Ar tikrai Europa taps musulmoniška?
Česlovas IŠKAUSKAS,
politikos apžvalgininkas
Vakarų apžvalgininkai jau seniai muša būgnus
dėl vieno vis stiprėjančio pavojaus: Europa pamažu tampa musulmoniška.
Vėl įsižiebusiai diskusijai pretekstą davė šiaip jau nenaujas reiškinys
Kosovo statuso problema. Vasario pabaigoje Vienoje įvyko pirmas
derybų tarp Kosovo albanų ir Serbijos etapas. Vadinamoji Kontaktinė
grupė Rusija, JAV, Prancūzija, Vokietija, Didžioji Britanija bei
Italija, taip pat Jungtinės Tautos tikisi, kad Kosovo statuso
problemą galima išspręsti dar šiemet. Kiti analitikai teigia, jog
toks optimizmas be pagrindo.
Kosovas lakmuso popierėlis Europai
Pirmas derybų etapas, prieš kurį konfliktuojančių
šalių atstovai net rankų vieni kitiems nepadavė, buvo grynai techninio
pobūdžio. Šalys svarstė teisėsaugos, sveikatos apsaugos, švietimo,
serbų dalyvavimo autonomijos veikloje problemas. Tačiau kompromisais
derybose net nekvepia. Serbija sutiktų Kosovui suteikti plačią autonomiją,
tačiau tik Serbijos sudėtyje. Kosovo albanai tetrokšta krašto nepriklausomybės,
o jų atstovai derybose net neturi įgaliojimų tartis dėl kitų kompromisinių
variantų.
Išskyrus Rusiją, kuri palaiko slavų (t.y. serbų)
pusę, kitos šalys daro spaudimą Serbijai. Maskva mano, kad septynerius
metus Kosove esantis taikos palaikymo kontingentas iš esmės tarnauja
tam, kad albanai kuo greičiau išsikovotų nepriklausomybę. Ji tam
aktyviai priešinasi, nes bijo pavojingo precendento Nepriklausomų
valstybių sandraugos teritorijose: tuomet Kremliui tektų pripažinti
apsišaukėliškų ir nepripažintų Padniestrės, Kalnų Karabacho, Abchazijos,
Pietų Osetijos, o gal ir Čečėnijos nepriklausomybę.
Bet Maskvos balsas Balkanuose jau neskamba taip
garsiai, kaip sovietiniais laikais. Ji lyg ir sutinka, kad senojoje
Kosovo ir Metochijos žemėje, kur gyvena mažiau negu 10 proc. stačiatikių
serbų ir beveik 90 proc. musulmonų tikėjimo albanų, būtų atkurta
islamo valstybė šių dienų Osmanų imperija.
Konflikte laimi musulmonai
Rusų apžvalgininkai tvirtina, kad vietoje ES gali
atsirasti abreviatūra OES (Osmanų Europos Sąjunga). Jie primena
Kosovo istoriją, tiesa, istorijos faktus patempdami ant savo kurpalio.
Kosovas ir Metochija šis senasis autonomijos pavadinimas nuo
seno buvo serbų dvasinio gyvenimo lopšys. Serbai čia apsigyveno
V-VI amžiuje ir netrukus priėmė krikščionybę. IX amžiuje švietėjai
Kirilas ir Metodijus į Kosovą atnešė raštą. XIV amžiiuje kraštas
tapo vietos gyventojų bei turkų Osmanų užkariautojų susidūrimo
arena. 1389 metais serbai pralaimėjo vadinamąjį Kosovo mūšį. Turkai
vietos albanus ėmė versti į islamą, ir nuo to laiko tarp serbų ir
musulmonų įsižiebė ilgus šimtmečius trunkantis konfliktas, kartais
vos rusenantis, kartais įsiplieskiantis iki pilietinio karo.
