Ekskursija įkarikatūrų galeriją...
Juratė Laučiūtė
|
Juratė Laučiūtė
|
Jei dabar, atkurtajai Lietuvos Respublikai skaičiuojant
šešioliktuosius gyvavimo metus, paklaustume, kokioje valstybėje
gyvename, retas kas tą klausimą priimtų rimtai. O rimtai priėmę
ir rimtai pasvarstę pamatytume, jog vos ne visi mūsų valstybę Konstitucijoje
ir kituose valstybiniuose dokumentuose apibūdinantys žodžiai realiame
gyvenime yra praradę tikrąją savo prasmę arba reprezentuojami labai
jau iškreiptu būdu.
Pradėti, pavyzdžiui, būtų galima nuo teiginio,
jog Lietuva - demokratinė valstybė. Pagal klasikinę sampratą, demokratija
- liaudies arba daugumos valdžia, kurią toji dauguma įgyvendina
per savo laisvai išsirinktus atstovus. Tačiau Lietuvoje valdžios
rinkimais demokratija ne tik prasideda, bet ir baigiasi. Kažkokiu
paslaptingu būdu (tiesa, neseniai paaiškėjo, jog tą "būdą" konstruoja
ir įgyvendina grupelė "valstybininkais" pasivadinusių pilkųjų kardinolų
ir papulkininkių) kiekviena į valdžią išrinkta partija ar nepartinės
"asmenybės" imasi įgyvendinti ne už jas balsavusios DAUGUMOS, bet
pinigais jas parėmusios MAŽUMOS valią. Pavyzdžiui, ne paslaptis,
jog aktyviausią rinkėjų sluoksnį sudaro pensinio amžiaus žmonės,
o juk būtent pensininkai ar bent didžioji jų dalis tautos išrinktųjų
valia buvo įstumta į skurdžiausią visuomenės sluoksnį. Apklauskite
nors visus pensininkus, gaunančius vadinamąją "vidutinę" pensiją
- galvą dedu, nerasite nė vieno, kuris prisipažintų balsavęs už
tai, kad laimėtų "garbingą" skurdžiaus statusą, kad gautų mažiausią
Europos Sąjungoje pensiją ir blogiausią sveikatos priežiūrą.
Kita vertus, net ir tų skystokam vidutiniam sluoksniui
priskirtinų rinkėjų, kurie mėgsta valdžią patikėti liberalių pažiūrų
politikams, nedžiugina pašėlusiai laisvos ir liberalios butų eksploatacijos,
dujų ar benzino kainos, jų atžalų psichinei ir fizinei sveikatai
pavojų keliančios švietimo įstaigos. Nesididžiuoja rinkėjai ir tuo,
kad vyriausybės narių reprezentaciniai kostiumai bei mašinos, prezidentūros
tualetai, parlamentarų aprūpinimas atlygiais ir paslaugomis praktiškai
mažai kuo besiskiria nuo pačių turtingiausių valstybių valdžios
vyrų-moterų aprėdų ir kitų buitį "reprezentuojančių" aksesuarų.
Keista... Sakytum, jog ne Lietuvos demosas, o kažkokie ateiviai
iš kosmoso rinko į valdžią tuos, kurie dabar puikuojasi "europiniais"
savo, o ne MŪSŲ gyvenimo standartais...
Neseniai radijas paskelbė džiugią naujieną, jog
lietuviai - tik pamanykite! - "jau savi elito automobilių pasaulyje".
Pamėgink po to skeptiškai kalbėti, jog kažin ar padoru džiaugtis
tokiais niekais, kai iš Lietuvos bėga jau ne vien jauni ir geri
specialistai, bet ir investuotojų milijardai - tuoj būsi apšauktas
bambekliu ar laisvos ir demokratiškos valstybės (valstybininkų?..)
priešu.
