Kodėl nei finansiniai, nei moraliniai politikų
klystkeliai visuomenei nebedaro įspūdžio?
|
Valentinas Stundys
|
Lietuvos politinę padangę vis drumsčiant įvairiausiems
skandalams, nenumaldomai artėja ir savivaldos rinkimai. Kaip juose
žada dalyvauti dešinioji šalies partijų pusė, ar planuojama tartis
ir susitarti dėl bendradarbiavimo? Tėvynės sąjungos lyderio Andriaus
Kubiliaus ir Liberalų sąjūdžio vadovo Petro Auštrevičiaus pavardės
vėl vis dažniau minimos kartu. Apie tai, kokių planų ir idėjų prieš
savivaldos rinkimus turi dar viena dešinioji krikščionių demokratų
partija, kaip jos požiūriu atrodo šiandieninės Lietuvos politinės
aktualijos, Atodangos kalbino partijos pirmininką, ilgametį Molėtų
merą Valentiną Stundį.
Neseniai krikščionys demokratai paskelbė, kad
į savivaldybių rinkimus žada eiti savarankiškai. Ar bandėte prieš
priimdami šį sprendimą tartis su kitomis partijomis?
Toks sprendimas buvo priimtas partijos tarybos,
kurią, be kitų atstovų, sudaro ir skyrių pirmininkai, ir šis sprendimas
rodo mūsų ryžtą eiti atvirai į visuomenę ir bandyti savo sėkmę.
Manau, šiandieniniai mūsų pasiekimai savivaldoje leidžia tikėtis,
kad turėtume pasiekti bent jau ne menkesnių rezultatų nei dabar
turime.
Kaip apskritai vertinate šiandienines dešiniųjų
jėgų perspektyvas tartis ir susitarti ne tik per rinkimus, bet ir
dėl kasdienių politinių sprendimų?
Manau, mūsų dešiniosios jėgos vis dėlto yra pakankamai
skirtingos ir demonstruojančios gan skirtingas pozicijas įvairiais
klausimais, tad tas tarimasis turėtų būti sudėtingas ir ne vienkartinis
veiksmas, o greičiau procesas, kuriam turi pasiryžti tos politinės
jėgos, kurios nori stiprios dešiniosios partijos. O šiuo metu turime
tai, ką turime.
Tėvynės sąjunga su Liberalų sąjūdžiu akivaizdžiai
mėgina ne visada sėkmingai, kaip parodė bendro kandidato į Seimo
pirmininkus paieškos veikti kartu bent jau Seime. Kaip vertinate
šias pastangas?
Gal dėl to Liberalų sąjūdis ir atsirado, kad kažkam
lengviau yra su jais susikalbėti... Bet čia tik mano spėlionės.
Praėjusiame Atodangų numeryje Tėvynės sąjungos
lyderis dėstė bendros dešiniųjų politinės jėgos Europos Liaudies
partijos pavyzdžiu - atsiradimo perspektyvas Lietuvoje. Ar konservatoriai
iš tiesų ragina krikdemus galvoti apie vienijimąsi?
Perskaitęs minėtą interviu pagalvojau, kad keista,
jei vienas iš dviejų, sakykime, galimų politinių žaidėjų pasišneka
pats su savimi ir apkaltina kitus, kad jie nesikalba. Iš TS lyderio
žodžių susidarė įspūdis, kad tai krikdemai yra tokie užsispyrėliai,
visomis jėgomis vengiantys bet kokio dialogo. Bet tiesa kitokia:
šiuo atveju A. Kubilius, deja, kalbasi tik pats su savimi, ir kol
jis taip darys, dešinėje pusėje jokių integracijos požymių tikrai
nebus. Bent jau su A. Kubiliumi tikrai nesame net kalbėję apie bendro
veikimo galimybę. Anksčiau, tiesa, yra buvę šiokių tokių užuominų,
bet tai buvo labai seniai.
Jei toks pokalbis vis dėlto užsimegztų, ar glaudūs
konservatorių ryšiai su Liberalų sąjūdžiu krikščionims demokratams
nekeltų problemų?
