Rusija nesikeičia
|
Žymus Rusijos žmogaus teisių gynėjas,
disidentas Sergejus Kovaliovas
Ričardo ŠAKNIO nuotrauka
|
Kaip jau esame informavę XXI amžiaus skaitytojus,
gruodžio viduryje Lietuvoje lankėsi garsus Rusijos disidentas, kovotojas
už žmogaus teises, sovietiniais metais Maskvoje leisto pogrindžio
leidinio Einamųjų įvykių kronika vienas leidėjų Sergejus Kovaliovas.
Šis sovietinių (beje, ir dabartinių) laikų Rusijos disidentas palaikė
glaudžius ryšius ir su Lietuvos kovotojais už tautos ir tikinčiųjų
teises. (Plačiau apie tai žr. XXI amžius, 2005 12 16, Nr. 95 ir
2005 12 21, Nr 96 .) Sausio 25-ąją Lietuvos televizijos laidoje
Be pykčio Leonidas Donskis kalbino žymųjį disidentą.
Šiandien kalbėsime, kas gi įvyko Rytų Europoje,
Rusijoje ir kitose panašaus likimo šalyse per 15 metų laikotarpį,
kurio liudininkai esame. Bet sykiu pažvelgsime ir iš kitokios perspektyvos.
Po 1990 metų, kai jau paaiškėjo, kad pasaulis keičiasi neatpažįstamai,
atrodė, buvo viltis, kad viskas gali pasikeisti taip, jog Rytų Europa
taps demokratinio pasaulio dalimi ir įsilies į bendrą Vakarų pasaulio
demokratinį gyvenimą. Jau praėjo nemažai laiko, 15 metų, ir suvokiame,
kad kai ko vis dėlto neįvyko. Kaip jūs manote, kas atsitiko ir kodėl
kai kurios iliuzijos, mūsų nusivylimui, taip ir liko iliuzijomis?
Taigi kas gi įvyko ir kokios viltys nepasiteisino?
Žinote, tai labai sunkūs klausimai. Jie, mano
manymu, turi daugybę atsakymų. Pats liūdniausias atsakymas glūdi
mūsų žmogiškojoje prigimtyje, kuri, kalbėkime atvirai, yra biologiška.
Nepriklausomai nuo to, kaip išsipildė žmogaus esybė žemėje, biologinis
jo pradas lieka. Tarkim, ksenofobija nemeilė svetimam, nepanašiam
juk ji yra biologiškai adaptyvi, nes banda turi saugotis visko,
kas nepažįstama, visko, kas svetima. Tai kelia grėsmę. O žmogaus
evoliucija tai dvasios pergalė. Mūsų begimstanti, bet iki galo
taip ir negimusi tolerancija, draugiškumas, atvirumas visa tai
antibiologiška. Aš manau, kad ir tai, ką jūs sakėte, irgi didele
dalimi remiasi mūsų beždžioniškąja logika, primityvia ir nepaliekančia
pelnytos vietos dvasiai.
Žmogaus vystymasis dvejopas ir tai gili priežastis.
O dar yra ir begalė tai skatinančių veiksnių. Tarkim, visos buvusios
Sovietų Sąjungos euforija 1989-ųjų pabaigoje ir 1990 metų pradžioje.
Tas naivus įsitikinimas, kad atvirai ir nebaudžiamai suskambėjo
žodis demokratija. Dabar viskas bus gerai, bus laisvė, bus ir
dešros. Tačiau žmonės pamatė, kad laisvę ne visada lydi dešra. Vėliau
pamatė, kad dešra neįperkama, o laisvės kaip nebuvo, taip ir nėra
tiek, kiek norėjosi. Tada paprastas pilietis, tas tik vakar entuziazmo
apimtas žmogus, staiga pamatė, kad tie, kurie garsiausiai iš visų
tarė žodį demokratija, visai nieko prieš pasistatyti sau daugiaaukštę
vilą, kurią už atlyginimą, netgi didelį atlyginimą vargu ar pastatysi.
Ir tada žodis demokratija tapo iš pradžių ironišku žodžiu, o paskui
keiksmažodžiu. Štai tokia buvo evoliucija Rusijoje. Ir stebinai
tai, kaip toli mes šioje evoliucijoje pažengėme.
