Asimetrinė Rusijos
sulaikymo strategija -
katino tampymas už ūsų
Tomas Misiūnas
"Neurotišką Kremliaus požiūrį į pasaulio reikalus
lemia tradicinis, instinktyvus rusų nesaugumo jausmas. Kadaise tai
buvo nesaugumas taikių, žemę dirbančių žmonių, mėginančių išgyventi
atvirose lygumose, puldinėjamose nuožmių klajoklių genčių. Rusijai
pradėjus kontaktuoti su toliau ekonomiškai pažengusiais Vakarais,
prie to jausmo prisidėjo ir kompetentingesnių, galingesnių, aukštesnės
organizacijos visuomenių baimė. Bet pastaroji nesaugumo jausmo atmaina
daugiau būdinga rusų valdovams negu rusų liaudžiai; mat visi Rusijos
valdovai jautė, kad jų valdymas yra gana archaiškas, neturi tvirto,
natūralaus psichologinio pamato, neatlaiko palyginimo ar sąlyčio
su Vakarų šalių politinėmis sistemomis. Dėl šios priežasties jie
visada bijojo užsienio įtakos, bijojo tiesioginio jų pasaulio kontakto
su Vakarų pasauliu, bijojo, kad rusai nesužinotų tiesos apie pasaulį
išorėje ir kad užsieniečiai nesužinotų tiesos apie Rusijos pasaulį
viduje. Ir jie įprato siekti saugumo ne sutartimis ar kompromisais,
o vien kantria, žūtbūtine kova iki visiško varžovo sutriuškinimo."
Kad ir kaip stebintų, tačiau tai citata iš vadinamosios Džordžo
Kenano "ilgosios telegramos", kurią 1946 m. jis iš Maskvos pasiuntė
JAV vyriausybei. Praėjus daugiau nei šešiasdešimčiai metų, nė vienas
iš šios ilgos citatos žodžių, deja, nėra pasenęs.
"Šaltojo karo" laikų sulaikymo politika
Vadinamoji "ilgoji telegrama", kurioje Dž. Kenanas
apibrėžė filosofinius komunizmo ir visos Rusijos ideologinės raidos
pagrindus, maždaug po metų tapo konkrečios JAV užsienio politikos
pagrindu, kuri vienais ar kitais pavidalais kreipė šios šalies užsienio
politiką Šaltojo karo metais. 1947 m. ši politika gavo tikrąjį savo
vardą: tramdymo arba sulaikymo (containment) politika. Amerikos
politikos planuotojai buvo sutrikę po Potsdamo ir vėlesnių užsienio
reikalų ministrų konferencijų, negalėdami rasti atsakymo, kodėl
Sovietų Sąjunga kėsinasi į visas Antrojo pasaulinio karo metu puoselėtas
vertybes. Dž. Kenanas buvo pirmasis, kuris įvardijo, kad karalius
yra nuogas, o vienintelis figos lapelis, kuriuo Rusija pridengia
savo imperinius tikslus, yra komunizmo ideologija. JAV tuo metu
teko pasiryžti ilgai ir alinančiai kovai, kuriai ji turėjo sutelkti
ne tik savo valdantį elitą, bet ir visuomenę, kad galėtų pritaikyti
ryžtingą tramdymo politikos metodą, "pasitinkant rusus nepajudinamos
atsvaromis visur, kur tik atsiranda ženklų, kad jie rengiasi kėsintis
į taikaus ir stabilaus pasaulio interesus." Dž. Kenano, tuo metu
pasirašiusio tiesiog "X", straipsnis "Sovietų elgsenos šaltiniai"
sovietų iššūkį perkėlė į istorijos filosofijos lygmenį.
Tuomet, Šaltojo karo pradžioje, JAV naivus požiūris
į Rusiją ir imperinę Sovietų Sąjungą išsisklaidė per porą metų.
Būdama viena iš pasaulio supervalstybių, JAV jautėsi atsakinga už
taiką pasaulyje. Pasibaigus Šaltajam karui, subyrėjus sovietinei
imperijai, valstybių, įsitikinusių, kad yra alternatyvių būdų užtikrinti
taikų sugyvenimą pasaulyje, atsirado daug daugiau.
