Naujoji AE - galimybė išsivaduoti iš priklausomybės
nuo dujų?
Pokalbis su Seimo ekonomikos komiteto nariu Ramūnu Garbaravičiumi
apie aktualijas energetikoje
Iš Lietuvos aktualijų lauko vis nenyksta energetikos
klausimai. Pirmiausia nerimą kelią dujų kainos.
- Pirmiausia noriu pabrėžti, kad šiandieninės kai kurių mūsų
valstybės vadovų kalbos apie "Gazpromo" dujų kainų didinimą tik
dėl dujų kainų reguliavimo tėra ne daugiau kaip viešųjų ryšių akcija.
Kad "Gazpromas" kelia kainas, paskelbta jau seniai. V. Putinas aiškiai
yra pasakęs, kad jokių lengvatinių kainų Europoje daugiau nebus.
Tai reiškia, kad mes mokėsime šiek tiek mažiau negu vokiečiai, bet
tik todėl, kad mums arčiau dujas transportuoti. Kalbos, kad mūsų
valdžios vyrai važiuos tartis, derėtis ir dėl to dujų tiekėjams
negalima reguliuoti kainų, yra tik bandymas rasti kitą kaltininką,
kad buvo nepasiruošta kylančioms energetikos kainoms. Žinoma, dėl
to bus bandoma apkaltinti Seimą.
Reikia nebijoti pažiūrėti tiesiai į akis ir pasakyti, kad
tuo metu, kuomet kai kurie Lietuvos valdžios vyrai gyrėsi, jog lietuviai
perka dujas pigiausiai, iš tikrųjų visi didieji dujų vartotojai
- šilumos tinklai - mokėjo daug daugiau. Tos dujos buvo toli gražu
ne pigiausios. Tai, už kiek dujas perka nuo "Gazpromo" priklausanti
įmonė iš "Gazpromo" ant Lietuvos sienos, tai vienas dalykas. Mus
domina galutinis vartotojas, o jam kaina visą laiką būna pakankamai
didelė. Klausimas - kur koncentruojasi pelnai.
Akivaizdu, kad jeigu Lietuva neranda alternatyvų dujoms, tampa
ne tik priklausoma. Svarbiausia, ar šilumos, elektros kaina bus
nustatoma Lietuvoje - ar kur nors kitur? Todėl alternatyvos atominei
elektrinei nėra. Ji būtina, nes kitaip laukia tragiška situacija.
Gali kas nors pasakyti: o gal "Gazpromas" parduos dujas pigiai?
Žinote, nemokamas sūris būna tiktai spąstuose. Jeigu kažką gausime
pigiau vienur, tai dvigubai sumokėsime kitur.
Žinoma, nereikia užmiršti, kad pati AE statyba nėra absoliutus
gėris, bet jeigu nestatysime atominės elektrinės, garantuotai pralaimėsime
ir nebevaldysime situacijos. Statydami taip pat galime padaryti
klaidų, įtaką atiduodami į kito monopolininko rankas, todėl labai
įdėmiai reikia sekti procesą. Dilema: jeigu nestatom - tai tikrai
blogai, o jeigu statom, vis tiek gali būti negerai. Taigi procesas
yra pakankamai sudėtingas, į jį reikia žiūrėti labai atsakingai:
kokia bus akcininkų sutartis, kokios bus sutartys dėl statybos,
kaip atrodys nacionalinis investuotojas, ar išvengsime galimų didžiulių
įtakų. Šalis šaliai nelygu. Sakysim, Suomija ir Rusija turi panašaus
svorio monopolijas. Suomijoje yra "Nokia", Rusijoje - "Gazpromas".
Civilizuota šalis tą klausimą išsprendė civilizuotai. Dėl to, kad
Suomijoje veikia didžiulė įmonė, tolygi vos ne visai šaliai, ta
šalis tik laimi. O kitoje šalyje - naikinama demokratija. Taigi
galima įsivaizduoti, kokia atsakomybė tenka priimant galutinius
sprendimus. Bet jeigu nieko nedarysime - bus dar blogiau.
