Auganti ekonomika netampa žmonių gerove
Opozicijos ataskaita apie tikrąją padėtį šalyje
2005 metais
Andrius KUBILIUS
Vyriausybė pateikė ataskaitą apie savo veiklą
ir pasiektus rezultatus 2005 metais. Ataskaita spindi pasigyrimais
ir pasiekimais. Nėra abejonių, kad pernai Lietuvos ekonomikoje,
kultūroje yra pasiekta įspūdingų laimėjimų, kuriais negalime ir
mes, būdami opozicijoje, nesidžiaugti. Pavyzdžiui, kaip galime nesidžiaugti
tuo, kad dinamiškai ir sparčiai besivystantis verslas, visa ekonomika
ir praėjusiais, 2005 metais, vystėsi taip pat sparčiai ir todėl
pagal BVP kiekį, tenkantį vienam gyventojui, Lietuva pasivijo ir
pralenkė Lenkiją. Taip pat negalime nesidžiaugti ir tuo, kad dėl
įnirtingos konkurencijos tarp Lietuvos mobiliųjų telekomunikacijos
įmonių Lietuva praėjusiais metais tapo pirmaujančia šalimi visame
pasaulyje pagal mobiliųjų ryšių skverbtį (Lietuvoje 130 proc.).
Šie gražūs pasiekimai yra visų pirma dinamiško
verslo nuopelnas. Gerai, kad valdžia jam didelių kliūčių nedarė.
Tačiau tose srityse, kur šalies pažanga tiesiogiai priklauso nuo
valdžios, ir toliau matėme stagnaciją, savanaudiškumą ir nesugebėjimą
priimti strateginių sprendimų. To pasekmes per praėjusius metus
Lietuvos žmonės pradėjo jausti dar skaudžiau. Todėl mūsų pateikiamoje
Opozicijos ataskaitoje visuomenei apie tikrąją padėtį šalyje 2005
metais mes ir pateikiame duomenis apie tikrąją kritišką padėtį
Lietuvoje, ypač tose mūsų gyvenimo srityse, kurios mums kelia daugiausia
nerimo ir kuriose reikia aktyvaus Vyriausybės veikimo.
REALI VISUOMENĖS SOCIALINĖ PADĖTIS
Realią ekonominę ir socialinę situaciją taip pat
atspindi ne valdžios pasigyrimai ar užsakomieji straipsniai, o tiksli
statistika. Geriau nei politikų pareiškimai kalba keletas skaičių,
paimtų iš Eurostat duomenų bazės:
BVP Lietuvoje nuolat auga ir pagal BVP kiekį,
tenkantį vienam gyventojui, jau lenkiame Lenkiją. Tuo tikrai galime
džiaugtis, tačiau kartu savęs turime klausti, ar toks šalies ūkio
augimas yra taip pat jaučiamas kiekvieno šalies gyventojo kišenėje.
Nepaisant spartaus BVP augimo, darbo valandos
kaina (valandinis atlyginimas) Lietuvoje išlieka maždaug 6-7 kartus
mažesnė nei ES ir apie 1,5 karto mažesnė nei Lenkijoje.
Blogiausia yra tai, kad nuo 2001 metų, Lietuvos
ekonomikai atsigavus po Rusijos krizės ir BVP metininiam augimui
pasiekus 7-8 proc. lygį, ėmė ryškiai mažėti valandinio atlyginimo
santykis su BVP. Estijoje tuo pačiu metu matome priešingas tendencijas:
šis santykis nuo pat 1996 metų nuosekliai auga. Lygiai taip pat
jis augo ir Lietuvoje iki 2000 metų. Vadinasi, po 2000 metų Lietuvoje
ekonomikos augimas visa apimtimi nepasiekia dirbančių žmonių ir
jų atlyginimai auga lėčiau, nei auga šalies ūkis.
