Užrašai iš Vilniaus. Jurga Ivanauskaitė
Stasys Goštautas
|
Stasys Goštautas |
|
Jurga Ivanauskaitė
www.delfi.lt nuotr.
|
Nerudos eilutė "Que solos estan los muertos" ("Kokie
vieniši yra mirusieji") pasako viską, ką galima pasakyti, kai tave
užpuola tiek daug draugų ir pažįstamų praradimas. Ne vienas, ne
du, bet keturi iš karto kaip kardas kerta tau per galvą
ir norisi
verkti, pykti ir rėkti, bet tik vienas tylus atodūsis pasako viską
Jau kad paminėjau keturis, nors kalbėsiu tik apie
vieną, štai jie: Liūtas Mockūnas, čikagietis, persikėlęs į Vilnių,
atsakingas už "Akiračių" pasisekimą; Albinas Elskus - Amerikos pripažintas
vitražistas iš Maino; vienas mano draugas Kolumbijoje (mirė nuo
melanomos, tebūdamas 43 metų amžiaus) ir dabar Jurga Ivanauskaitė,
vos 45-erių, palikusi apie 18 knygų ir nežinau, kiek angeliukų.
Jurga nuskubėjo aplankyti kitų
Bendraamžio Gintaro Beresnevičiaus
(17 knygų, 45 metai). Gal per daug skuba mūsų jaunimas? Visi mirė
per anksti, bet juk, atrodo, visados mirtis galėtų palaukti...
Jurga yra parašiusi knygas "Mėnulio vaikai", "Ragana
ir lietus", "Placebas", "Pragaro sodai", "Sapnų nublokšti", "Miegančių
drugelių tvirtovė". Per šimtmečius apie moteris rašė vyrai, tad
Jurgos atvejis, kaip Isabelės Allende, yra ypač patrauklus - kaip
jas supranta pačios mote rys. Atsakymas nėra lengvas, ir pati Jurga
kartais stebisi, kaip jai pavyko tie romanų momentai, kur moterys
yra svarbiausios būtybės. Toli gražu tas Jurgos Ivanauskaitės lietuvaitės
personažas nebuvo iš kaimo ir šieno nepjovė. Ji buvo miestietė,
vaikščiojo Vilniaus gatvėmis ir gyveno mažame bute, tu ją galėjai
matyti išnyrančią iš už kiekvieno gatvės kampo. Gal todėl jaunimas
ją skaito ir su ja išgyvena savo likimą...
Jurgos dėka jau galima kalbėti apie lietuviškąjį
magišką realizmą, kur angelai įsimyli ir katinai protauja labiau
nei žmonės, kur skraido peteliškės ir, kaip Macondo, visai normaliai
lyja 365 dienas per metus. Tarp viso to magiško realizmo Jurga bando
filosofuoti ir gvildenti Lietuvos dabarties reiškinius, kurie gali
būti tokie pat fantastiniai kaip Pakso, Uspaskicho ir kitų Lietuvos
šalies keistuolių veiksmai.
Jurga buvo žmogus be vizitinės kortelės. Ji buvo
"programuota" Dailės akademijoje, bet kaip amžina neklaužada tarp
spalvų ir teptukų ji knisosi į knygas ir turbūt skaitė viską, kas
tik papuolė į rankas. Bet paauglystėje, kaip sako Jurga, "kiekvienas
mano karštligiškas skaitymo etapas sukeldavo ir rašymo bangą
"
Yra išlikę keli stori sąsiuviniai su "romanais"
apie indėnus ir muškietininkus. Juose svarbiausi ne vyriški nuotykiai,
o širdį draskančios meilės istorijos. Jos motina - meno istorikė
Ingrida Korsakaitė, kuri jai davė viską, ko pašykštėjo tėvas (Igoris
Ivanovas) - jo beveik nematė, koks tai "garsus"dailininkas iš St.
Peterburgo.
Romanas yra žanras, reikalaujantis visapusiškos
kultūros, sukurtas iš personažų, vaizduojančių savo arba didesnėsmažesnės
grupės žmonių likimą tam tikru laikotarpiu, jie elgiasi kaip jiems
tinka, neretai, atrodytų, visiškai nepaisydami autoriaus valios.