Prisiminkime 1991 metų sausį ir tai, kaip Maskvos
gyventojai sutiko žinią apie tankus šalia TV bokšto Lietuvoje. Neįmanoma
patikėti, jog tai tie patys žmonės, kurie kalba dabar. Juk pusė
milijono maskviečių, išėjusių į gatves, buvo Lietuvos valstybės
nepriklausomybės veiksnys. Kur kas svarbesnis už visas Boriso Jelcino
deklaracijas, kuris tuo tik rėmėsi. Pusė milijono žmonių tai nemažai.
Ir kurgi dingo šita pusė milijono? Ogi niekur. Jie tebegyvena Maskvoje.
Ir netgi nežinau, ar jie prisimena 1991 metų sausį. 1991-ųjų rugpjūtį
prisimena dažniau, bet irgi, sakyčiau, su tam tikra abejone, nuovargiu,
su sunkiai slepiama ironija, kaip iliuzijų, neišsipildančių svajonių,
kurios dingo ir užleido vietą žiauriai realybei, laikotarpį. Mes
kalti. Mes tie, kurie jau ir tada buvome pakankamai išsilavinę,
kad suprastume, jog demokratija tai ne lozungai Lygybė, brolybė,
laisvė, kad šitie lozungai nesugebės sukliudyti giljotinai šalyje,
kurioje jie gimė, o gal net ir skatins ją. Kad demokratija tai
visai kas kita. Tai nuobodi, kasdienė, itin tiksli, labai sunki,
detali procedūra ir visai ne skambūs lozungai. Tačiau mes neišmokome
to suprasti iki šiol.
Jūs su Lietuva esate labai glaudžiai susijęs.
Prieš 30 metų vyko jūsų teismo procesas. Jus teisė Vilniuje, jūs
buvote čia įkalintas KGB kalėjime. Jus puikiai pažinojo lietuviai
disidentai, kuriems buvote artimas. Ne tiktai Rusijoje pradėjusi
eiti Einamųjų įvykių kronika, bet ir Lietuvos Katalikų Bažnyčios
kronika buvo svarbi ir tuo, kad ji buvo platinama Rusijoje. Čia
jūsų vaidmuo buvo labai didelis. Koks jūsų ryšis su Lietuva, žvelgiant
į šią praeitį, ir kaip visa tai būtų galima įvertinti disidentiško
solidarumo prasme?
Lietuva man beveik gimtieji namai. Aš čia metus
gyvenau. Na, tiesa, rūsyje. Bet būdavau dažnai Lietuvoje ir anksčiau.
Mano santykiai su Lietuva prasidėjo nuo biologijos mokslinio darbo.
Ir Einamųjų įvykių kronikos ryšys su Lietuvos Katalikų Bažnyčios
kronika prasidėjo nuo mūsų jaunų Lietuvos kolegų, kurie, kaip aspirantai,
iš pradžių kaip doktorantai, po to aspirantai, atvažiuodavo
į Maskvą iš Kauno. Tai Arimantas Raškinis, tada jis buvo Raškevičius,
Juozas Dudzevičius ir dar keli žmonės. Po to jau periodiniai Lietuvos
Katalikų Bažnyčios kronikos leidiniai, kurie pasiekdavo mus lietuvių
ir rusų kalbomis. Rusišką variantą mes naudojome nuolatinėje Einamųjų
įvykių kronikos rubrikoje, kuri vadinosi Įvykiai Lietuvoje, o
lietuviškąjį siuntėme į Čikagą per užsienio korespondentus. Kodėl
į Čikagą? Todėl, kad lietuvių diaspora Čikagoje buvo geriausiai
organizuota. Šiaip ar taip, mums buvo siūlomas toks adresas Čikaga,
Draugas, ir ten buvo siunčiami Lietuvos Katalikų Bažnyčios kronikos
leidiniai, kai kurios monografijos ir t.t.
Štai tokios mano ryšio su Lietuva šaknys. Buvo
labai puiki, man labai maloni jauna biologų tyrinėtojų kompanija,
o vėliau atsirado dar glaudžiau su mumis susijusi Lietuvos disidentų
kompanija. Ir taip atsitiko, kad redaguodamas visą Einamųjų įvykių
kronikos leidinį dar gaudavau medžiagos ir įvykių Lietuvoje skilčiai.