Lietuvos Vyriausybė periodiškai neužmiršta pasigirti,
kad ji didina pensijas ir įvairias socialinės paramos išmokas, tačiau
Lenkijoje išlaidos socialinei globai (procentais nuo BVP) pusantro
karto viršija Lietuvos išlaidas. Vadinasi, Lenkijos ekonomika, esant
tam pačiam potencialui, yra pusantro karto labiau socialiai orientuota
nei Lietuvos ekonomika.
Nenuostabu, kad išlaidos (proc. nuo BVP) pensijoms
Lenkijoje maždaug du kartus yra didesnės nei Lietuvoje. Taigi Lenkijos
pensininkai gyvena santykinai maždaug du kartus geriau nei lietuviai
pensininkai, nepaisant to, kad Lietuva savo ekonominiu išsivystymu
jau pasivijo ir pralenkė Lenkiją.
Blogiausia yra tai, kad nuo 2000 metų Lietuvoje
BVP dalis, skirta socialinei globai ir pensijoms, tik mažėja. Vadinasi,
Lietuvos ekonomika auga žymiai sparčiau nei valdžia didina pensijas.
Kaip su atlyginimais, taip ir su senatvės pensijomis stebime tą
pačią tendenciją, - nuo 2000 metų pensijos auga lėčiau nei auga
ekonomika. A. Brazausko žadamas pensijų padidinimas šių metų antrojoje
pusėje, artėjant rinkimams į savivaldybes, yra gražus žingsnis,
tačiau akivaizdu, kad auganti šalies ekonomika leistų valdžiai žymiai
labiau pasirūpinti pensininkais, jeigu A. Brazausko Vyriausybė skirtų
tiek dėmesio pensininkams, kiek jo skiria mūsų kaimyninės Lenkijos
ar daugumos kitų ES valstybių valdžia.
Taigi Lietuvoje augant ekonomikai santykinės išlaidos
atlyginimams, pensijoms ir socialinei globai tik mažėja, o didėja
tik korupcija, tai yra didėja tik žmonių matomas valdžios savanaudiškumas.
Realūs atlyginimai ir pensijos Lietuvoje auga žymiai lėčiau, nei
auga ekonomika, o valdžia tai abejingai stebi. Greičiausiai Lietuvoje
auga korupcija, ir tai, regis, esantiems valdžioje yra naudinga.
Todėl visiškai nenuostabu, kad reali Vyriausybės
veikla ir jos rezultatai vis labiau atsilieka nuo jos pačios įsipareigojimų.
Vyriausybės programoje yra numatyta, kad vidutinė senatvės pensija
2008 metais turės pasiekti 650 Lt. Deja, jau šiandien galime matyti,
kad, norint pasiekti tokių rezultatų, pensijos ir praėjusiais, ir
šiais metais turėjo būti didinamos žymiai didesniais tempais. Pratęsiant
dabartinius pensijų augimo tempus iki 2008 metų, akivaizdu, kad
tais metais pensijos geriausiu atveju pasieks tik 550 Lt, o ne planuotus
650 Lt.
TARPTAUTINIS KONKURENCINGUMAS
Valdant šiai Vyriausybei Lietuva vis labiau pralaimi
tarptautinėje ekonominėje konkurencijoje. Kaimyninių šalių vyriausybės
žymiai aktyviau siekia įtikinti pasaulio investuotojus, kad jų šalys
yra modernios ir patrauklios investicijoms. Lietuva tarp Europos
Sąjungos šalių pasižymi tuo, kad kasmet pritraukia mažiausiai užsienio
kapitalo investicijų. Tai ir yra objektyviausias Lietuvos pralaimėjimo
tarptautinėje konkurencijoje įrodymas.
Daugelis investuotojų apie Lietuvos patrauklumą
investicijoms sprendžia pagal Lietuvos ekonomikos ir infrastruktūros
modernumo parametrus, kuriuos vertina įvairūs tarptautiniai ekspertai
ar organizacijos. Šie ekonomikos ir infrastruktūros parametrai priklauso
ne tik nuo verslo aktyvumo, bet ir nuo ryžtingų Vyriausybės pastangų.
