Čečėnija: įspėjimas ir priekaištas pasaulio sąžinei
Kun. Robertas Grigas
Nesunku pastebėti, kad Čečėnijos draugai pasaulyje
ir Lietuvoje, siekdami sustabdyti jau 10 metų trunkantį kolonijinį
Rusijos karą ir čečėnų tautos genocidą, daugiausia remiasi bendražmogiškomis,
etinėmis, netgi religinėmis vertybėmis ir argumentais. Algirdas
Endriukaitis, Tarptautinės parlamentarų grupės pirmininkas, savo
nuolatinėse apeliacijose, pareiškimuose, memorandumuose, adresuotuose
visoms įmanomoms autoritetingoms pasaulio institucijoms ir pareigūnams,
nepavargdamas argumentuoja tokiomis sąvokomis kaip teisė, teisingumas,
garbė, sąžinė, istorijos teismas. Tą patį daro ir Čečėnijos diplomatijos
bei politikos atstovai vis naujomis akcijomis, demonstracijomis,
konflikto sureguliavimo projektais.
Tačiau šiandien, mėgindami pasverti pasiektus
rezultatus ir apsispręsti dėl ateities žingsnių, drįskime pažiūrėti
rūsčiai tikrovei į akis. Mintyse apžvelkime didingus pastatus Briuselyje,
Strasbūre, Ženevoje, Niujorke ir daugybę sklandžiai, protingai,
oriai kalbančių, gerai uždirbančių pareigūnų juose... Daugelis yra
ten buvę, matę ir girdėję. Kiek, kam tai rūpi, kiek tai daro įtaką
priimamiems sprendimams tos pagrindinės sąvokos, kurių yra laikomasi
kaip žiburio tamsoje teisė, teisingumas, garbė, sąžinė, istorijos
teismas? Argi akivaizdžiai neįsitikinama, kaip jas praktiniame veikime
pakeičia geopolitinių šachmatų žaidimai, strateginė interesų partnerystė,
vadinamojo politinio korektiškumo nutylėjimai, pagaliau Rusijos
dujos ir nafta, galbūt dar nenuspėjamo strateginio partnerio nenuspėjamų
reakcijų baimė? Ką gi šių realiai taikomų kriterijų akistatoje reiškia,
kiek sveria Samaškų skerdynės, Novyje Aldų skerdynės, Černokozovo
ir kiti filtracijos (ar koncentracijos?) lageriai? Kiek šiame kontekste
reikšmingi dviejų legitimiai išrinktų Čečėnijos prezidentų nužudymai,
apie 40 tūkst. čečėnų vaikų mirtys, Budionovskas, Dubrovka, pagaliau
vaduotojų sudeginti Beslano vaikai, kaip šio košmaro pasekmės?
Ir ar nenukrato šaltis, ypač religingų žmonių, tikinčių egzistuojant
Aukščiausiąjį Teisingumą, kai supranta, jog būtų užtekę atsakingų
pareigūnų bei įstaigų ryžtingesnės laikysenos, ir visi tie žmonės
tebebūtų gyvi, ir genocidą vykdantys daliniai būtų sustoję, nepasiekę
tų kaimų? ...Vienui vienas žodis būt tave apgynęs, / Bet varge
tu vieno jo pasigedai... su sielvartu rašė lietuvių poetas Jonas
Aistis apie pokarinėje Europoje Vakarų demokratijų išduotą sovietų
okupacijai ir terorui Lietuvą.
Yra viena apgaulinga saviguodos iliuzija, kuria
žmonija save ramina po kiekvieno moralinio sukrėtimo tokio, koks
buvo Antrasis pasaulinis karas, holokaustas, Gulagas ar pan. Tą
apsigaudinėjimą galima įvardyti populiariu šūkiu: Niekada daugiau!
Galbūt tai susiję su nepagrįstu įtikėjimu žmonijos pažanga, stulbinančiu
modernių technologijų šuoliu. Tačiau atkaklūs tikrovės faktai verčia
pripažinti, kad keičiasi daugiau išorinės žmonių gyvenimo sąlygos
aparatūra tramvajai, automobiliai, anot M.Bulgakovo Meistro
ir Margaritos herojaus, žvelgusio į maskviečių minią nuo teatro
scenos; tuo tarpu žmonių, tautų tarpusavio santykiai, jų esminės
tendencijos keičiasi, atrodo, labai mažai. Nebent labiau išlavėjo
sugebėjimas gražiomis formuluotėmis apvilkti negražius darbus. Žmonijos
istorijos atidi analizė nuo pirmųjų mus pasiekiančių žinių iki naujausiojo
karikatūrų skandalo, deja, leidžia daryti išvadą, kad realybėje
pasitvirtina ne optimistinisNiekada daugiau, o įspėjantis Vėl
ir vėl. Pasitvirtina Biblijos (Koheleto knygos) neraminantis teiginys:
Nieko nauja nėra po saule. Tai, kas buvo, ir vėl kartosis... Kuo
gi skiriasi nuo priešistorinių Azijos despotų siautėjimo, irgi aukojusių
savo geopolitiniams žaidimams milijonus gyvybių, tautas ir civilizacijas,
nuo Miuncheno ir Jaltos suokalbių, nuo hitlerinių ir stalininių
žmogėdriškų eksperimentų tai, kas šiandien, civilizuotam pasauliui
korektiškai tylint, daroma su Čečėnija?