O su šia medžiaga susiejęs, galiu prisiminti ir mirusį kun. Juozą
Zdebskį, Nijolę Sadūnaitę, Petrą Plumpą, Sigitą Tamkevičių. Štai
šitie žmonės atvažiuodavo į Maskvą. Nijolė kartais atvažiuodavo
su peruku, kiekvieną kartą kitaip apsirengusi, labai džiaugdamasi,
kad gerai maskuojasi. Iš pradžių mes susitikdavome mano namuose,
vėliau pradėjome susitikinėti kitose saugesnėse vietose. Būtent
todėl aš atsiradau Vilniuje, KGB rūsyje. Buvo dvi priežastys. Pirmoji,
mano manymu, todėl, nes buvo laukta skandalingo proceso, o Vilniuje
nebuvo akredituotų užsienio žurnalistų. Antroji štai šis ryšys
su Lietuva buvo operatyviai žinomas. Manau, KGB tardytojai labai
tikėjosi rasti Lietuvoje daug kaltinimo liudininkų. Turiu pasakyti
su tam tikra džiugia nuostaba ir dideliu pagyrimu, kad nieko nerado.
Kaltinimo liudininkų Lietuvoje neatsirado.
Daug jūsų gyvenimo veiklos metų buvo skirta
kovai už žmogaus teises. Norėtųsi sužinoti jūsų nuomonę žmogaus
teisės ir pilietinė visuomenė yra dalykai, be kurių negalima įsivaizduoti
ir demokratijos. Kiek mes čia pasistūmėjome? Ar galima būtų kalbėti
apie pilietinės visuomenės užuomazgas arba elementus Rusijoje?
Mano požiūriu, pilietinės visuomenės vis dar nėra.
Matomos tik jos užuomazgos, ji dar nesusiformavo. Pilietinė visuomenė
tai visuomenė, kuri aiškiai supranta, kad valstybinė valdžia
neabejotinai svarbus aparatas, bet tik aptarnaujantis aparatas.
Tai laikini vadovai, kuriems valdžios šaltinis tauta delegavo
valdymo įgaliojimus. Pilietinės visuomenės teisė, kartu ir pareiga
kontroliuoti, kaip tais įgaliojimais naudojasi valdžios organai,
ir reikalauti iš jų to visiškai rimtai. Pas mus tokios visuomenės
nėra. Pas mus dar nėra kritinės masės žmonių, kurie suprastų, ką
gi galėtų reikšti demokratija ir pilietinė visuomenė. Pas mus valdo
kitokia, kruopščiai iš viršaus nuleidžiama doktrina. Imperijos doktrina.
Doktrina didžiosios valstybės, kuri yra mistinė super užduotis
visos visuomenės apskritai ir kiekvieno piliečio atskirai. Mes vis
dar tebesame sraigteliai ir jais save laikome. Mes gyvename dėl
tos mistinės super užduoties. Valdžia mus įtikina, kad tai ir
yra apgalvotas, teisingas egzistavimo būdas, kad tai ir yra tikras
laisvės supratimas. Prisimenate, kaip mokė mus trumpo partijos istorijos
kurso ir paskaitų apie marksizmą laikais: laisvė tai įsisąmoninta
būtinybė. Taigi įsisąmoninote ir valgykite ją.
Neseniai per Rusiją, Gruziją ir Lietuvą persirito
atakos prieš Amerikos filantropą Džordžą Sorošą, kurio fondai Rytų
ir Vidurio Europoje labai daug nuveikė, kad būtų galima sukurti
pilietinės visuomenės pamatus. Kaip jums atrodo, ar šitos atakos
yra atsitiktinis dalykas? Ar galima kaip nors paaiškinti tą priešiškumą
šiose šalyse, nukreiptą prieš organizacijas, prieš fondus, kurie
pirmiausia rėmė švietimą, kritišką, nepriklausomą mintį ir visuomenines
organizacijas?
Aš net nežinojau, kad Lietuvoje šitos atakos irgi
yra. Man atrodo, kad šis sutapimas visai neatsitiktinis. Dž.Sorošas
gilus mąstytojas ir drąsus, dosnus žmogus. Be abejo, jis bando
paversti realybe savo politinę doktriną. Jis šito ir neslepia. O
šita doktrina tai liberalių vertybių universalumo doktrina. Tų
pačių vertybių, kurioms meldžiasi Europa. Meldžiasi, bet nesistengia
jų įgyvendinti. Nenustebsiu, jeigu Sorošo kritika skambės vis plačiau.
