Kova tarp VSD ir Seimo - kova tarp oligarchijos
ir demokratijos
Darius Kuolys
|
Darius Kuolys
|
Vakarų pasaulį toliau stebiname skandalais.
Net teoriškai, atrodytų, neįmanoma kova tarp Seimo ir Valstybės
saugumo departamento (VSD) nesustabdyta, o galintieji ją pabaigti,
kratydamiesi atsakomybės, laukia Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos
komiteto (NSGK) tyrimo išvadų. Savo ruožtu VSD vadovas, užuot prisiėmęs
atsakomybę dėl netvarkos VSD, pradeda politikuoti ir, jausdamasis
tvirtai, tikina neturįs laiko galvoti apie atsistatydinimą.
Apie tarp VSD ir Seimo kilusio konflikto priežastis
- pokalbis su Pilietinės demokratijos instituto direktoriumi Dariumi
Kuoliu.
Žiniasklaidos pateikiama versija: Lietuvoje
vyksta karas tarp VSD ir Seimo. Ar pritariate tokiam teiginiui?
Tik iš dalies. Matome VSD vadovų ir parlamento
kovą, kuri išties demokratinėje valstybėje nebūtų įmanoma. Nei Lietuvos
Konstitucija, nei įstatymai neleidžia VSD vadovui Immanuelio Kanto
link siųsti tautos atstovybės - Respublikos Seimo. Saugumo generalinis
direktorius Arvydas Pocius gali būti puikiausias žmogus ir geriausias
specialistas, bet, padaręs tokią klaidą, turėtų atsistatydinti.
Kokios priežastys lėmė, kad kilo jei ne karas,
tai akivaizdus konfliktas tarp šių dviejų institucijų?
Tikrosios priežastys gal kada nors paaiškės. Šiandien
galime spėti, kad viena priežasčių - VSD vadovų nesugebėjimas dirbti
demokratijos sąlygomis, gal ir susikaupusios departamento vidaus
problemos. Prisiminkime, nuo ko šis konfliktas prasidėjo. Gudijoje
žuvus pulkininkui Vytautui Pociūnui, Seimo nariai, europarlamentarai
paklausė, kodėl šis aukštas VSD pareigūnas buvo išsiųstas į konsulatą
Gardine. Tai natūralus klausimas, į kurį - jei ne viešai, tai konfidencialiai
- VSD vadovai iš karto turėjo atsakyti. Ir jokio konflikto nebūtų
kilę.
Bet nežinia kodėl klausiantiesiems buvo paskelbtas
informacinis karas. Į šį konfliktą įsitraukus verslui ir aukščiausiems
valstybės pareigūnams, jis netikėtai įgijo kovos tarp oligarchijos
ir demokratijos pobūdį. Beje, apie oligarchinio valstybės užvaldymo
pavojų Prezidentas Valdas Adamkus dar prieš porą metų yra įspėjęs
visuomenę.
Tad nesuprantama, kodėl šio konflikto metu pats
Prezidentas ėmėsi keistos iniciatyvos susiaurinti Konstitucijoje
įtvirtintas tautos atstovybės galias. Maža to: kreipimąsi į Konstitucinį
Teismą dėl parlamentarizmo suvaržymo Prezidentas aptaria Valstybės
gynimo taryboje, kuri, pasak Konstitucijos, svarsto tik svarbiausius
valstybės gynimo klausimus.
Ar turėtų civilizuotoje valstybėje vykdomosios
valdžios pareigūnas kartu su kariuomenės vadu ir krašto apsaugos
ministru nagrinėti kitos savarankiškos valdžios - parlamento galių
klausimą? Vargu. Sunku suprasti, kodėl valstybės vadovas būtent
dabar suabejojo Seimo teise gauti ikiteisminio, operatyvinio "ir
kitokio" tyrimo medžiagą. Kodėl jo rankomis spendžiami spąstai Konstituciniam
Teismui? Negi dabartinio Prezidento komanda turi rimtų abejonių
buvusio Prezidento Rolando Pakso apkaltos teisėtumu? Juk būtent
operatyvine ikiteisminio tyrimo medžiaga visai neseniai rėmėsi parlamentinė
Aloyzo Sakalo vadovauta Laikinoji tyrimo komisija dėl galimų grėsmių
nacionaliniam saugumui. Kodėl šiandien taip provokuojamai klausiama
Konstitucinio Teismo: ar jis per trejus metus nėra radikaliai pakeitęs
savo nuomonės?
Ne mažiau keistas atrodo ir stambaus verslo dalyvavimas
šiame konflikte. Štai, remdamas VSD, "Dujotekanos" prezidentas Rimandas
Stonys žiniasklaidai teigia finansavęs nemažai parlamentinių partijų
ir klausia: "Ar gali paramą gavusių partijų atstovai objektyviai
ir nešališkai tirti tą paramą suteikusiųjų įtakas, ar šie politikai
nenusižengia etikai?" Kitaip, liaudiškiau ar vulgariau, tariant:
"brangūs lietuviai, jūsų Seimas jau nebėra jūsų tautos atstovybė,
jis negali vykdyti Konstitucijos jam priskirtų pareigų, nes aš jį
nusipirkau". Regis, atviriau oligarchinio valdymo esmę atskleidžiančio
pareiškimo Lietuvos piliečiams dar neteko girdėti. Kuo tokia pozicija
skiriasi nuo Viktoro Uspaskicho demonstruoto spjaunančio požiūrio
į Lietuvos konstitucinę santvarką?
