"Valstybininkų" patriotizmas ir "runkelio" teisingumo
jausmas
Nerijus ALEŠKA
Kodėl Raimundas Lopata, Albinas Januška, Darius
Jurgelevičius, Antanas Valionis, Arvydas Pocius ir kt. "valstybininkai"
yra valstybininkai ir niekada netaps "runkeliais", o aš esu "runkelis"
ir niekad netapsiu valstybininku? Klausimą galima formuluoti dar
radikaliau: kodėl minėti asmenys yra valstybės "patriotai" ir niekad
neišduos valstybinių interesų, o štai aš nesu patriotas ir juo niekad
netapsiu?
Nustebsite, tačiau atsakymas paprastas: būti valstybininku
ir patriotu, kaip tai supranta minėti asmenys, yra "sudėtingų" pastangų
reikalaujantis darbas, o štai būti runkeliu yra lengva.
Būti "valstybininku" reiškia ilgai ir nuosekliai
dirbti, kuriant slaptą savo "valstybininko" istoriją, kuri būtų
tvirtai saistoma asmeninių santykių bei interesų ir švento tikėjimo,
kad viskas galima, jei tai svarbu "valstybiškam" reikalui. Atsižvelgiant
į šias aplinkybes slaptoji valstybininkų istorija turi būti kruopščiai
saugoma ir ginama, ją pakylėjant iki valstybinių paslapčių lygmens.
Kitaip tariant, būti "valstybininku" - sunkus ir nervingas darbas.
Štai vienas "valstybininkų" apologetų, Audrius Matonis, paprastai
ir nuoširdžiai leidžia mums suprasti, kokie menki mes, eiliniai,
prieš tuos, kurie "dirba valstybei": "Valstybė nežlugs dėl to, kad
kažkurio iš signatarų godumas yra kur kas didesnis nei nuopelnai.
Tačiau valstybei gresia žlugti, jei ji ims ketvirčiuoti tuos, kurie
ją tvėrė, puoselėjo ir saugojo".
Su pastarąja mintimi būtų galima sutikti, jei
ne vienas "bet". Kyla klausimas, kuo čia dėti ponai januškos, jurgeliavičiai,
valioniai ir kiti panašūs? Ar valdžią ir galimybes spręsti valstybės
likimą jiems suteikė ne dabar ufonautais vadinami visi tie, kurie
šių veikėjų bando paklausti, o kaip gi jie šią pareigą atlieka?
Bet bėda ta, kad šiuo atveju atsakymas yra "ne". Jokie rinkėjai
runkeliai jiems valdžios nesuteikė. Todėl ir teirautis jų apie atliktas
pareigas niekaip negali. Nes šie ponai nėra tam kvailam rinkėjui
įsipareigoję. Jie atsakingi tik savo viršininkui ir "valstybei"
- kaip jie ją supranta. O runkeliai, jei jiems kas nors nepatinka,
gali teirautis savo runkelinių išrinktųjų Seime. Kurių gebėjimais
valdyti valstybę nusivylę "valstybininkai", kaip sakoma, ir ėmėsi
darbo patys.
Tad būti "runkeliu" yra patogu, lengva ir - absoliučiai
jokios atsakomybės. Iš tiesų, net per rinkimus. Runkeliui užtenka
žinoti, kad valstybininkai egzistuoja. Tikėti jų skelbiamomis tiesomis
nebūtina. Nes runkelių tikėjimo stygių jie kaip mat kompensuoja
savo aktyviais veiksmais, vienus šalindami iš postų, kitus juose
konservuodami daržovių pavidalu. Taip kuriasi iliuzija, kad viskas
valstybėje vyksta teisingai ir situacija yra kontroliuojama. Klausimai
dėl tokios strategijos teisingumo ir tikslingumo iš "runkelių" kastos
nepageidautini. Mums lieka tik apsispręsti, ar norime stebėti šį
spektaklį, ar ne.
Tiesa, kartais atsiranda naivuolių, kurie galvoja,
kad "valstybiškumas" ir patriotizmas nėra tapatūs dalykai. Kartais
ir aš pagalvoju, kad iš tiesų - iš tiesų - runkeliai kur kas patriotiškesnis
lietuvio tipažas nei "valstybininkas" pavargusiomis nuo nuolatinių
kabinetinių kovų akimis. Klausiate kodėl?
Ogi stebint paprastus "runkelius" imi suprasti,
kad po visu jų "banaliu" pasaulio suvokimu dar slepiasi natūralus
teisingumo jausmas. Paprastas, kartais stačiokiškas, tačiau jis
egzistuoja. Nesaistomas pirtelinių ar partinių įsipareigojimų, nemaskuojamas
po sofistikuotomis sąvokomis.