Stačiatikiai gyventojai, žinoma, buvo stumiami
iš aktyvios veiklos, jų nuolat mažėjo. Belgradas skelbia, kad 10
tūkst. kv. km Kosovo plote buvo 2000 stačiatikių cerkvių ir vienuolynų,
dabar jų beliko kelios dešimtys. Net buvusiam Jugoslavijos diktatoriui
Josifui Broz Titui prie Serbijos prijungus Kosovo provinciją, pasipriešinimas
nesiliovė.
Islamiškasis užkratas plinta
Bet Kosovo precedentas tik iš pirmo žvilgsnio
atrodo regioninis. Apžvalgininkai seniai pastebi, kad šliaužiantis
islamas jau užkariavo visą Vakarų Europą. (Savo ruožtu pridursime,
kad musulmoniškos tendencijos sustiprėjo ir Rytų Europos šalyse,
neišskiriant nė Lietuvos.) Daugelyje tokių ES valstybių atsirado
ištisi musulmonų bantustanai. Išeiviai iš islamo šalių kol kas
taikiai kovoja dėl savo teisių ir reikalauja autonomijos, pirštu
rodydami į Kosovą.
Vidurio ir Vakarų Europoje dabar yra iki 20 mln.
musulmonų. Daugiausia tai imigrantai, išeiviai iš buvusių Europos
imperinių valstybių kolonijų. Per 50 praėjusio šimtmečio metų Europos
gyventojų padaugėjo maždaug 5 proc., bet dėl mažėjančio gimstamumo
iki 2050-ųjų jų sumažės 14 proc., ir iki to meto musulmonai žemyne
gali sudaryti trečdalį visų gyventojų. Jau dabar Prancūzijoje jų
yra 6 mln., arba 10 proc. visų gyventojų, Vokietijoje iki 4 mln.,
Didžiojoje Britanijoje 1,5 mln., Nyderlanduose 850 tūkstančių
ir t. t. Mažiausia jų po 10 tūkstančių yra Baltijos šalyse ir
Suomijoje. Tuo tarpu Bosnijoje ir Hercegovinoje musulmonai sudaro
40 proc., Albanijoje 70 proc. visų gyventojų. Buvusios Jugoslavijos
teritorijoje 1950-ųjų pradžioje buvo 2,1 mln. musulmonų, o dabar
čia jų apie keturis milijonus.
Sava tvarka getuose
Daugėjant imigrantų iš arabų šalių, nuolat kyla
įtampa. Pernai lapkritį Prancūzijoje nuvilniję imigrantų neramumai
(per 10 dienų maištas išplito į 300 gyvenviečių) aiškiai pademonstravo,
kad taikus islamiškųjų getų gyvenimas netrunka pavirsti košmaru
visai valstybei ir net Europai. Dabar Prancūzijoje yra apie 750
priemiesčių, kuriuose dauguma gyventojų išeiviai iš islamo šalių.
Jiems nepriimtinos vakarietiškos demokratijos vertybės, jie sunkiai
asimiliuojasi su vietiniais gyventojais, socialine aplinka, jie
išsaugo Korano padiktuotas elgesio ir tikybos normas, pavyzdžiui,
daugpatystę, moterų žudymą pažeidus šeimos garbę, jie pirmenybę
teikia ne vietos įstatymams, bet šariato normoms. Per praėjusį pusmetį
vien Berlyno priemiesčiuose buvo nužudytos aštuonios moterys, nepaisiusios
šių normų, beje, dvi iš jų buvo vokietės, išsiskyrusios su savo
vyrais arabais.
Keičiasi demografinis santykis
Musulmonų imigrantai stengiasi gyventi kompaktiškose
bendruomenėse. Taip jiems lengviau išsaugoti savo identitetą, o
atvykėlius paprasčiau įtraukti į diasporos veiklą. Be to, ir pagrindiniai
šalies gyventojai imigrantams neleidžia pakilti iš socialinės visuomenės
dugno, taip juos tarsi izoliuodami ir nuteikdami prieš save. Štai
Berlyno priemiestyje Kroicburge esančiose mokyklose nerasi vokiečių
vaikų. Rajone gyvena nebent vokiečiai be šeimų ir neturtingi žmonės.