Kompromisų Europa
Senoji Europa, penkis dešimtmečius saugiai egzistavusi
po branduoliniu amerikiečių stogu ir puoselėjusi savo demokratines
vertybes, atnašavusi ant žmogaus teisių altoriaus, atidavusi didžiausią
pagarbą visoms įmanomoms mažumoms, užsispyrė savo santykius su demokratiją
deklaravusia Rusija grįsti išimtinai derybomis ir kompromisais.
Senoji Europa nusprendė pasimokyti ne iš svetimų, bet iš savų klaidų,
o išsišokėlėms naujokėms, ką tik atskilusioms nuo sovietinės imperijos,
pasiūlė rasti daugiau progų patylėti, o ne skleisti paranojišką
Rusijos baimę. Strateginiai ES susitarimai su Rusija - vienas iš
tokių pavyzdžių. Rusija viena ranka duoda naftos ir dujų senosioms
Europos šalims, kita ranka užsuka visus kranelius naujosioms. Ištikimybė
demokratijai ir žmogaus teisėms taip pat yra ginama Tolimuosiuose
ir Artimuosiuose Rytuose, bet ne Rusijoje ar Baltarusijoje, kur
žurnalistai tiesiog žūsta arba dingsta. Ir labiausiai pritrenkianti
smulkmena, kurios ES šalys tikriausiai net rimtai neįvertins: Europos
Komisija pernai porą milijonų eurų skyrė demokratines vertybes ir
europietiškumą Baltarusijai per RTVi (Rusijos žydų kontroliuojamas
kanalas) turinčiam skleisti televiziniam projektui, bet vos pasibaigus
Rusijos ir ES vadovų susitikimui Samaroje, ši televizija buvo pilna
antieuropietiškų lozungų: "persenusi Europa", "stagnacijos ištikta
Europa", "badaujanti Europa" yra "valkata", palyginti su energetiniais
resursais turtinga Rusija.
Deja, tikriausiai ir šis susitikimas nepadės artimiausiu
metu Europai nusiimti rožinių akinių žvelgiant į Rusiją. Bent jau
kol Europoje dominuoti siekiančios Vokietijos kanclerė Angela Merkel,
supainiojusi Lietuvą su Latvija ir jų pasirašytas sienos sutartis,
linksminsis išgirdusi Vladimiro Putino pastabą - "koks skirtumas".
Pasiūlytas lietuviškasis "sulaikymo" variantas?
Šios iškalbingos smulkmenos priverčia susimąstyti
eilinį televizijos žiūrovą ir bent vieną Lietuvos partiją. Nežinant
vidinių Tėvynės sąjungos diskusijų, sunku atspėti, ar iš tiesų šios
partijos vadovybė siekė atkreipti visų dėmesį į Šaltojo karo pradžią
ir vėlesnius jo padarinius, pastarąjį garsiai nuskambėjusį savo
užsienio politikos dokumentą pavadindama "Rusijos sulaikymo strategija:
Rusijos įtakos Lietuvoje mažinimo planas". Šis dokumentas, žinoma,
nė iš tolo neprilygsta Dž. Kenano "Ilgajai telegramai" ar "Sovietų
elgsenos šaltinių" filosofijai, tačiau šiaip ar taip tikslas keliamas
labai panašus: atsakyti į klausimą, kas gi vyksta Rusijoje, kodėl
ji taip elgiasi, ir numatyti, kokių veiksmų turėtų imtis valstybė.
Tiesa, Tėvynės sąjunga - Lietuvos, o ne JAV partija, todėl pasiūlymai,
ko gero, turėtų būti ne tokie globalūs.
