Apie kritiką Politinei tarybai
Praėjusi savaitė prasidėjo nuo Prezidento kritikos
valdančiosios koalicijos Politinei tarybai (po kritikos ši taryba
buvo tuoj pat pavadinta Koalicine. red.). Galima sutikti, kad
tartis reikia, ir tai nėra blogai. Dėl tarimosi būtų sunku kritikuoti.
Tačiau Prezidentas savo kritikoje užčiuopė du svarbius momentus:
kam tokia taryba yra reikalinga ir ką ji sprendžia? Ir šiuo požiūriu
Prezidento kritika buvo visiškai pagrįsta.
Prezidentas tiksliai pastebėjo, jog reikia ginti
Vyriausybės ir Seimo savarankiškumą nuo Politinės tarybos, kokia
ji yra dabar. Ką šalies vadovas turėjo omenyje taip kalbėdamas?
Manau, vienintelį dalyką, čia jau mano komentaras, Vyriausybę
ir Seimą reikia saugoti nuo V. Uspaskicho pastangų primesti savo
valią.
Prezidentas kritiškai įvertino Politinę tarybą
ir dėl jos darbo turinio. Bet tai jau visos koalicijos veiklos turinio
įvertinimas. Prezidentas, o kartu ir mes, turime pakankamai daug
priežasčių kritiškai vertinti šios koalicijos veiklą visų pirma
dėl koalicijos veiklos turinio, kurį geriausiai atspindi Politinės
tarybos svarstomi klausimai. Politinė taryba, vertinant ją pagal
jos statutą, turėtų svarstyti svarbiausius valstybės klausimus.
O svarbiausi klausimai šiai koalicijai tampa ne iš tiesų svarbūs
klausimai valstybei, o svarbūs V. Uspaskichui: naujos ministerijos
steigimas ar seni kivirčai su konkurentais dujininkais.
Tuo tarpu svarbiausios problemos šioje koalicijoje
nuolat yra apeinamos arba nutylimos. Štai medikai ar mokytojai,
kurių atlyginimų didinimu Vyriausybė vis bando pasigirti, jau pavargo
įrodinėti, kad kol kas jokio pagerėjimo jie nejaučia ir net atvirkščiai
situacija tik blogėja. Tai turėjome progos išgirsti susitikę su
medikais šeimos gydytojais, vadinamosios pirminės grandies atstovais.
Keisčiausia šioje situacijoje, kad pinigų realiam atlyginimų didinimui
tiek medikams, tiek ir mokytojams, mano įsitikinimu, Vyriausybė
turi daugiau nei reikia. Pastarąją savaitę bandėme išsiaiškinti,
kur Vyriausybė panaudojo pernai surinktą į valstybės biudžetą viršplaninį
vieną milijardą litų. Tai dideli pinigai. Kol kas iš Seimo ir Vyriausybės
lyderių išgirstu visiškai priešingus paaiškinimus: lyg biudžeto
deficitui padengti, lyg likę rezerve. Tai kur tas milijardas? Viena
aišku, kad Seimas šio klausimo nesvarstė ir nieko nesprendė. Nors
kiekvieno lito, mokesčių mokėtojų sunešto į valstybės biudžetą,
panaudojimą turėtų spręsti Seimas. Nesigirdėjo, kad Politinė taryba
būtų svarsčiusi, kaip su tuo viršplaniniu milijardu išspręsti kad
ir tas pačias medikų ir mokytojų atlyginimų didinimo problemas.
Kai dėl Rusijos ir Ukrainos dujų tiekimo krizės
visa Europa svarsto, kaip mažinti priklausomybę nuo Rusijos energetinių
tiekimų, Lietuva taip pat palaimingai tyli. Premjeras dar kartą
trumpai pavirkavo, kad reikia apsispręsti dėl dujų saugyklos, ir,
kaip prognozavau, tuo viskas ir pasibaigė. Dabar iškilo Rusijos
ir Gruzijos energetinių santykių krizė. Lietuvoje, galiu prognozuoti,
į tai bus sureaguota lygiai taip pat, kaip iki šiol bus pareikštas
dar vienas susirūpinimas, o veiksmų jokių.
Galima vardyti ir daugiau strateginių sričių,
kur nedelsiant ar bent per šiuos metus reikalingi esminiai sprendimai
ir veiksmai: energetika, ES struktūrinės paramos panaudojimas Lietuvoje,
aukštojo mokslo esminė reforma, apie kurią kalbama jau dešimti metai,
ir t.t. Tačiau tikėtis, kad tai bus svarstoma Politinėje taryboje
ir koalicijoje, yra mažai vilties. Nes ši koalicija, kaip matome
ir iš praėjusių metų patirties, ir iš pasirengimo šiems metams,
yra bejėgė, nes ją, be didelių šalčių, yra užvaldęs sąstingis. Prezidentas
tai ir įvertino kritiškai. Bet tokia kritika nuo sąstingio neišvaduoja.
Tai ir yra Lietuvos didžioji bėda sustingusi pokomunistinė nomenklatūra
Lietuvos valdžioje.
Andrius Kubilius
© 2006 XXI amžius
|