Paryžiaus Sent Deniso departamente policija irgi nepatruliuoja,
nes čia klesti nusikalstamumas ir asocialumas. Šis rajonas ne veltui
vadinamas rytietišku.
Apskritai daugelyje Vakarų Europos šalių 20-30
proc. jaunimo sudaro vaikai iš imigrantų šeimų. Prancūzija po Alžyro
pilietinio karo parengė imigrantų integracijos planą, tačiau atvykėliai
taip ir liko už storų socialinio susvetimėjimo sienų. Pernai ši
izoliacija virto imigrantų maištu.
Politinė veikla virsta radikalizmu
Tačiau musulmonų anklavai dažnai neapsiriboja
vien socialinėmis reikmėmis. Jie vis dažniau virsta religinėmis-politinėmis
organizacijomis arba sieja save su atvirai agresyviomis teroristinėmis
sąjungomis, pavyzdžiui, Brolių musulmonų, Al Qaeda. Analitikai
neneigia, kad tokie ryšiai praėjusią vasarą lėmė teroro išpuolius
Londone. O šiaip jie vienijasi į Islamo organizacijų federaciją
Prancūzijoje, Europos islamo organizacijų sąjungą Vokietijoje, Islamo
Europos tarybą Didžiojoje Britanijoje, taip pat į Pasaulinę islamo
lygą. Šios organizacijos per ES struktūras nori prastumti vadinamąją
Europos regionų idėją, kai teritoriniai nacionaliniai vienetai savo
ryšius palaiko be vyriausybių kišimosi. Štai kodėl Europa bijo,
kad šios tendencijos dar labiau sustiprės, jei 70-milijoninė Turkija
bus priimta į Europos Sąjungą. Po 1015 metų, kai planuojama baigti
derybas su Turkija dėl stojimo į ES, turkų Vokietijoje bus daugiau
negu 60 milijonų o tiek dabar šalyje yra vokiečių (tai visai įtikinama,
palyginus gimstamumo rodiklius).
Bet ši politinė veikla persipina ir su radikalizmu.
Musulmonų dvasininkai ragina imigrantus neužsisklęsti getuose,
siekti europietiško išsilavinimo, netgi leidžia sudaryti mišrias
santuokas, kad tik islamo idėjos įaugtų į europiečių kraują. JAV
nacionalinė saugumo žvalgyba šį judėjimą vadina politiniu islamu
ir prognozuoja, kad pasaulyje iki 2020 metų šis judėjimas sukurs
transnacionalinę struktūrą. Į islamo veiklą per religines organizacijas
jau įtraukiami tūkstančiai kitų tikėjimų žmonių, Pavyzdžiui, Prancūzijoje
islamą priima kasmet apie 50 tūkst. kitatikių, Vokietijoje musulmonais
tapo 100 tūkst. piliečių, Italijoje apie 50 tūkst., Didžiojoje
Britanijoje apie 10 tūkst. Apžvalgininkai net ironizuoja, kad
ES nereikėtų bijoti imigrantų iš Rytų Europos antplūdžio, nes integracinę
politiką aktyviai vykdo ateiviai iš musulmoniškų šalių.
* * *
Gali būti, kad stebėtojai sutirština spalvas.
Trys milijonai Kosovo musulmonų dar nereiškia pavojaus visai Europai.
Tačiau raudona šviesa įjungta: kas gali paneigti prognozę, kad po
keliasdešimt metų kas antras sutiktas europietis nenešios parandžos,
hidžabo, čia pat suklupęs gatvėje nepuls melstis Mekos kryptimi,
o minia praeivių pagarbiai jo neaplenks.
© 2006 XXI amžius
|