Lietuvą ištiko moralinė krizė
Andrius Kubilius
|
Andrius Kubilius
|
Kai Generalinė prokuratūra prieš keletą savaičių
paskelbė išsiaiškinusi J.Abromavičiaus žūties kaltininką, spaudoje
pasirodė publikacijos, kuriose su teroro aktais buvo susieti paslaptingi
"patriotai", net nesivarginant šį žodį rašyti su kabutėmis. Žiniasklaidoje
skelbta, esą J.Abromavičius nužudytas, nes išsiaiškino geležinkelio
tilto per Bražuolės upelį susprogdinimo 1994 metais iniciatorius
- tai neva buvę "radikalai patriotai", tarp kurių minimas ir buvęs
parlamentaras Algirdas Petrusevičius, į Seimą išrinktas pagal konservatorių
sąrašą.
Patriotiškai nusiteikusi visuomenės dalis buvo
nustebinta tokių žiniasklaidos interpretacijų - kodėl be teismo
žudiku pradėtas vadinti buvęs pasipriešinimo dalyvis, kodėl klastojama
nevieša prokuratūros ir VSD medžiaga ir apskritai patriotizmas imtas
prilyginti terorizmui. Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjunga
kreipėsi į Gen. prokurorą, prašydama nustatyti, ar kai kurie asmenys,
nusižengę nekaltumo prezumpcijai ir piktnaudžiaudami spaudos laisve,
nenusipelnė bausmės.
"Atodangos" kreipėsi į Tėvynės sąjungos pirmininką,
neseniai išrinktą Seimo vicepirmininką, Andrių Kubilių, prašydamos
išsakyti savo nuomonę apie pastaruoju metu Lietuvoje vykstančius
kai kuriuos keistus politinius reiškinius.
Po Lietuvos saugumo karininko Vytauto Pociūno
žūties ėmė vyniotis keistas kamuolys: prisiminta buvusio saugumo
darbuotojo Juro Abromavičiaus žūtis, tilto per Bražuolės upę sprogdinimas,
"Lietuvos ryto" sprogdinimas, iškilo Užsienio reikalų ministerijos
sekretoriaus Albino Januškos veiklos klausimas, privertęs jį pasitraukti
iš pareigų, o Tėvynės sąjunga minima greta teroristinių aktų. Kas
atsitiko? Ar Jūs matote šiuose įvykiuose kokį nors loginį ryšį?
Čia esama ir paprasčiausių sutapimų, kaip gyvenime
kartais būna. Tuos sutapimus įtari akis visada gali nupaišyti kaip
sąmokslo liniją. Sakysim, yra faktas, kad kaip tik po Vytauto Pociūno
žūties prokuratūra paskelbė ir apie Juro Abromavičiaus bylos etapo
užbaigimą, bet, kita vertus, yra vienas bendras faktorius, t. y.,
kad po V. Pociūno žūties Seimas ir mūsų iniciatyva Seimo Nacionalinio
saugumo ir gynybos komitetas (NSGK) pradėjo platų ir išsamų Valstybės
saugumo departamento (VSD) veiklos tyrimą. Tyrimas, matyti, sujaudino
ne tik dabartinę VSD vadovybę, bet ir kai kuriuos kitus sluoksnius.
Tai taip pat sąlygojo kai kurių įvykių greitą raidą, pvz., Užsienio
reikalų ministerijos sekretoriaus Albino Januškos istoriją. Kai
kuri spauda ir politikai labai aktyviai ėmėsi visiškai nepagrįstos
versijos, kad neva konservatoriai yra prisidėję ir atsakingi už
Juro Abromavičiaus žūtį. Pastarąją versiją mes matome kaip norą
mums keršyti ar kaip norą mus stabdyti vykdant VSD veiklos tyrimą.
Negalima atmesti versijos, kad VSD tyrimas kai kuriuos šio departamento
vadovus paskatino ieškoti būdų, kaip medžiagą, sukauptą tiriant
J. Abromavičiaus žūtį, panaudoti prieš konservatorius.
Kai kuriuose dienraščiuose atsirado tokie iki
šiol solidžioje spaudoje nematyti apibendrinimai: "patriotai sprogdintojai",
"patriotai banditai", "budeliais pasijutę patriotai" ir kt. Ar tai
tokia mada, ar grįžta "Tiesos" laikai?
Apžvalgininkai yra įpratę kalbėti tam tikrais
štampais. Kita vertus, nuo pat nepriklausomybės pradžios galėjom
jausti, kad žodis "patriotas" ar pati patriotizmo idėja dalies žiniasklaidos
ir gal net dalies visuomenės dėl įvairių priežasčių buvo vertinama
labai skeptiškai arba ironiškai. Prisimename garsųjį filosofo posakį
"patriotas idiotas". Iš tiesų stebina kai kurios šiandieninės publikacijos
arba šnekos, kai bandoma visus patriotus įvardinti teroristais,
šitaip lyg ir kuriant patogią propagandinę platformą Tėvynės sąjungos
ar visų dešiniųjų puolimui, kadangi visa šiandieninės Lietuvos politikos
dešinioji pusė kūrėsi patriotizmo pagrindu. Jeigu patriotus gali
pavadinti teroristais, tai taip išeina, kad visi dešinieji yra teroristai.
