Jaunieji krikščionys demokratai: tarp visuomenės
ir Bažnyčios
Giedrius Surplys
|
Giedrius Surplys
DELFI nuotr.
|
Gruodžio mėnesį Lietuvos krikščionių demokratų
Jaunimo sekcijos vadovu išrinktas Giedrius Surplys. Tarptautinių
santykių ir politikos mokslų institute įgijęs magistro laipsnį,dirbęs
ir žurnalistu, ir TV laidos vedėju, įkūręs krikščioniškos muzikos
grupę, Giedrius Surplys raitojasi rankoves atgaivinti krikščioniškąją
demokratiją ir priminti lietuviams, kad ji jiems reikalinga.
"Galiu pasakyti savo viziją - kaip Jaunimo sekcijos
pirmininkas,- "Atodangoms" tvirtino G. Surplys. - . Krikščionys
demokratai turi atsistoti kaip advokatas, kaip propaguotojas, kaip
mokytojas ir interesų gynėjas tarp visuomenės ir Bažnyčios. Turiu
omeny, kad partija turi atrasti savyje jėgų, gebėjimų, galimybių
ir charizmos kalbėtis su visuomene ir padėti jai suprasti Bažnyčios
požiūrį: į abortus, gėjus, reprodukciją ir genų inžineriją, verslo
etiką, į tai, kur mus veda liberalizmas."
Kita vertus, jaunojo krikdemo nuomone, krikščionys
demokratai turi kaip laidininkas perduoti Bažnyčiai visuomenės nuotaikas,
raginti Bažnyčią nesislėpti už jos senų ar naujų pastatų sienų.
Visuomenė keičiasi, keičiasi jos įpročiai, taigi Bažnyčia neturėtų
nuo to atsiriboti - ji turi keistis kartu.
"Niekas nesako, kad reikia keisti vertybes - jos
yra amžinos,nekintančios kaip žmogaus prigimtis, bet kažkiek prisitaikyti
prie aplinkos pokyčių vis dėlto neišvengiamai reikia, - įsitikinęs
G.Surplys. - Ir jeigu jaunimas nebenori šiais laikais bažnyčioje
girdėti vien giedančių moteriškių balsų, tai būkite malonūs ir padarykite
tikrai jaunimo mišias. Arba jeigu jaunimas reikalauja paaiškinimų,
kodėl negalima gyventi nesusituokus, tai būkite malonūs ir paaiškinkite,
kuo tai žeidžia žmogiškąją prigimtį ir kokius palieka randus."
Naujojo jaunųjų krikdemų vadovo įsitikinimu, svarbiausi
principai: pagarba žmogui, žmogaus teisėms, pagarba kitam, individo
laisvė, teisė į saviraišką, pagarba vyresniam, - visi šitie dalykai
yra svarbūs, ir svarbus yra individo pasirinkimas, bet šalia to
dar reikia pripažinti, kad egzistuoja objektyvios tiesos, ir pirmiausia
- žmogaus prigimtis. Žmogaus prigimtis - sociali prigimtis, geranoriška
prigimtis, siekianti gėrio ir tobulumo, kuo galima įsitikinti matant,
kaip žmogus renkasi grožio formas ir pan. Tik reikia tuos pamatinius
principus kaskart renovuoti, rasti naujas formas, kaip juos išlaikyti.
Jo nuomone, Lietuvos dešinieji dažnai puola į
kraštutinumus, deklaruodami savo ištikimybę tradicijai.
Reikia save surasti ne Basanavičiaus Lietuvoje
- reikia save surasti dabar. Anot G. Surplio, Lietuva jau nebėra
tokia nekalta tautinė mergina. Todėl, G. Surplio nuomone, krikdemai
gali paprasčiau, lanksčiau ir moderniau atstovauti visuomenėje krikščioniškosioms
vertybėms nei, sakykime, konservatoriai. "Manau, jaunieji krikdemai
turėtų daug dirbti tam, kad žmonės suprastų, kokia dabar iš principo
Bažnyčia yra šiuolaikiška ir patraukli".
"Negaliu kalbėti už visą Lietuvą, galiu kalbėti
apie savo aplinką. Jauna Lietuva, kokią aš ją matau gerąja prasme
- tai besidominti savo istorija, praeitimi, sunkiai ir kūrybingai
dirbanti. Atsivėrus pasaulio sienoms, atsivėrė ir daugybė galimybių,
ir mes tikrai godžiai ir kūrybingai bandome tas galimybes išnaudoti.
Mano karta augo turgaus ekonomikoje, bet mes dabar po truputį bandome
lipti iš to laukinio kapitalizmo, ir man atrodo, dabar jauni žmonės,
auginantys savo vaikus, puikiai supranta, kad ne tik pinigai yra
svarbu, - pasakoja G. Surplys. - Ir tuomet kultūra - ir tautinė
taip pat - atsiduria arčiau mūsų, nes tos vertybės mumyse yra pakankamai
gajos."
Bet, anot jo, jaunimas nemėgsta moralizuotojų,
tik tvirtinančių, kas yra gerai ir kas blogai, bet negebančių pagrįsti
tokių savo reikalavimų: "Duokit mums racionalius atsakymus, kodėl
gerai yra vienaip, o ne kitaip, kodėl geriau senoviškai, o ne naujoviškai,
kodėl geriau yra su Bažnyčia, o ne be jos. Tie žmonės, kurie gina
tradiciją, krikščionybę, bažnyčią, jie turi išmokti kalbėti su pasauliu
racionalių argumentų dialogu, o ne moralizuojančiais imperatyvai:
gėjų santuoka blogai, seksas prieš vedybas blogai, okodėl, - nežinia
kodėl."
