JAV ir Venesuelos problema
|
Venesuelos prezidentas
Ugas Čavesas
|
Iš ankstesnių politinių apžvalgų mums jau pažįstamas
Stratforo strateginių tyrimų korporacijos analitikas Džordžas Frydmanas
kviečia atkreipti dėmesį į naujausią, JAV prezidento Džordžo Bušo
administracijai galvos skausmą keliančią problemą. Venesuelos prezidentas
Ugas Čavesas pykdo Ameriką vykdydamas šalyje bolivarinę revoliuciją
(Simonas Bolivaras Venesuelos didvyris, pirmasis išlaisvintojas,
jo vardu pavadintas Venesuelos piniginis vienetas - J.Ž.). Ne paslaptis
ir jo glaudūs ryšiai su Kuba ir kitomis Pietų Amerikos šalimis,
kurioms jis vis dar turi nemažą įtaką.
Į valdžią U.Čavesas atėjo demokratinių rinkimų
būdu 1999-aisiais. Iš valdymo procesų jis tiesiog šluote iššlavė
iki jo metų metus Venesueloje dominavusias partijas. Po nesėkmingo
1992 metais organizuoto valstybės perversmo U.Čavesas, tada karinis
pareigūnas, atsidūrė už grotų. Prezidento posto jis siekė neturėdamas
jokios aiškios ideologijos, išskyrus absoliutų priešiškumą iki jo
buvusiam režimui. Per rinkimus daug kas neįvertino U.Čaveso ir manė,
jog tai būsianti dar viena pilka asmenybė Pietų Amerikos valdžių
istorijoje. Tiksliau pasakius, kaip ir visi jo pirmtakai, supratęs
neribotas prezidento instituto galimybes, jis suskubs krautis turtus
sau, vaikams ir vaikaičiams, valstybinius procesus palikdamas nuošalyje.
Kaip žinoma, Venesuelos prioritetas yra nafta.
Svarbu ne tik tai, kad šalis yra viena didžiausių naftos eksportuotojų,
bet ir tai, kad valstybinei naftos kompanijai Petroleos de Venezuela
SA (PDVSA) priklauso JAV naftos mažmenininkė kompanija Citgo
Petroleum Corp.. Daug kartų Venesuela bandė išplėsti savo ekonomikos
privalumus, tačiau nafta vis dėlto liko jos pagrindiniu ramsčiu.
Kitais žodžiais tariant, Venesuelos valstybė ir Venesuelos naftos
pramonė tai dvi neatskiriamos sąvokos. Atėjęs į valdžią, U.Čavesas
susidūrė su dviem pagrindinėmis problemomis: visų pirma kaip panaudoti
iš naftos pardavimo gaunamas įplaukas ir kokiu mastu užsienio naftos
bendrovėms derėtų leisti daryti įtaką šalies naftos pramonei.
Rinkimus U.Čavesas laimėjo, Venesuelos liaudžiai
prižadėjęs kur kas didesnes biudžeto įplaukas, nei kuriam iš rinkėjų
kada nors buvo prisisapnavę. Maža to, jis įvardijo daug socialinių
garantijų, kurios būsiančios finansuojamos iš pajamų, gaunamų už
parduotą naftą. U.Čaveso manymu, aukštesnysis gyventojų sluoksnis
ir užsienio naftos bendrovės gerokai pasipinigavo iš naftos pramonės,
tuo tarpu gautos lėšos galėjo būti panaudotos socialinei apsaugai,
kuriai, anot U.Čaveso, priklauso ateitis. Vadovaudamasis grynai
populistinėmis idėjomis, Venesuelos prezidentas ėmėsi griežtesnės
techninio kompanijos PDVSA aparato kontrolės ir pradėjo veiksmus
prieš užsienio naftos bendroves, nepritariančias ir kenkiančias
jo planams.