Nors lyginti šių dviejų dokumentų nesinorėtų,
tačiau jų pavadinimas tarsi verčia tai daryti. Visų pirma, viešai
paskelbęs šį dokumentą ne bet kada, o gegužės 9 d., Andrius Kubilius
tikriausiai tikėjosi kokios nors Rusijos reakcijos. Jos kol kas
nebuvo, bet tikriausiai rusai buvo užsiėmę Rusijos ir ES viršūnių
susitikimo organizavimu. Tačiau, matyt, mažiausiai tikėjosi savo
politinių oponentų reakcijos, juk dėl Rusijos grėsmės kaip niekada
anksčiau visos partijos sutaria. Deja, reaguoti į šį dokumentą vien
konstruktyviai ne visiems pavyko. Komentarai "nieko naujo nepasako",
"plagiatas" konservatorių jau seniai nebestebina, ypač kai jie skamba
iš kai kurių žurnalistų ar politinių veikėjų. Vis dėlto konservatorių
pirmininkas turėtų pripažinti (neformaliai jis tą jau ir padarė),
kad išleisdamas šį dokumentą į viešumą jis tikriausiai šiek tiek
paskubėjo (nors sklando kalbos, kad dokumentas rengtas jau seniai).
Labai formalių penkių puslapių tekste nemažai spėliojimų, nepagrįstų
prielaidų ir ginčytinų sąvokų, jau nekalbant apie tai, kad galima
rasti ir loginių klaidų. Pavyzdžiui, kodėl kaimynių autonomijos
siekis būtinai skatina vidaus autoritarizmą? Tikriausiai turėta
omenyje, kad ta autonomija turėtų paskatinti agresyvią Rusijos užsienio
politiką? Kitas sakinys: "Stiprėjantis autoritarizmas yra ir atsakas
į nusivylimą demokratinės raidos laikotarpiu
" Nelabai aišku, kada
tas demokratinis laikotarpis Rusijoje buvo, jeigu jis apskritai
toks buvo. 4 strategijos punktas: "Priemonės, kuriomis naudojasi
Rusija, tampa vis efektyvesnės, agresyvesnės, geriau finansuojamos".
Kokios tos priemonės, skaitytojui gali būti sunku atspėti, juo labiau
jeigu nurodoma, kad jos vis tobulesnės įvairiomis prasmėmis. Panašu,
kad Rusija kol kas nieko naujo neišrado. Taip, tiesa, skiria daugiau
pinigų propagandai. Tačiau šantažas energetiniais resursais buvo
ir yra populiarus pastaruosius septyniolika metų. Ką reiškia tokios
sąvokos kaip "politinė reakcija", "interesų nukreipimas į Rytus,
o ne į Vakarus"? Kodėl korupcija ir skurdas yra vienintelės problemos,
per kurias Rusija įgyvendina savo interesus? O teisinis nihilizmas,
mažos pensijos, nedidėjantys valstybės tarnautojų atlyginimai ir
valdininkų deficitas? Ir taip toliau. Iš penkių puslapių teksto
galima įvairiausių netikslumų pririnkti labai nemažai. Jau neminiu,
kad Tėvynės sąjungos pirmininkas to teksto tikriausiai nedavė net
stilistui paskaityti. O gaila
O priešas jau nebe už vartų
Rusijos įtakos mažinimo planas yra labai svarbus
Lietuvai, kaip ir kitoms Baltijos valstybėms, net Lenkijai. Šis
dokumentas, jeigu dar bent porą savaičių būtų pabrendęs vidinėse
konservatorių diskusijose, tikriausiai būtų tapęs ta bomba, kuri
galėtų pažadinti visus snaudžiančius ir abejojančius, kad priešas
jau seniai yra ne už vartų, o įvairiausiais Trojos arkliukų pavidalais
- jau čia, Lietuvoje.
Kaip strateginiam dokumentui, labai svarbu situacijos
Rusijoje aprašymas, tačiau daug daugiau dėmesio turėtų būti skiriama
situacijai Lietuvoje aprašyti: kaip Rusija jau sugebėjo įtvirtinti
savo interesus. Ir pravartu būtų tai daryti ne tik naudojant konkrečius
pavyzdžius, bet ir apibendrinant Rusijos įtakos praktikas. Tuomet
gal ir pasiūlymas rinkti prezidentą Seime taip neiškristų iš konteksto
(nors tai turėtų būti kito dokumento objektas).