Tačiau jokiu būdu nenorėčiau skleisti neviltį.
Atpažindami ir pripažindami faktinę padėtį, tampame stipresni ir
nuoseklesni. Koheleto knygos Autorius, išmintingai atskleisdamas
tiesą apie pasaulį, visai neragina nuleisti rankų ir pasyviai taikstytis
su neteisybe. Taip, pasaulyje kartojasi niekšybė ir išdavystė, tariama,
laikina nauda nustelbia amžiną garbę ir žmogaus sąžinės šviesą.
Bet tik nuo žmogaus pasirinkimo priklauso, kad taip pat kartotųsi
ir garbė, ir ištikimybė, ir valia siekti laisvės bei teisingumo.
Levas Tolstojus, rusas, kurio požiūrį į gyvenimą, sakoma, smarkiai
pakeitė Kaukazo karo kampanija ir sąlytis su čečėnų heroizmu, rašė,
kad jeigu nedori žmonės vienijasi, siekdami piktų tikslų, tai lygiai
taip pat gali ir privalo vienytis taurūs žmonės, siekiantys gėrio
pergalės. Manau, kad tam mes čia ir esame susirinkę, ir rinksimės
dar daug kartų. Belsimės į aklų ir kurčių institucijų duris, į aptukusias
šiuolaikinių žmonių smegenis ir sąžines. Niekas neduoda garantijos,
kad mums pasiseks. (Lietuviai 50 metų ginklu, diplomatija, žodžiu,
asmeninėmis aukomis liudijo tokiam pat pasauliui okupacijos nelegalumą
ir savo teisę į laisvę, kol ją atgavo.) Tačiau tai mūsų kelias,
kurį pasirinkome ir kuriuo eisime, pasitikėdami aukštesne už šį
pasaulį Teise ir Galia. Tai yra mūsų garbė, kurios, nepriklausomai
nuo mūsų pastangų rezultatų, nei JTO, nei ES, nei Vašingtonas, nei
Maskva negali mums nei duoti, nei atimti. Remdamasis jau paminėta
patirtimi, nesitikiu ypatingų poslinkių pasaulinių ir europinių
institucijų veikloje apginant ar bent deramai išklausant Čečėniją.
Bet tikiu dorų žmonių, taip pat ir dirbančių tose institucijose,
sąjunga, galinčia keisti nepakenčiamą dabartinę padėtį. Juk atsirado
Europos Parlamente o, kaip džiugu lietuviui tai konstatuoti!
Vytautas Landsbergis, kuris pasakė kolegoms europarlamentarams:
Nemiegokite ramiai, ponai, ant mūsų ofiso laiptų badauja žmogus,
čečėnas Said-Emin Ibragimov, kuris tesiekia taikos savo tėvynei...
Juk yra Prancūzijoje filosofas Andre Gliuksmanas, drįstantis įvardyti
Rusijos veiksmus Čečėnijoje ne kaip antiteroristinę operaciją, o
kaip genocidą, kolonijinį karą ir nusikaltimą žmoniškumui. Juk yra
Anglijoje žymi kultūrininkė Vanesa Redgreiv, nepabijojusi ginti
Achmedą Zakajevą nuo išdavimo susidorojimui į Rusiją ir laimėjusi!
Mūsų pasaulyje yra vilties. Ir toji viltis ne
skambiai vadinamose institucijose ar pasaulinio šachmatų žaidimo
ėjimuose, o taurių žmonių sąžinėse ir jų vienijimesi. Tai gali ir
turi daryti įtaką politiniams procesams jų sužmoginimo linkme. Broliai
čečėnai, būkite tikri šiame skaudžiame kelyje daugybė dorų Lietuvos
vyrų ir moterų eina išvien su jumis!
Pagal pasisakymą tarptautinėje konferencijoje
Vilniuje, vasario 24 dieną, Kuo mes tampame Rusijos kare prieš
Čečėniją ?
© 2006 XXI amžius
|