Įvairovės teikiamos galimybės, arba Lietuva be
piramidės
Tomas Čyvas
|
Tomas Čyvas
|
Ne veltui pastebima, kad Lietuvai per labai trumpą
laiką tenka išgyventi tai, ką senosios Vakarų demokratijos kūrė,
puoselėjo, išgyveno ir mokėsi taikyti ištisus šimtmečius. Ir dar
ne itin klasikiniais ir ne pačiais maloniausiais pavidalais. Kai
kuriose srityse esame net pionieriai. Antai apkaltos mechanizmo
niekam iš senųjų demokratijų iki galo taip ir neprireikė taikyti
praktiškai, o mes jau įtraukti į chrestomatijas. Na, o kai kurias
ten seniai žinomas demokratijos praktikas mes taikome ir išgyvename
dabar.
Viena iš Lietuvą "ištikusių" ir nūnai išgyvenamų
patirčių - koalicinis mažumos valdymas. Kaip teko įsitikinti - tai
visai ne kataklizmas ir ne pasaulio pabaiga. Tai, kad Lietuvoje
šiandien neturime suformuotos monolitinės "valdžios piramidės",
yra ne taip jau blogai, kaip dėl to bando sielotis kai kurie analitikai.
Padėtis, kai viską lemia ne drausmingos daugumos balsavimo mašina,
o vienokių ar kitokių kompromisų praktika, šalyje susiklostė bene
pirmą kartą. Niekas, kaip matome, dėl to nežlugo. Mažumos vyriausybė,
nors ir būdama pakankamai marga, dirbo ganėtinai stabiliai. Žinoma,
kol prisidirbo.
Tiesa, pati vyriausybė nieko lyg ir nesužlugdė,
tačiau dėl savo pobūdžio (margumo) taip ir liko vežimą į skirtingas
puses tampančia Krylovo pasakėčios kompanija. Nieko ypatingo ji
ir nenuveikė. Gal tik kai kurie ministrai linksmino savo vojažais
pagerti kavos su besislapstančiais įtariamaisiais, "alternatyvios"
užsienio politikos judesiais ir atviravimais, kad užsienio politika
"turinti aptarnauti verslą".
Užtat visos šalies ir jos politinio bei visuomeninio
gyvenimo mastu sužinojome ir patyrėme tikrai nemažai. Tvirtai (lietuviškai)
sucementuota valdžios piramidė tikrai niekada nebūtų to leidusi.
"Faraonas" nepakęstų jokių "destabilizacijų", jei tik turėtų pakankamai
klusnių balsuotojų.
Dabar išvydome net visai negirdėtą, daugelį valdininkų
ir jų finansinių rėmėjų išgąsdinusį bei sutrikdžiusį fenomeną -
mėginimą vykdyti parlamentinę biurokratijos kontrolę. Tiesa, bandymas
įstrigo interesų ir išdavysčių chaose, tačiau bent jau nebuvo pačioj
pradžioj sutraiškytas monolitinės daugumos buldozerio, kaip visuomet
nutikdavo anksčiau. Įvairovės teikiamos galimybės, arba Lietuva
be piramidės Atkelta iš 1 puslapio
Bet svarbios ne vien procedūrinės patirtys. Įdomūs
ir politinės kultūros bei mentaliteto štrichai, kurie išlenda į
dienos šviesą, kai jų atgal į ąsotį nesugrūda plati kokio nors visuotinio
lyderio krūtinė ar "jos didenybė" partinė drausmė.
Pirmiausia atsiranda tas chaotiškas nuomonių pliuralizmas
ir nelemtas poreikis daug kam kalbėti pačiam už save. Jei klausysitės
atidžiai ir nepavargsite bei atsirinksite svarbiausia - bus tikrai
įdomu. Taigi - ką sužinojome?
Sužinojome, ant kokių "banginių", per negandų ūką
besibraudama, išsilaiko Lietuva, be ko ji niekaip negali išsiversti:
1. Lietuva be "Dujotekanos" ir "GAZPROM'o - Lietuva
be ateities; 2. jei nebus Arvydo Pociaus - kasdien sproginės tiltai
ir redakcijos, žus visi, kieno pavardė Abromavičius, o vienarankiai
pagyvenę vyriškiai organizuos "rugsėjo 11- osios" masto teroro išpuolius;
3. jei atostogų bent dienai išeis vienas Albinas Januška ir jį šlovinanti
žiniasklaida - Lietuva pasiklys tamsoje be strategijų ir nebežinos,
kokius kalbėti poterius.
Kartu išryškėjo daugybė kitų - linksmų ir ligi
šiolei nežinomų dalykų. Pirmiausia, pamatėme tikruosius politinius
ir etinius mūsų politikų prioritetus, o svarbiausia - gavome galimybę
įvertinti parlamentarų ir aukštų valdininkų humoro jausmą.
Viskas prasidėjo nuo kažkieno ten šuns bagažinėje.
