Mainai ir monai
Jūratė Laučiūtė
|
Jūratė Laučiūtė
|
Mainos laikai, mainos papročiai, mainos vertybės...
Vertybės? - gal būt, nusistebės ne vienas, manantis, jog tikrosios
vertybės nekinta, jei tik neatsiranda jėgų, sąmoningai siekiančių
jas pakeisti ar bent sumenkinti jų reikšmę visuomenės gyvenime.
Bet gyvenimas įneša savo pataisas ir į, atrodytų, mažiausiai taisymų
ir mainymų reikalingus dalykus...
Ne vieną dešimtmetį lietuvių tauta dainomis, vainikais ir
mitingais garbino veikėjus, kurie savo gyvenimą, sveikatą, gyvybę
aukojo tam, kad būtų sukurta, atkurta, išsaugota nepriklausoma Lietuvos
valstybė. Bet štai atėjo tokie laikai, kai valstybės nepriklausomybės
idėja imama nuvertinti, o viešai abejoti jos verte tampa didesne
"dorybe", negu viešas Kudirkos, Basanavičiaus ar pokario partizanų
iškentėtų nepriklausomybės idėjų deklaravimas. Mat, dabar mes -
"mokyti", žinom (?), kad ne kiekviena valstybių sąjunga (sandrauga,
imperija...) bei įsiliejimas į ją yra vienodai pražūtingi tautos
išlikimui ir jos nacionalinio tapatumo savivokai. Ir štai, tiek
metų svarstę, kas Lietuvai ir lietuvių tautai blogiau - vokiečių
invazija, Lenkijos glėbys ar "amžina draugystė" su didžiąja Rusija,
šiandien vyriausybės lūpomis skelbiame užsienio bei vidaus (ekonominės)
politikos prioritetu kuo glaudesnę integraciją su Lenkija. Gal kai
kuriais atvejais integracija su vakarykščiais lietuvių tautos ir
kultūros naikintojais ir galėtų tapti dar viena naujų laikų sukurta
ar perkeista vertybė, bet ar dėl to reikia apakti, apkursti ir nematyti,
jog šiandieninė integracija kol kas tereiškia judėjimą tik viena
kryptim? Pavyzdžiui, vyksta totalinis Lietuvos ekonomikos atsivėrimas
Lenkijos kapitalams, Lietuvos kultūrinės - lingvistinės tradicijos
ir net Konstitucija primygtinai spaudžiamos keistis taip, kad Lietuvoj
kuo patogiau jaustųsi lenkų tautinė mažuma, užmirštant, jog galimas
interesų judėjimas ir kita kryptimi, iš Lietuvos į Lenkiją, o rūpestis
lietuvių mažumos Lenkijoje "patogumais" paliekamas politiniams marginalams
ar visuomeninėms organizacijoms.
Tokiame besimainančių vertybių kontekste neturėtų stebinti
ir viešai aptarinėjami klausimai, kas svarbiau kalbant apie pilietybę
tokios mažos, kaip Lietuva, šalies atveju: patriotizmas ar pragmatizmas?
Vienas gerbiamas žurnalistas atsako, jog tikras Lietuvos patriotas
turi linkėti Lietuvai turėti kuo daugiau piliečių ir kuo daugiau
ryšių ne Rytuose, o Vakaruose... Apie tų piliečių "kokybę", jų išpažįstamas
vertybes, apie tai, kokios Lietuvos piliečių reikia turėti kuo daugiau,
nė neužsimenama. Gerai tai ar blogai? Matyt, atsakymas priklausytų
nuo atsakančiojo interesų bei juos maitinančių slaptųjų paskatų.
Sprendžiant iš gausių ir itin agresyvių (tačiau toli gražu ne visuomet
analitinių) diskusijų šia tema, nebeturime nei aiškios Lietuvos,
kaip savarankiškos valstybės, ateities vizijos, nei supratimo, kas
yra ar kas gali būti Lietuvos piliečiu ir su kuo ta pilietybė apskritai
"valgoma".
