V. Landsbergis: Visuomenės lūkestis - teisingumas
|
ELTA nuotr.
|
Pastarųjų metų politiniai skandalai, pradedant
Paksogeitu, EBSW byla ir baigiant Vilniaus mero rinkimų peripetijomis
sukėlė daug pasipiktinimo visuomenėje, o teismo salėse baigėsi,
liaudiškai tariant, šnipštu. Kur išsiskyrė viešosios nuomonės ir
teisėsaugos keliai, ar Lietuva išties paskendusi korupcijoje, -
apie tai Atodangų pokalbis su europarlamentaru prof. Vytautu Landsbergiu.
Ar teisūs politikos apžvalgininkai, tvirtinantys,
kad šiandien Lietuvoje teisėsaugos ir valstybės interesai neretai
išsiskiria? O gal visuomenė neturėtų įpiršinėti teisėsaugai savo
lūkesčių ir piktintis dėl jų neatitikimo teismų sprendimams?
Ne tik šiandien. Valdžiai ir teisėsaugai (tai
antrosios ir trečiosios valdžių hibridas) kartais kiek pasistumdant,
bet Lietuvoje paprastai susitariant, valstybė lieka trečioji pralaimėjusioji.
Mat nereikia painioti valstybės (visi šalies piliečiai) su valdžia
(ne visi piliečiai). Valstybės piliečių interesas antai buvo atgauti
nors dalį per EBSW Kauno holdingą nušvilptų pinigų. Valdžios interesas,
kad to neįvyktų (gal bičiuliams būtų nuostolio). Ramiai stebėjo,
kaip advokatai su teisėjais tempia ligi senaties termino. Po to
balius su advokatų vado tostais. O asmuo, padaręs paslaugą sukčiams,
kad skelbtų dirbtinį Holdingo bankrotą dabar ministras.
Visuomenės lūkestis - teisingumas. Jo nereikia
niekam įpiršinėti, jis tiesiog yra. Kaip daiktas ant stalo. Jeigu
jį nubraukia nešvariu skuduru, tai pasityčiojimas iš visuomenės.
Ar siūlote nesipiktinti? Priimti kaip sovietmečio normą?
Ar politikai turėtų prisiimti atsakomybę už
Lietuvos teisėsaugos darbą?
Žinoma, bet labiausiai įgudę, pavyzdžiui, prastumiantys
kiaurus, lobistinius, korumpuotus įstatymus arba ir tų įžūliai nevykdantys,
patys niekad neprisiims atsakomybės. Viskas įvyksta lyg be autoriaus
ir ne laike, nors žinome, pavyzdžiui, kad bankų aferos, Jūra,
Banga, Inkaras tai LDDP laikas. Kas leido komerciniams bankams
veikti be Lietuvos banko kontrolės? Kas leido privatizuoti aplinkiniais
būdais, ignoruojant Pirminio privatizavimo įstatymą? Kas sustabdė
žemės grąžinimą 1993 metais, apkrovė jį tūkstančiais kliūčių ir
pavertė apiplėštą savininką tik pretendentu? Jei kartojasi politikų
samplaika su teisėsauga, rankai ranką plaunant, tai kuri jų turėtų
prisiimti atsakomybę už purvą? Abi pusės, tad ir politikai.
Jei taip, tai kurie?
Pažvelkim į teisėjų korpusą, paveldėtą iš sovietinės
klaninės santvarkos, po truputėlį atsinaujinantį, bet kai kuriuose
postuose rūpestingai apsaugotą net po visų amžiaus terminų. Konstitucija
sako, kad apylinkių bei apygardų teisėjus skiria ir jų darbo vietas
keičia Prezidentas. O pažiūrėkit, kiek saugiklių išsirūpino pati
teisėsauga, kad patardama kontroliuotų Prezidento galias, nors
Konstitucija tiesiogiai veikiantis įstatymas ir bent jau teisėjų
perkėlimai iš įtartinai šiltų vietelių, sutraukant negerus ryšius,
būtų išimtinė Prezidento prerogatyva. Dar blogiau bus, kai patarimus
lems net ne pačių teisėjų struktūros, bet kažkieno gudriai deleguotų
Prezidento patarėjų būrelis. Tada senasis raugas jau totaliai rūgs,
ir dar Prezidento vardu.
Korupcija pastaruoju metu įvardijama kaip viena
didžiausių valstybės problemų. Ar iš tiesų taip yra, ar problema
pučiama dirbtinai?
Paklauskite verslininkų, paklauskite ir paprastų
žmonių, kaip jiems sekasi valdžios įstaigose. Mano žiniomis, korupcija
auga bemaž geometrine progresija. Tartum paskutinio sovietinio laikotarpio
tęsinys, tik štai visuomenės pasipriešinimo sąjūdžio neatsiranda.
Ar politikai kokiu nors būdu pajėgūs kovoti
su korupcija, ar tai specialiųjų tarnybų reikalas?
