Karaliaučius, Lietuva ir... Afganistanas
Irena TUMAVIČIŪTĖ
Legenda byloja, jog vienas paskutiniųjų prūsų
krivių prieš mirdamas ištaręs atėjūnams, kad šio krašto užkariautojai,
kada ir iš kur jie ateitų, bus amžinai prakeikti.
Ypatingo dėmesio Karaliaučiaus krašto praeities
ir dabarties problemos susilaukė artėjant Potsdamo sutarties 50-osioms
metinėms, kai turėjo būti kardinaliai sprendžiamas krašto statusas.
Ir iki šiol tai temai skiriama daug dėmesio Vokietijos, Lenkijos,
Rusijos žiniasklaidoje, rengiamos parodos, konferencijos.
Kovo 22 dieną Vilniuje Mažosios Lietuvos reikalų
taryba surengė konferenciją Karaliaučius ir Lietuva: praeitis,
ateitis, vizijos. Tikėjausi, kad konferencijos salėje prasidėjusi
diskusija bus pratęsta spaudoje. Deja. Buvo paskelbti tik du pranešimai
ir Vytauto Miklošaičio straipsnis Karaliaučius ir Lietuva (Lietuvos
Aidas, 2006 03 25). Perskaičiusi tą straipsnį, jaučiu pilietinę
pareigą jį papildyti.
Kadangi ne vieną tūkstantį valandų esu praleidusi
prie tekstų, susijusių su Mažosios Lietuvos praeitimi ir dabartimi,
dalyvavusi tarptautiniuose renginiuose, skirtuose šio regiono tematikai,
buvau viena iš trylikos straipsnyje minėtos diskusijos dalyvių.
Mano pasisakymo turinį lėmė atsargos pulkininko Jono Užurkos pagrįstas
teiginys, jog SSRS 1945 metais buvusioje Rytų Prūsijoje vykdė sąmoningą
jos gyventojų žudymo politiką.
Paminėjusi Vokietijos žiniasklaidos ir politikų,
rašytojų bei mokslininkų šiam kraštui skiriamą dėmesį, kalbėjau
apie tai, kad Vokietija jau 50 metų atgailauja dėl žudikiškų veiksmų
kadaise jos okupuotose šalyse, tam tikroms nacių aukų kategorijoms
iki šiol moka kompensacijas.
Apgailestaudama paminėjau, jog dalyvavimas analogiškose
sovietų inicijuotose kitų šalių gyventojų žudynėse Lietuvoje pateikiamas
kaip sudėtinė kario biografijos dalis. Pacitavau kelias ištraukas
iš 1993 metais išleistos J.Užurkos Kario knygos, kuri pretenduoja
apskritai į kario bibliotekėlę.
Tų ištraukų veiksmas vyksta XX amžiaus devintajame
dešimtmetyje Afganistane. Priminsiu, jog atsiminimų autorius ne
Lietuvos vaikinas, prievarta paimtas rekrūtais ir nugabentas į Afganistaną
vykdyti sovietų imperijos karo nusikaltimų, o sovietų karininkas,
savo noru apsisprendęs dalyvauti taikių gyventojų žudynėse. Knygoje
rašoma: O garbė? Kur karininko garbė tokiu būdu vengti sunkumų!
(...) Ar garbė važiuoti prievarta, gavus įsakymą plėšti svetimus
namus, ar garbė atsisakyti vykdyti tokį įsakymą? Atsisakyti garbingai
neįmanoma, nes teks negarbingai baigti gyvenimą už poliarinio rato,
už kelių eilių spygliuotų vielų (p. 90, 91). Autorius vaizdingai
aprašo savo žygdarbius. Iškalbingas kad ir toks skyriaus pavadinimas:
Veržiamės kaip išalkusių vilkų ruja (p. 96). O štai būdingas gyvenvietės
sunaikinimo epizodas, aprašytas su įprastiniu žudynių dalyviui cinizmu:
Prieš mūsų poziciją kairiajame gynybos sparne
stovėjo didelis, mūsiškai tariant, dvaras aplink aukšta mūrine siena,
viduj keletas įmantrios rytietiškos architektūros namų panašu
į pilį (p.127). Tankistas driokstelėjo tiesiu taikymu į pilies
bokštą iš pabūklo (...). Visų veidai ištįsta, paraudonuoja iš susijaudinimo,
nusistebėjimo, pykčio: jeigu tokiu sviediniu triokštelėtų į mūsų
tvirtovę tanką, tai ir daugiatonis špižinis bokštas nulėktų, ką
jau ten šarvuotis. O čia molio siena. Nė pats nepajutau, turbūt
užsidegė viduj profesionalus įniršis, ėmiau komanduoti (...) Ugnis!
