Nieko baisaus, posovietinis gripas išgydomas
Algis Kašėta
|
Algis Kašėta
|
Pastaruoju metu Lietuvą sudrebino skandalas,
kilęs Valstybės saugumo departamentui (VSD) ėmus priešintis Seimo
kontrolei, kurią Seimo sprendimu vykdo Nacionalinio saugumo ir gynybos
komitetas (NSGK). Kas atsitiko ir kodėl taip atsitiko, "Atodangos"
teiravosi NSGK pirmininko pavaduotojo Algio Kašėtos
Kai kas šiandieninę situaciją - VSD skandalą
- lygina su Lietuvos valstybei grėsminguoju 1940-ųjų metų laikotarpiu.
Kaip Jūs įvertintumėte?
Nedrįsčiau taip vienareikšmiškai ir kategoriškai
šios situacijos vertinti. Kai kas tai vertina kaip antrą pagal svarbą
situaciją po Sausio 13-osios arba lygina su prezidento Rolando Pakso
skandalu. Tai iš tiesų neeilinis įvykis. Pirmą kartą atkurtos valstybės
gyvenime politikai, vykdantys specialiųjų tarnybų parlamentinę kontrolę,
susidūrė su Valstybės saugumo departamento pasipriešinimu.
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, gavęs
specialiosios komisijos teises, bando išsiaiškinti Seimo jam iškeltus
klausimus, susijusius su VSD. Šalia to domimasi verslo ir politinių
grupių interesais, konkrečiomis politinėmis figūromis. Dėl to interesų
laukas irgi tampa labai platus ir ažiotažas labai didelis. Nuo pat
tyrimo pradžios prasidėjo keisti dalykai: pvz., VSD direktorius
pradeda daryti politinius pareiškimus, Seimo komitetui pažadama
ir neduodama tyrimo medžiaga ir t. t.
Pasigirdo balsų, kad VSD veiklos tyrimas kenkia
nacionalinio saugumo interesams.
Bet kokiu atveju niekas valstybės pamatų negriauna,
VSD kaip institucija iš šios situacijos išeis tik sustiprėjusi.
Žiūrint į ateitį šis tyrimas jai bus į naudą. Jeigu bus nustatyti
aiškūs pažeidimai, tada, be abejo, bus rekomendacijos dėl pareigūnų
atsakomybės. Bet man atrodo, kad reikia susikoncentruoti ne į personalijas,
bet suprasti gilumines problemas, kurios metų metus brendo pakankamai
uždaroje spectarnyboje, kuriai išties parlamentinės kontrolės trūko,
ir teisiniais būdais padėti tas problemas išspręsti. Čia yra ne
tik informacijos nutekėjimo problema. Jau tai, kad kilo įtarimai
apie galimas sąsajas su politinėmis ar verslo grupėmis, rodo, kad
stinga mechanizmų kontroliuoti tokių tarnybų operatyvinę veiklą.
Reikėtų kalbėti apie specialiųjų tarnybų kontrolę ateityje, reikėtų
nusistatyti, kokiu keliu turėtume žengti. Politikų bandymas tiesiogiai
prisiliesti prie specialiųjų tarnybų pažymų sukelia VSD vadovų protestus.
Jie teigia, kad žlugdomi jų tyrimai, kad gali nutekėti informacija.
Be abejo, toks pavojus gali būti. Tačiau tai atsakomybės ir pasitikėjimo
klausimai, kurie aktualūs ir pačiai VSD. Deja, iš ten irgi nuteka
informacija. VSD privalo parlamentinį tyrimą atliekantiems pareigūnams
pateikti reikiamą medžiagą, kad tyrimas būtų kuo išsamesnis ir objektyvesnis.
Dėl paslapčių išsaugojimo atsakomybę prisiima komiteto nariai (bei
turintys leidimus dirbti su slapta informacija). Aktuali ir kita
tema - reikia apsispręsti, kaip atsakingai ateityje formuosime struktūras,
institucijas, kurios prižiūri operatyvinės kontrolės teisėtumą,
pvz., Seimo operatyvinės veiklos priežiūros komisija, kuri, deja,
šiuo metu nefunkcionuoja, suformuota didžiąja dalimi iš atsitiktinių
žmonių. Gal reikia keisti jos galias, narių atrankos principus?
Kai kuriose ES ir NATO šalyse operatyvinės veiklos
priežiūrą vykdo ne politikai, o politikų bendru sutarimu paskirti
aukšto lygio konstitucinės teisės specialistai. Pvz., Portugalijoje,
su kurios tarnybos atstovais neseniai teko bendrauti, ši priežiūra
patikėta atskirai institucijai, kurioje nėra nė vieno politiko.
Austrijoje taip pat veikia nepriklausoma ekspertų grupė, į kurią
prireikus gali kreiptis vyriausybė ar parlamentas ir paprašyti įvertinti
vienos ar kitos tarnybos veiklą. Suomijos policijos operatyvinės
veiklos kontrolė patikėta ombudsmenui (Seimo kontrolieriaus atitikmuo)
- taip pat ne politikui. O Vokietijoje ar Didžiojoje Britanijoje
politikai nėra atsieti nuo specialiųjų tarnybų operatyvinės veiklos
kontrolės, tačiau parlamentarai atrenkami labai kruopščiai ir taip
minimaliai sumažinama informacijos nutekėjimo galimybė. Kad ir kaip
ten būtų, jokia valstybė neišvengia skandalų, susijusių su slaptos
informacijos nutekėjimu ir iš politikų, ir iš tarnybų. Ir čia nesame
kuo nors ypatingi.
