Požiūriai į mokyklą
Nuo Adomo ir Ievos vaikai pirmiausia mokosi iš
tėvų, o paskui patys moko savo vaikus. Bet juk ateina laikas, kai
tie vaikai ima prieštarauti savo tėvams, viską, ko tėvai buvo mokę,
vadindami nesąmone ir dažniausiai ieškodami visai kitokių žinių.
Bendresnio lygio mokyklų, kviečiančių į savo pastoges, taip pat
atsirado labai seniai, dar seniau negu Sokrato, Platono ar Aristotelio
mokyklos, jau tada vadintos akademijomis. Gaila, kad lietuviai savo
krašte pirmąją mokyklėlę įsteigė vos XIV amžiaus pabaigoje (1397
m.), o akademiją tik 1579 metais. Privalomas ketverių metų mokymas
lietuvių vaikams pradėtas teikti tik 1928 metais.
Savo rašinį pradėdamas seniausiais laikais, esu
priverstas beveik iš karto šokti į šiandieną. Kaip lazda per galvą
trenkė dvi moterys šios dienos laikraščiuose. Tokia Kristina Alauskaitė
savo galbūt pirmą rašinėlį Lietuvos aide pradeda štai kokiais
teiginiais: Visi žinome, koks sunkus ir kupinas kliūčių tas mūsų
mokslo kelias. Mus spaudžia iš visų pusių, kemša į galvas Mendelejevo
lenteles, skystųjų metalų jonizacijos formules ir panašias nesąmones.
Į tokią abiturientės išmintį galima ir neieškoti
šaltinių. Žodį nesąmonė šiandien beveik kiekviename sakinyje vartoja
visas jaunimas - nuo pirmokėlio ar net darželinuko iki bakalauro.
Todėl pažvelkime į XXI amžiaus (2004 02 04, Nr.10) priede Horizontai
išspausdintą Vilijos Dailidienės rašinį Ar
pajėgi mokykla ugdyti Lietuvos pilietį?
Pats klausimas lyg ir labai svarbus: nežymioje
spaudos dalyje ir kai kurių išminčių kalbose gana dažnai girdėti
piliečio ugdymo svarba. Tik gaila, kad autorė beveik neapžvelgė,
kas ir koks turėtų būti Lietuvos pilietis ir kas tuo reikalu rūpinasi.
Visai užmiršo, kad tuo piliečio ugdymu labai domėjosi jau pirmasis
atsikūrusios nepriklausomos Lietuvos švietimo ministras Darius Kuolys,
kad pilietiškumo ugdymu domėjosi net Lietuvos prezidentas Algirdas
Brazauskas ir ypač antrasis prezidentas Valdas Adamkus, pirmasis
tik ieškodamas atsakymo Vakarų Europos šalių švietimo planuose,
antrasis pasitenkinęs tuo, ko mokė L.Brežnevas ir M.Gorbačiovas,
trečiasis iki kaulų prisisunkęs globalizacijos polinkio.
O ar gerbiamoji V.Dailidienė prisimena, kad 1990
metais visų atsikūrusios Lietuvos vidurinių ir aštuonmečių mokyklų
direktoriais buvo patvirtinti SSRS komunistų partijų nariai, kad
trečdalis Lietuvos mokyklos mokytojų taip pat buvo komunistų partijų
nariai, kad beveik visi jaunesnieji mokytojai buvo Lenino komunistinio
jaunimo sąjungos nariai? Ar jie galėjo savo mokinių širdyse ugdyti
nepriklausomos Lietuvos pilietiškumą, jei jų širdyse tebežėrėjo
Sovietų Sąjungos pilietiškumas ir jo ugdymas savo mokinių širdyse?
Per keturiolika nepriklausomybės metų ta komunistinio
ugdymo dvasia beveik užgeso. Bet net per prezidentų skleidžiamą
globalizaciją nežydi ne tik tautiškumo, bet ir pilietiškumo gėlės.