Tokia propagandinė grandinė pasaulio istorijoje nėra nauja, - jeigu
vienas ar kitas tam tikros grupės narys yra kuo nors pasižymėjęs,
tokią neigiamą charakteristiką patogu priskirti visai žmonių grupei,
ir tuo būdu visą grupę arba visą idėją pasmerkti. Pvz., Rusijoje
visi čečėnai yra teroristai; dabar jau galvojama, kad ir visi gruzinai
yra blogis. Vokietijoje kažkada visi žydai buvo blogis. Šitoks bandymas
terorizmą paversti patriotizmo bruožu arba sinonimu yra iš tos pačios
veiksmų klasės.
Tai koks šioje istorijoje Lietuvos patrioto
Algirdo Petrusevičiaus, kurio vardu grasinama Tėvynės sąjungai,
tikrasis vaidmuo?
A. Petrusevičius tampa auka tų, kurie per jį bando
apkaltinti konservatorius. A. Petrusevičius kažkada buvo kartu su
konservatoriais. Jis yra įtariamas ginklų prekyba, ir jeigu bus
kaltas, teismas apie tai pareikš. Ginklų prekybą mes vertiname labai
neigiamai, bet šalia to yra bandoma spekuliuoti tariamais įtarimais,
kad A. Petrusevičius yra prisidėjęs prie J. Abromavičiaus žūties,
tuo pačiu bandant parodyti, kad konservatoriai yra teroristų globėjai
arba patys vos ne teroristai. Kaip man yra žinoma iš paties A. Petrusevičiaus
paaiškinimų, skelbiami įtarimai visiškai neatitinka tiesos ir neatitinka
to, kas yra nagrinėjama J. Abromavičiaus byloje, bet žiniasklaidai
yra patogu vienokius ar kitokius bylos faktus aplipdyti gandais
ir visiškai su realybe nieko bendra neturinčiais teiginiais, - A.
Petrusevičių viešojoje opinijoje nuteisti, kad būtų galima įrodinėti,
jog konservatoriai yra "blogiečiai".
Patriotizmas Sąjūdžio laikais skambėjo išdidžiai,
o ką ši sąvoka reiškia šiandien?
Savaime suprantama, kad patriotizmas yra labai
svarbi žmogaus, bendruomenės ir visos visuomenės savybė. Tenka apgailestauti,
kad visuomenėje tas patriotizmo jausmas yra apsilpęs. Patriotizmas
- tai prisirišimas prie savo bendruomenės, prie savo gimtosios vietos,
prie savo gyvenamosios vietos ir galų gale - prisirišimas prie tėvynės.
Mano įsitikinimu, patriotizmas yra būtinas, jeigu mes norime turėti
realią pilietinę visuomenę ir tikrai veikiančią demokratiją. Kaip
visuomenė negali gyventi be vyro meilės savo moteriai, taip valstybė
negali gyventi be žmogaus, be piliečio, be bendruomenės meilės savo
valstybei. Tie, kurie sako, kad patriotizmas yra atgyvena ar XIX
a. romantizmo reliktas ir kad šiandien pasaulis dėl pagreitėjusios
komunikacijos yra tapęs toks mažas, kad kiekvienas žmogus yra vos
ne pasaulio pilietis, kad globalizacija seniai paskandino bet kokius
patriotizmo likučius, mano įsitikinimu, klysta.
Paties termino viešas menkinimas ir bandymas jam
priskirti kokių nors neigiamų savybių yra didelė klaida ir gaila,
kad mūsų valstybė nesugeba kai kurių nuostatų, idėjų ginti kaip
tikrai valstybei svarbių vertybių. Tarp jų - ir patriotizmo idėjos.
Tenka su pavydu žiūrėti į, pavyzdžiui, Jungtines Amerikos Valstijas,
kurių valdžioje pastaruosius keletą metų yra neokonservatoriai.
Jiems gal ne viskas sekasi, pvz., problemiškas yra karas Irake,
bet jų išsikeltas tikslas laimėti pačiose JAV kultūrinį karą kelia
pavydą. Perdėtas individualizmas ir liberalizmas nuo praėjusio amžiaus
60-ųjų metų JAV labai nuskurdino tokias vertybes kaip patriotizmas,
tėvynės meilė, šeimos vertybes. Kelia pavydą valstybės sugebėjimas
tokį kultūrinį karą kariauti ir tokias vertybes ginti, jų svorį
grąžinant į visuomenės gyvenimą. Lietuvoje mes neturime nieko panašaus.
Net ir platesnėje Europoje vertybinis pagrindas visuomenės gyvenime
labai smarkiai nudrenuotas.
Tai ar mūsų aptartos tendencijos žiniasklaidoje
išplaukia iš Lietuvos moralinės-idėjinės savivokos, ar tai tik atsitiktinis
reiškinys?
Tai išplaukia iš moralinės savivokos krizės, kuri
Lietuvoje pakankamai gili, sąlygota tikrai didelių ir gilių permainų,
vykusių Lietuvoje pastaruosius 16-17 metų. Ši krizė verčia skausmingai
suvokti, kokie dideli uždaviniai laukia mūsų valstybės, - ne technologiniai,
ekonomikos konkurencingumo, bet visų pirma tam tikrų vertybių valstybės
gyvenime gynimo ir stiprinimo. Ir, manau, yra blogai, jeigu pasiduodama
XX a. liberalizmo iliuzijai, kad valstybė turi būti vertybiškai
neutrali, kad ji neturi skirti vertybėms dėmesio. Jeigu valstybė
taip elgiasi, visuomenė lieka visiškai neapginta, taip pat ir nuo
tokio, gal atsitiktinio, vertybių puolimo žiniasklaidoje, koks vyksta
dabar
© 2006 XXI amžius
|