Mūsų viešosios erdvės herojai: ūkininkas, vadybininkas,
guodėjas, kultūrininkas
Vladimiras Laučius
|
Vladimiras Laučius
Eltos foto.
|
Viešai kalbėti apie politikos kaip tokios marinimo
ir nykimo požymius dar prieš 5-8 metus buvo ne ką prasmingiau nei
trankyti galvą į sieną. Problema veik niekam tada neatrodė aktuali
ar bręstanti ir tikra. Apie vidaus politinį-partinį gyvenimą iš
jo dalyvių ir analitikų dažniausiai išgirsdavome tik tai, kad jis
vyksta, kad viskas daugmaž normalu, statistiškai suvokiama bei dėsninga
ir kad viskas būsią gerai. Šio skystai santūraus optimizmo banga
pamažu ėmė slūgti prieš keletą metų ir pastebimai sumažėjo tada,
kai politikos padangėje pasirodė vėliau nušalinto Prezidento ereliai.
Vidaus politikos analizė bei ja grįsti vertinimai nuo tada sugriežtėjo
ir praskaidrėjo, reikalavimai politinio gyvenimo dalyviams išaugo.
2004 metais - per Prezidento, Europos Parlamento ir Seimo rinkimus
bei po jų - girdėjome nemažai įdomių, argumentuotų, taiklių ir negailestingų
politikos analitikų komentarų. Vargano mūsų politinio gyvenimo empeiria
tikrai prašyte prašėsi išvadų, kurias jau senokai kuždėjo daug kam
pasitikėjimo nekelianti bei kartais atvirai niekinama theōria. Tos
išvados galų gale nuskambėjo viešai, atvirai, autoritetingai. Raimundas
Lopata šįmet sudėjo taškus ant i ir brūkšnius ant t: Lietuvos
politikoje nelieka politikos.
Kyla klausimas: o kas joje lieka? Norint hipotetiniu
lygmeniu nuodugniau ir išsamiau į šį klausimą atsakyti, reikėtų
imtis rašyti gilesnę, į komentaro žanrą nekonvertuojamą studiją.
Kita vertus, ši tema - pakankamai plati bei gyvenimiška, taigi
teikianti peno kad ir trumpoms, konceptualesnių aptarimų nebūtinai
reikalaujančioms pastaboms. Šiuo atveju į klausimą: kas lieka politiniame
gyvenime, kai iš jo išgarinama politika? - atsakysime keturiais
pavyzdžiais, trumpai nusakančiais nuostatas tų jo dalyvių, kuriems
depolitizacija yra ne tiek problema, kiek norma ir gyvenimo būdas.
Kalbami pavyzdžiai - tai straipsnio antraštėje įvardyti viešosios
erdvės tipažai, būdingi šiandienos Lietuvai ir vis labiau komplikuojantys
pastaruoju metu susiklosčiusią politikos būklę. Šiems tipažams priskiriami
pavadinimai, žinoma, vartojami kaip sąlyginiai.
Ūkininkas politikoje - tai vienas populiariausių
teigiamų personažų šių dienų politiniame folklore, formuojančiame
dažno mūsų rinkėjo skonį. Kai viešojoje erdvėje prabylama apie etikos
normas, pamintą teisingumą, politikų melagystes, korupciją ir kvailystes,
kai kyla ginčų dėl santykių su Rytų kaimynais arba kai gilinamasi
į partijų problemas, ūkininkas trenkia kumščiu į stalą ir taria:
rinkėjams rūpi visai ne tai. Jis jaučiasi geriau žinąs, kas jiems
turi rūpėti, ir nepraleidžia progos išvengti politinių klausimų
arba šluostytis į juos kojas aiškindamas, jog tai - paistalai ir
tuščias politikavimas. Ūkininkas vis kartoja, nutraukdamas pašnekovus,
jog reikia kalbėti ne apie tariamas, o tikras, suprask - ekonomines-socialines
problemas. Kitos, jo požiūriu, nevertos rimtų politinių svarstymų.
Iki kaulų smegenų realistiškas Karlo Marxo ir Adamo Smitho - Hannah
Arend įžvelgia esminę jų giminystę (1958 : 33, 43-44, 85-86) - įtakų
palikuonis, jis šventai tiki, kad ekonomika yra fundamentalesnė
už etiką ir politiką.