Politikai pirmiausiai turėtų nepraktikuoti korupcijos.
Taip pat nedangstyti jos, kai pakliūva saviškis. Tada ir specialiosios
tarnybos žinos, kad gali drąsiai dirbti. Esminis klausimas ar
politikai, ypač tie, kurie valdžioje, yra suinteresuoti, kad korupcija
nyktų, ar kad sėkmingai vyktų, tai yra, saugiai.
Ar Tėvynės sąjungos pastarųjų metų veiksmus
- kovą su Artūru Zuoku ir su premjeru dėl Draugystės privatizavimo
reikalų galima vertinti kaip kovą su korupcija? Ar kaip tokią
iniciatyvą galima vertinti prieš rinkimus vykdytą kampaniją siekiant
riboti politinę reklamą?
Tėvynės sąjungos kova bent jau varžo korupciją.
Perspėja, kad blogi, savanaudiški darbai vis tiek iškils. Jeigu
valdančiosios jėgos norėtų valytis, galėtų naudotis tuo.
O politinę reklamą būtina riboti, todėl negerai,
kai tuo susirūpinama tik prasidedant perkamoms rinkimų kampanijoms.
Kol reklama efektyvesnė už kritišką protą, kol nesąmoningas pilietis
balsuoja už butelį alaus, tol yra didelis pavojus, kad valstybės
kokybę ir ateitį lems arba didesnis litų maišas, arba neribotai
atsuktas rubliotakis.
Politinėse diskusijose vis minimos teisinė ir
politinė atsakomybė. Kaip turėtų būti įgyvendinama politinė atsakomybė?
Kodėl, kaip rodo statistika, dar prieš ketverius metus politikai
atsistatydindavo vos paaiškėjus abejotiniems jų biografijos faktams
ar poelgiams, o dabar neužtenka net aukščiausių pareigūnų raginimo?
Atbuko ir politikai (gal užkabinami seniai atbukę),
ir visuomenė. Jai gudriai peršama nuostata, kad visi tokie. Tada
antras žingsnis: kodėl aš vienas turiu atsistatydinti? Juk visi
tokie, tegul pirmiau teismas kada nors įrodo (o aš dar padirbėsiu),
ir panašiai. Atsakomybę sukurtų tik viešoji nuomonė. Pavyzdžiui,
svarstant blogus aukštosios valdžios darbus daugelyje nebailių,
gyvybingų nevyriausybinių organizacijų, skelbiant apie tuos svarstymus
ir panašiai. Sąjūdis ar kas kitas galėtų inicijuoti, naudoti informacines
vitrinas kaip anuomet.
Kita vertus, politikai su specifiškai abejotinais
biografijos faktais pasirūpino tik iš pažiūros absurdišku valstybės
archyvų uždarymu, mat juose galį būti kitos, mus okupavusios valstybės
paslapčių! Nekalbant jau apie atvirą, begėdišką interesų konfliktą,
kuris uždėjo juodžiausią dėmę šiam Seimui, gali atrodyti, kad tebesame
okupuoti, saugom savo brangiųjų SSRS ir NKVD-KGB paslaptis. Arba
esam palaipsniui reokupuojami. Užimti mus gali ir be tankų, vien
papirktomis rankomis.
Po Paksogeito ir Rubikono juodųjų buhalterijų
paviešinimo politikai ėmėsi skelbti Sąžiningumo paktus. Ar tai teisinga
iniciatyva? Ar tokiu būdu buvo siekiama skaidrumo, ar tik dar labiau
nusmukdytas pasitikėjimas politinėmis partijomis?
Nepastebėjau, kad daugelis politikų ar partijų
skelbtų paktus daugiskaitoje. Nereikia taip menkinti Tėvynės sąjungos
iniciatyvos.
Jei sąžiningumo principų laikomasi, tai čia negali
būti pasitikėjimo smukdymas, o priešingai, stiprinimas. Na, nebent
kokie pavyduoliai tyčia pultų smukdyti.
Ko siūlytumėte imtis politinėms partijoms, kad
jos pataisytų pašlijusią reputaciją?
Elgtis garbingai. Gal kada sulauksim padoresnių
laikų, ir garbės samprata turės kokią nors vertę visuomenėje, o
meluojantis (apie savo diplomus ar turtus) politikas, juolab sukčiaujantis,
klastojantis, paperkantis teisėtvarką bei rinkėjus (tuo būdu laikomus
už nieką), atrodys katastrofiškas partijos lyderis, ir save gerbianti
partija imsis priemonių. Bet jeigu publikai vis tiek, o vidinio
moralinio imperatyvo nėra, tada nesvarbu nei padorumas, nei garbė.
Tokios ir partijos nieko nesivaržo. Kitokių reputacija dar nėra
visai pašlijusi, todėl ją reikia itin branginti.
Ačiū už pokalbį.
Parengė L.L.
© 2006 XXI amžius
|