Prezidentui tenka spręsti ir kitą problemą. Norėdamas
įgyti ryškią ir nuolatinę politinę persvarą, jis privalo padidinti
iš naftos eksporto gaunamas biudžeto įplaukas. Tam pasiekti būtinos
didelės investicijos, tuo tarpu užsienio naftos kompanijos, besimėgaudamos
palankiu politiniu klimatu, nė nesirengė daryti žymesnių investicijų
į Venesuelos ekonomikos augimą. Valstybinė PDVSA nėra pajėgi susidoroti
su visomis operacijomis ir produkcijos kiekiais. Šis galvosūkis
tapo prioritetiniu U.Čaveso politikos sprendimu.
Iš šios padėties Venesuelos vadovą išgelbėjo du
dalykai. Visų pirma 2002 metų opozicijos trumpai tetrukęs perversmas.
Galima sakyti, jog čia būta tikros komedijos: prievarta išsiuntę
U.Čavesą į salą, maištininkai taip susipešė dėl valdžios, kad per
šias rietenas užmiršo patį prezidentą, kurį ką tik bandė nuversti;
tuo tarpu U.Čavesas ramiai parskrido į Karakasą, išdidžiai įžengė
į Miraflores prezidentinius rūmus ir išvaikė perversmininkus.
Visas šis spektaklis truko lygiai 48 valandas.
Perversmas įkvėpė jį užimti naują, pagrįstą antiamerikietišką
poziciją. Kaip žinoma, U.Čavesas niekada nebuvo proamerikietiškų
pažiūrų šalininkas, tačiau, įvykus maištui, jis metė kaltinimus,
kad tai JAV bandė juo atsikratyti. Be abejo, būtų keista, jei paaiškėtų,
jog apie planuojamą perversmą nieko nežinojo CŽV, tačiau antra tiek
būtų keista išgirsti, jog CŽV jį ir suplanavo kuo Ameriką kaltino
Venesuelos galva. Venesuelos patriotai, nusistatę prieš JAV norą
kištis į jų šalies reikalus, netruko patikėti šiais kaltinimais.
Po maišto paaiškėjo viena U.Čaveso ideologija nukreipta prieš
JAV ir ginanti vargšus ir nuskriaustuosius.
Kokia gi antroji išeitis, apie kurią užsiminta
anksčiau? Tai kylančios naftos kainos. Prezidento vadovaujama
vyriausybė pasižymi nenumaldomu apetitu gryniesiems. Turint mintyje
Venesuelos naftos produkcijos kainų nuosmukį, U.Čaveso valdžia nebūtų
išsilaikiusi, jei pasaulio naftos kainos būtų išlikusios stabiliai
žemos. Deja, šios augo didžiuliais. Nors Venesuela tebeskęsta ekonominėse
problemose, o naftos pramonei ypač trūko ir tebetrūksta tyrimų,
gerų specialistų ir investicijų, parduodamas vieną naftos barelį
už 60 JAV dolerių, U.Čavesas įgijo veiksmų laisvę.
Visa tai pastūmėjo jį į sąjungą su Kuba. Jei esi
iš Pietų Amerikos ir nekenti JAV Havana tave pasitiks išskėstomis
rankomis. Ne paslaptis, jog Kubai reikia draugystės su Venesuela:
po Sovietų Sąjungos žlugimo Kubai buvo gerokai apkarpytas subsidijuojamos
naftos tiekimas, o mokėti pasaulinės kainos ši neturėjo galimybės.
U.Čavesas galėjo sau leisti tiekti naftą Fideliui Kastro, kad šio
vadovaujamos šalies ekonomika nežlugtų. Galima drąsiai teigti, jog
be Čaveso pagalbos, Kubai susidūrus su augančiomis naftos kainomis,
Kastro režimas būtų seniai nuverstas.
Kalbant apie ranka ranką plauna principą, U.Čavesas
nepraleido progos pasinaudoti didžiausiu Kubos turtu: profesionaliu
saugumo ir žvalgybos aparatu. Taip jis iš visų pusių apsistatė profesionaliais
Kubos žvalgybininkais ir saugumiečiais bei jų parengtais Venesuelos
kadrais. Dabar jau aišku, kokia abipusė nauda skatina Kubos ir Venesuelos
draugystę.