Kaip manote, ar įvykusi visuotinė liustracija
būtų kiek nors sumažinusi tokio konflikto tikimybę? Dažnai teigiama,
esą išnykus šantažo galimybei, išnyktų ir nemažai kitų problemų.
Gal. Tačiau didžiausia bėda ta, kad Seimas gerokai
pavėluotą liustraciją pavedė įgyvendinti VSD: Liustracijos komisijai
vadovauti net buvo skyręs VSD kontražvalgybos vadą, komisija iki
šiol tegali remtis VSD atrinkta medžiaga. Nežinia, kodėl nepriklausomos
Lietuvos saugumui reikėjo užkrauti MGB ir KGB palikimo naštą. Kartais
atrodo, kad VSD su šia našta pernelyg suaugo, ėmė jaustis šio palikimo
paveldėtoja.
Kita itin aktuali problema, susijusi su VSD,
- informacijos nutekinimas. Taip jau sutampa, kad informacija pasirodo
tada, kai "reikia". Žiniasklaidoje paviešinama informacija (akivaizdžiai
"nuleista" iš VSD), kurios patikrinti neįmanoma. Tai - lengviausias
būdas susidoroti su kažkam neįtikusiais asmenimis. Kaip užkirsti
kelią tokioms tendencijoms?
Išeitis paprasta - griežtai laikytis Konstitucijos
ir įstatymų. Tiesiog visi atsakingi valstybės pareigūnai ir politikai
neturi pamiršti duotų priesaikų ir sąžiningai vykdyti jiems patikėtas
pareigas. Negalintys priesaikų laikytis turėtų pasitraukti į mažiau
atsakingas veiklos sritis.
Dabartinis VSD ir Seimo konfliktas iškėlė svarbų
klausimą: kur iš tiesų demokratinėje valstybėje turi pasibaigti
parlamentinės tokių institucijų kaip VSD kontrolės ribos?
Tai tas pat, kas klausti, kur turėtų pasibaigti
tautos suvereniteto, tautos savarankiškumo ribos. Į šį klausimą
labai aiškiai atsako pirmieji referendumu priimtos mūsų Konstitucijos
straipsniai: "Lietuvos valstybė yra nepriklausoma demokratinė respublika.
Lietuvos valstybę kuria Tauta. Suverenitetas priklauso Tautai. Niekas
negali varžyti ar riboti Tautos suvereniteto, savintis visai Tautai
priklausančių suverenių galių. <...> Aukščiausią suverenią galią
Tauta vykdo tiesiogiai ar per demokratiškai išrinktus savo atstovus".
Taigi Konstitucija nenumato, kad koks nors nerinktas darinys galėtų
riboti tautos savarankiškumą ar tautos atstovybės galias, būti tautos
atstovybės nekontroliuojamas. Kitas klausimas - kokiomis taisyklėmis
remiantis parlamentinė priežiūra turėtų vykti. Jei dabartinės taisyklės
kelia abejonių, jas turėtų pataisyti ne kas kitas, o pats Seimas.
O kaip spręsti dilemą: vienoje pusėje - parlamentarai
(kuriais galbūt ne visais pasitikime), kitoje pusėje - VSD (kuriuo
taip pat ne visai pasitikime). Ar turime kategoriškai laikytis demokratijos
principo, kad nė viena institucija negali būti nekontroliuojama,
ar vis dėlto tam tikrais atvejais turime leisti VSD tapti tam tikra
prasme viršnacionaline institucija? Kaip teisiškai spręsti iškilusią
problemą?
Teisiškai šią problemą jau esame išsprendę 1992
metais, kai pasitvirtinome iki šiol galiojančią savo šalies Konstituciją.
Beje, ji paaiškina, kaip turėtume elgtis, jeigu dabar vėl keliamą
dilemą panorėtume perspręsti. Jei mes, lietuviai, norime pakeisti
savo valstybės santvarką ir pereiti nuo demokratinės respublikos
prie "viršnacionalinio VSD" valdomos valstybės, galime tai padaryti
"tik referendumu, jeigu už tai pasisakytų ne mažiau kaip ¾ Lietuvos
piliečių, turinčių rinkimų teisę" (148 Konstitucijos straipsnis).
Mūsų pagrindinis įstatymas neleidžia nei Prezidentui, nei Konstituciniam
Teismui, nei Seimui, net stambaus verslo padedamiems, keisti valstybės
santvarkos.
Jau kelerius metus kalbama apie tai, kad VSD
yra klanas, "nuleidinėjantis" informaciją žiniasklaidai ir vykdantis
įtartinus "valymus" struktūros viduje. Jei toks teiginys teisingas,
kaip galima sustabdyti vykstančius procesus? Kas turėtų imtis iniciatyvos
ir ar apskritai tai įmanoma?
Nežinau, ar toks teiginys teisingas. Į šį klausimą
turės atsakyti atitinkamą Seimo pavedimą gavęs Nacionalinio saugumo
ir gynimo komitetas bei jo atliekamas parlamentinis tyrimas. Seimo
ir Prezidento pareiga - negatyvius procesus VSD, jei pasirodys,
kad jų esama, sustabdyti. Jei dar tikime laisva Lietuva, neturėtume
abejoti, jog tai padaryti įmanoma.
Kalbino Lina Balsytė
© 2006 XXI amžius
|