Runkelis nesidrovi garsiai paklausti, ar aukštų
valstybės pareigūnų rodomas palankumas vienai ar kitai verslo struktūrai
nekenkia valstybės interesams. Runkeliai drąsiai klausia, ar buvę
KGB rezervistai deramai gali ginti Lietuvos interesus. Tiesa, runkelio
niekas neklauso, nes tokios kalbos nėra "patriotiškos" ir, be abejo,
kenkia valstybės įvaizdžiui, skaldo visuomenę. Jos disonuoja su
"valstybininkų" patriotizmo suvokimu, kad valstybė - tai "valstybininkai",
ir bet kokia abejonė "valstybininkų" veiksmais yra valstybės griovimas,
kitaip tariant - nepatriotiškas elgesys.
Tad ir sėdime Lietuvos kaimuose miesteliuose mes,
niūrūs runkeliai, kurių ufonautiškos mintys aktualios tik sutiktam
kaimynui turguje ar mažos parduotuvėlės pardavėjai. Tiesa, kiekvienas
iš mūsų slapta viliamės kada nors tapti valstybininkais patriotais,
bet ir vėl atbaidome save nuo šios minties, - per daug sunkus darbas.
Būti runkeliu ir puoselėti savo teisingumo jausmą kur kas lengviau.
Visoje šioje tragikomedijoje mes, runkeliai, reikalingi
kaip politinio korektiškumo fasadas. Kuriuo prisidengiant būtų galima
pasakyti, jog mūsų šalyje egzistuoja visi demokratinei santvarkai
būdingi atributai. Tačiau ir čia savo cinišku elgesiu pasiekę nepadorumo
dugną "valstybininkai" nuolatos kartoja, kad Lietuvos demokratiją
ištikusi krizė ir spėkit, kas dėl to kaltas... Ne, tikrai ne Albino
Januškos arogantiška laikysena, Arvydo Pociaus vieši politiniai
pareiškimai ir melas. Kalti mes, paprasti runkeliai. Kalti dėl to,
kad neiname į rinkimus, o tie, kurie eina, renka Viktorą Uspaskichą
ar Rolandą Paksą. Mes kalti dėl to, kad visuomenės akyse valstybininkų
galutinai diskredituoti demokratinio veikimo principai mums nepalieka
kitos alternatyvos. Suprask, mes turėtume rinkti tuos, kuriuos mums
galėtų - tikrai galėtų - rekomenduoti garbūs valstybininkai. Iš
esmės tokius pat valstybininkus, tik dar ne taip šiltai sėdinčius.
O jei tokių nerenkame ar nenorime dalyvauti šioje demokratinio proceso
imitacijoje, galim būti garantuoti, kad sulauksime priekaištų dėl
pilietiškumo stokos, politinio neišprusimo ar strateginio susivokimo
stygiaus.
Ir nenustebkite vieną dieną iš kilnių valstybininkų
išgirdę, kad mes apskritai nenusipelnome demokratijos. Buvusio VSD
vadovo Mečio Laurinkaus žodžiais tariant, Lietuvoje visas problemas
galima spręsti trinktelėjus kumščiu į stalą, nevaržant valstybininkų
saviveiklos jokiomis parlamentinėmis kontrolėmis ar viešomis diskusijomis
apie daromą tokios saviveiklos žalą. Pasirinkus tokį tvirtos rankos
valstybės valdymo būdą, valstybininkai galėtų būti ramūs, kad iš
runkelių niekada nesulauks klausimų, kodėl Albinas Januška susitikinėja
su "Dujotekanos" atstovais, kodėl vienas ar kitas leidinys tampa
oficialiu VSD dienraščiu, o Raimundas Lopata - neoficialiu atstovu
spaudai tų politinių ir biurokratinių jėgų, kurioms Lietuva yra
tik didelis dvaras su būriu vasalų.
Ilgai nesigilinant į sudėtingas strategijas -
kur jau mums, runkeliams, - mums peršamą gyvenimo modelį galime
suprasti paprastai: gink savo klaną ir šio klano kasininką. Todėl
neturėtų "valstybininkai" stebėtis, kad paprastas runkelis žvalgosi
į "šviesią" sovietinės Lietuvos praeitį ir sentimentaliai dūsauja
kalbėdamas apie tuomet buvusią tvarką. Žvalgosi ne todėl, kad ten
jam buvo geriau, tiesiog tuomet runkeliui niekas nemelavo apie jo
pilietines teises, po minutės jas pamiršdamas ir iškeisdamas į dosnią
kalėdinę premiją ar sklypą Dzūkijos parke. Teisių nebuvo - ir buvo
aišku. O dabar jos kaip ir yra, tik štai visos sudėtos kažkieno
svetimoj kišenėj.
Bet nepaisydamas visų šitų galios peripetijų,
vis dėlto žadu būti runkeliu. Viena vertus, tai paprasčiau, kita
vertus, į "valstybininkų" traukinį jau nespėjau. Bet turbūt dar
turiu šansų suspėti lėktuvą, skrendantį Airijon.
© 2006 XXI amžius
|