V. Radžvilas: Lietuvos politinė sistema nesudaro
sąlygų vadovautis moraliniais standartais
|
ELTA nuotr.
|
Nuo 1998 metų vykdomi Lietuvos gyventojų apklausų
duomenys rodo žemą pasitikėjimą teismais. Tik 3 proc. mūsų šalies
piliečių mano, jog Lietuvos teismai yra visiškai nekorumpuoti.
Savo ruožtu Prezidentas Valdas Adamkus ne kartą
yra išreiškęs susirūpinimą Lietuvos teisėsaugos darbu bei nuogąstavimą,
jog teismai netenkina visuomenės - neatlieka savo funkcijų taip,
kaip to tikisi žmonės. Šalies vadovas net subūrė specialistų grupę,
kurios tikslas išsiaiškinti, kaip efektyviau išspręsti problemas,
susijusias su teismų darbo viešumu ir pan., t.y. iš esmės nustatyti,
kaip galima pagerinti teismų veiklą. Ne mažiau opi problema šiandien
yra ir politinė korupcija. Politikai nebijo viešai kalbėti apie
juodąsias partijų buhalterijas, nes žino, kad faktiškai jokių
realių pasekmių už tai nesusilauks.
Apie Lietuvos teisėsaugą bei politinę korupciją
siūlome pokalbį su Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir
politikos mokslų insituto docentu Vytautu Radžvilu.
91 proc. mūsų šalies gyventojų mano, jog teismai
yra iš dalies arba labai korumpuoti. Prezidentas Valdas Adamkus
taip pat ne kartą yra išreiškęs susirūpinimą Lietuvos teisėsauga.
Kaip Jūs vertinate mūsų valstybės teisėsaugos darbą?
Mano, kaip Lietuvos piliečio, nuomonė šiuo klausimu
negali būti originali. Akivaizdu, kad Lietuvos teisėsauga dirba
labai blogai. Ir tai, be abejo, yra ne atskirų pareigūnų darbo brokas.
Paprasčiausiai Lietuvos teisėsauga atkūrus nepriklausomybę nepersitvarkė
iš pagrindų, o buvo pakeistos tik iškabos.
Faktiškai mūsų teisėsauga, kaip ir sovietiniais
laikais, yra labai politizuota, be to, ji yra nuolatinės įvairių
politinių jėgų kovos lauke. Todėl tokiai teisėsaugai pats teisingumas
kaip toks geriausiu atveju yra abstrakcija.
Kalbant apie patį būdingiausią tokios teisėsaugos
sistemos bruožą, matyt, galima pasakyti taip: tai yra teisėsauga,
į kurios darbą žvelgiant labai sunku pravesti skiriamąją liniją
tarp jos ir nusikalstamų struktūrų. Tai nėra skambus teiginys; daugeliu
atvejų jau pasireiškė ir yra plačiai žinomas mūsų teisėsaugos šališkumas.
Iš tikrųjų dažnai tai yra paprasčiausias bendradarbiavimas su nusikalstamu
pasauliu. Būtent ribos tarp nusikalstamo pasaulio ir teisėsaugos
reliatyvumas buvo skiriamasis sovietinės teisėsaugos bruožas, kuris
yra išlikęs, deja, ir nepriklausomoje Lietuvos Respublikoje.
Kalbant apie V. Adamkaus reiškiamą susirūpinimą,
reikia pasakyti, kad šiuo atveju būtent Prezidentas iš tikrųjų turi
nemenkas galias daryti įtaką teisėsaugos institucijų darbui. Deja,
šia įtaka dėl nesuprantamų priežasčių šalies vadovas nesinaudoja.
Ir todėl jo kalbas apie teisėsaugos darbo ydas tenka ne tik vertinti
kaip bejėgišką moralizavimą ir pagraudenimą, bet, tiesą sakant,
pribrendo laikas kelti klausimą, dėl kokių priežasčių Prezidentas
yra toks pasyvus šiuo klausimu.
Kas dar, be Prezidento, turėtų prisiimti atsakomybę
už teisėsaugos darbo neefektyvumą?
Tai yra labai platus ir sunkiai atsakomas klausimas.
Be abejo, kalbant apie visą teisėsaugos sistemą, formaliai galima
sakyti, kad pirmiausiai atsakomybę turėtų prisiimti atitinkamas
Seimo komitetas, teisingumo ministras, taip pat teismų vadovai.
Tačiau taip jau yra, kad šiandien pagrindinė Lietuvos
teisėsaugos yda yra jos neatskaitingumas niekam, ir todėl galima
teigti, jog, kad ir kaip tai skambėtų, pagrindinis kaltininkas yra
pernelyg pasyvi Lietuvos visuomenė.
