A. Jokubaitis: padarėme didelę pažangą
makiavelizmo įtvirtinimo srityje
|
Alvydas Jokubaitis |
Šiandien Lietuvoje daug kalbama apie tai, jog
dauguma mūsų valstybės pareigūnų vykdo deklaratyvią politiką, nesivadovauja
moraliniais imperatyvais, yra susikompromitavę, "susitepę", siekia
trumpalaikių ir toliau asmeninių interesų nesiekiančių tikslų. Viešojoje
erdvėje diskutuojama apie moralinių vertybių pripažinimo politikoje
stygių. Tačiau kas yra morali politika ir ar apskritai politika
gali būti morali?
Apie moralią politiką bei vertybinio pagrindo
nebuvimo politikoje priežastis siūlome pokalbį su filosofu prof.
Alvydu Jokubaičiu.
Kaip apibrėžtumėte moralią politiką - ką reiškia
vertybių pripažinimas politikoje? Ir kiek politika apskritai gali
būti morali, jei viena iš jos prasmių - kova dėl valdžios?
Ginčas dėl moralios politikos - vienas sunkiausių
politinės filosofijos ginčų. Tik iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad
viskas paprasta: nemeluok, nevok, būk sąžiningas, gailestingas ir
ištikimas. Klasikiniai - antikos ir viduramžių - autoriai nežinojo
ginčo dėl moralios politikos. Tai Naujųjų amžių filosofijos kūrinys.
Tikrasis šio ginčo pradininkas yra Niccolo Machiavellis. Jis taip
virtuoziškai atskyrė moralę ir politiką, kad mes lig šiol negalime
jų sujungti. Mums tik atrodo, kad žinome, kas yra morali politika.
Daug apie tai kalbame, bet tik todėl, kad negalime šių dalykų sujungti.
Vieniems sakome, kad politika turi būti morali, o kitiems tvirtiname,
kad patekęs į politiką, žmogus negali likti švarus. JAV prezidentas
B. Clintonas yra mūsų dabartinio mąstymo apie politiką simbolis:
geras politikas, bet abejotinos moralinės reputacijos žmogus.
O kur slypi vertybinio pagrindo, moralės ignoravimo
viešojoje politikoje priežastys?
N. Machiavellis sakė, kad politika yra "apsukrus
gudrumas". Individo gerovė skiriasi nuo valstybės gerovės. Tikras
politikas turi mokėti naudotis tiek žmogaus, tiek žvėries savybėmis.
Šiuolaikinė politika verčia vengti ydų, dėl kurių
galime netekti valdžios. Tačiau tai nereiškia, kad ydos tik trukdo
valdyti. Jeigu sukursite gerą politinį ir ekonominį rezultatą, žmonės
dažniausiai nekreips dėmesio į jūsų moralines nedorybes. Jeigu elgsitės
priešingai ir ignoruosite kai kurias amoralias priemones - galite
neįgyvendinti rinkėjams duotų pažadų. Valdymas ir valdžios išlaikymas
turi savo logiką, kuri nesutampa su moralės reikalavimais.
Pagal garsųjį N. Machiavellio apibūdinimą, žmonių
prigimtis yra permaininga: jie yra nedėkingi, nepastovūs, veidmainiai,
sukti, savanaudiški ir bailūs pavojaus akimirką. "Jie greičiau užmiršta
tėvo mirtį negu turto nuostolį", - sakė jis. Ar šios Machiavellio
politinės filosofijos tiesos neteko savo reikšmės? Manau, kad priešingai
- mes padarėme didelę pažangą makiavelizmo įtvirtinimo srityje.
Jūsų manymu, ar nors viena šalis dabar yra pakeliui
moralios politikos idealo link? Jei taip, kokia tai valstybė?
Į šį klausimą neįmanoma atsakyti. Neturime tokių
tyrimų. N. Machiavellis atsakytų ciniškai: mes judame vis didesnio
moralios politikos įtvirtinimo link. Reikia mokėti atrodyti gailestingam,
ištikimam, žmogiškam, nuoširdžiam ir dievobaimingam, bet iš tikrųjų
sielos gelmėse būti pasirengusiam, iškilus būtinybei, parodyti priešingas
savybes. Politikas negali vadovautis tuo, dėl ko žmonės yra laikomi
gerais. Jis yra priverstas sulaužyti savo žodį, nepaisyti artimo
meilės, žmoniškumo ir religijos. Jeigu tik valstybės vyras laimi
ir išsaugo valdžią savo rankose - kiekvienas jo priemones laikys
garbingomis ir vertomis pagyrimo. Net šlykščiausiai meluojančios
ir veidmainiaujančios KGB ar CIA yra šalies stabilumo garantai.