Smitho 1776 metais išleistame veikale Wealth
of Nations sufabrikuota būtybė - ekonominis žmogus, kurį Pierreas
Manent vadina menkiausiu iš visų žmogaus vardą turinčių padarų (1998
: 102) - yra būtent tai, ką ūkininkas įsivaizduoja, galvodamas apie
savo valstybės pilietį ir jo tikslus. Ūkininkas atrodo gana panašus
į kai kuriuos Lietuvos premjerus - Kazimirą Prunskienę, Gediminą
Vagnorių, Algirdą Brazauską. Čia minimas buvęs Tėvynės sąjungos
šulas, kartą televizijoje paklaustas, kokį konservatizmą jis išpažįsta,
atsakė, jog tai - politika, nukreipta į gyventojų pajamų didinimą.
Visa ideologija suvedama į medžiaginę gerovę, kurią ūkininkas, pritildęs
proto ir sąžinės balsą, tapatina su savo, kaip politiko, galimybėmis
ir akiračiu. Ūkininką ir jo rinkėją, tariant Vytauto Radžvilo žodžiais,
vienija miglotas gerovės, pasiekiamos nepaisant jokių moralinių,
politinių ar teisinių principų, vaizdinys (2003 : 24). Prie ko
tai galiausiai priveda? Šio neapibrėžto gerovės vaizdinio ir
jį lydinčio ilgesio reikšmė bei jo keliami pavojai tampa akivaizdūs
prisiminus, kad būtent gerovė mūsų dienomis yra tapusi vieninteliu
ir aukščiausiu valstybės ir jos politikos principu ir tikslu, kurį
be išlygų ir nekritiškai pripažįsta visos šalies politinės partijos.
Teiginys pripažįsta reiškia tendenciją nuvertinti politinių ir
ideologinių principų reikšmę, o tikras politines problemas paversti
ūkiniais-techniniais klausimais (Ten pat).
Dar vienas moralės, politikos ir ideologijos principų
duobkasys - vadybininkas, į pirmą vietą iškeliantis organizacinius-techninius
klausimus. Partijos pergalė rinkimuose, aukšti jos lyderių reitingai
ir valdžia jam yra savitiksliai, pranokstantys ir paminantis visus
samprotavimus apie vykdomos politikos turinį. Idėjos, jų intelektualinis,
moralinis ir politinis pagrįstumas, programinių įsipareigojimų laikymasis
ir veiklos skaidrumas vadybininkui gali rūpėti tik tiek, kiek tai
netrukdo minėtam tikslui ir neriboja jam siekti būtinų priemonių.
Tarp pastarųjų bene svarbiausios - partijos finansinės gerovės ir
stabilios bei efektyvios valdymo piramidės palaikymas. Ideologiniai
principai rakinami stalčiuose, jų pasigendantys politologai tiesmukai
kaltinami kvailumu. Įvaizdžio darymui reikalingi dideli pinigai,
kuriuos politikas privalo susirasti (tiksliau - išprašyti) iš verslininkų.
O verslininkai paprastai geriausiai žino, į ką verta investuoti
<...> Jie geriau nei politologai ar komentatoriai supranta, kaip
laimimi šiuolaikiniai rinkimai, todėl ir investuoja į politikus
kaip įvaizdžius, o ne į ideologijas (Štaras, 2005). Šį vadybinės
mąstysenos apogėjų sustiprina tvirtinimas, jog ideologijų ir etikos
normų nesilaikymas anaiptol neliudijąs, kad politikai kvaili - veikiau
kvaili esą politologai, iš politikų to laikymosi reikalaujantys
(Ten pat).
Vadybininkui svarbu organizuoti partijos finansavimą,
struktūrą ir veiklą taip, kad vidaus ideologinė opozicija būtų veiksmingai
nutildoma.Čia galime prisiminti Roberto Michelso geležinį oligarchijos
dėsnį - nors šio dėsnio visuotinumas labai abejotinas - ir jo
garsųjį veikalą Sur Soziologie des Parteiwesens in der modernen
Demokratie, kuriame kalbama apie nedemokratišką ir esą neišvengiamą
partijų viršūnių atotrūkį. Kažin ar Michelso išvados būtų kitokios,
jei vietoje Vokietijos socialdemokratų jis būtų patyrinėjęs šimtmečiu
nuo jų atitolusius Lietuvos bendravardžius. Arba jei prieš septynetą
metų būtų analizavęs Lietuvos konservatorių vidaus būklę.