Galbūt tik Vengrija bus išimtis. Vis dėlto jis Šorošas. Šios idėjos
savo prigimtimi yra idealistinės. Jos juk visiškai priešingos realiai
politikai. Jos reikalauja nuoseklumo, užsispyrimo, išminties ir
drąsos. Liberalių vertybių idėjos, idėjos apie žmogaus teisių ir
laisvių universalumą. Jos juk dabar atlieka vaidmenį, tarkim, lozungų,
kurie turi styroti ant fasado, bet į juos nereikia kreipti dėmesio
priimant sprendimus. Kai tik pasaulis susiduria su tam tikra praktine
užduotimi, tada pasirodo, kad šitie lozungai trukdo tradiciniams
politiniams sprendimams. Tada šiems lozungams įdiegti išleisti pinigai
ir jiems panaudotos jėgos tampa kliūtimi. Kas mūsų politiniams lyderiams
yra tradiciniai politikos metodai? Būkime atviri, tai tiesiog netiesa
kas antrame žodyje. Štai jums pavyzdžiai: buvęs JAV valstybės sekretorius
Kolinas Pauelas viešai aiškina, kad neteisūs tie, kurie mano, jog
Rusija nusisuko nuo demokratijos ir ritasi atgal. Man sunku įsivaizduoti,
kad K.Pauelas, Jungtinių Valstijų valstybės sekretorius, buvo taip
blogai informuotas, jog nežinotų, kur veda Rusiją komanda iš KGB.
Jis šitai gerai žinojo. Jis viešai melavo. Tai įprastas diplomatinis
melas, bet dėl jo nejauku kalbėti apie teisę, apie tai, kad centrinis
teisės branduolys yra žmogaus teisės, apie tai, kad tarptautinė
politika turi remtis principais. Tai kliūtis ir jeigu pažiūrėtume,
kam palankus buvo Sorošas Rusijoje, Ukrainoje, Gruzijoje bei Lietuvoje,
tai pamatytume, jog vargu ar daugelis visuomeninių lyderių išaugo
iš Sorošo fondų. Iš tų fondų augo visai kitokie žmonės, visai kitokie
dalykai.
Štai, pavyzdžiui, visuomeninės organizacijos.
Nežinau, kaip Lietuvoje, bet pas mus dabar Kremliaus komandos užduotis
Nr. 1 pajungti ir visuomenines organizacijas. Kai teismai valdomi,
visos žiniasklaidos priemonės pakankamai valdomos, valdžios padalijimo
nėra, įstatymų leidžiamoji ir teisminė valdžia pavaldžios vieningam
centrui prezidento administracijai. Kas lieka? Taip, verslui davė
gerą pamoką, atlikę šituose valdomuose teismuose Jukos procesą.
Ir verslas dabar paklusnus. Niekas daugiau nepasakys, kad tikisi
organizuoti opoziciją ir reikalauti iš valdžios skaidrumo. Mūsų
verslininkai nutilo. Belieka išrikiuoti dviem eilėmis visuomenines
organizacijas. Šituo dabar užsiima Kremliaus administracija. Jeigu
politinė evoliucija ritasi į šią pusę, tai koks gi ten Sorošas...
Koks gi reiškinys oranžinė revoliucija Ukrainoje
ir rožių Gruzijoje? Kodėl Rusija taip bijojo ir taip priešiškai
sutiko šias revoliucijas?
Pirmiausia tai baimė. Oranžinė revoliucija, kad
ir ką ten rėktų Maidane, tai pirmiausia tautos nenoro būti galvijais
išraiška: mes nenorime, kad mumis manipuliuotų rinkimuose, jūsų
sukčiavimas mums įgriso, mes to daugiau nebekęsime. Tokia buvo esmė.
Rėkė: Juščenka! Juščenka! Nežinau, ar visi oranžinės revoliucijos
dalyviai taip gerai pažinojo Juščenką, ar visi jie dabar bus patenkinti
prezidentu Juščenka, kokia toliau bus padėtis Ukrainoje, bet jie
visi į Maidaną išėjo todėl, kad juos įžūliai apgavo per rinkimus.
