - tai yra tos idėjos,
kurios mus vienija. Kaip vienija ir siekis greičiau atsikratyti
sovietinio palikimo.
Savo kalbose ne kartą apeliavote į JAV patirtį.
Tai nėra labai įprasta Lietuvoje. Kuo Jus traukia ši patirtis? Kokį
postūmį Lietuvos politikai galėtų duoti artimesnė pažintis su neokonservatizmo
tradicija?
Lietuvos politikai paprastai nemėgsta pakelti
akių nuo savo batų raštelių ar savo parapijos reikalų. Mes nematome
Lietuvos platesniame kontekste. Todėl ir partijos sunkiai įsilieja
į globalių politinių diskusijų kontekstą.
Mes bandome šį atsilikimą įveikti. Šiandien Amerikos
neokonservatoriai, vadovaujami G.W.Busho, mano įsitikinimu, visame
Vakarų pasaulyje diktuoja modernios politikos madas, labai glaudžiai
prisirišdami prie Europoje ir Lietuvoje dar menkai madingų šeimos,
bendruomenės, moralinių vertybių, prie krikščioniško tikėjimo vertybių.
Mane žavi amerikiečių neokonservatorių gebėjimas vertybių pasirinkimą
pagrįsti labai gilia filosofine ir gyvenimiška analize bei pastangos
vertybes ne vien tik deklaruoti, bet ir imtis labai konkrečių politikos
žingsnių ir iniciatyvų, kad tokios vertybės ir realiame gyvenime
būtų apgintos ir sustiprintos.
Kaip galėtume nusakyti neokonservatizmo esmę?
Neokonservatizmas yra moderni pastanga grįžti
prie konservatyviosios ideologijos pamatų, bet jau moderniame pasaulyje.
Neokonservatoriai išlaiko visas konservatoriams
būdingas vertybes stipri valstybė, laisva rinka, tačiau neokonservatizmas
gimė kaip atsakas į modernios valstybės sukurtas problemas, iš kurių
neokonservatoriai išskiria šeimos instituto silpnėjimą ir elgesio
skurdo plėtrą. Neokonservatoriai šias problemas kildina iš XX a.
6-ojo dešimtmečio vykdytos netinkamos socialinės politikos bei perdėto
žmogaus teisių sureikšminimo. Neokonservatizmas, kaip ir klasikinis
konservatizmas, nuo kitų dviejų didžiųjų ideologijų - liberalizmo
ar socializmo kaip tik ir skiriasi savo ypatingu dėmesiu tarp asmens
ir valstybės esančioms tarpinėms struktūroms - šeimai, bendruomenei,
bažnyčiai, kuriose išsaugomos iš kartos į kartą perduodamos moralinio
kodekso normos.
Kodėl, Jūsų manymu, Lietuvoje taip mažai ideologinio
pobūdžio diskusijų, bet tikrai daug skandalų? Kažkada siūlėte, kad
Seimas turėtų tapti debatų vieta, tačiau vėliau apie šią idėją jau
nieko nebuvo girdėti?
Ideologinių diskusijų mažai, nes mažai partijų
ir politikų, kurioms tai rūpėtų. Kai tai nerūpi politikams, tai
nerūpi ir visuomenei. Visą laiką siūliau ir toliau siūlau, kad Seime
būtų randama laiko ir jėgų gilesnėms diskusijoms apie svarbias problemas.
Tačiau tam reikia ramesnio laikotarpio, taigi turime sulaukti laiko,
kai Lietuvos politikoje sumažės skandalų.
Gal galėtumėte išvardinti tai, kas vienija Tėvynės
sąjunga su liberalcentristais, ir tai, kas skiria?
Labiausiai vienyti galėtų požiūris į ekonomiką,
kur tradiciškai didelio skirtumo tarp konservatorių ir liberalų
Vakarų demokratijose būna nedaug. Tačiau konservatoriai ir liberalai
nesutaria dėl socialinių reikalų šeimos ir bendruomenės svarbos
bei moralinių reikalų liberalams moralės norma yra asmeninis apsisprendimas,
konservatoriui tai visuomeninė vertybė.
Šiandienėje Lietuvoje mus galėtų vienyti ir bendras
požiūris į postsovietinį nomenklatūrinį oligarchinį veikimą politikoje,
bet liberalai turėtų visų pirma pritarti Prezidento pareiškime išsakytoms
nuostatoms. Šiandien tai, kad liberalai vis dar negali paremti Prezidento,
mus labiausiai ir skiria. Tikiuosi, kad laikinai.
Kaip vertinate Lietuvos krikščionis demokratus?
Valentinas Stundys pabrėžia, kad konservatoriai labai iš aukšto
žiūri į krikdemus ir tai trukdo šioms partijoms susikalbėti. Ką
galėtumėte atsakyti?
