Civilizacijų ar vertybių karas?
Marius KUNDROTAS
Įsimintini lieka skandalai dėl pranašo Mahometo
karikatūrų bei musulmonų reakcijos į jas. Pasižiūrėkime į šiuos
įvykius truputį kitaip nei įprasta.
Visų pirma derėtų skirti islamo kultūrą savyje
nuo jos atstovų invazijos, kuomet žmonės, atvykę į svetimą kraštą,
ima reikalauti sau ypatingų teisių. Tokiems belieka pasakyti: brangieji,
grįžkit namo ir ten kovokit už savo teises. Argumentacija, jog į
svečias šalis vykstama ne iš gero gyvenimo, skamba absurdiškai:
juk vagiama irgi ne iš gero gyvenimo.
Tačiau tai tiktai viena medalio pusė. Kita vertus,
ši problema parodo liberaliosios visuomenės neįgalumą ir pačios
liberalizmo pasaulėžiūros nenuoseklumą, kuomet, iš vienos pusės,
absoliučiomis vertybėmis skelbiama laisvė ir tolerancija, iš kitos
atmetama ir smerkiama bet kokia kitoniška pažiūra.
Šis karas vyksta ne tarp krikščionių ir musulmonų,
netgi ne tarp Rytų ir Vakarų: jis vyksta tarp dviejų priešingų vertybinių
nuostatų nihilistinės, kurioje nėra nieko šventa, ir kitos, kurioje
religija, moralė, tautiškumas, šeima ir kitos vertybės saugomos
ir branginamos. Šis konfliktas kilo iš pačios libertarinės sampratos,
jog viską galima išjuokti: pradedant savos visuomenės vertybėmis
ir baigiant svetimomis. Todėl ir kilo toks pasipiktinimas, kai musulmonai
į savo šventybių išjuokimą sureagavo kitaip. Tai nebe pirmas toks
atvejis: panašių ženklų jau buvo galima pastebėti ligtol, kai už
savo krikščioniškas pažiūras ir homoseksualaus gyvenimo būdo kritiką
eurokomisaras Rokas Butiljonė prarado pareigas, ir vėliau, senosios
Europos sostinėse leidžiant nekorektiškus išpuolius prieš kai kurias
naująsias nares Lietuvą, Lenkiją bei Latviją, neva nesuprantančias
europietiškų vertybių. Ir štai artėjame prie kulminacijos.
Dėsninga, jog atsakomybę už vykstantį konfliktą
mėginama primesti tradicinei, krikščioniškai ar tautinei pasaulėžiūrai.
Krikščionys ir nacionalistai skleidžia neapykantą kitokiems romams,
musulmonams ir homoseksualams! trimituoja šiandieniniai liberalai,
į vieną krūvą suplakdami visiškai skirtingas kategorijas. Tokiu
būdu mėginama savo pačių kaltę permesti kitiems. Be to, taip siekiama
supjudyti dvi gilias, aiškias vertybines nuostatas turinčias tradicijas:
krikščionybę ir islamą. Nihilistams abi šios pasaulėžiūros kelia
vienodą grėsmę, kaip ir tautiškumas, stipri moralė, sveika šeima.
Visa tai trukdo kurti naująją pasaulio santvarką, kurią galima apibūdinti
kaip anarchiją, kurioje tarptų globalinis kapitalas ir agresyvios,
ekspansyvios mažumos. Daugumos ir mažumos kategorijos taip pat
skirtos vertybinei atskirčiai iškreipti, kokybinius kriterijus keičiant
kiekybiniais, krašto senbuvius suplakant į vieną krūvą su atėjūnais,
o kitatikius bei kitų kultūrų žmones su iškrypėliais.
Kiekvienoje pasaulėžiūroje galima rasti tauresnes
ir lėkštesnes formas. Klasikinis liberalizmas, išvadavęs žmogaus
asmenybę nuo feodalinio išnaudojimo ir įgimtos socialinės atskirties,
išlaisvinęs jo kūrybinį potencialą, paremtas konstruktyvios laisvės
ir atsakomybės samprata, mažai ką beturi bendra su šiandieniniu
liberalizmu libertarizmu, kuris eina su globalinio kapitalo diktatūra,
gėjų santuokomis, sodindamas į kalėjimus dvasininkus už homoseksualizmo
kritiką, marginalizuodamas ir demonizuodamas bet kokią intelektualinę
bei visuomeninę opoziciją, pamindamas ir išniekindamas tautines,
moralines bei religines vertybes. Nacionalizmas po Adolfo Hitlerio
šiandieninėje Europoje skamba tarsi keiksmažodis: o juk nacionalizmas
tai ir didysis santarvės mokytojas, tarptautinės Nobelio premijos
laureatas Mahatma Gandis, ir žydų visuomenės veikėjas Teodoras Herclis,
o Lietuvoje dr.Jonas Basanavičius, dr.Vilhelmas Storosta-Vydūnas,
Antanas Maceina ir daugybė kitų visuomenės šviesulių. Tą patį galima
pasakyti ir apie socializmą, ir apie religines ideologijas krikščionybę,
islamą ar budizmą: Aum Sinrikio ar Ošo su Gautamos mokymu turi ne
daugiau bendra nei Talibanas su Koranu arba šiandieninių Šiaurės
Airijos ekstremistų žygiai su Biblija.
Apmaudu, kai dėl kitų žmonių kaltės nukenčia nekalti:
kaip Lietuvos totoriai, jau kelis šimtus metų gyvenantys mūsų krašte
ir niekados nekėlę čia nei religinių, nei tautinių konfliktų. Dabar
juos kažkodėl mėginama sieti su naujaisiais atvykėliais ir tarp
jų veikiančiais ekstremistais. Tai nesusipratimas. Tačiau visa
tai kyla iš primityvaus, stereotipinio mąstymo: libertarinėje, sekuliarioje,
materialistinėje pasaulėžiūroje tradicinių vertybių šalininkai
nesvarbu, musulmonai, krikščionys ar tautininkai, vaizduojami
kaip standartiškai buki, agresyvūs tamsuoliai, kuriuos reikia sukultūrinti
(priverčiant perimti savas, libertarines nuostatas ir gyvenimo būdą)
arba išstumti, kraštutiniu atveju net sunaikinti.
Tačiau nėra to blogo, kas neišeitų į gera. Musulmoniškųjų
migrantų keliamos riaušės Europos šalyse kelia vis stipresnę vietinių
tautų reakciją. Išsiskaidžiusi ir išglebusi libertarinė visuomenė
akivaizdžiai nesugeba mobilizuoti visuomenės prieš naujos invazijos
ir agresijos grėsmę. Todėl abiem atvejais ši visuomenė neturi ateities.
Arba Europos tautos prisikels naujam dvasiniam ir vertybiniam atgimimui,
naujam Tautų Pavasariui, arba suklups prieš radikaliojo islamo kardą
ir pusmėnulį. Abiem atvejais materializmui ir nihilizmui visų
civilizacijų irimo pranašams ateina nenumaldomas galas. Ir tai
tik laiko klausimas.
© 2006 XXI amžius
|