Klausykite, o kaipgi reaguoti Maskvai, kuri be perstojo sukčiauja
per rinkimus? Pakanka prisiminti daugybę rinkimų Čečėnijoje, pradedant
nuo 2002-ųjų. Juk po šito ir vieni prezidento rinkimai, ir antri,
ir dabartiniai rinkimai į Čečėnijos parlamentą juk visa tai yra
sukčiavimas. Šitie rinkimai nelegitimūs, nes galiojantys federaliniai
įstatymai draudžia organizuoti rinkimus tokiomis sąlygomis, kokios
yra Čečėnijoje.
Šitie rinkimai manipuliuojami, jie falsifikuoti
nuo pradžios iki galo. Čečėnija ypatingas atvejis, bet ir federaliniai
rinkimai vyksta ne ką geriau. Ten mažiau tiesioginio sukčiavimo,
bet viešpatauja administracinis resursas. Ir mes matome, kas vyksta
per rinkimus ir koks yra tų rinkimų rezultatas. Tai absoliučiai
paklusnus parlamentas. Vadinasi, Aukštieji rūmai apskritai suformuoti
iš skiriamų deputatų, Žemieji rūmai tai administracinio resurso
pergalė. Štai tikriausiai ir viskas. Įsivaizduokite, ko gali laukti
valdžia, jeigu staiga rinkėjas, paklusnus elektoratas, pasakys:
Gana, mes norime tikrų rinkimų. Kaip tai atsitiko Ukrainoje. Beje,
manau, kad ne tik propagandininkai, bet iš dalies ir padėties šeimininkai,
dauguma jų naiviai ir nuoširdžiai kaltina tuo, kas atsitiko Ukrainoje
ir Tbilisyje, tą patį Sorošą.
Jie tiki tuo, kad Sorošas organizavo rožių revoliuciją
Tbilisyje ir oranžinę Kijeve. Tikrai žinau, kad Sorošas nebuvo scenarijaus
autorius nė vienos iš šių revoliucijų, bet tam tikra prasme jis
skatino jas, nes stengėsi žadinti savigarbos jausmą, supratimą,
kas yra laisvė ir demokratija, ir puoselėti atviros visuomenės atsiradimą.
Juk tik atviroje visuomenėje įmanoma nueiti į aikštę ir pasakyti:
Gana man meluoti. Taigi, mano manymu, du jūsų klausimai ir susisieja.
Prisiminkime Lietuvą ir Rusiją po 1990-ųjų.
Jelcino laikais jau buvo labai daug vilčių, kad šitie santykiai
gali būti normalūs ir labai geri. Kurį laiką atrodė, kad ir Rusija
traktavo Lietuvą kaip gana sau palankią ir, sakyčiau, mielą šalį.
Kaipgi įvyko šita krizė dabar? Mes matome, kad Baltijos šalių ir
Rusijos santykiai yra gerokai atšalę, jie yra gana komplikuoti daugeliu
požiūrių. Kaip jūs šitą paaiškintumėte? Ar iš dalies dėl to, kad
atsirado skirtingų istorijos interpretacijų? Ar kad Lietuvos prezidentas
Valdas Adamkus pernai gegužės 9-ąją atsisakė vykti į Maskvą, o tai
tarsi simbolizavo skirtingas istorijos interpretacijas? Ar čia tiesiog
tokia dabartinė Kremliaus laikysena ir politika, apie kurią ne visada
kalbama?
Didžiulei Rusijai kuriančiai valdomąją demokratiją,
dabar ją vadina suverenia demokratija, bet nuo to niekas nesikeičia,
kaip oras reikalingi priešai: vidiniai ir išoriniai. Be abejo,
ieškoti pagrindinio išorinio priešo mažose Baltijos valstybėse juokinga
ir net žema. Bet, kaip sakoma, ieškoti su kuo pasimušti ten labai
natūralu, nes iš planuotos naujos politinės konstrukcijos, kurios
Maskva tebesiekia ir kurioje Rusija užima jei ne metropolijos, tai
bent jau traukos centro vaidmenį jūs staiga susirengėte į Europą.
Mano manymu, tai labai teigiamas faktas ne tik jums ir ne tik Europai.