Atrodo, pats laikas paklausti savęs ir mūsų interesams neva
atstovaujančių politikų: ar valstybė, kurioje vertybė yra ne pilietis
- dvasinių ir materialinių gerybių kūrėjas, o tik tas gėrybes administruojantis,
kūrėjų darbo vaisius perskirstantis valdininkas, ar tokia valstybė
nusipelno pagarbos, meilės ir išlikimo kaip savarankiškas administracinis-politinis
vienetas? Tačiau kur tie politikai, kur ta partija, kuri ryžtųsi
viešai atsakyti į šį klausimą? Mat, neatsargiai įsivėlus į šią diskusiją,
galima išsikasti duobę sau ar bent toms vertybėms, kurios deklaruojamos
valdančiųjų partijų programose.
Jei sutiksime su šiandien peršamu požiūriu, jog
pragmatizmas, racionalizmas, kompromisų paieškos (ignoruojant tai,
jog nuo kompromiso tik pusė žingsnelio iki nusikalstamo kolaboravimo...)
yra didesnės vertybės, nei idealizmas, nei save (o ne kitus ir kitokius!)
aukojantis patriotizmas, nei suvokimas, jog net ir gyvybė pati savaime
nėra tikroji vertybė, jei beatodairišku jos liaupsinimu pateisinamas
žmogaus virtimas vien savo fiziologinius poreikius tenkinančiu gyvuliu,
nusikaltėliu, išdaviku, tai viskas - okey! Arba - urra! Bet ne "valio",
nes tai nebeatitiktų naujosios Europos su germanišku akcentu ir
rusiškų dujų kvapais standartų! Užtat tai labai gerai atitiktų dabartinius
nacionalinius-politinius kadrilius su partnerių mainymais, lakstymais
iš vienos partijos, iš vienos frakcijos į kitą, paaiškintų nacionalinio
produkto perskirstymo principus Lietuvoje, kai valstybiniame, t.
y. iš valstybės biudžeto apmokamame, sektoriuje dirbantys tarnautojai
yra skirstomi į labiau nusipelniusius ir mažiau nusipelniusius.
Pirmiesiems atlyginimai skaičiuojami pagal Valstybės tarnybos
įstatymą, o pagrindu paimta bazinė mėnesinė alga, kuri šiandien
lygi 490 litų. Antrieji dirba pagal darbo sutartis, pagal kurias
algos apskaičiuojamos nuo daug metų nedidinto bazinio dydžio, tesiekiančio
vos 115 Lt. Ir kai vyriausybė, springdama iš pasididžiavimo, paskelbia
didinanti atlyginimus 11 procentų, valstybės tarnautojo alga padidėja
daugiau nei trimis šimtais litų, o jo tokį pat išsilavinimą ir tokį
pat darbo stažą turinčio, bet mažiau nusipelniusio "ekvivalento"
piniginė pasunkėja tik 75-76 litais. Ar galima tokią politiką vadinti
socialinės atskirties mažinimu? Anaiptol... Bet būtent tokią politiką
vykdo valdžioj esantis kairiųjų (arba kairuoliškų) partijų aljansas,
o jiems ilgą laiką solidžiai pritarė ir konservatoriai, kurie rinkėjų
valia turėjo būti opozicijoje ir kritikuoti bei stabdyti vyriausybės
žingsnius, vedančius į atlyginimų žirklių bei socialinės atskirties
didėjimą.
Kaip žinome, ilgiausiai Lietuvos važį kelyje į demokratiją
ir europinę civilizaciją vadeliojo pragmatizmą, racionalizmą ir
kompromisų meną aukštinanti LDDP, vėliau persidažiusi į socialdemokratus.
Tai lyg ir liudytų, jog Lietuvos rinkėjų daugumai būtent tokios,
o ne vadinamosios idealistinės "vertybės" yra prie širdies. Taip,
matyt, rinkėjų ištikimybę socialdemokratams suprato ir oficialiai
"tradicinėms" vertybėms užsiangažavusi Tėvynės sąjunga. Pademonstravusi
neeilinį racionalumą, partija padarė politines paliaubas su G. Kirkilo
vadovaujama valdančia grupuote, tuo atsisakydama aktyvios opozicijos
vaidmens bei aiškios vietos politinių ir moralinių vertybių spektre.