U.Čavesas pasistengė išplėsti savo įtaką ir kitame
Pietų Ameriką pasiekusiame antiglobalizacijos procese. Nuo 1990
metų Pietų Amerikoje vyravo nuomonė, kad laisvos rinkos reformos,
neribojamos užsienio investicijos ir prekyba pagaliau ištrauks regioną
iš įsisenėjusio sąstingio. Tačiau tokios reformos nebuvo vienadienės,
jos vyko ilgai, sunkiai ir ne visada teigiama linkme, todėl daugelis
šalių, besitikėjusių greito rezultato, kaip antai Bolivija, Argentina
ir Brazilija, žengė politinį žingsnį atgal.
Senasis Pietų Amerikos kairiųjų sparnas 1990-aisiais
per daug nesireiškė, nors visuomet pasižymėjo marksistinėmis ir
antiamerikietiškomis pažiūromis. Išvydę, kad rinkos liberalizavimo
reformos nepasitvirtina, jie ir vėl sukruto. Tik šįkart jie prabilo
nebe marksistinėmis dogmomis, bet patraukliu populistiniu tonu.
Pagrindiniai šūkiai siejosi su antiamerikietiška politika ir valstybės
kontroliuojama ekonomika. Kairiesiems U.Čavesas atrodė didvyris.
Ir kuo labiau jis erzino JAV, tuo didesnis žmogus saviškiams jis
atrodė. Kuo ilgesnis jo herojinis epas Pietų Amerikoje, tuo didesnis
jo populiarumas Venesueloje. U.Čavesui kalbant apie bolivarinę revoliuciją,
daugelis jo tautos žmonių ėmė jį laikyti vos ne legendiniu S.Bolivaru.
Tiesą pasakius, U.Čavesas turi gana ribotų galimybių
mesti iššūkį JAV. Grasinimas nutraukti naftos eksportą JAV šiai
nepadarys didesnio įspūdžio, net ir po derybų su Kinija dėl alternatyvios
rinkos kūrimo. Amerika yra arčiausia ir didžiausia rinka Venesuelai
to nevalia pamiršti. Galbūt Venesuela ir sugebėtų padengti transportavimo
išlaidas, eksportuodama naftą į Kiniją ir Europą, tačiau šiuo metu
tuos kraštus aprūpinantys naftos tiekėjai savo ruožtu eksportą permestų
į JAV ir galutinai atimtų rinką iš Venesuelos. Ši, neeksportuodama
naftos, ilgai neišsilaikytų. Realybę puikiai atspindi faktai, jog
Venesuela neketina parduoti Citgo, o JAV valdžia nesistengia riboti
Venesuelos įtakos šiai naftos pardavimo mažmenininkei.
Tai reiškia, jog Vašingtonui visai nesvarbu, ko
imasi U.Čavesas, kol šis tiekia naftą JAV. Iš amerikietiškosios
varpinės žiūrint, U.Čavesas, kaip ir F.Kastro, tėra įkyrus žmogelis,
nekeliantis realios grėsmės. Pietų Amerikos šalys Vašingtonui parūpsta
tik tuomet, kai jas savo satelitėmis bando paversti Amerikai ar
jos interesams rimtą grėsmę kelianti išorinė jėga. Tokiu principu
pagrįsta visa Monro doktrina.
Kuba pirmąkart Amerikai parūpo, kai žvalgyba pateikė
įtarimus, jog nacių povandeniniai laivai gali pasiekti Kubos krantus.
Kada F.Kastro atėjo į valdžią Kuboje, JAV smarkiai sunerimo, nes
suprato, kad nuo šiol sovietai turės patogią karinių operacijų bazę.