Manau, čia ir yra didžioji problema, kai Lietuvoje
viešojoje erdvėje kartais sakoma, kad krikdemai niekuo nesiskiria
nuo konservatorių arba kad konservatoriai - tai lyg ir tie patys
krikdemai. Tai nėra tiesa, nes mūsų socialinės ekonominės doktrinos,
deja, iš esmės skirtingos: konservatoriai labai ryškiai ir aiškiai
savo nuostatas grindžia liberalizmo doktrina, o krikščionys demokratai
socialiosios rinkos. Mes tai aiškiai deklaruojame ir nuo to niekada
neatsitraukiame. Mūsų konservatoriai yra pakankamai suliberalėję,
tad visai natūralu, kad jiems lengviau kalbėtis su Petro Auštrevičiaus
Liberalų sąjūdžiu.
Bet jei kalbėtume ne apie ekonomiką, o apie
švietimą, ugdymą, galų gale saugumo politiką, tai konservatoriai
su krikščionimis demokratais greičiausiai sutartų be vargo?
Žinoma, yra temų, kuriomis mes be jokių abejonių
susikalbėtume, ir greičiausiai į kai kurias valstybės problemas
mūsų požiūriai panašūs ar net visiškai tapatūs. Bet esminė ir šiuo
metu labai ryški takoskyra ekonominiais klausimais. Be to, mes labai
aiškiai deklaruojame, kad esame mažųjų žmonių atstovai valstybėje,
tų žmonių, kurie valstybės dabartinės politikos yra nepastebimi
ir skriaudžiami. Tai pirmiausia mažai uždirbantys žmonės. Deja,
turim pripažinti, kad nei dabartinė opozicija, nei valdančioji dauguma
šito visuomenės sluoksnio visiškai nemato, taigi iš esmės nemato
daugumos.
Jei krikščionys demokratai savo programinėse
nuostatose linkę akcentuoti socialinį dėmesį, tai gal tuomet jiems
pakeliui būtų su socialdemokratais?
Tai būtų įdomi provokacija. Žinoma, pasaulyje
būta įvairiausių partijų bendradarbiavimo pavyzdžių. Iš tiesų socdemai
taip pat lyg ir akcentuoja socialinį dėmenį, bet praktika visai
kitokia: akivaizdu, kad Lietuvos socialdemokratų partija atstovauja
stambiajam kapitalui ir yra nuo jo priklausoma. Taigi vienas dalykas
šiuo atveju yra ideologija, ir visai kitas politinė praktika.
Pastaruoju metu šalyje kaip tik ir stebime milžinišką atotrūkį tarp
klasikinių ideologijų ir toms ideologijoms turinčių atstovauti partijų
veiklos.
Bet gal iš tiesų krikščionys demokratai, jei
turėtų atstovų Seime, vis dėlto sutartų su dabartine opozicija dėl
konkrečių politinių veiksmų? Sakykime, ar būtumėte palaikę opozicijos
inicijuotą interpeliaciją Artūrui Paulauskui?
Klausimas sudėtingas. Manau, kad šautas ne tas
šūvis ir ne į tą taikinį. Suprantu opozicijos paskirtį ir misiją
ji bet kuriuo atveju turi rodyti valdančiosios daugumos trūkumus
ir ieškoti tam tikrų priekabių, bet šituo atveju kaltinimams pasirinktas
ne tas valdančiosios daugumos atstovas.
Opozicija jau rinkosi kitus taikinius, bet iki
šiol jai nelabai sekėsi...
Vadinasi, tinkamai neįvertino aplinkybių, nenumatė
to, kuo jos veiksmai gali baigtis. Iš tiesų šiandien itin sunku
prognozuoti, kas Lietuvos politikos elite artimiausiu metu gali
atitikti, kokių konfigūracijų galime tikėtis, ar jos apskritai bus
naudingos šaliai, vertinant šiandieninį kontekstą: Mažeikių naftos
likimą, euro įvedimą, struktūrinius fondus tai klausimai, svarbūs
visai Lietuvai, o ne tik partijoms, turinčioms vietų Seime, ne tik
valdančiajai daugumai.
Bet Artūras Paulauskas dešiniųjų tradiciškai
buvo vertinamas kaip populistas, kaip žmogus, atvedęs į politiką
Viktorą Uspaskichą. Kodėl dabar turėtume liūdėti, jam netekus Seimo
pirmininko posto?
Jo politinės karjeros pradžia iš tiesų tapatinama
su populistinės politikos pradžia Lietuvoje, kai į politinį elitą
ateinama skelbiant labai patrauklius visuomenei lozungus, kurių
po to lengva ranka atsisakoma. A. Paulauskas labai ryškiai po to
keitėsi, gal suvokė, kad anaiptol ne kiekvienas populistinis šūkis
gali būti realizuotas, kad su valstybės reikalais verta elgtis atsargiau.