Nors kai kurie atskiri Lietuvos parametrai ir yra neblogi (pvz.,
mobiliųjų ryšių skverbtis, pagal kurią Lietuva pirmauja pasaulyje)
ar kai kuriais (pakankamai retais) vertinimais Lietuva užima gana
aukštas vietas, tačiau bendras Lietuvos vaizdas ir toliau išlieka
blogas.
Pagal vieną autoritetingiausių pasaulyje vertinimų,
kurį pateikia Pasaulio ekonomikos forumas, Lietuva tarp ES valstybių
yra viena blogiausiai pasirengusių konkurencijai modernioje globalioje
ekonomikoje. Pagal Infrastruktūros konkurencingumo indeksą Lietuva
pasaulyje yra 44 vietoje ir tarp ES valstybių lenkia tik Latviją
ir Lenkiją. To paties Pasaulio ekonomikos forumo duomenimis, Lietuva
pagal Augimo konkurencingumo indeksą iš 2004 metais turėtos 36 vietos
2005 metais nukrito į 43 vietą. Ir pagal šį rodiklį Lietuva tarp
naujųjų ES valstybių lenkia tik Lenkiją ir Latviją bei ryškiai atsilieka
nuo Estijos.
Lygiai taip pat galime tik apgailestauti, kad
vystant Vyriausybės elektroninę infrastruktūrą ir paslaugas, kaip
rodo neseniai paskelbta JTO pasaulinė ataskaita, Lietuva pasaulyje
yra tik 40 vietoje ir tarp ES valstybių užima paskutinę vietą. Vyriausybės
ir valdžios elektroninės paslaugos yra tiesioginė Vyriausybės atsakomybė,
ir šie JTO duomenys akivaizdžiai įrodo, kokia stagnacija ir abejingumas
modernioms technologijoms vyrauja šioje Vyriausybėje. Lietuva atsilieka
ne tik nuo Estijos, bet ir nuo Brazilijos ar Argentinos. Kai Vyriausybė
yra abejinga moderniajai infrastruktūrai, ir visuomenė neskuba investuoti
į savo asmeninio gyvenimo infrastruktūros modernizavimą. Pagal Eurostat
duomenis, 2005 metais Lietuva tarp ES valstybių užėmė paskutinę
vietą pagal dalį namų ūkių, kurie turi ir naudojasi interneto prieiga.
Valdžios stagnacija matoma ne tik ten, kur valdžia
pati yra atsakinga, t.y. plėtojant modernių komunikacijų infrastruktūrą
ar e-valdžios paslaugas, bet ir nesugebant uždegti žmonių tikėjimu,
kad jų asmeninė gerovė ateityje vis labiau priklausys nuo gebėjimo
naudotis moderniomis technologijomis.
Kai valdžia į modernias technologijas žiūri kaip
į kažką svetima, kuo reikia rūpintis tik tiek, kiek to reikalauja
Briuselis, visai nekeista, kad ir verslas neužsidega dideliu noru
modernizuotis. Lietuva pagal aukštųjų technologijų eksporto dalį
visame šalies eksporte užima paskutinę vietą tarp visų ES valstybių.
Vienintelė paguoda, kad dėl paskutinės vietos konkuruojame su kaimynine
Lenkija.
Matant šios Vyriausybės nesugebėjimą modernizuoti
infrastruktūrą ir pritaikyti Lietuvos ekonomiką globaliai konkurencijai,
nenuostabu, kad, pagal neseniai paskelbtus žymiausio pasaulyje ekonominio
žurnalo Economist tyrimų padalinio Economist Inteligence Unit
atliktus tyrimus, Lietuva patrauklumu verslui tarp ES valstybių
lenkia tik Lenkiją.