Taigi pati strategija galėtų turėti dvi pagrindines
dalis (jos tik nujaučiamos konservatorių dokumente). Pirma - tai
strategija, kuri turėtų būti taikoma Lietuvoje, siekiant apsaugoti
Lietuvos visuomenę, šalies konstitucinę santvarką. Juk kritinė 22
metų nepriklausomos valstybės egzistavimo riba dar neįveikta. Antroji
dalis galėtų būti skirta užsienio politikai.
Lietuvoje, neišsprendus visų socialinių problemų,
žinoma, sunku tikėtis pakeisti ar bent jau susilpninti sovietinių
stereotipų įtaką. Tačiau kai kalbama apie Rusijos sulaikymo strategiją,
reikia pasirinkti ir įvardinti kelias svarbiausias kryptis, kuriomis
didžioji kaimynė sugeba daryti didžiausią įtaką: valstybės valdymo
ir teisinės sistemos skylės, netinkamai saugomas informacinis laukas.
Pažeidžiama teisinė ir valdymo sistema
Jeigu įvykdomas nusikaltimas pasinaudojus netobulais
įstatymais, teisėsaugininkams telieka skėsčioti rankomis ir gūžčioti
pečiais, nes tiesiog nėra reikalingų įstatymų tokiai veiklai užkardyti.
Viename iš savo komentarų Tomas Bitinas rašė, kad už Rolandą Paksą
žmonės balsuos tol, kol Lietuvoje nebus tvarkos.
Rinkimų metu keičiantis valdančiajai koalicijai
- aukščiausi ministerijų pareigūnai nepalieka savo postų. Kažkada
"nupolitizavę" valstybines institucijas sekretoriais ir direktoriais,
socdemai dabar gali tik piktintis stagnacija. Ką reiškia, kad keičiantis
VSD vadovui nesikeis nė vienas jo pavaduotojas? Kodėl merai turėtų
būti renkami tiesiogiai, o apskričių administracijos prižiūri savivaldybes
beveik visais klausimais ir vykdo nevykstančią žemės reformą? Kodėl
Konstitucinis Teismas pripažįsta, kad atlyginimų sumažinimas policininkams
yra neteisėtas, o valstybės tarnautojų atlyginimų skaičiavimas pagal
jau seniai beveik trečdaliu mažesnį minimalų gyvenimo lygį negu
patvirtintas kitu įstatymu?
Jeigu prisimintume R.Pakso pergalingą žygį į prezidentūrą,
tai jo rinkimų kampanijos pagrindinis akcentas buvo tvarkos įvedimas,
o ne atlyginimų didinimas. Taigi tikriausiai čia didžiausių problemų
Lietuvoje šaltinis, suteikiantis progą Rusijai kastis po kiekvienu
mūsų valstybės valdymo ir teisėtvarkos pašlijusiu kampu.
Kas valdo informaciją?
Kitas aspektas - informacija. Tautiškumo puoselėjimą
propaguojantys konservatoriai šiek tiek pavėluotai prisiminė savo
ištakas. Kaip nepavėluosi, jeigu visos mintys buvo skirtos mistiniams
trileriams: naujajai vadybai ir žinių ekonomikai. Vis dėlto stebina,
kad ir šiame dokumente konservatoriai akcentuoja rusų kalbos išvarymą
iš rojaus, jos pakeitimą viena iš ES kalbų (suprask, anglų). Lietuvių
kalba tarsi ir nuošalyje. Argumentas - jeigu nerodysim nedubliuotų
angliškų filmų, tai sumažinsim savo jaunimo konkurencingumą pasaulio
rinkoje (lyg tas jaunimas masiškai išvykdamas neįrodė, kad yra priešingai).