Beje, apie laisvę... Tik blaivūs pragmatikai susilaiko
neįspyrę Sąjūdžio lietuvių svajonėms apie laisvą ir nepriklausomą
valstybę po to, kai alaus skardinėmis ir skalbimo miltelių pakuotėmis
pasidabinę padovanojome savo valstybinę laisvę Europos Sąjungai.
Bet ir jie, tie pragmatikai, kad ir pro sukąstus dantis, pripažįsta,
jog, kalbėdami apie laisvę, turėjo galvoje laisvos asmenybės laisvą
raišką laisvoje Lietuvoje, o ne palaidai laisvą, net panišką lietuvių
bėgimą iš Lietuvos į kitas, kitokios, nelietuviškos laisvės dabinamas
šalis.
Tad ar nesama pagrindo manyti, jo Lietuvoje kuriama
(ar sukurta) ne demokratija ir laisvė, o demokratijos ir laisvės
karikatūros?
Beje, demokratija ir laisvė nėra vienintelės liberaliosios
visuomenės vertybės, kurios Lietuvoje tapo savo pačių karikatūra.
Karikatūra tapo "valstybininko" ar "valstybės saugumo", "valstybės
interesų" sąvokos, valstybę ėmus tapatinti su grupele ne pačių doriausių
ir ne pačios švariausios reputacijos politikų, valstybės pareigūnų
ir verslininkų.
Išsigimimo bruožai baigia karikatūrizuoti ir "žmogaus
teisių" sąvoką, kai "žmonėmis" pradėta laikyti beveik išimtinai
tik nusikaltėlius, išskirtinio dėmesio ir privilegijų reikalaujančias
tautines, seksualines ar kitokias mažumas, agresyvius, į narkotikus
bei alkoholį linkusius paauglius, ir kai uoliausiai imtos ginti
būtent jų, o ne "normalios", t. y., ant teisiamųjų suolo nepasodintos,
gėjų paraduose nedalyvaujančios, dorai žinių ir mokslo siekiančios,
mokesčius mokančios daugumos teisės.
Dar būtų galima tęsti ir tęsti šitų karikatūrų
galeriją, bet vis tiek anksčiau ar vėliau neišvengiamai sustosime
ties klausimu: kodėl taip atsitiko?
Tikriausiai teisūs bus tie, kurie prisimins sunkią
lietuvių ir Lietuvos istoriją, kupiną dramatiškų vergovės, svetimųjų
primestos priespaudos, lankstymosi svetimiems dievams puslapių,
prievarta diegtą "homo sovieticus" mentalitetą ir t.t. Bet be šitų
praeities vaiduoklių, savaip iškraipančių šviesų demokratinės, laisvos,
liberalios visuomenės deklaruojamų vertybių turinį, nereikėtų užmiršti
ir naujų slenksčių, iškilusių lietuvių tautos kelyje į šviesią ateitį
laisvosios rinkos ir privačios nuosavybės pasaulyje.
Nors po Popiežiaus konflikto su musulmoniškuoju
pasauliu vertėtų atsargiau cituoti
praeities krikščioniškuosius autoritetus, tikiuosi
neįžeisianti jautrių tautiečių, priminusi, jog dar 1888 m. popiežius
Leonas XIII paskelbė encikliką "Apie žmogaus laisvės prigimtį",
kurioje, be kita ko, teigiama, jog liberalizmas turįs liuciferišką
prigimtį. Nors nuo tos enciklikos paskelbimo praėjo daugiau kaip
šimtas metų, pamatinės liberalizmo vertybės mažai tepasikeitė. Neanalizuojant
plačiau tikrųjų ir tariamųjų liberalizmo vertybių, verta prisiminti,
jog liberalizmui pirmoje vietoje - individas. Ne asmenybė, bet būtent
individas- egocentrikas, kuriam svarbiausia - jo paties EGO saviraiška
ir to EGO poreikių tenkinimas. Individualisto credo: galėti ir turėti
- SAU. Tuo tarpu asmenybės credo būtų: pažinti, kurti ir dalintis
su KITAIS. O kaip sakė mūsų dienų kankinys, žvėriškai nužudytas
stačiatikių kunigas Aleksandras Menis, "egocentrizmas - tai asmenybės
karikatūra..."