Tolimoje ir galbūt net nelabai tolimoje istorinėje perspektyvoje
tai nepaprastai teigiamas faktas ir Rusijai. Kuo arčiau Europa prie
Rusijos, o Rusija prie Europos, tuo mums geriau. Aš jus nuoširdžiai
sveikinu, nes didelės Europos sukūrimas tai apskritai globalinės
reikšmės įvykis. Tai maži, konkretūs žingsniai vieningos žmonijos,
naujos vieningos politinės pasaulio taikos paradigmos, kuri pakeis
atavizmu tapusią tradicinę politiką, link.
Rusijos politinis elitas kuria kitokią politinę
sistemą. Jis negrįžta atgal į Sovietų Sąjungą. Tai būtų pernelyg
supaprastintas žvilgsnis į mūsų politinę evoliuciją. Jis ryžtingai
grįžta į iki pagrindų modernizuotą Sovietų Sąjungą. Sovietų Sąjunga
buvo absoliučios valdžios šalis, kur valdžia kišosi visur, o dabartinė
valdžia nenori kištis visur. Ji nori skirti kiekvienam po tvartą
kam erdvesnį, kam mažesnį. Ir šito tvarto viduje tu šeimininkas,
tu gali veikti, kaip nori. Bet, neduok Dieve, iškišti nosį už to
tvarto ribų. Taigi mūsų valdžia gana protinga tam, kad suprastų,
jog nei gulago, nei valstybinės cenzūros organų neįmanoma atkurti.
Niekas tam neturi jėgų. Šitas istorijos etapas baigėsi. Tačiau jie
gana protingi ir tam, kad suprastų, jog šito ir nereikia. Naujai
autoritarinei, arba griežčiau nei autoritarinei totalitarinei,
sistemai šita atgyvenusi sovietinė struktūra nereikalinga. Jie supranta,
kad tie patys tikslai gali būti pasiekti, ta pati absoliuti valdžia
gali būti pasiekta ir kitais, šiuolaikiškesniais, techniškesniais,
nesukeliančiais tokio didelio protesto pasaulyje, metodais. Sovietinė
valdžia lindo į kiekvienos šeimos guolį ir virtuvę, o dabartinė
komanda iš KGB duoda jums visišką laisvę ir vienur, ir kitur. Tik
neapsigaukite, kad šia laisve jūs galite pasinaudoti ir svetainėje.
Štai čia jums pasakys stop.
Kažkada mums atrodė, kad Rytų Europos disidentai,
kovotojai už pilietines laisves sukuria tarsi savotišką simbolinį
klubą. Rytų europiečiai ir buvo vadinami laisvės žmonėmis. Taigi
Rytų europiečiu galima būtų laikyti Džordžą Orvelą. Ir, be abejo,
didieji Rytų europiečiai tai Andrejus Sacharovas, Jelena Boner,
tai jūs, be abejo. Kaip jums atrodo, ar dabar lieka šita Rytų Europos
idėja? Tiesos sakymo, pasipriešinimo melui ir prievartai idėja?
Ar ji nemirė?
Labai tikiuosi, jog taip. Labai tikiuosi, kad
tas klubas turi ateitį. Aš net pasakyčiau stipriau neturiu kitokios
vilties, kitų vilties šaltinių nėra, nes tie patys žmonės, prie
kurių galima priskirti dar, pavyzdžiui, ir Albertą Einšteiną, ir
Bertraną Raselą, kurie XX amžiaus šeštajame dešimtmetyje pasakė:
būtina nauja politinė mąstysena. Šitie žodžiai nauja politinė mąstysena
susidėvėjo kas tiktai šių žodžių nekartojo. Jų esmė buvo nutrinta
ir pamiršta. O juk iš tikrųjų ką šituo norėta pasakyti? Turėta omenyje
atvirumas, skaidrumas, atsakomybė ir tiesa. Tai ne nauja politinė
koncepcija, tai nauja politinė paradigma. Paradigma, apie kurią
Sacharovas kalbėjo, jog reikalingi bendražmogiški autoritetai, o
ne valstybių atstovai. Kad natūrali pagrindinė Jungtinių Tautų Organizacijos
yda yra ta, jog ten reprezentuojamos vyriausybės, ne tautos, kaip
skelbia pavadinimas. Ir mes su jumis matome iš šios organizacijos
praktikos, kas ji yra. Be abejonės, reikalingas valstybių klubas,
realių politikų, nes, kalbant apie naujus politinius idealus, užsiimti
kasdiene politika vis dėlto reikia. Ir kitokios nei tradicinė nėra.