-Ar atominės elektrinės
akcininkai jau aiškūs?
-Aš nedalyvauju darbo grupėje, kuri detaliai nagrinėja rengiamus
dokumentus, bet girdėjau, kad ruošiamas akcininkų sutarties dokumentas
netrukus atkeliaus į Seimą. Laimei, A. Kubiliaus pasiūlymu sutarties
dokumentai tapo ne paslaptimi, juos bus galima viešai svarstyti.
Bus galima išsakyti savo nuomonę ir ginti viešąjį interesą. Jeigu
būtų slapti, turėtume arba palikti kaip nuspręsta, arba griauti
ir taip viską atiduoti į dujininkų rankas. Taigi mes dar turėsime
galimybę koreguoti procesą, nors tai ir nebus paprasta.
-Kad atominė elektrinė reikalinga, jau beveik
niekas nebeabejoja, tik kai kam kelia nerimą, kad Lietuvos dalį
valdys privatininkai - "Vilniaus prekybai" priklausanti įmonė. Ar
esate matęs rengiamos sutarties projektą?
-Sutarties detalių nežinau, žinau tik principus, kurie buvo
aptarti rengiant įstatymą. Kaip visada, nėra sprendimo, kuris būtų
absoliutus gėris arba absoliutus blogis, nes vieniems laimint kiti
pralaimi. Taigi, ar privatininkas reikalingas, ar ne?
"Lietuvos energija" buvo išskaidyta (generavimas, perdavimas
ir paskirstymas) į atskiras įmones, ko nepadarė dauguma Europos
šalių. Kai buvo priimtas toks sprendimas, jis atrodė labai gera.
Bet nuo to laiko daug kas pasikeitė. Atsiminkim Boriso Jelcino Rusiją,
kada Rusijos energetikos sektoriuje vyko normalūs demokratiniai
procesai - buvo įsileidžiamas privatus ir užsienio kapitalas, naftos
sektoriuje atsirado pakankamai demokratiški junginiai, tokie kaip
"Jukos", o "Gazpromas" turėjo mažiau negu 50 proc. valstybės kapitalo
ir buvo derimasi dėl transportavimo vamzdynais liberalizavimo. Tada
atrodė, kad, judėdami greičiau, mes būsime laisvesni. Privatizavome
vieną dalį. Jeigu taip nebūtų padaryta, šiandien projekte dalyvautų
tik valstybės kapitalas. Dabar, patinka mums tai ar nepatinka, nekonsolidavus
viso energetikos ūkio į vieną vienetą, visa kita lieka tik kalbos.
Kitaip nepadarysim, ir tai akivaizdu. Gerai tai ar blogai, be privatininko
mes išsiversti negalime. Vien tik valstybinis nacionalinis investuotojas
bus maža kompanija, nelygiavertė partnerė, regiono energetiniame
pasaulyje ji negalės žaisti pilnaverčio žaidimo.
Įsileidę privatų kapitalą - taip, sukeliam didelių pavojų.
Privatininkas, būdamas kur kas agresyvesnis už valstybines struktūras,
kovoja už savo interesą. Valstybės atstovai, turintys apginti valstybės
interesą, nebus tokie aktyvūs. Privatininkas šiame darinyje įgis
didelės - neadekvačios savo turimoms akcijoms įtakos. Todėl turime
sugalvoti būdų, saugiklių, kaip apginti viešąjį interesą. Jeigu
pabijosim, privatininkas nelaimės, bet pralaimės absoliučiai visi.
O jei priimsim teisingus sprendimus- privatininkas turės naudos,
bet visi kiti turės daug didesnės naudos.
-O kas valdys Lietuvos dalį ir kaip bus apgintas viešasis
interesas?
- Kaip jau sakiau, dar nemačiau sutarties, bet grįžkime šiek
tiek atgal, prie "Mažeikių naftos". Dar visai neseniai 100 proc.
jos akcijų priklausė valstybei. Kas ją valdė? Kokie ten buvo interesai?