Kiek reikės sviedinių pilaitę nušluoti, sienas nugriauti, jeigu
dviem sviediniais tik bokštelio kepurę sumaigėm (p.128).
(Vadas) įsakė sviedinių negailėti, lyginti su
žeme. Iškviesti pastiprinimą (...). Paryčiui iškvietėme šturmo grupę,
motorizuotą šaulių grupę su tankais, reaktyvine baterija, artilerija
(p.129). Daviau visus duomenis artilerijai, ypač reaktyvinei, nusitaikėme
į haremą (gyvenvietę I.T.). Iki nakties padirbėjom (p.130).
...haremą daužė tol, kol sviediniai baigėsi. Kur pirma bolavo haremas,
prietemoje matėsi kažkokia pilkai juoda griuvėsių masė (...) Šaunuoliai
artileristai! (p.131).
O štai vynuogyno darbininkų sušaudymo scena: Vienas
po kito į žalią juostą bėga keli žmonės (...) Dūchai bėga į bajaus
sodą. Iš pykčio paleidome keletą ilgų serijų. Vienas ar du pritūpė,
nugriuvo, daugiau nesimatė. Radome. Negyvas. Nusivežėm. Subėgo į
bajaus sodą mūsų panosėje. Reikia supti. Naktį pabėgs. Apsupome.
Mokantys farsi kalbą pradėjo jiems aiškinti, kad pasirodytų, nes
lyginsim su žeme (p.130).
Kitoje vietoje autorius svarsto sužeisto ir paimto
į nelaisvę mudžahedo (laisvės gynėjo) liesučio dūcho likimą: Kur
jį dėti? Vis tiek jam liko nedaug: ar ne geriau jį būtų pribaigti
ir jam, ir mums? (p. 140). Tai yra sovietinio klasinio humanizmo
pavyzdys. Remiantis tarptautinės teisės reikalavimais, sužeistiems
priešo kariams reikia teikti tokią pačią medicinos pagalbą, kaip
ir saviems, bet jokiu būdu jų nepribaigti. Sovietų kariaunos nukautų
ir pribaigtų Afganistano gyventojų daugiau kaip du milijonai.
Kadangi kalbėdama ėmiau labai jaudintis (jaučiau
už nugaros ant garbingų asmenų pakylos sėdinčio genocido vykdytojo
žvilgsnį, kuris akimirkai paskendo rūke, o citatų autorius virto
sovietiniu karininku, kuris Maskvos vardu duoda įsakymus tremti,
įkalinti ir žudyti gyventojus pokario Lietuvoje), šių paskutinių
apmąstymų nebespėjau pasakyti. Tik, pasisukusi į prelegentą J.Užurką,
paklausiau, ar jis jau yra parašęs kuriai nors laisvo Afganistano
redakcijai laišką ir atsiprašęs jo nužudytų afganiečių giminaičių
motinų, seserų, brolių, žmonų?
Baigdama norėčiau paklausti dėl minėtos knygos:
ar tinka sovietų genocido nusikaltimus svetimoje valstybėje Lietuvos
jaunuoliams pateikti kaip garbingą kario (?) veiklą? Kita vertus,
tokia praktika, kai žudynių dalyvis Afganistane smerkia žudynes
Rytprūsiuose, kelia etinės svarbos pilietinei visuomenei klausimą
ar moralu Lietuvoje viešai skelbti tokiai pačiai veikai dvejopą
vertinimo standartą?
Įsivaizduokime, kaip sukrustų Lietuvos žiniasklaida,
jeigu koks nors nacių karininkas analogiškais sakiniais būtų aprašęs
savo žygdarbius Lietuvoje nacių okupacijos metais.
Prelegentų tribūnoje toks žudynių dalyvis tikrai
nesėdėtų...
© 2006 XXI amžius
|