Didelės mažų žmonių problemos
Jūratė Laučiūtė
|
Jūratė Laučiūtė
|
Turbūt jau pakankamai prisiklausėme ir prisiskaitėme
apie mūsų visuomenę kankinančias problemas, kad reikėtų dar kartą
vardinti jas nuo A iki Z. Rugsėjo mėnuo, kada ir rašomos šios eilutės,
paskatino sutelkti dėmesį į besimokančio jaunimo ir jų mokytojų
reikalus, kuriems specifinį skonį suteikė praėjusio mokslo sezono
"vinis" - nutekintos egzaminų užduotys...
Ne moksleiviai, o suaugę dėdės pažeidė egzaminų
užduočių slaptumą... Kokią išvadą iš to skatinama daryti jaunoji
karta? Vienareikšmę: jei dirbsi dorai, pralaimėsi. Tad verčiau ieškok
paperkamųjų ir "perkamųjų", nes nusipirkti Lietuvoje šiandien galima
ne tik egzaminų užduotis, ne tik "nemokamą gydymą" ar "nemokamą
mokslą", bet ir teismų nuosprendžius, įvairių komisijų išvadas,
gražiausius plotus valstybiniuose draustiniuose ir daug ką, kas
demokratinėje laisvų ir save gerbiančių piliečių valstybėje būtų
(turėtų būti!) neįmanoma. O jei "perkamųjų" neturi - emigruok. Važiuok
ten, kur doras darbas labiau vertinamas ir už jį daugiau mokama.
Tokia tad "paprasta" gyvenimo samprata ir veja
mūsų jaunimą būriais į svetimas šalis, o saujelė liekančiųjų desperatiškai
aiškinasi, kur čia šuo pakastas. Ko išvykstantiems (iš šalies ar
apskritai - iš gyvenimo) trūksta Lietuvoje? Pinigų ar dvasingumo?
Patriotizmo ar pilietiškumo? Kultūros ar demokratijos pavilgu pagardintos
civilizacijos?
Ateitininkų federacijos pirmininkas Vygantas Malinauskas
gražiai nubrėžė ribą, skiriančią pilietiškumą nuo patriotizmo: "jei
žmogus labiausiai akcentuoja savo pilietines teises ir saviraišką,
kai tik jam atsiras galimybių labiau save išreikšti kitur, ten ir
patrauks. O jei žmogus mano, kad jo gyvenimo prasmė yra savo kraštą
padaryti gražesnį, vertingesnį, jam atrodys galbūt verčiausia pasilikti
čia, nors ir negaus tokio didelio atlyginimo, kaip kur nors išvažiavęs."
("L. žinios", 2006.09.16)
Ne vienas kultūros darbuotojas garsiai šaukia,
jog liberaliųjų ideologų vadeliojama demokratija Lietuvoje (ir ne
tik čia) daro žmones egoistais - bet kas juos girdi? Tik tokie patys
donkichotai, kuriems kultūra atstoja duoną kasdieninę. O juk išties
pilvas ir papilvė paskelbė žūtbūtinę kovą sielai, ir toje kovoje
siela vis labiau traukiasi į gyvenimo užkulisius.
Šiandien iš TV ekrano nebe filosofai, ne rašytojai,
kažkada vadinti "sielų inžinieriais", dalinasi savo pamąstymais
apie gyvenimo tikslą ir prasmę, kaip gyventi ir vardan ko gyventi,
o veidelį ar bambą demonstruojančios pusnuogės pusmergės bei aplink
mikrofoną strakaliojantys bebalsiai jaunuoliai patarinėja, kaip
"pagauti kaifą". Ir todėl, matyt, kaip reta išimtis įsirėžė į atmintį
Lino Karaliaus klausimas, skirtas pirmiausiai nenuilstantiems švietimo
reformatoriams: "Ar mums reikalingi beširdžiai technokratai, ar
kilniaširdžiai planetą gelbstintys mokslininkai kūrėjai?"
Atidesnis dabartinės situacijos stebėtojas atsakymą
randa be didesnio vargo. Pavyzdžiui, Albertas Piličiauskas konstatuoja,
jog gausus būrys ne tik mokytojų, bet ir mokinių bei jų tėvų "mokyklos
misiją supranta ne kaip asmenybės bendrąjį lavinimą, o ruošimą universitetinėms
studijoms" O tai, A. Piličiausko nuomone, esąs vienas didžiausių
paklydimų, nes "švietimo reformos dokumentai akcentuoja ir dvasingumo
puoselėjimą, ir ŽMOGAUS (paryškinta autoriaus - J.L.) ugdymą. Tačiau
dabar ši siekiamybė tik deklaruojama".