Bet vienas dalykas yra užsiimti šiais metodais šiandien, turint
omenyje naujos politinių santykių sistemos konstravimą, ir kitas
dalykas pamiršti apie artimiausias perspektyvas, pamiršti apie
rytojų, kad tik šiandien pavyktų gerai pameluoti, tada būtų galima
surasti laikiną opių klausimų sprendimą.
Manau, iš tikrųjų ne politiniai sunkiasvoriai,
profesionalai, pasiekę savo apogėjų, lemia mūsų ateities perspektyvas.
Tai lemia diletantai, kurie buvo visi jūsų išvardyti asmenys. Beje,
yra labai geras vieno diletanto pavyzdys. Vienas ne pačios aukščiausios
kokybės aktorius, šiaip ar taip, ne Šekspyro vaidmenų atlikėjas,
atėjo ir pasakė: Velniai griebtų, tai blogio imperija. Šito daugiau
negalima kęsti. Jūs pamenate, kas iš to išėjo. Žinoma, taip atsitiko
mūsų istorijoje, kad toje pačioje blogio imperijoje atsirado jaunesnių
vadovų nei tradiciškai ten valdę seniai. Ir tie jaunesni suprato,
kad šalis pralaimėjo ginklavimosi varžybas ir atsidūrė ant ekonominio
bankroto ribos. Reikia kažką daryti. Bet juk jie nenorėjo demokratizuoti
ir reformuoti šalies. Jie norėjo reformuoti vienintelę valdančiąją
jėgą šalyje KPSS. Padaryti ją kiek dinamiškesnę ir žmogiškesnę.
Galbūt jie norėjo po šito užsiimti ir šalimi, bet iš pradžių KPSS.
Išėjo tai, kas išėjo. Štai čia ir kaubojus Reiganas, ir sovietiniai
disidentai, kuriuos jūs ką tik vardijote, ir Rytų Europos disidentai,
tokie kaip Havelas ir lenkai Valensa bei Michnikas ir daugelis kitų,
štai čia jie suvaidino savo svarbiausią vaidmenį jie nulėmė istorinio
vektoriaus kryptį į demokratijos pusę. O juk galėjo būti ir kitaip.
Manau, kad ši komanda dar žaidžia, jog šito negalima
pamiršti, kad mums įpirštas regresas ne tik Rusijoje, bet ir visur,
tėra laikinas, bent jau dėl to, kad ir kas būtų, Europa integruojasi.
Ir jeigu šiuolaikiniai globalizacijos pionieriai supras, netgi
sakyčiau ne jeigu, o kada jie supras, kad ne tiek svarbi ekonominė
globalizacija, kiek politinė, moralinė ir teisinė globalizacija,
štai tada antiglobalistai apsiramins. Juk supraskime, kad šiame
proteste prieš globalizaciją yra grūdas protesto prieš ekonominių
interesų primatą ir už tam tikrą žmogiškumą. Taigi Europos integracija
tai kelias, anksčiau ar vėliau vedantis šia kryptimi.
Ar galima prognozuoti Rusijos likimą, Rusijos
politinę situaciją? Suprantama, kalbame apie labai sudėtingą, daugiaplotmę
šalį. Kokios būtų jūsų prognozės?
Man atrodo, kad artimiausios prognozės visai niūrios.
Bet aš tikiu, kad kiek labiau nutolusios prognozės ne tokios.
Manau, jog vystymosi, pilietinės visuomenės atsiradimo sustabdyti
tiesiog negalima. Jeigu jau Stalino ir vėliau stagnacinio Sovietų
Sąjungos istorijos etapo metais niekur nedingo tie dygstantys orumo,
nepriklausomybės, produktyvios minties ir kovos už šiuos idealus
daigeliai, tai dabartinė veikiančių KGB operatyvinių darbuotojų
strategija vargu ar įveiks visuomeninę pažangą. Ir šio vystymosi
sustabdyti neįmanoma. Dabar visuomeninės organizacijos yra Kremliaus
puolimo taikinys, tai tiesa. Iki ko bus prieita? Išsisluoksniuos
šios visuomeninės organizacijos į tas, kurios beveik išeis į pogrindį,
bent jau prisimins savilaidą. Savilaidą, kai rašai jau ne pasidėjęs
ant kelių, o naudojiesi kompiuteriu ir internetu. O kitos viena
per kitą nenuoširdžiai demonstruos savo lojalumą, kiekviena proga
nusisukus nuo lojalumo valdžiai į lojalumą tokiai normaliai žmogiškai,
bendraeuropietiškai idėjai.