Tuo norėčiau pasakyti, kad teisėsaugos sistemoje
susikūrė savotiškas užburtas ratas, ir šiuo metu nematyti jokių
prielaidų, kad toji sistema galėtų išsivalyti ir atsinaujinti iš
vidaus.
Todėl vienintelis kelias jai atnaujinti galėtų
būti piliečių spaudimas tiek pačioms institucijoms, tiek jas prižiūrinčioms
politinėms struktūroms, bet kol tokio spaudimo nėra. Manau, kad
šioje srityje teigiamų pokyčių tikėtis neįmanoma.
Pastaruoju metu itin aktuali problema Lietuvoje
politinė korupcija. Politinių partijų lyderiai viešai deklaruoja
apie egzistuojančias juodąsias buhalterijas, tačiau jokių teisinių
ar politinių pasekmių nesulaukia. Kaip paaiškinti tokį reiškinį?
Principinis paaiškinimas yra šis: Lietuvos politinė
sistema apskritai ir politinės partijos konkrečiai yra absoliučiai
atitrūkusios nuo šalies piliečių ir realiai jiems neatskaitingos.
Trumpai tariant, Lietuvoje iš tikrųjų susiformavo
ir įsitvirtino akivaizdžiai nedemokratinis valdymas. Todėl tokio
pobūdžio politiniai skandalai yra viso labo savotiškos dvaro intrigos,
jie yra organizuojami siekiant šiek tiek pakenkti politiniams konkurentams
ir yra priemonė ne gydyti šalies politinę sistemą, bet tiesiog būdas
sustiprinti savo pozicijas artėjančių rinkimų išvakarėse.
Pati politinė sistema, kaip ir teisėsaugos atveju,
šiuo atveju apsivalyti negali, nes yra visiškai akivaizdu, kad dabar
ir pozicijoje, ir opozicijoje esančios politinės jėgos iš esmės
lygiavertės ir yra visiškai tokioje pačioje padėtyje.
Paprastai tariant, jeigu kuri nors jėga daro savotišką
oponentų diskreditavimo kampaniją, ji tučtuojau susilaukia kontrsmūgio,
viskas galiausiai baigiasi savotiškomis trumpalaikėmis paliaubomis,
o piliečiai nežinia kelintą kartą sužino, kad kaltų nėra.
Tai ypač akivaizdžiai parodė pastarieji skandalai,
ypač dėl EBSW ir Draugystės viešbučio. Vos pradėjus sudarinėti
Seimo komisijas šiems skandalams tirti ar net keliant jų klausimą,
iš anksto buvo aišku, kad šis tyrimas jokių rezultatų neduos.
Priešingai, aš manau, kad šiuo atveju opozicijos,
pirmiausiai konservatorių, iniciatyva buvo žalinga pačiai valstybei.
Kovoti su korupcijos apraiškomis ir jas demaskuoti yra būtina, tačiau,
darant tokius žingsnius, niekada negalima nusižengti vienam fundamentaliam
politinės veiklos principui. Darant rimtą ir atsakingą politinį
žingsnį, reikia turėti pakankamai jėgų jam įgyvendinti iš tikrųjų
arba, priešingu atveju, geriau nedaryti nieko.
Tuo tarpu visi šie skandalai, o tiksliau - tariamas
jų tyrimas organizuojamas tokioje situacijoje, kai jėgų santykis
iš anksto akivaizdus, kai iš karto žinoma, kad opozicija paprasčiausiai
neturės jėgų gauti kokį nors teigiamą rezultatą.
O tikrasis rezultatas panašiais atvejais būna
dvejopas: viena vertus, priešingai oficialiai deklaruojamoms intencijoms,
įklimpę į skandalus asmenys ir politinės jėgos tam tikra prasme
išsibaltina, kaip kad atsitiko nagrinėjant EBSW bylą. Šios bylos
herojai ateityje bus net saugesni, nes galės teigti, kad šis klausimas
jau buvo nagrinėtas ir suprantama, kad iš naujo jį kelti bus nepalyginti
sunkiau. O tokie bliūkštantys tyrimai dar labiau demoralizuoja šalies
visuomenę ir stiprina jos įsitikinimą, kad Lietuva yra šalis, kurioje
teisingumo laukti nėra prasmės.
Jei įmanoma kovoti su korupcija, kaip galima
būtų tai daryti?
Mano giliu įsitikinimu, vienintelis realus metodas
buvo pademonstruotas įvykusi žaliųjų akcija. Mano žodžiai nėra
koks nors radikalizmas, o jais mėginama apibendrinti 15 metų Lietuvoje
egzistavusią kasdienybę.