Krikščionis demokratus vertinu kaip Lietuvos istorijai
- taip pat ir naujausių laikų - daug nusipelnusią partiją, tačiau
dabar, po klaidingo klaidžiojimo su buvusia vadovybe, išgyvenančią
sunkų laikotarpį.
Nematau didelių skirtumų tarp konservatyviosios
ir krikščioniškosios demokratijos politinių ideologijų ir vertybių,
ypač prisimenant, kad kartu priklausome tai pačiai Europos Liaudies
Partijos šeimai. Visą laiką atvirai sakiau, kad nematau jokios prasmės
mūsų partijoms Lietuvos politikoje dalyvauti atskirai. Ne vieną
kartą siūlėme tai aptarti ir krikščionių demokratų vadovybei, sudarėme
specialią darbo grupę, kuri turėtų derinti mūsų pozicijas, tačiau
iš krikščionių demokratų vadovybės nesulaukdavome jokių aiškesnių
atsakymų.
Kiek suprantu, krikščionys demokratai ieško kitokių
saviraiškos Lietuvos politikoje būdų. Mes savo ruožtu esame aiškiai
pasakę, kad aljansų tik rinkimams nesudarinėsime ir nemokamu taksi
rinkimams nesiruošiame būti. Šiandien nedrįsčiau spėti, kiek dar
reikės laiko, kad mes bent pradėtume tartis, jau nekalbant apie
susitarimus.
Prieš kurį laiką V. Landsbergis labai kritiškai
įvertino pilietinį judėjimą Kitas pasirinkimas. Kaip šį judėjimą
vertinate pats?
Džiaugiuosi, kad atsiranda vis daugiau įvairių
pilietinių iniciatyvų, kurios žadina mūsų visuomenę. Tačiau blogai
būtų, jeigu žadinimas pavirstų tik susitapatinimu su visuomenės
nuotaikomis tai tenka pastebėti ir kai kuriose šio judėjimo lyderių
kalbose.
Nelabai laimingi žmonės dažnai nori girdėti, kad
Lietuvos politikoje viskas blogai, kad visos partijos yra absoliutus
blogis; su tokia auditorija bendraujančiam oratoriui labai patogu
pritarti žmonių nuomonei ir dar ją pakaitinti. Taip praėjusiais
metais darė Viktoras Uspaskichas, prieš tai Rolandas Paksas; nenorėčiau,
kad Kitas pasirinkimas būtų tik naujas pasirinkimas tiems, kurie
pamėgo tokias kalbas girdėti.
Esate vienas iš Lietuvos politikos senbuvių.
Kaip nutiko, kad, būdamas fizikas, atsidūrėte politinių įvykių epicentre?
Ar dėl to nesigailite?
Tiesą sakant, fiziką palikau taip seniai, kad
jau baigiu užmiršti, kad kažkada buvau fiziku. Savo profesinėje
veikloje jau daugiau metų esu politikoje nei išbuvau fiziku. O fiziką
mesti privertė Sąjūdis, o kodėl ir kaip atsidūriau jame pakankamai
atsitiktinai, bet gal tokia buvo likimo valia.
Ar turite politikų, kuriuos galėtumėte vadinti
savo idealu? Kokios savybės, Jūsų galva, svarbiausios politikui?
Tiesa sakant, niekad apie tai negalvojau, tačiau
politikoje mokiausi iš V.Landsbergio, M.Laurinkaus, Č.Stankevičiaus,
E.Jarašiūno ir daugelio kitų bendražygių, o kai atradau konservatizmo
grožį pamėgau didžiuosius konservatorius W.Churchilį, M.Thatcher,
R.Reaganą, G.W.Bushą.
Neseniai sakėte, kad Tėvynės sąjunga yra padariusi
nemažai klaidų, iš kurių bando mokytis. Kokias svarbiausias klaidas
galėtumėte įvardinti? Kaip galėtumėte pagrįsti, jog iš tiesų bandote
iš jų mokytis?
Klaidų buvo padaryta nemažai ir įvairių pradedant
politinėmis ir baigiant moralinėmis, etinėmis. Kitaip nei kitos
partijos, esame ne kartą kritiškai tai vertinę, o tai reiškia -
dedame pastangas iš savo klaidų mokytis.
Nesėkmingai mums baigėsi G.Vagnoriaus laikotarpis,
nepastebėjome R.Pakso dvilypumo, susidurdavome su žmonėmis, kurie
neišlaikydavo valdžios ir padorumo egzamino. Ne visada ir partijos
veikla būdavo grindžiama skaidriais pagrindais. Todėl neseniai ir
patvirtinome Sąžiningos politikos paktą, siekdami tokiu būdu pasimokyti
ir iš savo, ir iš svetimų klaidų. Artimiausi išbandymai parodys,
ar pasimokėme, ar taikome sau naujus įsipareigojimus principingai
ir griežtai.
Kalbino Tomas Gruodis
© 2005 "XXI amžius"
|