"Rusijos išvarymo strategija", kaip vienoje diskusijoje
pasiūlė pavadinti Audrius Matonis, prasminga tik tuo atveju, jeigu
Lietuva bent įsivaizduos, ką vietoje to pasiūlyti. Teiginys, kad
žiniasklaida turėtų užsiimi ugdymu, visada kelia klausimą, ar publika
tam "pasirašys". Prancūzijoje ir net kaimyninėje Baltarusijoje,
kuri nuolat kaltinama savo nacionalinio identiteto praradimu, yra
įvedusios transliavimo nacionaline kalba kriterijus: prancūziška
muzika užpildo net 80 proc. valstybinio ir komercinio eterio, baltarusiška
- gal dar daugiau. Rusiškai transliuojančių kabelinių ir palydovinių
kanalų apmokestinimas nebus toks paprastas, kaip ir nebuvo lengva
"išjungti" dezinformaciją apie Lietuvą skleidžiančio Baltarusijos
nacionalinio kanalo.
Ir tuomet Tėvynės sąjunga prasmingai nutylėjo.
Tyla gera byla, tačiau numatyta "patriotinio mentaliteto indoktrinacijos
strategija" gali būti ant ribos tarp "smegenų šturmo" ir "smegenų
plovimo", tarp tautiškumo puoselėjimo ir žmogaus teisių pažeidinėjimo.
Todėl rusiškų kanalų išjungimas gali būti nepakankama priemonė.
Reikia būti pasiruošus teikti operatyvią ir kokybišką informaciją
apie Lietuvą visomis įmanomomis kalbomis ar bent jau pradėti nuo
rusų ir anglų kalbos. Išskyrus kelis dienraščius, rusiškos ar angliškos
informacijos apie Lietuvą ar naujienų iš Lietuvos tomis kalbomis,
kuriomis galėtų naudotis kitų šalių dienraščiai ar elektroninė žiniasklaida,
šiuo metu yra absoliutus defi- citas. Todėl net ir europiečiams
nelieka nieko kito, kaip tik persispausdinti "regnum.ru" ar "evrasia.
ru" naujienas. Jų kontekstas, deja, aiškus tik Lietuvai, bet tikrai
ne senajai Europai.
Užsienio politika - "katino tampymo už ūsų" metodas
Antrajam strategijos aspektui - užsienio politikai
tikriausiai galima būtų skirti atskirą traktatą. Žinoma, įgyvendinant
Lietuvos planą sumažinti Rusijos įtaką, siūloma pasitelkti kitus
tarptautinių santykių veikėjus. Tenka grįžti prie amerikietiškos
sulaikymo strategijos. JAV galėjo tikėtis sulaikyti visus įmanomus
tuomet Sovietų Sąjungos žingsnius ir net ketinimus atitinkamomis
priemonėmis. Nepaisant to, kad Rusija nebėra tokia supergalybė,
tačiau Lietuvos regioninės ambicijos gerokai nesutampa su rusiškomis
ambicijomis. Čia nepadėtų nei ES, nei kaimyninės šalys. Teoriniame
tarptautinių santykių lygmenyje egzistuoja toks supratimas kaip
asimetrinis atsakas, kuriuo Lietuva ir turėtų kliautis. Įvertinus
visą Rusijos ėjimo į kaimynines valstybes metodiką ir savo galimybes,
galima būtų kurti planą, kaip į jas atsakyti pasitelkiant visas
įmanomas priemones, sutelkiant visuomenę, mobilizuojant visų sričių
elitą, jeigu tvirtai įvardijamas strateginis tikslas - sulaikyti
Rusiją nuo tolesnio dominavimo Rytų ir Vidurio Europoje ar bent
iš dalies ją išstumti iš jau propagandos išartų dirvonų.
Visų pirma reikėtų įvertinti Lietuvoje esančius
resursus, kuriuos šiam strateginiam tikslui ketinama skirti. Antra,
įvardinti sąjungininkus šioje ilgoje kovoje, kuri ilgalaikėje perspektyvoje
gali virsti ir kova su vėjo malūnais. Trečia, pasirinkti efektyviausius
įmanomus strategijos metodus.