Žmogus - asmenybė, žmogus - ne tik diplomuotas
specialistas, bet ir aktyvus savo bendruomenės narys, patriotas
menkai teuždera šiuolaikinėje lietuviškoje mokykloje (koledže, universitete...).
Šitokia situacija gal ir galėtų paaiškinti, kodėl kiekvienas naujas
švietimo ir mokslo ministerijos vadovas savo veiklą pradeda nuo
reformų, bet kas gali paaiškinti, iš kokių būtent išminties aruodų
reformatoriai semiasi idėjų? Arba - vardan kokių tikslų sukasi toji
nesibaigianti reformų karuselė? Ar tam, kad būtų patenkinti visuomenės
poreikiai? O gal tam, kad kuo daugiau valstybės lėšų, kurių reikėtų
išties visuomenei naudingoms reformoms, liktų biudžete vis augantiems
politikų ir biurokratų apetitams tenkinti?
Tokioms spėlionėms gyvenimas nestokoja argumentų.
Kaip praneša žiniasklaida, dar nė vieną vasarą
nebuvo tiek nelaimingų atsitikimų vaikų vasaros stovyklose, kaip
šiemet: vaikai ir skendo, ir piktnaudžiavo alkoholiu, ir įvairių
skaudžių traumų patyrė, bet kaip ir anksčiau, taip ir šiemet nebuvo
nubaustas nė vienas aplaidus stovyklos vadovas ar kiti darbuotojai,
atsakingi už vaikų saugų poilsį. Vieni dėl tokio neatsakingumo kaltina
mažus atlyginimus, dėl ko stovyklose trūksta darbuotojų, kiti -
prastą stovyklose dirbančių pedagogų kvalifikaciją. Treti skundžiasi
vasaros stovyklų stygiumi, nors visoje Lietuvoje apsčiai rastume
apleistų sovietmečio laikų stovyklų kompleksų, kurių dar nesuprivatizavo
"bičai", tačiau ir valstybei nerūpi pritaikyti jų jaunosios kartos
poreikiams.
Kaip kokį užkeikimą valdininkai kartoja giesmelę
apie tai, kad esame neturtinga valstybė, kad stokojame lėšų būtiniausioms
reikmėms, nors pamėginus pasitikslinti, kokias reikmes mūsų biurokratai,
biudžeto skirstytojai laiko būtiniausiomis, paaiškėtų, jog tai -
valstybės valdymo, administravimo išlaidos. Išvertus į paprastų,
mažų žmonių (o kas yra vaikai, jei ne maži, t. y. dar neužaugę žmonės...)
kalbą, paaiškėtų, jog galvoje turima išlaidos naujoms valdininkų
darbo vietoms kurti ir išlaidos jau esamos valdininkų armijos atlyginimams
bei priedams prie jų didinti. Šitai ir būtų skaudžiausia rakštis
naujosios (atkurtosios...) Lietuvos valstybės gyvenime.
Tačiau svarstant jaunosios kartos vasaros bei
kitokio laisvalaikio problemas, paaiškėja, jog ne valdininkų šutvės
egoizmas, o paprasčiausias jų tingumas kelia grėsmę vaikų sveikatai
ir saugumui. Mat, pinigų apleistosioms stovykloms renovuoti ir pritaikyti
jas vaikų vasaros poilsiui nebūtinai reikia kaulyti iš Lietuvos
finansų ministerijos, o pakanka stropiau jų paieškoti ES aruoduose.
Bet tai jau - darbas, o dirbti mūsų biurokratai oi kaip nemėgsta.
Daugių daugiausia, ką jie sugeba - gausinti popierinių planų ir
niekam nereikalingų ataskaitų laviną...
Beje, pavojaus varpeliai jau skamba visame "civilizuotame"
pasaulyje. Laisvos, be įsipareigojimų gyvenamosios šalies istorinėms
ir moralinėms vertybėms imigracijos skatinimas jau išprovokavo imigrantų
riaušes Prancūzijoje, sprogimus Olandijoje ir Anglijoje. Smurto
votis tvinksta ir imigrantų pertekusioje Vokietijoje. Vaikų, moksleivių
laisvių ir teisių iškėlimas virš atsakomybės ir įsipareigojimų nuolat
provokuoja smurto bangas JAV mokyklose, šis užkratas jau pasiekė
ir Angliją. Ne naujiena jis ir žemyninėje Europoje.
