Jei naminiai paukščiai susirgtų gripu
Kadangi paukščių gripas jau visai arti Lietuvos,
siūlome skaitytojams rašinį apie Europos Komisijos direktyvas, kuris
supažindins su priemonėmis artėjant šiai grėsmingai ligai.
Rašinys pateiktas klausimų ir atsakymų forma.
Kodėl Europos Komisija pasiūlė papildomas priemones
kovai su labai patogenišku paukščių gripu, o neapsiriboja jau priimtais
teisės aktais?
Direktyva 92/40/EEB, nustatanti Europos Bendrijos
paukščių gripo kontrolės priemones (ir naujoji Direktyva 2005/94/EEB)
leidžia Komisija lanksčiai reaguoti, taikyti ad hoc priemones paukščių
gripo protrūkio atveju, nes pagrindų teisės aktuose neįmanoma numatyti
kiekvieno scenarijaus. Kadangi labai patogeniško H5N1 viruso pavojus
šiuo metu yra ypač didelis, Komisija pateikė sprendimus dėl papildomų
priemonių, kurias turi taikyti kiekviena valstybė narė, aptikusi
H5N1 virusą tiek laukiniuose, tiek naminiuose paukščiuose.
Kokias priemones būtina taikyti įtarus paukščių
gripą ūkyje ES teritorijoje?
Direktyvoje 92/40/EEB nustatomos priemonės, kurios
turi būti taikomos įtarus naminių arba laukinių paukščių gripo atvejį.
Jos buvo atnaujintos naujojoje Direktyvoje 2005/94/EEB dėl paukščių
gripo kontrolės Bendrijoje priemonių, kuri įsigaliojo 2005 metų
vasarį ir turi būti įgyvendinta visose valstybėse narėse iki 2007
m. liepos 31 d. Remiantis ES teisės aktais, jei įtariamas labai
patogeniško paukščių gripo atvejis naminių paukščių pulkuose, visi
atitinkamo ūkio naminiai paukščiai turi būti laikomi uždarose patalpose
arba izoliuotoje zonoje, kurioje neturėtų jokio kontakto su kitais
naminiais paukščiais. Draudžiama į tokį ūkį įvežti naminius paukščius
arba išvežti iš jo. Žmonės, gyvūnai, transporto priemonės, paukštienos
produktai, gyvūnų pašaras arba kita medžiaga, galinti pernešti paukščių
gripo virusą, negali būti įvežti į ūkį arba išvežti iš jo be kompetentingos
nacionalinės institucijos leidimo. Turi būti taikomos biologinės
saugos priemonės, pavyzdžiui, paukštidžių ir paties ūkio įėjimų
bei išėjimų dezinfekcija. Nacionalinės institucijos privalo atlikti
epidemiologinį tyrimą dėl galimo ligos šaltinio. Be to, jei valstybė
narė nusprendžia, kad tai būtina, laukdamos ligos patvirtinimo nacionalinės
institucijos gali nedelsiant paskersti ir sunaikinti visus naminius
paukščius ūkyje.
Kokias priemones reikia taikyti ūkyje, jei patvirtinamas
labai patogeniško paukščių gripo protrūkis?
Remiantis Direktyva 92/40/EEB, jei ūkyje nustatytas
labai patogeniškas paukščių gripo štamas (pavyzdžiui, H5N1), visi
naminiai paukščiai turi būti nedelsiant skerdžiami ir naikinami.
Visi kiaušiniai ir paukštienos produktai taip pat turi būti sunaikinami.
Jei manoma, kad ūkyje esantys naminiai paukščiai buvo skerdžiami
per ligos inkubacinį laikotarpį, tokių naminių paukščių mėsa turi
būti surandama ir sunaikinama, kaip ir perinti bei maistui skirti
kiaušiniai, padėti per inkubacinį laikotarpį. Atlikus šiuos veiksmus,
atitinkamas ūkis, į ūkį arba iš jo vežimui naudotos transporto priemonės
turi būti kruopščiai išvalomi ir dezinfekuojami. Jokių naminių paukščių
negalima įvežti į ūkį mažiausiai 21 dieną po to, kai buvo atliktas
valymas ir dezinfekcija. Be to, ES valstybės narės, remdamosios
epidemiologinio tyrimo rezultatais, gali nedelsdamos taikyti minėtas
priemones kituose ūkiuose, kurie yra ūkio, kuriame nustatyta liga,
kaimynystėje arba kituose ūkiuose, į kuriuos galėjo būti pernešta
liga, pavyzdžiui, gavus paukščių iš užkrėsto ūkio prieš aptinkant
virusą.