Kartais pirma buvo kuriami personažai, kaip tai darė Cervantesas,
iš kurių pačių išsivystydavo siužetas, kitais atvejais, kaip Henry
Jameso ir kaip daugelio lietuviškų rašytojų atveju, atvirkščiai
- pirma siužetas, vėliau personažai.
Jurgos Ivanauskaitės romanai iškelia neigiamas
įtakas Lietuvos gyvenime ir politines intrigas, pastebi jų pasekmes
- liguistas psichologines būsenas dabartinėje Lietuvoje. Žodis yra
per daug svarbus, kad būtų mėtomasi juo be reikalo. Pati Jurga sako:
"Kas valdo kalbą
, valdo ir žmones, ar ne?"(Placebas, 351).
Jurga yra naujo lietuviško romano pradininkė, ir
visai nesvarbu, iš kur ji tas naujoves pasisavino. Jau seniai mūsų
sustingusioje literatūroje reikėjo šviežio oro, kuris išstumtų bernus
ir Konrado kavinės prostitutes. Jurgos atveju aiškiai matyti Lotynų
Amerikos įtaka, ypač Julio Cortazaro, kurio "Rayuela" arba "Žaidžiame
klases" yra "Placebo" romano struktūros pamatas. ("Ji mėgdavo šokinėti
nuo vieno bokšto prie kito, kaip ir vaikystėje, žaidžiant "klases",
kai ant vienos kojos straksėdavo per kreida nubrėžtą piešinį iš
septynių kvadratų: kas į tolimiausią iš jų numes akmenėlį, nušuoliuos
jo pasiimti ir sugrįš nepraradęs pusiausvyros, tas laimės", p. 70).
Įdomu, kad tie visi šaunūs kritikai, kurie puolė Jurgą, to nepamatė,
bet paklydo ieškodami filosofinių minčių, nepastebėję, kad tuose
ciniškuose politikų farsuose, straipsnių ištraukose, dienyno puslapiuose,
TV reklamose, horoskopų nesąmonėse ir Palmyros pranašytėse yra pasislėpęs
Aldous Huxley ar Orsono Wellso "Naujo šaunaus pasaulio" vaizdas;
o gal tai Arvydo Šliogerio ir Gintaro Beresnevičiaus filosofiniai
postringavimai?
O ką jau sakyti apie Magą ("Rayuela") ir Magą ("Placebas")?
Aišku, reikia dar prisiminti Pakso aiškiaregę... Tai vis šiuolaikinė
Lietuva, paimta tiesiai iš Gedimino prospekto, Lukiškių aikštės
ir "Akropolio", laikraščių, žurnalų ir televizijų programų.
Jurga pradėjo ir baigė savo kūrybą eilėraščiais.
Kaip ir dera naujokei, juos išspausdino "Moksleivio" žurnale. Neseniai
išėjo pomirtinės poezijos rinkinys. Dabar jau nereikės Jurgai "nuogai
šokti į dilgėles". Galbūt, sako Jurga, tas eilėraštis tarsi nukrenta
iš dangaus, o jinai jį tik užrašo - ir viskas.
Prieš mirtį, kiek suprantu, Jurga turėjo dar vieną
džiaugsmą. Algimantas Puipa baigė kurti filmą pagal jos scenarijų,
pati autorė dalyvavo režisieriaus ir aktorių improvizacijose ir,
rodos, matė savo filmo privačią premjerą. Jurga gerai suprato skirtumą
tarp "Raganos ir lietaus"- kaip teksto, kuris gimsta vienatvėje,
ir filmo, kuris yra kolektyvinis.
Prieš metus Jurga grįžo iš Švedijos, kur jai padarė
kelias operacijas ir tik veltui iškankino, nors gal tai davė jai
progą naujai atgimti ir išgyventi nepaprastus metus, kaip ji pati
prisipažįsta: "Tokios pilnatvės kaip šiais metais dar niekada nejaučiau.
Aš perėjau viską: gimimą, tiesiogine prasme mokiausi vaikščioti
iš naujo, pradėjau mokytis bendrauti su žmonėmis. Per tuos metus
patyriau daug šilumos ir palaikymo. Tai buvo nuostabiausios akimirkos".
Stasys Goštautas - ispanologas, JAV literatūros
profesorius, ilgą laiką gyvenęs Kolumbijoje.
© 2007 XXI amžius
|