Kas jungia Staliną, Hitlerį, Le Korbiuzjė ir A.Zuoką?
Logikos uždavinynuose galime rasti klausimą: atpažink
netinkamą šioje loginėje sekoje? Šįkart norėtųsi pateikti tokią
loginę seką: kas jungia šias keturias išvardytas iš pažiūros mažai
ką bendra turinčias asmenybes? Trys iš jų politikai, ketvirtas
žurnalistas. Trys išvardyti asmenys pasižymėjo pasauliniu mastu
ir gana kontroversiškai, o ketvirtasis tik susikompromitavęs
miesto savivaldos lygio valdininkas. Galiausiai trys iš jų mirę,
o ketvirtasis dar gyvas, nors jo karjeros pabaiga tik laiko
klausimas. Ir vis dėlto visi keturi priklauso tai pačiai mentalinei
kategorijai, kurios bendras bruožas liguista neapykanta istorijai
ir tokia pat patologinė aistra perkurti žmonių gyvenimus pagal save.
Le Korbiuzjė (Le Corbusier), svajojęs nušluoti
nuo žemės paviršiaus visus istoriškai, autentiškai, sluoksnis ant
sluoksnio iškilusius miestus ir jų vietoje, tarsi tuščioje erdvėje,
įkurti griežtai funkcionalizuotų gyvenviečių tinklą pagal vieną,
unifikuotą modelį, savo paslaugas siūlė tiek fašistinėms, tiek ir
komunistinėms vyriausybėms. Tačiau esminis jų bendrumas glūdi ne
čia. Le Korbiuzjė tebuvo gerokai anksčiau subrandintų visuomenės
vizijų produktas.
Visuomenė ir gyvenvietė artimai susiję reiškiniai:
kartais netgi sunku vienareikšmiškai nusakyti, kuri kurią atspindi.
Paprastai abi šios bendro žmogiškojo būvio ir veiklos sferos vystosi
pagal tuos pačius ar bent artimus ir tarpusavyje persipynusius modelius.
Todėl autentiškumui, įvairovei, istorinei raidai priešpastačius
unifikaciją, modernumą ir funkcionalumą, šie principai bemaž tolygiai
paveikė tiek visuomenės, tiek ir gyvenvietės viziją. Autentiški
istorinės raidos klodai, atspindintys daugybės kartų gyvenimus,
turėjo būti vienu ypu nušluoti, visą pasaulį perkuriant pagal naujųjų
visatos architektų projektus. Revoliucingiems naujo pasaulio
statytojams aplinka reiškė ne daugiau kaip tiktai pasyvią terpę
jų planams. Be jokių abipusių įsipareigojimų.
Grandioziniai pasaulio dekonstravimo ir perkonstravimo
užmojai reikalavo išties laisvų statytojų, kurių nebevaržytų nei
istorija, nei pareiga, nei dorovinės normos, nei gamtos ar visuomenės
reikalavimai. Šios vizijos entuziastams natūraliai prigijo masonų
prancūziškai, laisvųjų mūrininkų vardas. Keliaujantys viduramžių
miestų statytojai, nesaistomi nei vietovės, nei tautybės, idealiai
atitiko naujosios kultūros ir naujo pasaulinio elito įvaizdį. Elito,
gyvenančio pagal pačių sau rašytas ir tik saviems prieinamas taisykles,
visiems kitiems brutaliai arba rafinuotai, bet nenumaldomai primetant
savo valią. Šios kultūros suformuluoti Marselietės ir Internacionalo
šūkiai, skelbiantys apie naujo pasaulio kūrimą per senojo naikinimą,
savaip atsispindėjo tiek iliuminatų Naujosios pasaulio tvarkosprogramose,
tiek bolševikų šviesaus rytojaus vizijose, tiek fašistų ir nacių
Naujo pasaulio planuose, tiek ir entuziastingose liberalų prognozėse
apie istorijos pabaigą. Tam tikra prasme visus šiuos judėjimus
ir ideologijas maitino tos pačios ištakos.