Kokios priemonės turi būti taikomos zonoje aplink
užkrėstą ūkį pagal ES teisės aktus?
Pagal Direktyvą 92/40/EEB (ir naująją Direktyvą
dėl paukščių gripo kontrolės Bendrijoje priemonių), nustačius labai
patogeniško paukščių gripo atvejį tam tikroje srityje, turi būti
taikomos šios priemonės:
- 3 km spinduliu aplink lokalizuotą infekcijos
vietą turi būti nustatoma apsaugos zona;
- aplink apsaugos zoną mažiausiai 10 km spinduliu
turi būti nustatoma priežiūros zona.
Šiose zonose turi būti taikomos griežtos naikinimo
ir priežiūros priemonės (žr. toliau).
Kokios yra papildomos priemonės, numatytos nuolatinio
komiteto patvirtiname sprendimo projekte?
2006 m. vasario 16 d. Maisto grandinės ir gyvūnų
sveikatos nuolatinis komitetas (angl. SCFCAH) parėmė Komisijos sprendimo
projektą, numatantį papildomą atsargumo priemonę nustatant dvi rizikos
zonas aplink apsaugos ir priežiūros zonas.
- A rizikos zoną turi sudaryti (tačiau tuo neapsiribojama)
apsaugos ir priežiūros zonos. Tai zona, supanti priežiūros zoną,
ir (arba) esanti arčiausia jos.
- B rizikos zona turi būti šalia A zonos arba
ją supti. Ji sudarys buferinę zoną tarp A zonos ir neužkrėstų
šalies vietovių.
Zonų dydis turėtų būti nustatomas kiekvienu konkrečiu
atveju. Pavyzdžiui: apsaugos zonos spindulys yra 3 km, ją supa 10
km spindulio priežiūros zona, A zona galėtų būti rajonas, kuriose
yra šios zonos, o B zona galėtų būti šį rajoną supantys kaimyniniai
rajonai arba netgi apskritis.
Kokios priemonės turi būti taikomos A ir B
rizikos zonose?
A ir B rizikos zonose turi būti taikomos šios
priemonės:
- Paprastai negalima iš šių zonų išvežti, vienoje
zonoje arba tarp dviejų zonų transportuoti gyvų naminių paukščių,
gyvų kitų paukščių, laukinių plunksnuočių mėsos, produktų arba perinti
skirtų kiaušinių. Nuo šių taisyklių gali būti leidžiama nukrypti
taikant griežtą kontrolę.
- Turi būti taikomos tinkamos biologinės saugos
priemonės, o iš šių apibrėžtų zonų išvežti produktai turi būti tvarkomi,
apdorojami, saugomi ir transportuojami tokiu būdu, kuris nekeltų
pavojaus kitiems produktams.
Kokios priemonės turi būti taikomos priežiūros
zonoje?
Priežiūros zonoje turi būti taikomi panašūs ribojimai
kaip ir apsauginėje zonoje. Turėtų būti nustatyti visi ūkiai, kuriuose
laikomi naminiai paukščiai, ir konkrečiuose ūkiuose būtinai taikomos
biologinės saugos priemonės. Zonoje turi būti griežtai kontroliuojamas
naminių paukščių ir perinti skirtų kiaušinių judėjimas. Draudžiama
rengti muges, turgus, parodas arba kitokius renginius, kuriuose
būna daug naminių paukščių.
Kokios priemonės turi būti taikomos apsauginėje
zonoje?
Nustačius ligos protrūkį, apsauginėje zonoje turi
būti taikomos šios priemonės:
- Nacionalinės institucijos turi nustatyti, aplankyti
ir ištirti visus ūkius, kuriuose laikomi naminiai paukščiai.
- Visi naminiai paukščiai turi būti laikomi uždarose
patalpose arba izoliuotose pastogėse.
- Ūkio įėjimai ir išėjimai turi būti nuolat dezinfekuojami.