Žmogaus atmintis, be abejo, susijusi su tiesa.
Mes visą laiką manome, kad istorija sudėlioja viską į savo vietas,
kad ji mums suteikia tiesos perspektyvą, bent jau jos paieškų prasme.
Šiandien matome nemažai pastangų perrašinėti istoriją. Taigi Dž.Orvelas
daug ką numatė labai pranašiškai. Ar galime pasipriešinti mėginimams
perrašyti istoriją? Yra žmonių kartos, kurios prisimena ją gana
gerai ir dėl to istorijos perrašinėjimas neveda į niekur. Bet ką
daryti, jeigu atsiranda naujos kartos žmonių, kurios tos istorijos
neprisimena, o susiduria su nauja istorija. Kaip su tuo kovoti?
Žmonės, kurie perrašinėja istoriją, ciniškai įsitikinę,
kad tai pavyksta, jie mato tai visai ne iš orveliškų pavyzdžių,
jie tai mato ne literatūroje, o gyvenime. Mes su jumis puikiai prisimename
šį gyvenimą ir puikiai žinome, ką mums siūlė kalbėti, skaityti,
galvoti apie praeitį, sykiu ir apie ateitį. Tačiau štai Memorialo
draugija, kuriai man teko garbė priklausyti, organizuoja kasmetinį
konkursą. Konkursą, kuris vadinasi Žmogus istorijoje. Tai moksleivių
konkursas. Pirmaisiais metais buvo kiek mažiau nei tūkstantis konkursinių
darbų. Dabar tokių darbų kaskart vis daugiau, jau seniai peržengta
trijų tūkstančių riba. Tai individualūs ir kolektyviniai darbai.
Juose dalyvauja moksleiviai ir mokytojai. Garantuoju jums, šitų
vaikų jau neapgausi. Juk jiems dar neįteiginėjo, jiems tik pasiūlė
ir padėjo savarankiškai padirbėti su medžiaga. Jiems teigė tik viena
nėra privalomos koncepcijos. Štai medžiaga, tu prie jos dirbi,
esi atsakingas, darai išvadas, reiški nuomonę. Be abejo, didelei
valstybei, tarkim, penki šeši tūkstančiai moksleivių nėra daug,
bet tokių konkursų jau ne vienas. Ir kiekvienas iš jų turi savo
terpę. Pagaliau kas gi žino, kas yra kritinė masė žmonių, suprantančių
istorijos eigą. Manau, jeigu tie berniukai ir mergaitės, kurie rašo
darbus konkursui Žmogus istorijoje, tam tikra jų dalis nepraras
savo visuomeninių interesų, bus gerbiami mūsų visuomenėje ateityje
ir jau tikrai neskleis melo.
Man atrodo, kad klausantis S.Kovaliovo galima
pasakyti tiktai viena. Pasaulyje vyksta svarbūs pokyčiai ir svarbūs
procesai, kuriems suvokti mums niekaip nepakaktų penkių, dešimties
ar penkiolikos metų perspektyvos. Reikia žvelgti, be abejo, į didesnį
laiko tarpą, kad suvoktum, kaip pasaulis gali pasikeisti. Bet kad
ir kiek jis keistųsi, niekada nebus toks, koks jis yra dabar, jeigu
ne saujelė labai drąsių žmonių. Žmonių, kurie netgi brutaliausiomis
sąlygomis sugebėjo sakyti tiesą, nemeluoti rizikuodami viskuo. Tokie
žmonės, mano manymu, yra pačios gražiausios, didingiausios Rusijos
asmenybės. Taigi šiandien yra puiki proga, dėkojant S.Kovaliovui,
parodyti savo neblėstančią ir didelę pagarbą būtent šitai Rusijai
A.Sacharovo, J.Boner, S.Kovaliovo Rusijai.
© 2006 XXI amžius
|