Naujo pasaulio projektuose visam, kas buvo ligtol,
numatyta vienintelė tam skirta vieta: istorijos šiukšlynas. Naujajame
pasaulyje viskas privalo atitikti vartojimo poreikius: šiukštu,
jokių apeliacijų į dvasingumą, išliekamumą, ugdančiąsias prasmes
viskas griežtai funkcionalu. Ordnung ist ordnung. Kaip statiniai,
taip ir žmonės privalo geometriškai išsirikiuoti planingai suprojektuotoje
erdvėje be jokių savų variacijų ar interpretacijų. Ir jokių konsultacijų
su apačiomis: viskas griežtai nuleidžiama iš viršaus, apačioms
paliekant vienintelę iniciatyvą paklusti ir vykdyti.
Čia galima prisiminti dar du istorinius veikėjus:
kinų imperatorių Cin Ši Chvang-di (260-210 m. prieš Kristų) ir jo
romėniškąjį kolegą Neroną (37- 68 m. po Kristaus). Kinų valdovas,
pasak pasakojimų, labiau už viską bijojęs mirties, todėl taip siekęs
įsiamžinti, kad įsakęs sunaikinti visus istorinius duomenis apie
ligtolinius laikus. Anksčiau nieko nebuvo. Viską sukūręs jis - pirmasis
Cino karalystės valdovas. Nerono istorija mūsų kultūroje labiau
žinoma: anot istorikų, jis tyčia padegęs Romą, kad galėtų ją atstatyti
pagal savo sumanymą. Kaipgi neprisiminsi grandiozinių statybų ir
stebėtinai patogiose mūsų sostinės vietose vis kylančių gaisrų?
Tiesioginiai užsakovai vargu ar bus greitai surasti, tačiau klausimų
dėl to, kam tai naudinga, kaip ir nekyla. Kuo daugiau projektų,
tuo daugiau pinigų. Nesvarbu, kad netgi ne visi projektai teisėti:
pastačius nebenugriausi, o, kita vertus, didysis statytojas iš
laisvosios (angliškai liberal) centro (šiandien galima versti
valdžios) partijos (galima versti grupuotės) jau seniai praktinę
išmintį priešpastatė moralei, tad gal jau metas priešpastatyti ją
ir teisei? Tai būtų modernu, revoliucinga, vadinasi, pažangu.
Tarp naujovių ir pažangos jau kuris laikas dedamas lygybės ženklas.
Šiandien, važiuojant Subačiaus gatve, tarp didžiulių,
neišvaizdžių, griežtai funkcionalių dangoraižių, tarsi suimtasis
tarp dviejų augalotų sargybinių, vieniša ir mažytė tebestūkso Gedimino
pilis ko gero, jau tiktai buvęs Vilniaus ir visos Lietuvos istorijos
simbolis. Ir kam ta istorija? Pirmasis Vilniaus valdovas, iki
kurio nieko vertinga nebuvo, atstatys mūsų miestą iš naujo: gražesnį,
geresnį, funkcionalesnį. Ir vadinsis tada Vilnius Niujorku, o Niujorką
teks pervadinti Senuoju Vilniumi.
A.Zuokas, Rubicon vadovai ir panašūs veikėjai
tik smulkūs kur kas platesnių tendencijų atspindžiai. Ne jie pirmi,
deja, ko gero, ir ne paskutiniai. Tačiau net ir vienos problemos
sprendimas jau daro pasaulį šviesesnį. Stalinas, Hitleris, netgi
Le Korbiuzjė kaip ir daugybė kitų, norėjusių sunaikinti istoriją,
patys buvo sunaikinti natūralios ir neišvengiamos jos tėkmės. Vargu
ar to išvengs ir smulkesni mūsų vietinio masto jų sekėjai.
Marius KUNDROTAS
© 2006 XXI amžius
|