Žmonijos istorijoje viena kitą keitė įvairios
vertybinės "epochos" ar civilizacijos. Vienos civilizacijos ant
aukščiausios pakopos statė dvasines (kultūrines, humanitarines
)
vertybes, kitos - sensityvines-jutimines ar, kitaip sakant, materialines,
pirmaeilį dėmesį skirdamos vadinamiesiems tiksliesiems, praktiniams
mokslams, techninės bazės vystymui, didžiuodamosi buitiniu komfortu,
patogumais. Dvasinės vertybės tokiose civilizacijose atsidurdavo
gyvenimo paraštėse, antrame ar trečiame plane, ko išdavoje vėliau
ar anksčiau susiformuodavo moralinis, dvasinis vakuumas, savotiška
juodoji skylė, kurioje galiausiai prasmegdavo visa civilizacija.
Jeigu paklaustume savęs ir savo kaimynų ES, kuriai
iš civilizacijų atstovauja ši sąjunga ir visas laisvu, demokratišku
laikomas pasaulis, vienareikšmiško atsakymo neišgirstume. Šiuolaikiniai
Vakarų civilizacijos pasiekimai, be abejo, stulbinantys, ypač jei
palyginsime juos su Ramiojo vandenyno salelių aborigenų gyvenimu
palmių paunksmėje ar su badaujančia ir brolžudiškuose karuose skęstančia
Afrikos dalimi. Bet ar to pakanka žmogaus laimei? Matyt, ne, nes
vis didesnį populiarumą įgauna naujieji pranašai, aiškinantys, ką
rinktis, kaip gyventi, kad šiuolaikinis žmogus išsivaduotų iš įvairių
vis gausėjančių fobijų, iš nuolatiniu gyvenimo palydovu tampančio
streso. Šiuolaikiniame pasaulyje tiek liberalizmo ideologijos populiarintojai,
tiek įvairiausių pramogų vadybininkai, modernųjį gyvenimo būdą reklamuojantys
žurnalai perša vieną vaistą nuo visų mūsų civilizacijos ligų: "mylėk
save".
Nebūtų keista, jei tokie raginimai skambėtų kažkokioj
kitoj civilizacijoj, kuri nelaiko savęs krikščioniška. Bet krikščioniškoje
Europoje, kuri du tūkstantmečius vadovavosi ar bent stengėsi vadovautis
Kristaus raginimu: "Mylėkite vienas kitą taip, kaip aš pamilau jus",
raginimai meilingai susikoncentruoti vien į savo bambą turėtų šiurpinti
stabmeldišku antikrikščioniškumu
Turėtų... Tačiau modernusis žmogus
yra nutaręs pats, pagal savąjį EGO, vertinti, kas yra gėris, o kas
- blogis, todėl dauguma Vakarų civilizacijos kūrėjų ir nešėjų dabar
gyvena pagal primityvią formulę: gera yra tai, kas naudinga man,
mano šeimai, mano klanui, mano partijai
O man? O mums? O mažutėliams, kuriems neduota
tokio agresyvaus ir antikrikščioniško egoizmo?
Žmonės, kurie nepripažįsta jokių kitų dievų, tik
savąjį EGO, išgirdę tokį klausimą, liuciferiškai ims klykti apie
žmogaus teises ir laisves, teises suvokdami tik kaip SAVO teisę,
o laisves - tik kaip laisvę SAU ar savo klanui.
Ir taip, apsukę ratą po europas, mes vėl grįžtame
į lietuviškąją vertybinių karikatūrų galeriją, tik, matyt, jau su
lengvesne širdimi, nes toje galerijoje mes - ir žiūrovai, ir kūrėjai
- ne vieni ...
© 2006 XXI amžius
|