Nežinau, bet iš principo tikrasis valdymas buvo pakankamai giliame
šešėlyje. Taip, ministerija galėjo spręsti, bet realiai procesus
lėmė visai kiti veiksniai. Taigi vien tik akcijų negana. Reikia
daug valios, o į galimus pavojus reikia žiūrėti atmerktomis akimis.
-Rusai neseniai pasiūlė tiekti elektrą tuo laikotarpiu,
kol Lietuva po atominės elektrinės veikiančio bloko uždarymo turės
mažai elektros energijos. Ką tai reiškia?
-Nesu Rusijos specialistas, bet numanau, kad energetikos sektorius
Rusijoje dar nėra visiškai politizuotas. Iš esmės Rusijoje yra dviejų
tipų struktūros - vienos į energetiką žiūri kaip į politinį įrankį,
kitos - kaip į ekonominį. Ekonomine prasme toks pasiūlymas yra labai
logiškas. Rusijos pusė gauna gerus pelnus, kita pusė suinteresuota
pirkti, nes Lietuvai tai būtų šiek tiek pigiau negu pasigaminti
patiems. Ar Rusijos pusė, ta, kuri remiasi ekonomine logika, išlaikys
nepriklausomybę nuo tos, kuri vadovaujasi politine logika, sunku
pasakyti. Būtų smagu, kad šie pasiūlymai taptų realybe. Taip įvyks
tik tuo atveju, jeigu Lietuva bet kuriuo atveju turės galimybę pirkti
iš kitų arba pasigaminti pati.
-Koks elektros tilto per Lenkiją idėjos likimas?
-Kaip man žinoma, kol kas yra tik politiniai sprendimai. Kalbama,
jeigu politinė krizė Lenkijoje nesugriaus priimtų nuostatų, tiltas
turėtų būti baigtas iki naujos atominės elektrinės pastatymo, o
gal net šiek tiek anksčiau. Lenkijos pusė ilgą laiką nebuvo šio
projekto entuziastė, nes jis buvo kur kas naudingesnis Lietuvai,
kuri turėjo pigios elektros energijos perteklių ir ieškojo jai kitų
rinkų. Dabar situacija iš esmės pasikeitė.
Lenkai po 2020 m. rengiasi statyti ir savo atominę elektrinę.
Jie mūsų projekte įgauna patirties. Pasikeičia jų energetinio sektoriaus
ir anglies dvideginio emisijos struktūra. Juolab jie puikiai supranta,
kad energija gali tekėti ir iš Lietuvos, ir priešinga kryptimi.
Tiltas leistų Lenkijos elektrinėms, kūrenamoms anglimi, tiekti elektrą
į Lietuvą. Kuo daugiau galimybių turėsim gauti elektros, tuo elektra
bus pigesnė. Šiuo metu mūsų interesai sutampa.
Be to, lenkai supranta, kad kai kartu pradeda veikti Lietuva,
Latvija, Estija, Lenkija (tai jau beveik 50 mln. gyventojų regionas,
kuris vienoje pusėje ribojasi su Suomija, kitoje - su Vokietija)
ir atsiranda jungtis su Švedija, tuomet ir susikuria energetinis
žiedas aplink nemažą dalį Baltijos jūros, kuris gali pradėti gyvuoti
pakankamai savarankiškai. Tos šalys tampa reikšmingos elektros energijos
rinkoje, kaip šiandien Lenkija yra pakankamai svarbi naftos energetikos
rinkoje. Turėdami savo vamzdynus, savo perdirbimo įmones Lenkijoje,
Lietuvoje ir Čekijoje, lenkai tampa pakankamai reikšmingi ES energetikoje.
Jie mato perspektyvą. Todėl ir mums reikia turėtų stiprų nacionalinį
žaidėją, kad jis galėtų žaisti toje pačioje lygoje, nors ir nebūdamas
čempionu. Šiandien mūsų išskaidytos įmonės yra mažesnės už Lenkijos
įmones gal net 15 kartų.
-Švedai ir ukrainiečiai siunčia užuominas, kad
nori su mumis bendradarbiauti. Kuo mums tai naudinga?