- Apsauginėje zonoje arba per ją draudžiama vežti
naminius paukščius, išskyrus tranzitą pagrindiniais greitkeliais
arba geležinkeliais.
- Ribojamas ir (arba) kontroliuojamas žmonių arba
transporto priemonių, kurios turėjo kontaktą su naminiais paukščiais,
naminių paukščių skerdenomis ir kiaušiniais, judėjimas.
- Turi būti uždrausti turgūs, parodos arba renginiai,
kuriuose būna daug naminių paukščių.
- Negalima naudoti naminių paukščių iš apsauginės
zonos mėsos arba kiaušinių, išskyrus tuos, kuriems taikoma išimtis.
Ar tiems ribojimams taikomos išimtys?
Minėtoms priemonėms taikomos tam tikros išimtys,
tačiau jos turi būti griežtai kontroliuojamos ir ribojamos. Pavyzdžiui,
laikantis griežtų taisyklių į priežiūros zoną iš ūkių gali būti
leista išvežti mėsą ir kiaušinius, kurie bus termiškai apdoroti.
Be to, esant tam tikroms sąlygoms, kompetentinga institucija taip
pat gali leisti vežti naminius paukščius į paskirtą skerdyklą, vienadienius
viščiukus arba jaunas dedekles į nurodytą ūkį, o perinti skirtus
kiaušinius į paskirtą peryklą rizikos zonose ar už jų ribų. Siekiant
išvengti paukščių gripo paplitimo, atliekant išimtyse numatytus
veiksmus turi būti taikomos visos atitinkamos biologinės saugos
priemonės.
Kiek laiko taikomi ribojimai apsauginėms ir
priežiūros zonoms?
Apsauginėje zonoje priemonės turi būti taikomos
mažiausiai 21 dieną po to, kai paukščiai buvo paskersti ir sunaikinti,
o ūkis (ūkiai), kuriame (kuriuose) buvo nustatytas ligos protrūkis,
buvo preliminariai išvalytas ir dezinfekuotas. Praėjus nustatytam
laikui, apsauginė zona taps priežiūros zonos dalimi, kuri tokiu
būdu padidės. Priežiūros zonoje priemonės turi būti taikomos mažiausia
30 dienų po to, kai ūkis buvo dezinfekuotas ir išvalytas. Praktiškai
ribojimai abiem zonoms turi išlikti tol, kol bus galima užtikrinti,
kad virusas visiškai sunaikintas.
Kas yra atsakingas už šių priemonių taikymą?
Kompetentingos nacionalinės institucijos turi
užtikrinti, kad nustačius paukščių gripo protrūkį būtų įgyvendintos
visos ES teisės aktuose numatytos priemonės, o valstybės narės turi
teikti Komisijai ataskaitas apie taikytas priemones.
Ar nustačius ligos protrūkį valstybės narės
arba ES gali įvesti griežtesnes priemones?
Taip, gali. Valstybių narių institucijos arba
Komisija, gavusi valstybių narių sutikimą Maisto grandinės ir gyvūnų
sveikatos nuolatiniame komitete, gali nuspręsti sugriežtinti ES
priemones, taikomas naminių paukščių gripo protrūkio atveju. Pavyzdžiui,
gali būti nuspręsta, kad uždraudus visoje šalyje transportuoti naminius
paukščius arba skerdžiant paukščius visuose, o ne tik užkrėstuose,
ūkiuose būtų galima greičiau ir veiksmingiau įveikti ligą. Valstybės
narės privalo informuoti Komisiją apie visas priemones, kurių ketina
imtis.
Ar turi būti paskersti kambariniai paukščiai,
jei jie yra užkrėstoje zonoje?
Ūkiuose, kuriuose patvirtintas labai patogeniško
paukščių gripo protrūkis, kambariniai paukščiai turi būti paskersti.
Apsauginėse ir priežiūros zonose kambarinių paukščių naikinti nėra
būtina. Tačiau valstybė narė, kurioje nustatytas paukščių gripas,
gali nuspręsti kambarinius paukščius naikinti, jei manoma, kad tai
padės veiksmingiau ir greičiau įveikti ligą bei apsaugoti visuomenės
sveikatą.
Ar numatyta kompensacija naminių paukščių augintojams,
kurie turi išskersti savo paukščius?