Ir ne dėl to, kad pilietiškumas bent pasu yra gautas, o dėl to,
kad ir mūsų valstybės valdančioji gausybė pirmiausia grobia kiek
pajėgia į savo kišenę. Mokytojas, kaip sovietiniais laikais buvo
žemiausio lygio visuomeninkas, taip tebėra ir dabar: mokytojai visuomenėje
beveik nedalyvauja. Ir ne tik todėl, kad jų atlyginimas kelis kartus
mažesnis už savivaldybės tarnautoją, kelias dešimtis kartų mažesnis
už verslininkų pajamas (vis dėlto yra ir mokytojų, kurie į mokyklą
jau važiuoja savo automobiliu), bet ir todėl, kad, mažėjant mokinių
skaičiui, dažnam mokytojui gresia darbo netekimas. Oi, reta sutikti
mokytoją, kuris būtų ne tik dalyko dėstytojas, bet ir auklėtojas.
Mokyklose nėra auklėtojų. Mokytojai yra specialistai,
dalykų dėstytojai. Ir viskas. Mokykla nepajėgi ugdyti Lietuvos pilietį
jau vien todėl, kad mokyklų vadovams, mokytojams to pilietiškumo
nereikia. Ar matėte mokyklų, kad jos iškilmingai švęstų Vasario
16-ąją, Kovo 11-ąją? Jeigu tos dienos būna darbo dieną, tai dažna
mokykla turi progą sutrumpinti pamokas ir dalį mokinių susivariusi
į didesnę patalpą šiaip taip tas šventes priminti. O jeigu šventės
būna šeštadienį ar sekmadienį, kaip pernai, tai mokyklos tą dieną
lieka aklinai uždarytos ir jokių minėjimų tomis dienomis nebūna.
2003 metais Vasario 16-oji buvo sekmadienį. Mokyklose
ji nebuvo minima. Netikėtai viena Vilniaus gimnazija pernai mane
pakvietė į jų mokyklą atvykti vasario 17 dieną, pirmadienį, ir mokiniams
papasakoti apie šventę - jos svarbą. Nuvykau. Į didžiulę salę susirinko
gal trečdalis mokinių, keliolika mokytojų. Mokyklos vadovų nebuvo.
Mane paprašė pradėti renginį. O aš, nuėjęs į kalbėtojui skirtą vietą,
paprašiau susirinkusius mokytojus ir mokinius Vasario 16-osios šventės
minėjimą pradėti Tautos himnu. Tyla. Laukiu. Nesulaukęs himno, pats
pasisiūliau pagiedoti. Ir giedu. Pirmą posmą giedant nepritarė nė
vienas. Antrą posmą giedant keletas balsų jau pritarė. Paskutiniam
mano giedamam posmui pritarė jau kelios dešimtys moksleivių.
Kitą dieną ir dar vėliau vaikščiodamas po miestą
troleibusų stotelėse pakalbinau sutiktus moksleivius ir paklausiau,
kaip jų mokyklose buvo paminėta Vasario 16-oji. Beveik visi atsakė,
kad ta šventė mokyklose nebuvo minima.
Ir ko čia minės Vasario 16-ąją mokyklos, jei Lietuvos
Seimas visai neseniai priėmė įstatymą, kad tautinės trispalvės per
valstybines šventes nebūtina kelti, jei pernai tik keletas Lietuvos
Seimo narių dalyvavo Vasario 16-ąją prie Signatarų namų Pilies gatvėje.
Gerbiamoji V.Dailidiene, jūsų klausimas Ar pajėgi
mokykla ugdyti Lietuvos pilietį? nėra tikslus. Aš klausčiau: Ar
nori mokykla ugdyti Lietuvos pilietį? Mano supratimu, nenori. Juk
to nenori net prezidentai, Seimo nariai, švietimo ministrai. Tai
kodėl turėtų norėti mokyklų vadovai, paprasti mokytojai?! Todėl
ir tų piliečių tiek mažai. Juk ir skautų Lietuvos mokyklose tik
vienas procentas, ateitininkų tik kitas procentas. Tik šių organizacijų
nariai stengiasi suprasti ne tik Mendelejevo, pasak tos K.Alauskaitės,
lentelės nesąmones, bet ir pilietiškumą, tautiškumą, religingumą.
Juozas PAPARTIS
© 2004 "XXI amžius"
|