Nuverčiant Artūrą Paulauską iš Seimo pirmininko posto, tas šuo pasirodė
daug svarbesnis už minėto politiko politines ir finansines bičiulystes
su Viktoru Uspaskichu bei neišsipildžiusią svajonę dirbti KGB.
Apie tai, kad V. Uspaskichas ne visada viską darė
gerai, šios pliuralistinės situacijos dėka pagaliau pavyko sužinoti
ir mūsų specialiosioms tarnyboms. Vos tik šuo buvo išlaipintas iš
bagažinės, o nuo koalicijos bokšto viršūnės "nutrupėjo" soclibai
- bokšto metamas šešėlis ėmė trumpėti taip sparčiai, kad tame šešėlyje
iki tol likę nepastebėti V. Uspaskicho žygiai tapo šiaip taip įžiūrimi
net ir mūsų "specams".
Sužinojome ir tai, kas aktualu mano kartai ir ką
mums per vėlai pasakė. Norint 1989m. - 1990m. neiti į sovietų kariuomenę,
pasirodo, reikėjo ne tiesiog ten neiti, kaip tai padarė daugybė
mano bendraamžių ir aš pats, o daryti, kaip vienas garbus teisininkas
ir Šakių prokuroras - įsirašyti į KGB rezervą. Ir kaip mes nepagalvojom?
Juk tai, kaip mums paaiškino kai kurie politologai, politikai ir
apžvalgininkai, būtų kartu nuostabiai papildę asmens bylą ir leidę
nūnai vadintis tikru valstybininku.
Šalies iškiliausi strategai, kaip šioje sumaištyje
išdavė jie patys, ne tik mato jiems ir jų Tėvynei nemenką įtaką
darančius ufonautus, bet ir labai mėgsta pasakoti anekdotus parlamento
komisijoms. Jei jie kiek praplėstų savo auditoriją ir nepasididžiuotų,
gal ir visa šalis įvertintų Bingelio konkurentų talentą. Pamiklinę
plunksną, galbūt išsikovotų deramą vietą "Eridano" leidyklos asortimente.
Humoro jausmo viršūnė - socialdemokratų "pajuokavimas"
apie priešlaikinius parlamento rinkimus. Jis vos nepravirkdė reitingų
beveik neturinčius darbiečius ir mažesniuosius koalicijos partnerius.
Kad viskas būtų smagiau ir įdomiau, iniciatyvos autorių dauguma,
ūmai pajutusi neįveikiamą norą susitikti su rinkėjais provincijoje
bei išklausyti pastarųjų godas, nedalyvavo balsavime.
Pliuralizme pasiklydęs ir nebežinantis su kuo pasitarti
ekscelencija Valdas Adamkus irgi pažėrė naujų įžvalgų bei humoro.
Paskutinė ir naujausia praktika - Prezidentas prašo Seimo, kad šis
paprašytų jo naujo dekreto, kuriuo tereikia atleisti atsistatydinimo
pareiškimą jau įteikusį pareigūną.
Naujomis iniciatyvomis ir imperatyvais mažumos
valdymo metu pratrūko ir neįtikėtinai šneki tapusi Konstitucijos
dvasia. Sužinojome iš jos, kad valdininkai yra svarbesni už Seimą
(jei nebus kito išaiškinimo), o rinkimai gali būti "truputį neteisėti
ir antikonstituciniai", bet labai nuostabūs.
Partijos ir jų nariai taip pat nesitveria džiaugsmu,
kai jau galima išbandyti kai kurias naujoves. Pavyzdžiui, vienu
metu būti ir opozicijoje, ir prie valdžios bei visą laiką gąsdinti,
kad jau tuoj "būsiu visai opozicijoj": poryt, kitą savaitę, po dešimties
dienų. Ir vis "nedeginti tiltų". Kita - valdančioji - partija jau
porą savaičių sprendžia klausimą, ką daryti su jaunu Vilniaus išsišokėliu,
"parodžiusiu carui špygą". Tarybos, komisijos ir prezidiumai niekaip
negali paskelbti "špygos" niekine.
Taigi tas tarpsnis - nuo šuniuko pasivažinėjimų
pabaigos iki pat šių dienų - tikrai pažintine prasme kur kas vertingesnis
net už Rolando Pakso apkaltos peripetijas.
Laikotarpis iki Seimo rinkimų - ar jie įvyktų kitų
metų gale, ar anksčiau - žada būti tiek pat kupinas institucinio
chaoso bei išsidirbinėjimo. Jei kas nors norėtų nuveikti ką nors
ne visai valstybės labui - metas beveik idealus. Tik abejotina,
ar per tą likusį iki visuotinio balsadėžių lankymo laiką atsiras
kokia koncentruota ir ne visai populistinė politinė valia, galinti
pasiūlyti, kaip efektyviai panaudoti tą vertingą, nors ir nemaloniai
įgytą patirtį...
© 2007 XXI amžius
|