Dėl to mums teks rimtai diskutuoti, bet pirmiausia
reikia baigti komiteto pradėtus tyrimus, susipažinti su išvadomis.
O šalia išvadų turėtų būti ir siūlymai tobulinti teisės aktus
Ar požymių, kad su VSD yra kažkas negerai, buvo
ir anksčiau, ar tai netikėtas ir staigus sprogimas?
VSD - jauna institucija. Geri pareigūnai išugdomi
per daugelį metų darbo, todėl buvusios klaidos nestebina. Ženklų,
kad departamento darbe reikia kokybinių permainų, atitinkančių šios
dienos realijas, buvo jau anksčiau. Prasidėjus tyrimui kai kurie
VSD vadovų sprendimai iškėlė daugiau naujų klausimų, negu davė atsakymų.
Pvz., kratos "Laisvo laikraščio" redakcijoje; VSD vadovo politiniai
pareiškimai; aukšto rango VSD pareigūnų nušalinimas nuo darbo tyrimo
metu, po to, kai jie komisijai davė parodymus; bandymas riboti mūsų
komisijos priėjimą prie informacijos, nepateikiant pažymų, kurias,
mūsų manymu, derėtų pateikti; neargumentuoti kaltinimai komitetui
nutekinus informaciją ir t.t. Visa tai nepridėjo pasitikėjimo VSD
vadovu ir čia, be abejo, šešėlis krenta ir visai institucijai.
Komitetas dėl galimo bandymo daryti įtaką tyrimui
kreipėsi į Respublikos Prezidentą. Deja, Prezidentas pasirinko laukimo
taktiką, nors tai tikrai nepalengvino tyrimo.
Žiniasklaidos vaidmuo šioje istorijoje. Ji pasidalijo
į dvi stovyklas. tai turėjo įtakos ir visuomenės nuomonei.
Tai nulėmė kelios priežastys.
Pradėjo veikti grupiniai interesai. Kita vertus,
ir pačios žiniasklaidos priemonės taip pat yra verslo subjektai.
Jie taip pat turi savo konkrečius interesus.
Dažnai tai nėra tik noras išsiaiškinti
tiesą, bet ir tam tikras išankstinis užsiangažavimas.
Ar mes netolstame nuo pagrindinio įvykio, nuo
kurio prasidėjo VSD skandalas - nuo aukšto VSD karininko Vytauto
Pociūno žuvimo neaiškiomis aplinkybėmis Baltarusijoje? Vėl prikelta
J. Aabromavičiaus žūties istorija, apkaltintas buvęs disidentas
Aa. Petrusevičius, vidaus reikalų ministras ėmė painiotis su Iinterpolo
ieškomu Viktoru Uuspaskichu
Labai daug įvairių įvykių sukrito į
vieną laikotarpį. Aar tai atsitiktiniai dalykai, ar jie kažkuo susiję?
Vieni galbūt siejasi, kiti gal ir atsitiktiniai.
Kai užverda batalijos, panašios į šiandienines, natūralu, kad kyla
įvairių įtarimų, sąmokslo teorijų. Laikas, matyt, parodys, kas su
kuo susijęs, tačiau mūsų tyrimas vyksta ne dėl žūties (tai tiria
prokuratūra), o dėl V. Pociūno paskyrimo į Baltarusiją aplinkybių.
Toliau eina klausimai - verslo ir politinių grupių įtaka, situacija
VSD, kadrų politika ir kt. Tai išties jautrūs klausimai, todėl pajutome
tiek daug povandeninių srovių, kad atsirinkti, kas su kuo susijęs,
kol kas išties nelengva.
Kas valstybėje turėtų atsitikti po šio tyrimo?
tai galima priskirti prie švarinimosi proceso?
Galutines išvadas daryti per anksti, nes tyrimas
dar nesibaigė. Tikiu, kad jis atneš pozityvų rezultatą. Akivaizdu,
kad mūsų politiniame gyvenime yra daug neskaidraus veikimo, nemažai
verslo grupių atstovų, kurių įtaka valstybės politiniam gyvenimui
per didelė. Esame jauna demokratija, ir mūsų negalavimai yra tarsi
posovietinis gripas, būdingas visam regionui. Turėtume persirgti,
nors neįžvelgiu esminio lūžio ženklų. Po R. Pakso skandalo kai kurie
naiviai įsivaizdavome, kad toliau tokios korupcijos nebebus, nes
daug kas tapo vieša, buvo išskalbtas net toks aukštas politikas
kaip valstybės prezidentas. Pasirodo, klydom. Labai greitai išryškėjo,
kad niekas iš esmės nepasikeitė. Pačios politinės partijos ligotos.
Negali ligotas išgydyti valstybės. Daug kas priklausys nuo politinės
valios ir atsakomybės. Didžiausia mūsų bėda, kad mūsų deklaracijos
labai skiriasi nuo realių darbų.. Vis dėlto atsinaujinimas ir permainos
neišvengiami...
© 2006 XXI amžius
|