Taigi galime konstatuoti akivaizdų dalyką: su
šia Vyriausybe Lietuva, vystydama modernią infrastruktūrą, vis labiau
atsilieka nuo sparčiausiai besivystančių ES valstybių ir todėl vis
skaudžiau pralaimi tarptautinėje konkurencijoje. Globalus pasaulis
yra negailestingas valdžios stagnacijai. Pralaimėjimas globalioje
konkurencijoje valstybei reiškia viena: mažesnes tarptautines investicijas,
lėtesnį ilgalaikį ekonomikos augimą, didėjantį žmonių nusivylimą
ir didėjančią emigraciją.
ŠVIETIMAS
Švietimo ir aukštojo mokslo problemos yra pakankamai
gerai žinomos, įsisenėjusios ir, nepaisant garsių Vyriausybės pareiškimų,
daugelį metų nesprendžiamos. 2005 metai nieko nesiskyrė nuo ankstesnių
metų: mokyklos renovuojamos labai lėtai ir dažniausiai tik turinčios
rimtus globėjus valdžioje (kaip A.Brazausko gimnazija Kaišiadoryse),
kitose vaikai turi nusipirkti suolus, kuriuose sėdi, mokytojų atlyginimai,
nepaisant visų pažadų, išlieka tokie maži, kad kalbėti apie mokytojų
autoriteto sugrąžinimą nėra jokių galimybių.
Aukštųjų mokyklų ir mokslinių tyrimų sistemos
problemos taip pat yra įsisenėjusios ir gerai žinomos. Turime didžiausią
studijuojančių abiturientų procentą ir mažiausias lėšas, skiriamas
vienam studentui. Mūsų nė vieno universiteto nėra nei tarp 500 geriausių
pasaulyje, nei tarp 100 geriausių Europoje. Jeigu taip tęsis ir
toliau, po 10 metų Lietuvoje kalbėsime ne tik apie darbininkų, bet
ir apie studentų trūkumą. Ir vieni, ir kiti emigruos ten, kur gaus
geresnį darbą ar geresnes studijas.
Moksliniams tyrimams skiriamų lėšų kiekis siekia
tik 0,76 proc. nuo BVP ir tuo ryškiai atsiliekame nuo daugelio ES
senbuvių. Verslas į mokslinius tyrimus neinvestuoja, nes verslo,
orientuoto į modernių technologijų eksportą, Lietuvoje santykinai
yra labai nedaug. Mūsų mokslininkai sensta, o jaunimas į mokslininko
profesiją nesiveržia, nes gerus atlyginimus šioje srityje gauna
tik rektoriai.
Visa tai yra žinoma jau seniai, bet ar 2005 metais
Vyriausybė ėmėsi kokių nors iš esmės naujų žygių, kad situacija
būtų pakeista? Nieko panašaus!
Tiek naujoji lietuviiškoji Lisabonos strategija,
tiek aukštojo mokslo reformos planas (universitetų plėtros planas)
liko daugiau paukščiukais Vyriausybės ataskaitose nei realiais
ir efektyviais strateginių permainų šiose srityse instrumentais.
Norime atkreipti visuomenės dėmesį ne tiek į seniai
visiems žinomas švietimo problemas, kiek į kai kurias švietimo sistemos
įsisenėjusias bėdas, apie kurias iki šiol buvo kalbama labai mažai.
Pirmiausia norėtume atkreipti dėmesį į tą faktą,
kad pagal nuošimtį mokinių, besimokančių mokyklose anglų kalbą,
esame vieni paskutiniųjų tarp ES valstybių ir pakankamai daug atsiliekame
nuo kaimyninių Estijos, Latvijos ir Lenkijos. Visuomenės sugebėjimas
susišnekėti pagrindine pasaulio kalba anglų kalba yra vienas
iš jos konkurencinių pranašumų. Lietuva ir čia pralaimi ir kol kas
nesimato, kad ši Vyriausybė suprastų šios problemos svarbą ir imtųsi
kokių nors žingsnių padėčiai taisyti.