Tačiau mūsų svarstomą vadybininko tipažą padeda
atpažinti ne tik vidaus partinė veikla, bet ir specifinė jo raiška
platesnėse politinio gyvenimo erdvėse. Andrius Navickas, kritiškai
nagrinėdamas kai kuriuos konservatorių orientyrus, prieina prie
išvados, jog šiai partijai būdinga pagunda - konservatizmą suvesti
į įvairius vadybinius eksperimentus. Pasak jo, dalis šios partijos
lyderių remiasi prielaida, jog absoliuti visuomenės dauguma iš
politinių partijų šiandien tikisi ne konkrečių vertybinių nuostatų
bei gyvenimo būdo gynimo, bet naujų vadybinių siūlymų, kaip spręsti
kasdienes problemas (2003 : 18). Autoriaus teigimu, šitai verstų
mus pripažinti, jog vadybos naujoves geriau už tradicines partijas
gali diegti kur kas lankstesni, populiarių politikų prieš rinkimus
kuriami naujybiniai dariniai. Iš tikro, vadybininkų įsigalėjimas
tradicinėmis vadinamose partijose nesunkiai gali privesti prie to,
kad vertybėmis grindžiamos veiklos bus atsisakoma kaip politiškai
nuostolingos. Partijos veiklą ir orientaciją tada lemtų naujų
paslaugų rinkėjams politinių pardavimų vadyba. Būtent tai mums ir
siūlo kai kurie politinio gyvenimo tyrinėtojai: Politinės paslaugos
teikimo sėkmė priklauso nuo <...> gebėjimo rasti tinkamas priemones
ir būdus, kaip įpiršti savo teikiamą paslaugą, kad potencialūs rinkėjai
ją paremtų <...> Lankstumas ir laikinumas - politiko elgesio bruožai,
kuriuos visuomenė vis labiau linkusi toleruoti (Pruskus, 2000 :
15, 126). Šiuo požiūriu, politikas yra reikšmingas ir svarbus tiek,
kiek geba nuspėti rinkėjų poreikius ir jais manipuliuoti (Ten pat
: 22). Nearti dirvonai pardavimų vadybininkams.
Kitas populiarus šių dienų politinio gyvenimo
personažas - guodėjas. Politikams natūraliai būdinga guosti rinkėjus
gražiais pažadais ir skaičiais, retai ką nors bendra turinčiais
su tikrove. Valdžios partijos tradiciškai stengiasi užliūliuoti
rinkėją, kalbomis apie didėjančius atliginimus ir socialines išmokas.
Šiuo atžvilgiu Brazausko socialdemokratai, ko gero, pirmauja, nors
Vagnoriaus laikų konservatoriai juos buvo tikrai pasiviję ir gal
net šiek tiek pralenkę. Kaip Voltaireo personažas Panglosas, valdantieji
mus be paliovos tikina, jog viskas į gera šiame geriausiame iš visų
galimų pasaulių. Tokia propaganda nieko nestebina, kol ja užsiiminėja
politikai. Tačiau padėtis radikaliai keičiasi, kuomet guodėjais
rožiniais akiniais mėgina tapti politikos tyrinėtojai, apžvalgininkai
bei visuomeniškai aktyvūs nekvaili žmonės.
Zenonas V. Rekašius post scriptum vienam neseniai
skelbtų savo straipsnių prisipažįsta nustebęs, kai jo pranešimo
išklausiusi auditorija, užuot diskutavusi, ėmė skųstis, esą pranešimas
buvęs perdėm pesimistinis - nejau per 15 nepriklausomybės metų Lietuva
nepasiekusi nieko, kuo būtų verta didžiuotis? Autoriaus atsakyta:
Apie nepriklausomybę atkūrusios Lietuvos laimėjimus ir pasisekimus
galėčiau kalbėti kelias valandas ir užmigdyti bet kurią auditoriją,
nes dauguma laimėjimų yra aiškūs - paaiškinimai nereikalingi. O
juk nėra nieko nuobodesnio, kaip klausytis aiškinimų apie savaime
aiškius dalykus (2005 : 7). Taiklus ir visai pagrįstas atsakymas.
Tačiau kas nutiko, kad tenka atsakinėti į, pripažinkime, gana keisto
pobūdžio klausimus, skambančius kone kaip priekaištai? Nejau ne
politikai turėtų ieškoti suprantamų žodžių ir įtikinamų argumentų,
aiškindami, ką gero jie sugebėjo nuveikti? Nejau tai politiką tyrinėjančių
žmonių prievolė? Kuo ditirambus valdžios laimėjimams giedoti pradėjęs
politologas skirsis nuo paprasto pataikūno ar mokamo propagandininko?