-Visi mąsto labai panašiomis kategorijomis, nes mato, kad
kuriasi darinys, pakankamai didelis ir įdomus, ir geriau jame turėti
savo intereso dalį, negu jausti, kad tai yra tavo konkurentas. Švedai
nori apsirūpinti elektros energija. Jie net galvoja, kaip susitarti
su suomiais, kad Suomijoje būtų statoma branduolinė jėgainė, nes
švedai referendumu yra priėmę sprendimą dėl branduolinės energetikos
nevystymo. Reikia nepamiršti, kad Lietuva turi visą kompleksą įrenginių,
kurie nepigiai kainuoja -hidroakumuliacinę, šiluminę ir gal turėsim
branduolinę jėgainę, taip pat gerai paruoštų specialistų, latviai
turi daug hidroenergijos, lenkai - anglies, o estai skalūno. Kuriasi
darinys, kuris jau gali gyvuoti. Švedams jis įdomus.
Ukrainiečiams, be abejo, alternatyva irgi reikalinga. Jie
turi spręsti - ar jiems eiti į Europą, ar į priešingą pusę. Kartu
su Rusija jie sudaro 200 mln. Gyventojų regioną, o kartu su šiuo
dariniu -apie 100 mln. Tai daugiau negu Vokietija ir labai panašu
į Rusiją. Tai jėga, su kuria negalima nesiskaityti. Žaidimas yra
geopolitinio lygmens. Tai nėra vien mūsų norai ar nenorai.
- Kartais Jums prikišama, esą Jūs Kauno elektrinę
atidavėte rusams...
-Kai kalbama apie šiandieninę energetinę situaciją, beveik
visada sakoma: na, ką Garbaravičius gali kalbėti apie "Gazpromą,
jeigu jis "Gazpromui" pardavė Kauno elektrinę. Žinoma, kad tai nonsensas.
Visi sprendimai buvo priimti miesto taryboje, o TS Kaune tuo metu
buvo opozicijoje. Tiesiog pasiūlyti sprendimai buvo tokie akivaizdžiai
teisingi, kad sulaukė (jei gerai atsimenu) vienbalsio palaikymo.
Deja, daug kas pamiršo, kad: 1997 m., suskaldžius "Lietuvos
energiją" ir įkūrus "Kauno energiją" jai buvo įduotas 100 mln. Lt
skolų "kraitis". Kai aš tapau miesto Tarybos nariu, tuo metu "Kauno
energiją", turinčią 130 mln. Lt įstatinį kapitalą, jau slėgė 270
mln. Lt skolų. Didžioji dalis tų skolų buvo dujininkams ir įmonė
buvo beveik visiškai bankrutavusi. Klausimas buvo tik, kada per
antstolius, per bankroto procedūrą viską - tiek generuojančius šaltinius,
tiek visą vamzdynų ūkį, kuris tiekia šilumą beveik 80 procentų miesto
gyventojų - pasiims didieji kreditoriai, tai reiškia - dujininkai.
Sunkiai, skausmingai pavyko pusę šitos įmonės išgelbėti. Pardavus
elektrinę buvo grąžintos didžiosios skolos ir šilumos tinklai liko
savivaldybės nuosavybe. Dar prieš tą procesą, kai "Watenfall" galvojo
apie atėjimą į Kauną, jų planuojamas tarifas buvo 15 centų už šilumos
kilovatvalandę. Mums pavyko pasiekti, kad šilumos kaina Kaune, nepaisant
dujų brangimo, nedidėtų ir šiemet ji buvo žemiausia Lietuvoje (11,98
ct.). Daug laimėjo žmonės, miestas išsaugojo lemiamą įtaką šilumos
ūkiui. Procesas buvo skausmingas, tai galima sulyginti su galūnės
amputacija: arba tu netenki tos galūnės, tačiau lieki gyvas ir gali
veikti; arba tavęs laukia letalinė baigtis.
Sprendimai buvo sudėtingi ir žinau, kad visą laiką
už juos būsiu nepagrįstai kaltinamas, tačiau būtent tada iš dujininkų
nagų išplėšėme pusę "Kauno energijos". Pusės, deja, mums išgelbėti
nebepavyko.
© 2007 XXI amžius
|