Gal žmogus tiesiog subrendo kaip politikas, supratęs, kad negali
taip paprastai, sakykime, imti ir karpyti krašto apsaugos išlaidų
ir skirti jų švietimui, kad esama nacionalinių interesų. Ir kai
kuriais atvejais jis, kaip politikas, elgėsi labai oriai prisiminkime
Rolando Pakso skandalą.
Manau, opozicija, jei jau ką pradeda, turėtų tai
pabaigti iki galo. Bet iš visų opozicijos veiksmų iki galo pavyko
tik interpeliacija A. Paulauskui ne be valdančiosios daugumos
pagalbos. Visi kiti opozicijos veiksmai buvo panašūs į pabandymus
ir atsitraukimus. Sistemingos, nuoseklios veiklos kaip ir nematyti.
Kai kurie jų žingsniai yra panašūs į paprasčiausią viešųjų ryšių
akciją, skirtą pritraukti žiniasklaidos dėmesiui ir diktuoti vienos
ar kitos politinės savaitės motyvus, skverbtis į visuomenės sąmonę,
atmintį. Bet iš tiesų dabartinė opozicija daugelio pradėtų darbų
taip ir nepabaigė iki galo.
Kita vertus, žinoma, kritikuoti iš šalies lengviau.
Būdamas opozicijoje, turi atlikti sarginio šuns vaidmenį, ir suprantu,
kad ne visada keliama problema gali baigtis kokiu nors teisiniu
rezultatu ar kieno nors atstatydinimu, bet veikimas turi būti bent
jau nuoseklus.
Tad kokius šūkius, tikslus ir uždavinius žada
sau kelti krikščionys demokratai, bandydami grįžti į didžiąją politiką,
t.y. atgauti parlamentinės partijos statusą?
Manau, politikoje tebeesame ir vis dar randame
būdų pakliūti į viešąjį diskursą, kukliai, bes aktualiausiais klausimais
savo poziciją vis dar reiškiame.
Esminis, ko gero, trūkumas, kamuojantis šiandien
Lietuvą tai sąžiningos, doros politikos stygius. Ši problema kyla
pirmiausia dėl politikoje dalyvaujančių personalijų ir tam tikrų
mentaliteto dalykų. Manau, neturi politikoje būti tokių, kuriuos
savaitgalį matėme morališkai nokautuotus kai kurių dienraščių puslapiuose.
Kol tokių herojų bus mūsų politikoje, apie moralę ir sąžinę galime
nė nekalbėti.
Kita vertus, kartais pagalvoju: visuomenei apie
dabartinę valdančiąją daugumą pateikta labai daug duomenų, daug
faktų: draugysčių privatizavimai, naftos bizniai, struktūrinių
fondų dalybos, dujų reikalai, galų gale, kaip minėjau, moraliniai
jos veikėjų klystkeliai. Bet visuomenei tų faktų kažkodėl atrodo
per maža tam, kad ji darytų kitokius sprendimus nei darė pastaruoju
metu, stebėdama skandalingą mūsų šalies politiką. Tad, ko gero,
ne tik mūsų politika yra patyrusi vertybių krizę, bet dar gilesnėje
krizėje yra pati visuomenė: vertybinėje ar net egzistencinėje. Ar
turėtume kaltinti visuomenę? Manau, žiniasklaidos misija čia ne
menkesnė.
Antras iššūkis korupcija, kuri kaip vėžys yra
apsėdusi mūsų valstybės biurokratijos kūną. Su ja vis dar nesugebama
efektyviai kovoti. Politinio spaudimo metodai šiandien šioje srityje
yra aiškiai nepakankami.
Trečioji mums labai svarbi idėja socialinė sanglauda,
kaimo, miestelių, miestų teritorijose. Šiandien Lietuva, deja, yra
net ne dviejų, bet trijų greičių valstybė; socialinė regionų atskirtis
jau bado akis ir glumina: nejau centrinė valdžia nemato, kas Lietuvoje
vyksta?
O ką, Jūsų nuomone, valdžia turėtų daryti?
Tiesiog sąžiningai tvarkytis. Nes nematyti socialinių
disproporcijų Lietuvoje tai nėra sąžininga ir teisinga politika.
Ačiū už pokalbį.
Kalbino T.M.
© 2006 XXI amžius
|