Paklaustas, kieno ir kokia partija turėtų būti
krikščionys demokratai, G. Surplys atsakė įsitikinęs, kad pirmiausia
tai turi būti tikinčių žmonių partija.
"Esu už tai, kad krikdemai būtų tikinčių žmonių
partija. Kad ir kaip mes bandytume būti labai pasaulietiški, neturime
pamiršti, kad esame krikščionys, kad esame įsikūnijusio Dievo bendruomenė,
ir tai reiškia, kad mes negalime, kad ir ką darydami, atmesti Dievo
veikimo čia ir dabar žemėje, - įsitikinęs jaunasis krikdemas. -
Tai, kad aš esu krikščionis, man ne trukdo eiti į politiką. Ar tai
gali būti vienijantis dalykas? Manau, jeigu tu pats to nori - tai
taip. Yra du būdai būti krikščionimi demokratu. Vienas - tai pasivadinti
krikščionimi demokratu ir tikėtis, kad už tave balsuos visi tikintys,
ir kitas - iš tikrųjų būti krikščionimi demokratu. Ir tai, be kita
ko, reiškia, kad tu savo gyvenime - tiek viešajame, tiek privačiame
- vadovaujiesi krikščioniškomis normomis."
Jo nuomone, krikščionys demokratai dabar neturėtų
išgyventi dėl populiarumo ir vaikytis pigių formų. Taip pat neturėtų
ir vardan valdžios ištirpti kitose partijose. Giedriaus Surplio
nuomone, jiems dabar reikia ieškoti savęs ir laukti tinkamo momento
vėl įtikinti šalies visuomenę, kad jie jai reikalingi. O kad reikalingi
- abejonių, jo nuomone, nekyla.
"Visą laiką sakiau ir manau, kad dar 10 metų sakysiu:
visuomenės apklausos rodo, jos Lietuvoje - 80 proc. tikinčių krikščionių,
ir aš tikrai tikiu, kad taip ir yra. Taip, jie neina į bažnyčią,
taip, jie nemoka visų reikalingų duoklių ir galbūt tiki ne visais
sakramentais, bet širdyje jie tiki Kristaus žodžiu, kas ir yra,
mano nuomone, tikėjimo pagrindas," - įsitikinęs G. Surplys. Jo nuomone,
jeigu krikdemai sugebėtų būti tas Bažnyčios modernėjimo šauklys
ir, kita vertus, Bažnyčios palaikomi būtų atitinkamų vertybių saugotojai
visuomenėje, tai visuomenei tokia jų pozicija būtų ir gerai suprantama,
ir priimtina. Nes tai garbinga ir reikalinga misija - atstovauti
politikoje tikinčiųjų žmonių interesams. Neišsigimusios krikščionybės,
tos, kuri nenuėjo su masine populiariąja kultūra ir nepasakė: jūs
tik leiskit mums būti šalia, ir mes sutiksime su viskuo, ko tik
jūs norite.
"Mano asmenine nuomone, krikdemai turi likti krikdemai,
jiems nereikia jungtis su niekuo, nes kiekviena politinė partija
gali turėti labai įvairios įtakos šalies politiniam gyvenimui, ir
ta įtaka neapsiriboja tik buvimu Seime, - sako krikdemas. - Nemanau,
kad krikdemai turėtų su kuo nors jungtis vien tam, kad prieitų prie
valdžios. Kalbėtis, žinoma, reikia, bet kalbėtis ne skaitlingumo,
bet ideologijų pagrindu. Reikia išlaikyti savo savitumą, galbūt
- sulaukti tinkamo momento."
G. Surplio manymu, pirmiausia krikščionys demokratai
- tai morali politika. Aišku, lengva kalbėti apie moralią politiką,
kai nesi valdžioje, sutinka jaunasis krikdemas. Bet G. Surplys nesureikšmina
žemų partijos reitingų. Jo nuomone, tai įgyjamas dalykas - jei tik
partija turi, ką pasiūlyti.
"Šiandien, kai visi informacijos kanalai užkišti
kuo tik nori, labai sunku susirasti savo nišą. Jaunieji krikdemai
šiuo metu susirado tam tikrą viešų protestų, akcijų nišą, ir šias
akcijas pastebi ir žiniasklaida, ir plačioji visuomenė, - pripažįsta
G. Surplys. - Bet mano asmeninis požiūris yra labai idealistinis:
aš manau, kad forma yra tik trumpalaikis efektas, reikia siūlyti
ir turinį. Pirmiausi reikia patiems krikdemams dirbti sutuo turiniu,
išsiaiškinti, kas mes esame ir ką tai reiškia. Žmonės paprasčiausiai
primiršo, kas tie krikdemai. Ir nesvarbu, jei teks kuriam laikui
nunirti į užmarštį, jeigu po to išniręs tu tikrai turėsi ką pasiūlyti.
Turinys turi pribręsti - ir tada formą rasti lengva, nes jau žinai,
ką nori pasakyti. O šiandieninė politika tampa vis labiau kūrybiška,
ir aš ją už tai vis labiau mėgstu".
© 2007 XXI amžius
|