Taip, kompensacija yra numatyta. Ūkininkai ir
naminių paukščių augintojai, kurie turi išskersti savo naminius
ir kitus paukščius dėl taikomų paukščių gripo naikinimo priemonių,
turi teisę gauti kompensaciją už nuostolius ir išlaidas, susijusias
su valymo bei dezinfekcijos reikalavimų laikymusi. Komisija finansuoja
50 proc. šios kompensacijos.
Kodėl naminiai paukščiai neskiepijami, taip
iš anksto apsisaugant nuo labai patogeniško paukščių gripo?
Paskiepijus atskirus paukščius klinikiniai ligos
požymiai tampa neryškūs ir sumažėja mirtingumas, tačiau skiepai
nebūtinai apsaugo paukščius nuo užkrato arba neleidžia toliau plisti
ligai. Profilaktinis skiepijimas gali būti taikomas tikslingai,
pavyzdžiui, apsaugant zoologijos sodo gyvūnus arba retas paukščių
rūšis, kad jų nereikėtų skersti. Be to, valstybė narė gali nuspręsti
skiepyti naminius paukščius, jei manoma, kad labai patogeniško paukščių
gripo rizika yra ypač didelė (pvz., toje vietovėje virusas yra plačiai
paplitęs tarp laukinių paukščių). Tačiau ketinant naudoti profilaktinius
skiepus būtina imtis tam tikrų priežiūros ir kontrolės priemonių,
kurios neleistų ligai tapti endemija naminių paukščių populiacijoje.
Šios priežiūros ir kontrolės priemonės nebūtų įmanomos, jei būtų
bendrai skiepijami milijardai paukščių, ūkininkavimo reikmėms laikomų
ES. Paprastai sutariama, kad naminių paukščių skiepijimo trūkumų
yra daugiau negu privalumų.
Ar galima ES prekiauti naminių paukščių mėsa,
kaušiniais ir paukštienos produktais iš valstybės narės, kurioje
nustatytas paukščių gripas?
Jei valstybėje narėje nustatomas naminių paukščių
gripo protrūkis, naminių paukščių mėsa, kiaušiniai ir paukštienos
produktai iš apsauginės zonos, priežiūros zonos ir rizikos zonų
nebegali patekti į rinką, išskyrus kai kuriuos produktus, kurie
atitinka griežtus reikalavimus (pvz., termiškai apdorota mėsa).
Tačiau vis dar galima prekiauti naminių paukščių mėsa, kiaušiniais
ir paukštienos produktais iš kitų, neužkrėstų šios valstybės narės
sričių, nes jie laikomi saugiais vartoti. Vartotojai gali būti tikri,
kad vištos ir kiaušiniai prekybos centrų lentynose yra tinkami maistui,
nes ES gyvūnų sveikatos ir maisto saugos taisyklėse nurodyta, kad
į maisto grandinę gali patekti tik sveikų gyvūnų mėsa ir kiaušiniai.
Jei ES nustatomas naminių paukščių gripo protrūkis, visi sergantys
gyvūnai turi būti sunaikinti ir draudžiama prekiauti produktais,
kurie laikomi pavojingais vartotojams.
Kokią reikšmę ES prekybai naminiais paukščiais
ir paukštienos produktais turės valstybėje narėje nustatytas labai
patogeniško paukščių gripo protrūkis?
Jei ES nustatomas arba įtariamas paukščių gripo
protrūkis, taikomos nustatytos griežtos naikinimo ir priežiūros
priemonės uždaromos lokalizuotos infekcijos vietos ir aplinkinės
zonos, iš šių zonų draudžiama išvežti naminius paukščius ir paukštienos
produktus.
Taip siekiama užkirsti kelią virusui plisti į
neužkrėstas sritis valstybėje narėje, kurioje nustatytas paukščių
gripas, ir užtikrinti vartotojus bei prekybos partnerius, kad išvežti
produktai yra saugūs. Todėl ES kilus naminių paukščių gripo protrūkiui,
tarptautiniai prekybos partneriai turėtų laikytis Pasaulio gyvūnų
sveikatos organizacijos (angl. OIE) taisyklių dėl regionavimo ir
taikyti prevencinius ribojimus tik užkrėstoms sritims.
© 2006 XXI amžius
|