Jeigu tikėti Georgu Hegeliu, moralinės misijos svarbą visada geriausiai
suvokia galingiausių pasaulio valstybių piliečiai.
Kiek pagrįsti teiginiai, jog politinės atsakomybės
apraiškas Lietuvoje pamatysime tik tuomet, kai sovietmečiu brendusią
kartą pakeis nauja? Ar per tą laiką netapsime satelitine valstybe?
Likimas valdo dalį mūsų veiksmų, kitą palikdamas
mums patiems. Nauja Lietuvos politikų karta ir toliau turės mokytis
iš N. Machiavellio knygų. Tai ne nuo mūsų priklausantis dalykas.
Šlykštu, bet egzistuoja didelis skirtumas tarp to, kas vyksta pasaulyje,
ir to, ką mes norime matyti. Bendraudami su Europos Sąjunga ir Rusija
mes toliau turime būti ir liūtai, ir lapės, kaip mokė N. Machiavellis.
Liūtas moka atgrasinti vilkus, o lapė žino, kaip nepatekti į spąstus.
Dorybė yra geriausia politika, bet šlykščios ir nemalonios N. Machiavellio
pamokos padeda neprarasti realybės jausmo.
Kokios, Jūsų nuomone, yra penkios didžiausios
Lietuvos politikos problemos šiandien?
Labai konkretus klausimas. Pirma, mes vis labiau
prarandame tėvynę kaip moralinę kategoriją.
Antra, katastrofiškai nyksta pilietinė iniciatyva;
dingsta piliečių savanoriškas tapatinimasis su poliu; mūsų kaip
tautiečių ir piliečių ryšys vis mažiau realizuojamas per dalyvavimą
bendroje politinėje veikloje.
Trečia, mes vis labiau daromės kultūriniai barbarai;
masinės popkultūros įsigalėjimas yra tiesiausias kelias į politinį
populizmą; mes patekome į uždarą ratą - žemo lygio kultūra šaukiasi
tokios pat žemo lygio politikos.
Ketvirta, mes gyvename tik nominaliai demokratinėje
valstybėje; Lietuvos politinis gyvenimas turi daugybę oligarchijos
elementų; mūsų turtingieji tapo lygesni tarp lygių; jie už scenos
perka ne tik politinės valdžios palankumą, bet ir rinkimus.
Penkta, mums protą aptemdė pinigų troškimas; kai
viskas tampa perkama ir parduodama - turime naują totalitarizmą;
popiežiams pradėjus pardavinėti nuodėmių atleidimą - kilo reformacija;
norisi tikėti, kad kažkas panašaus gali atsitikti ir dabartinėje
Lietuvoje.
O ar egzistuoja priešprieša tarp noro vadovautis
vertybėmis vidaus politikoje ir užsienio politikos pragmatizmo?
Nesuprantu, ką reiškia pasakymas "vadovautis vertybėmis".
Mes visada vadovaujamės vertybėmis. Tik gyvūnai nepažįsta vertybių,
nes neturi jų formulavimui būtinų lingvistinių sugebėjimų. Reikia
klausti konkrečiai - apie kokias vertybes ir dorybes kalbama. Jono
Pauliaus II vertybės skiriasi nuo Uzbekijos prezidento Islamo Karimovo
vertybių. Pragmatizmas ir utilitarizmas yra dominuojančios šiuolaikinio
Vakarų pasaulio moralės ir politikos filosofi- jos. Jų laikantis,
pagrindinis politikų uždavinys yra praktinių pasekmių ir naudos
apskaičiavimas. Nebereikia ginčytis apie moralinius tikslus.
Ką patartumėte partijoms, norinčioms sugrąžinti
piliečius prie rinkimų urnų?
Partijoms piliečiai dažnai reikalingi kaip pakaruokliui
virvė, t.y. tik rinkimams. Geriausia būtų, kad piliečiai patys susigrąžintų
bendro veiksmo patirtį. Pradžioje susitvarkytų laiptinę, paskui
gatvę, fakultetą, ligoninę ar savo santykius su darbdaviais. Mums
trūksta ne pilietinės visuomenės. Gyvendami respublikoje, mes nesame
respublikonai. Net užmiršome, ką šis dalykas reiškia.
Ačiū už pokalbį.
Kalbino Lina Balsytė
© 2006 XXI amžius
|