Na, ir ką laimėjo partija, išskyrus vieną kitą krėslą Seime?
Kas iš krėsluose sėdinčiųjų konservatorių idėjų, sumanymų, ketinimų
buvo įgyvendinta, kuo partija galėtų pasigirti savo rinkėjams? Gal,
pavyzdžiui, tuo, kad pritarė aukštojo mokslo reformai, kurį aukštųjų
mokyklų dėstytojai (kitaip nei jų administracija) neretai vadina
tiesiog aukštojo mokslo naikinimu Lietuvoje? Beje, naujoji aukštojo
mokslo tvarka reiškia, jog ne taip tolimoje ateityje konservatorių
rėmėjų gretos dar labiau sumažės, nes tradicinį jų elektoratą sudaro
aukštąjį ar nepilną aukštąjį išsilavinimą turintys piliečiai. Padarius
mokslą mokamą, studentai dar greičiau bėgs iš Lietuvos kitur pigesnių
ir geresnių mokslų semtis. O be išsilavinimo ne kiekvienas supranta,
kas yra tos konservatorių skelbiamos tradicinės vertybės ir kuo
jos reikšmingos tautai ir valstybei.
O gal į tradicinius konservatorių rėmėjus, paprastai - bepinigius
idealistus - buvo tiesiog numota ranka ir siekta sužavėti dalį socialdemokratų
elektorato? Vargu ar tai pavyko, užtat aiškiai pasimatė tradicinių
konservatorių rėmėjų nusivylimas.
Patys konservatorių lyderiai jau senokai tenkinasi vien kalbėjimu
apie vertybes iš aukštų tribūnų, kurios taip toli nuo paprasto žmogaus,
nuo realiojo elektorato, kaip Uspaskichas nuo Lietuvos teisėsaugos.
Viena, jie, su nedidelėm išimtim, išvis nemėgsta tiesiogiai bendrauti
su "liaudimi", o antra, jie niekaip negali nuspręsti, kas jiems
svarbiau: rinkėjų simpatijos ar rėmėjų pinigai.
Pinigai, beje, nebūtų tokia bloga alternatyva, jei jais būtų
grindžiamas kelias į aiškų, rinkėjų lūkesčius ir partijos programą
atitinkantį tikslą. Bet ar taip išties Lietuvoje būna panaudoti
rėmėjų pinigai? Ar neišgrindžiamas jais "kelias į pragarą": rėmėjų
interesams ginti ir partinių viršūnėlių prabangai?
Deja, nei konservatoriai, nei kitos valdžioj buvusios ar esančios
partijos nesugebėjo sukurti tokios partijų finansavimo sistemos,
kurioje besisukiojantys privatūs pinigai nedvoktų interesais, dažniausia
ne tik nesutampančiais, bet ir susipriešinusiais su visuomenės interesu.
Galima pasidžiaugti pastarojo meto konservatorių iniciatyvomis opiu
pilietybės klausimu ar siūlymais, kaip gerinti demografinę Lietuvos
situaciją, tačiau ar tai nėra pavėlavusiojo mojavimas gėlių puokšte
nueinančiam traukiniui? Juk susizgribta tik tada, kai jau ir kitos
partijos, šiaip jau abejingos "tradicinėms" vertybėms, suskato purenti
šias problemas, siekdamos rinkėjų simpatijų...
Vertybių mainai pagal besimainančias naujų laikų madas galbūt
gali padėti sublizgėti kokiame nors prasto skonio TV šou, bet ilgalaikiame
politiniame procese tai tik - monai, kuriais apdujinami - ir tai
tik neilgam - reginių ištroškę lengvapėdžiai. Nejaugi tai jie dabar
diktuoja politines madas Lietuvoje ir iš politikų daro nevykusius
šoumenus?
© 2007 XXI amžius
|