Lietuvoje vis daugiau tėvų skundžiasi nebepakenčiamai
agresyvia atmosfera daugelyje mokyklų, kur vyresniųjų klasių moksleiviai
tyčiojasi iš jaunesniųjų, o į baisius, jėga sprendžiamus konfliktus
vis dažniau įsivelia ir kažkada buvusi "silpnoji lytis" - mergaitės.
Visuomenėje tebeeskaluojamas dėmesys atvejams, kai psichologinį
ar fizinį smurtą prieš mokinius panaudoja mokytojai ar tėvai, bet
kažkodėl vaikų teisių gynėjai, o paskui juos - ir teisėsauga linksta
užglaistyti pačių vaikų smurto prieš vaikus atvejus, nors psichologiškai
bendraklasių, bendraamžių agresija ir patyčios vaikus žaloja gal
net labiau, nei suaugusiųjų prievarta. Mat, pastaroji pačių nukentėjusiųjų
akyse turi kažkokią motyvaciją, suprantamą vaiko protui, o vaikų
žiaurumas vaikams dažniausiai palieka vien kaip nepelnyta skriauda
ir skausmas...
Neseniai Klaipėdos apygardos teisme buvo nagrinėta
byla, iškelta dviem penkiolikos metų paaugliams, kurie į teisiamųjų
suolą sėdo už tai, kad, jau būdami neblaivūs, spardė, mušė ir grasino
peiliu dviem vežimu važiavusiems vyrams. Vienas jų spėjo pasišalinti,
o kitas dėl patirtų traumų mirė ligoninėje. Bet juk šis įvykis -
ne kažkokia išimtis. Tokių respublikoje - dešimtys, jei ne daugiau...
Galima tik spėlioti, kaip panašūs "vaikučiai" elgiasi mokykloje
(vienas teisiamųjų - septintokas...) su draugais ir jokių poveikio
priemonių išskyrus asmeninį žavesį neturinčiomis mokytojomis - žinia,
jog šiandien mokytojų vyrų daugelyje mokyklų nė su žiburiu nerasi...
O dėl to, matyt, vėl "kalta" mokytojų darbo vertinimo
ir atlyginimo sistema. Nes įvertinimas - tai ne vien nuoga plika
piniginė išmoka, vadinama atlyginimu. Nuo pat sovietmečio smukdomas
pedagogo darbo prestižas, amžino skolininko visuomenei ir valstybės
biudžetui įvaizdis, kabinamas ant pedagogų, ypač - humanitarų, ne
tik nepadeda mokytojo asmenybės raiškai ir raidai, bet verčia jį
jaustis amžinu nevykėliu ir nelaikšiu. O kokį žmogų, kokią asmenybę
gali ugdyti ne tik materialiai, bet ir moraliai užguiti pedagogai?
Draskomi vis naujų reformų, naujų, dažnai vienas kitam prieštaraujančių
reikalavimų, sulinkę nuo nepabaigiamų planų ir ataskaitų rašinėjimo,
stokodami laiko ir/ar lėšų domėtis ir gilintis į savo specialybės
ir visuomenės kultūrinio ir politinio gyvenimo naujienas, jie nebepajėgia
gerbti patys savęs - tad kaip jiems auklėti mokinius, kad šie gerbtų
save ir kitus visuomenės narius?
Atsiprašau pedagogų, ypač tų, kurie neleido savęs
sugniuždyti biurokratinei rutinai ir vartotojiškos visuomenės cinizmui,
bet pastarųjų - mažuma, ir išsilaikė jie ne todėl, kad neva sugebėjo
pasinaudoti šiandienos suteiktomis galimybėmis, o todėl, kad tokius
juos sutvėrė Dievas, ugdė tėvai bei anksčiau įgytos žinios bei vidinė
kultūra. Stipri asmenybė tuo ir skiriasi nuo silpnos, kad priešinasi
rutinai, bet kokiai propagandai ir visus niveliuojančiai masinei
kultūrai, o ne plaukia pasroviui, klusniai žiaumodama valdžios ir
žiniasklaidos kemšamą niekalą.
Kai tik pedagogika tapo mokslo disciplina, to
mokslo korifėjai nuolat kalė į galvas savo auklėtiniams: dvasios
ubagas asmenybės neišugdys. Valstybei, kurioje karaliauja šešėlinis
kapitalas ir nuo visuomenės poreikių nusisukę biurokratai, asmenybių,
matyt, nė nereikia. Bet ar jų nereikia ir Lietuvai?
© 2006 XXI amžius
|