Lygiai dėl tos pačios priežasties palankumo Sovietų Sąjungai
Amerika nenuleidžia akių nuo Nikaragvos ir Čilės. Nacizmo apraiškos
Argentinoje iki 1945-ųjų jaudino JAV, vėliau tas pats reiškinys
jai buvo visiškai nė motais. Iki 1991 metų Kuba buvo opus klausimas
Amerikai, po to jau nebe tiek rūpėjo. Taip pat ir Venesuela nerūpi
Amerikai, išskyrus jos tiekiamą naftą.
Be abejo, kartais vis galima išgirsti profilaktinį
Dž.Bušo administracijos urzgimą Venesuelos adresu. Vašingtonas mielai
matytų nuo posto nuverstą U.Čavesą. Galbūt, jei Venesueloje būtų
aptikti visi Al Qaedos bendrai, tada ši šalis taptų strategiškai
ypač svarbi JAV. Tačiau net ir islamistų teroristams nėra realios
galimybės savo tikslams panaudoti Venesuelos. U.Čavesas nėra beprotis
prisiimti tokią riziką, be to, ir jo bendražygis F.Kastro, kad ir
priklausantis nuo U.Čaveso naftos, jam to neleistų.
Amerikos manymu, bet kokia išorinė intervencija
bandant nuversti U.Čavesą būtų bevaisė. Be to, net ir ne Amerikos
suplanuoto perversmo atveju kaltė būtų suversta jai. O tai Pietų
Amerikoje tik padidintų antiamerikietiškas nuotaikas, kurios šiuo
metu kiek priblėsusios. Net ir Europa imtų žvelgti į JAV priešiškai,
nes ten kairieji vis dar su skausmu mena Aljendės nuvertimą. JAV
ir taip pakanka rūpesčių ir nesutarimų su Europa, kad ji trokštų
į šį sąrašą įtraukti ir Venesuelą.
Pati viena Venesuela negali sukelti realios grėsmės
JAV. Net jei ir visos Pietų Amerikos šalys susivienytų bolivarinėje
revoliucijoje, tai vis vien JAV būtų nė motais. Kol Jungtinėms Valstijoms
nemeta iššūkio jokia jai analogiška globali išorinė jėga, tol Pietų
Amerika ir jos ideologija rūpi tik jai pačiai, bet ne Vašingtonui.
Vienintelė reali grėsmė JAV kils tada, jei Venesuelos naftos produktai
išseks tiek, kad Amerika privalės ieškoti naujų tiekėjų, o pasaulinės
kainos nuožmiai kils.
Būtent ši priežastis paaiškina Venesuelos ir JAV
poziciją viena kitos atžvilgiu ir JAV abejingumą politiniams procesams
Pietų Amerikoje. Nafta įpareigoja Venesuelą palaikyti santykius
su JAV. Pati Pietų Amerika nekelia grėsmės. Pagrindinis nūdienos
Amerikos ir viso pasaulio prakeiksmas radikalusis islamizmas
tik kartkartėmis pasireiškia Pietų Amerikoje. Nors niekas nepaneigs,
kad ir čia jis yra; antai terorizmu įtariamas Hezbollah turi nekilnojamo
turto Pietų Amerikoje. Tačiau surengti ataką iš Pietų Amerikos teroristams
nebūtų naudingiau ar efektyviau nei iš bet kurios Europos vietos,
todėl radikaliojo islamizmo prieglobsčio rizika tėra tik numanoma,
bet ne reali.
JAV rūpi jos siena su Meksika. Venesuelai rūpi
jų socialines programas dotuojančios aukštos naftos kainos ir valstybės,
jos regioninės sąjungininkės. Tačiau tiek JAV, tiek Venesuela nori,
kad venesuelietiška nafta trykštų laisvai. Regis, ir problemos nebelieka:
JAV pakenčia U.Čavesą, o šis ne tik pakenčia JAV, bet ir suvokia,
kad Jungtinės Valstijos yra jo gyvybinis interesas, pinigų pumpavimo
mašina. Abi pusės, kaip paaiškėja, viena kitos vertos. Iš tiesų
kartais nereikia ieškoti problemos ten, kur jos nėra.
Parengė Justina ŽEIŽYTĖ
© 2006 XXI amžius
|