Antra švietimo sritis, kur Lietuva labai stipriai
atsilieka nuo ES pirmaujančių valstybių, tai mokymosi visą gyvenimą
sritis. Čia vienintele paguoda gali būti tik tai, kad ir kaimyninėse
valstybėse padėtis nėra kuo nors geresnė, tačiau visiškai nepaguodžia
tai, kad Vyriausybė šioje srityje ir praėjusiais metais nesugebėjo
nuveikti kokių nors reikšmingesnių darbų.
SVEIKATOS APSAUGA
Viena svarbiausių žmonėms Vyriausybės veiklos
sričių yra sveikatos apsauga. Ir nors Vyriausybė nuolat tvirtina,
kad sveikatos sistema yra sėkmingai reformuojama, tačiau sveikatos
apsaugos sistemoje pastovi išliko tik viena tendencija, kuri buvo
nuolat stebima pastaruosius keletą metų, - pastovus sveikatos apsaugai
skiriamų valstybės lėšų, kaip BVP dalies, mažėjimas.
Vyriausybė giriasi, kad per praėjusius metus hospitalizacija
Lietuvoje 100 gyventojų sumažinta nuo 23,2 iki 20,3; giriamasi ir
tuo, kad sutrumpėjo vidutinė ligoninėje gulėjimo trukmė nuo 10 iki
8 dienų; sumažinta 5 tūkst. lovų ligoninėse ir dėl to teigiama,
kad tapo veiksmingesnė sveikatos priežiūros paslaugų struktūra.
Neužmirštama pasidžiaugti ir tuo, kad pirmojo restruktūrizavimo
etapo finansinė nauda yra 154 mln. Lt.
Ne tik opozicijai, bet ir daugeliui žmonių lieka
nebeaišku, kaip ši Vyriausybė supranta sveikatos sistemos reformos
tikslą: pinigai gal ir sutaupomi, tačiau sergamumas daugeliu ligų
ne tik nesumažėjo, bet netgi didėjo, paslaugų prieinamumas blogėjo,
o gyventojų nepasitenkinimas vykdoma reforma, ypač kaimiškose vietovėse,
pasiekė pavojingą ribą. Ir tai yra šios Vyriausybės vykdomos reformos
pasekmė.
Praėjusiais metais pradėta tariamoji sveikatos
sistemos reforma, pagal darbiečius, orientuota į litus, o ne į
realias ligas, šiais metais įsibėgėja visu smarkumu. Vadovaujantis
2006 m. vasario 10 d. sveikatos apsaugos ministro įsakymu Nr. V-104
Dėl stacionarinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų apmokėjimo
bei jų kiekio ir metinės sutartinės sumos apskaičiavimo tvarkos
patvirtinimo, vykdoma grubi stacionarinių paslaugų centralizacija
rajonų ir mažesnių miestų ligoninių sąskaita. Neapmokama netgi už
būtinąją pagalbą, jeigu šios paslaugos viršija Sveikatos apsaugos
ministerijos (SAM) nustatytą hospitalizacijos rodiklį. SAM cinizmas
pasiekė tokį lygį, kad įstaigoms, kurios neguldo su siuntimu atvykusių
į stacionarą ligonių, numatomos premijos. Belieka sulaukti, kad
gydytojai būtų apdovanojami ir už būtinosios pagalbos nesuteikimą.
Šokiruoja faktas, nepaneigtas SAM vadovų, kad
šiuo metu Socialinio draudimo fondo rezerve yra sukaupta daugiau
kaip pusė milijardo litų lėšų, kurios yra laikomos banke ir nenaudojamos
sveikatos paslaugų plėtrai ar ženklesniam medikų atlyginimų didinimui
šiais metais, kas galėtų sustabdyti medikų emigraciją, bet, kaip
teigia SAM vadovai, yra laikomi kitų metų medikų atlyginimams didinti.
Vis akivaizdžiau, kad Sveikatos apsaugos ministerijos
bei paprastų žmonių interesai visiškai nesutampa. Nesutampa ir ministerijos
bei gydytojų interesai. Ministerijai rūpi kvotos ir gražūs skaičiai,
gydytojams pacientai ir jų ligos.
© 2006 XXI amžius
|