Resursai Lietuvoje yra mažų mažiausiai riboti,
jeigu galima būtų teigti, kad tokiai strateginei kovai jų apskritai
galima atrasti. Todėl visa strategija turėtų būti paremta principu:
"patampykime katiną už ūsų". Tai savotiškas provokavimo metodas,
kuris leistų sąjungininkams atskleisti "tikrąjį" priešininko veidą,
kas vėlesniuose etapuose turėtų pagelbėti siekiant paramos. Didžiausia
problema, kaip parodė įvairūs įvykiai - Vytauto Pociūno žūtis, įvykiai
Estijoje - yra žmogiškieji resursai ir gebėjimas reaguoti į greitai
besikeičiančią situaciją. Išprovokuotas katinas tikrai nelauks,
kol pelės išsibėgios.
Tėvynės sąjungai artimiausia turėtų būti realistinė
žiūra į tarptautinius santykius, realizuojant bent jau Rusijos sulaikymo
strategiją. Todėl pamąstymai apie stiprią ES ar ES konstituciją
atrodo šiek tiek pritemti. Visų pirma, nieko tokio, jeigu siekiama
konkrečių įsipareigojimų energetikos srityje, tačiau vengiama įsipareigoti
skiriant ES užsienio reikalų ministrą. Tikėtis, kad dalį savo suvereniteto
perdavus Europos Komisijai, tokią pat jo dalį perduos ir didžiosios
Europos šalys, yra mažų mažiausiai naivu. Tarptautiniuose santykiuose
veikia atvirkščio santykio principas: Lietuvos 10 proc. suvereniteto
šaliai yra daug didesnis praradimas nei tas pats procentas Prancūzijai.
Kol kas dar neegzistuoja nė vienas sprendimų priėmimo tarptautinėse
organizacijose mechanizmas, kuris garantuotų, kad didžiosios valstybės
nedarys didesnės įtakos nei mažosios. Todėl pagrindinis Lietuvos
sąjungininkas turėtų būti taip pat JAV į tarptautinių santykių madą
įvestas principas - "norinčiųjų koalicijos". Jeigu kalba eina apie
energetiką, tai galime tikėtis pasitekti Lenkiją, Latviją, Estiją.
Jeigu norime remti demokratiją - puiku būtų draugauti su Skandinavija.
Ir taip toliau. Tai nėra principų nebuvimas. Tai tarptautinių santykių
realizmas ir konservatorių strategijos įgyvendinimas.
Efektyviausias asimetrinis metodas - "katino tampymas
už ūsų". Rusiją erzina naujų ES ir NATO narių aktyvumas šiose organizacijose,
jų kišimasis į buvusių sovietinių respublikų reikalus, pačiais minimaliausiais
resursais bandymas įkišti pleištą tarp Rusijos ir jos įsivaizduojamos
įtakos zonos. Rusija iki šiol savo santykius su ES grindė metodu
"skaldyk ir valdyk", senąsias ir naująsias ES nares traktuodama
skirtingai. Todėl ne kitaip turėtų elgtis ir Lietuva ar ES. Kaip
1947 m. prognozavo Dž. Kenanas - suskaldžius komunistų partiją ir
paskatinus vieną iš lyderių pasitelkti mases, tai susilpnintų ir
sužlugdytų Sovietų Sąjungą. Suskaldžius dabartinį Rusijos elitą,
tikriausiai galima būtų tikėtis panašaus rezultato. Šiuo atveju,
skaldymas tokioje milžiniškoje Rusijoje gali vykti visais įmanomais
vektoriais: Maskvos-Peterburgo, regionų, socialinių sluoksnių ir
pan.
Siekdami įgyvendinti savo strategiją, konservatoriai
turėtų būti tie tikrieji realistai, kurie turėtų įvardinti pačius
radikaliausius metodus ir priemones. Vyniojimas į vatą jau paseno
morališkai, o gražūs žodžiai nepadės įtikinti nė vieno europiečio,
nes romantizmas Rusijos atžvilgiu dar nepraėjo. Ir nepasirašyta
partnerystės su Rusija sutartis tikriausiai labiau erzina ne Rusiją,
o pačius europiečius. Situacija pasikeis, kai didžiųjų valstybių
vadovai bent jau žinos, kad Ryga nėra Lietuvos sostinė.
© 2007 XXI amžius
|