Minėtas pranešimas buvo skaitytas Lemonte (JAV),
tačiau ir Lietuvoje vis dažniau sulaukiame panašių reakcijų, neretai
net peraugančių į atvirą pyktį. Keistokų pretenzijų kritiškiau mąstančių
žmonių atžvilgiu vis daugėja. Jų girdėti net ir iš, atrodytų, solidžių
asmenų, komentuojančių viešą šalies gyvenimą ir jame dalyvaujančių.
Šiandien vis daugiau skamba kaltinimų neįtikusiesiems partijų juodinimu,
destruktyviu radikalumu, apokaliptiškumu ar pagyrų valdžiai stoka.
Beveik nemėginama ginčytis argumentais - tiesiog klijuojamos etiketės
ir reikalaujama pozityvo. Kas tai - SSKP suvažiavimų ilgesys?
Informacinės programos Vremia nostalgija? Bundantis atavizmas,
verčiantis prisiminti, kad liaudis ir partija vis dėlto vieningi?
Į sovietinę propagandą taip primenantį svaiginimosi pasiekimais
reiškinį neseniai atkreipė dėmesį Radžvilas. Anot jo, šnekėti apie
pažangą sovietiniu stiliumi, pergalingai pateikiant neva konkrečius
jos įrodymus, yra mėgstamiausia šiandieninių Lietuvos politikų
bei jiems paslaugių politologų kalbų tema (2005).
Viešosios erdvės guodėjai - pozityvo alkstančių
sielų maitintojai - šiandien tampa kaip niekad paklausūs psichoterapeutų
vaidmenyje. Apžvalgininkų ir analitikų auditorijoje daugėja virtualių
pacientų, kurie nenumaldomai geidžia audiovizualinės psichoterapijos
apeigų. Žiūrėti serialus ir televizijos žaidimus jiems jau maža
- nešk jiems gerą naujieną, nes kitaip būsi apšauktas liaudies priešu.
Beje, net kai kurie jaunosios kartos komentatoriai bei politikos
tyrinėtojai ūmai atrado savy šviesaus rytojaus statistų gyslelę
ir užsidėjo rožinius akinius. Kodėl ne - juk viešas entuziazmas
dėl tariamų ar tikrų šalies pergalių spartuoliško darbo frontuose
greičiausiai padeda ir karjerai, ir aukštesniam savęs vertinimui.
Kaip sakytų Friedrichas Nietzsche, dėl to juk ir virškinimas gerėja.
Kodėl jaunam perspektyviam politologui ar žurnalistui pozityviai
neparašius, jog labai pilietiškai pasielgsime, jei pirmieji Europos
Sąjungoje ratifikuosime Seime Konstitucijos Europai projektą? Visus
aplenksime, Lietuva pirmaus, o pilietinė visuomenė nekvaršins sau
galvos dėl dalykų, kuriems dar nepribrendo. Paprasta ir veiksminga.
Veiksmingumas kaip veiklos principas subendrina
du aptartus tipažus - vadybininko ir terapeuto-guodėjo. Alasdairo
MacIntyreo žodžiais, vadybininkui svarbu techniškai ir veiksmingai
paversti žaliavą galutiniu produktu bei gauti pelno iš atitinkamų
investicijų. Terapeutui rūpi techniškai ir veiksmingai pašalinti
neurozės simptomus, suteikti klientui kryptingos energijos ir padėti
socialiai prisitaikyti. Nei vadybininkas, nei terapeutas nedalyvauja
arba negali dalyvauti svarstant moralės dalykus. Jie apsiriboja
sritimis <...>, kuriose, jų manymu, tėra galimas racionalus sutarimas
- faktų, priemonių ir išmatuojamo veiksmingumo (1984 : 30). Panašiai
ir ūkininkas moralę traktuoja veikiau kaip privataus nei politinio
gyvenimo pagrindą. Mat, pastarojo pagrindas esąs ekonominis.
Šiomis aplinkybėmis šiek tiek išsiskiria ketvirtojo
herojaus - kultūrininko - pozicija. Kultūrininkas šiandien Lietuvoje
yra arba politikuojantis, bet pirmumą teikiantis ne politikai, o
kultūrai, arba aukščiau politikos besijaučiantis, į moralaus dvasingumo
erdvę nuo jos atsitraukiantis intelektualas (mokslininkas ar menininkas).