Korupciją galima demaskuoti ir pakirsti jos pozicijas
pirmiausia viešai skelbiant korupcijos faktus, o antra paskelbus
šiuos faktus keičiant įstatyminę bazę ir apskritai darant rimtas
permainas šalies politinėje sistemoje.
Akivaizdu, kad šiuo atveju Lietuvoje reikėtų padaryti
labai daug, pradedant nuo to, kad būtina keisti partijų finansavimo
tvarką, ir baigiant tuo, kad reikia įtvirtinti nuostatas, realiai
neleidžiančias verslo žmonėms tęsti savo veiklą, jeigu jie nueina
į politiką.
Kita vertus, sakydamas šiuos žodžius, aš puikiai
suprantu, kad tai yra beveik tuščios kalbos, nes visiškai akivaizdu,
kad dabartinėje Lietuvoje mes jau turime reikalą su sistema ir šią
sistemą ginantys žmonės minėtų veiksmų nedaro visiškai sąmoningai.
Kitaip tariant, nėra prasmės apgaudinėti savęs
mintimis, kad jie ko nors nežino, nesupranta, ką reikia daryti ir
pan. Jie viską puikiausiai supranta, bet, matydami visuomenės pasyvumą,
labai sėkmingai juo naudojasi ir stiprina savo pozicijas.
Be teisinės atsakomybės, egzistuoja ir politinės
atsakomybės samprata. Ar šios atsakomybės apraiškų įžvelgiate Lietuvos
politikų elgesyje?
Mūsų politikoje atsakomybės apraiškų seniai nebegalima
rasti. Priežastis yra labai akivaizdi: ši politika, tiesiogine šio
žodžio prasme, yra tvarkoma žmonių, kuriems tautos ir valstybės
interesai visiškai nerūpi ir kuriems svarbu yra iš politikos pragyventi
ir apskritai patenkinti savo asmeninius poreikius.
Todėl absoliuti dauguma politikų gyvena pagal
principą po mūsų nors ir tvanas, ir nereikėtų guostis ir apsigaudinėti
mintimi, kad, girdi, ne visi politikai yra korumpuoti. Iš tikrųjų
reali padėtis yra tokia: vieni iš jų, patys nebūdami korumpuoti,
tiesiog susitaiko su esama padėtimi ir pasyviai žiūri, kaip korupcija
užsiiminėja jų partiečiai.
Tie, kuriems tokia praktika yra visiškai nepriimtina,
paprasčiausiai traukiasi iš politikos. Manau, kad dabartinės Lietuvos
politinės sistemos ir politinio gyvenimo svarbiausia problema ir
yra ta, kad toji sistema automatiškai šalina iš politikos žmones,
kurie norėtų politikoje vadovautis aukštesniais moraliniais standartais.
Ar galima tikėtis, jog mūsų politikai, pasikeitus
tam tikroms aplinkybėms, politinę atsakomybę atgaus/išsiugdys, ar
šiuo atžvilgiu jie yra beviltiški ir todėl lieka laukti naujos visuomenei
atskaitingų politikų kartos?
Manau, kad politikai, kurie šiandien valdo Lietuvą,
jokios politinės atsakomybės jausmo jau niekada neįgis. Vienintelė
viltis pakeisti padėtį - jeigu visuomenė pasidarys aktyvesnė, tai
iš šios visuomenės gelmių anksčiau ar vėliau turėtų iškilti naujo
tipo ir naujos kokybės politiniai lyderiai, galintys vadovautis
šiais standartais.
Tuo tarpu visos kalbos apie dabartinių, pavyzdžiui,
politinių partijų atnaujinimą, mano tvirtu įsitikinimu, yra visiškai
nerealistiškos, nes Lietuvoje galutinai susiformavo vadinamoji partinė
nomenklatūra, kuri iš principo neįleidžia į partijų gretas jiems
svetimos dvasios žmonių.
Sociologinių tyrimų duomenimis, tik 2 proc.
Lietuvos gyventojų mano, kad politinės partijos yra visiškai nekorumpuotos.
Kas turėtų pasikeisti, kad šis procentas išaugtų, t.y. pasitikėjimas
partijomis padidėtų?
Principinis atsakymas daugiau negu aiškus: šios
partijos turėtų: pirma - viešai pripažinti savo klaidas, antra
partijoms pripažinus šias klaidas, žmonės, kurie jas padarė, paprasčiausiai
turėtų pasitraukti. Tik taip būtų atvertas kelias partijoms atsinaujinti.
Tačiau, kaip jau minėjau, turint omenyje Lietuvos
politinio elito, pirmiausia - partijų viršūnių mentalitetą ir moralinius
standartus tai viso labo yra gražus pageidavimas.
Ačiū už pokalbį.
Kalbino Lina Balsytė
© 2006 XXI amžius
|