Pastarąją laikyseną, priešpriešindamas ją pragmatinei ir technokratinei
elgsenoms, Navickas išskiria kaip grindžiamą etinio politikos pasmerkimo
nuostata. Pasak jo, ši nuostata kyla iš komunistiniu laikotarpiu
Vidurio Europoje populiarios antipolitikos - įsitikinimo, kad
už tiesą ir teisingumą galima ir reikia kovoti nepolitinėmis priemonėmis
(2002 : 86). Kai kuriems Lietuvos intelektualams antipolitika
iki šiol būdinga - valstybė jiems yra veikiau kultūrinio nei politinio
gyvenimo, iš prigimties neva purvino ir bjaurojančio, erdvė
bei sklaidos galimybė. Daug kas Lietuvoje labai žavisi šia etinio
politikos pasmerkimo nuostata. Jos iškiliu atstovu dažnai laikomas
poetas Justinas Marcinkevičius.
Ši nuostata pavojinga tuo, kad ji tarsi a priori
atskiria politiką nuo moralės. Tai savotiška politinio eskapizmo
forma, visuomenėje palaikanti gajų stereotipą - kad etiką ir kultūrą
vienija dvasingumas, kuris savo ruožtu su politika esą nieko bendra
neturi. Vadinasi, kultūrininkas tarytum nusavina iš politikos etinių
normų klodą, kuris, klasikiniu požiūriu, turėtų būti politinės veiklos
pagrindas. Taip žengiamas dar vienas depolitizacijos žingsnis. Ūkininkas
tarytum kasasi po politika, pretenduodamas į jos pagrindą ir ją
demoralizuodamas, o kultūrininkas išrauna moralę iš politikos
lauko ir nusineša ją aukštyn - į tyro, nesutepto dvasingumo padanges.
Politikos nunykimas - viena ryškiausių mūsų politinėje praktikoje
aptinkamų moderniojo mąstymo apraiškų. Politiką nustelbia arba tai,
kas jai yra pavaldu (ekonomika), arba tai, kas pretenduoja būti
už ją aukščiau (kultūra). Ir viena, ir kita nieko bendra neturi
su architektonikos geba - politiniu nuovokumu (Bloom : 188-189).
Čia pateikta kultūros interpretacija nėra vienintelė
galima - antai Danielis Bellas kultūrą laiko prasmę teikiančiu atsparos
tašku vertinant visuomenės politinę, ekonominę ir dvasinę būklę.
Sakralumo dėmens stokojanti moderni kultūra jam yra esminis šios
būklės krizės veiksnys (2003 [1976]: 20-32, 241-253). Šiaip ar taip,
kultūros bei jos konfliktuojančių dėmenų politinio ar ekonominio
vaidmens aiškinimasis būtų nauja tema, kurios čia nebesvarstysime.
Kur link nueisime su keturiais minėtais herojais - ūkininku, vadybininku,
guodėju ir kultūrininku - priešakyje? Kas liks iš politikos, kai
vedliai - tokie? Klausimas kol kas atrodo svarbesnis už galimas
atsakymų versijas.
Arendt, Hannah. 1958. The Human Condition. The
University of Chicago Press.
Bell, Daniel. 2003 [1976]. Kapitalizmo kultūriniai
prieštaravimai. Iš anglų kalbos vertė Valentinavičienė, Daina. ALK/Alma
littera.
Bloom, Allan. 1987. The Closing of the American
Mind. New York : Simon & Schuster.
MacIntyre, Alasdair. 1984. After Virtue. University
of Notre Dame Press.
Manent, Pierre. 1998. The City of Man. Princeton
University Press.
Navickas, Andrius. 2002. Lietuvos politinė dešinė:
sunki tapatybės paieška // Lietuvos politinė dešinė: posovietinio
reiškinio bruožai. Sud. Radžvilas, V. Demokratinės politikos institutas
: 68-113.
Navickas, A. 2003. Viena ar dvi Lietuvos //
Politikos metmenys II. Sud. Sirutavičius, Vladas. Demokratinės politikos
institutas.
Pruskus, Valdas. 2000. Politinių paslaugų teikimo
pagrindai. Vilnius.
Radžvilas, Vytautas. 2003. Lietuva ES: patikima
partnerė ar Rytų politikos Trojos arklys // Politikos metmenys
II. Sud. Sirutavičius, V. Demokratinės politikos institutas.
Radžvilas, V. 2005. Pergalių fanfarų aidas //
Atodangos, XXI amžius. Nr. 20.
Rekašius, Zenonas V. 2005. Tarp Šekspyro ir Petkevičiaus:
Lietuva - 15 nepriklausomybės metų // Akiračiai. Nr. 9 (373) :
1,7.
Štaras, Arūnas. 2005. Kodėl Lietuvos politikai
nesilaiko klasikinės politikos reikalavimų? Politika.lt.: 2005 04
25.
© 2005 "XXI amžius"
|