JAV užsienio politika: idealizmas ir realizmas
Džordžas Frydmanas
Iranas paskelbė nestokojąs urano. Egipto prezidentas,
šalį valdantis nuo 1981 metų, Hosnis Mubarakas kaltina sunitų ir
šiitų valstybes išdavus savo šalių idealus. Prancūzija, dar neseniai
alinta masinių automobilių padegimo stichijos, vėl atsidūrė politinėje
ir ekonominėje aklavietėje. Matydami visus šiuos įvykius, suprantame,
jog atėjo laikas kalbėti apie svarbius dalykus, nesustabdomus procesus,
kurie bent jau keletui ateinančių metų suskaldė Amerikos politiką.
Turime atkreipti dėmesį į JAV politikos idealistų ir realistų dvikovą
supervalstybės aktualijų arenoje.
Dar pačioje Amerikos valstybingumo užgimimo pradžioje
Prancūzijoje praūžė revoliucija, kuri daugeliu aspektų gerokai primena
amerikietiškąją. Dalis amerikiečių stojo prancūzų pusėn, aukščiau
už viską iškeldami savuosius moralinius idealus, gindami savo ideologinius
bendraminčius.
Kita dalis amerikiečių laikėsi nuomonės, kad Amerikos
ekonomika visgi gerokai priklausoma nuo Didžiosios Britanijos, nes
ši yra plačiausia rinka amerikietiškoms prekėms. Juk tuomet tokia
jaunutė šalis kaip Amerika priklausė nuo eksporto į Europos valstybes,
o visus išorės vandenis, kaip žinoma, kontroliavo Didžioji Britanija.
Taigi kad ir kokias simpatijas Jungtinės Valstijos jautė Prancūzijai,
atsargumo sumetimais jos negalėjo šiepti ilčių prieš britus. Idealistai
bandė įsprausti savo argumentus į strateginės politikos rėmus, o
realistai orientavosi į racionalius skaičiavimus, tačiau iš esmės
problema visiems buvo aiški: pasirinkdama, kieno pusėn stoti, Amerika
dėl savo gerovės negali prašauti pro šalį.
Veikiausiai šis teiginys geriausiai atspindi amerikietiškos
užsienio politikos daugialypiškumą. Štai pažvelkime į visai netolimą
praeitį, kada Antrojo pasaulinio karo metais JAV sudarė sąjungą
su genocido troškuliu apsėsto maniako Josifo Stalino valdoma sovietų
imperija. Tuomet, kai JAV pradėjo bičiuliautis su Stalinu, Adolfas
Hitleris dar tebuvo žudynių ir genocido pamokų pirmokėlis. Dauguma
amerikiečių manė, kad jų šalies sąjunga su sovietais buvo tikrų
tikriausia Amerikos idealų ir vertybių išdavystė. Kiti, tokie kaip
Franklinas Ruzveltas, laikėsi nuomonės, kad jei Amerika nebūtų bendradarbiavusi
su Sovietų Sąjunga, Hitleris būtų laimėjęs karą. Todėl abi pusės
buvo savotiškai teisios: ir tie, kurie aljansui su Stalinu priešinosi,
vadovaudamiesi moralinių vertybių etika, ir tie, kurie teigė, jog,
nesudariusi sutarties su pačiu šėtonu, Amerika būtų pakliuvusi į
rimtą pavojų.
Pažvelkime į kitą pavyzdį. 1972 metais JAV buvo
beprarandanti savo galybę ir įtaką. Ji tuo metu nesėkmingai kariavo
Vietname ir pamažu praradinėjo savo išsikovotas pozicijas globaliu
mastu. Kaip tik tuo metu Sovietų Sąjunga buvo įsisukusi į kruvinų
konfliktų su Kinija sūkurį. Pakvipo karu. Ričardas Niksonas sudarė
sąjungą su kinais, kurios tikslas buvo apsupti Sovietų Sąjungą.
Strategija suveikė. Tačiau ir šįkart, susibičiuliaudama su kraugerišku
Mao Dzeduno režimu, JAV atsistojo į vieną gretą su vienu nuožmiausių
diktatorių pasaulio istorijoje. Bet jai nieko kita neliko, nes tuo
metu nevaržomai ir sparčiai stiprėjo sovietų režimas.
Kiekvienu atveju Ameriką draskė ši dilema. Tuokart,
atsisakydama savo moralinių vertybių, Amerika garantavo sau saugumą
ir stiprias pozicijas, tačiau pardavė savo sielą. Susidėdama su
Didžiąja Britanija, Stalinu ar Mao, Amerika žengė apdairų žingsnį,
tačiau kartu šis paviršutiniškas apdairumas pakirto amerikietiškojo
režimo pagrindą. Bet iš esmės nėra tokio režimo, kuris būtų absoliučiai
moralus ir paremtas dvasiniais siekiais, o Amerika tuomet nebuvo
tokia stipri, kad galėtų pati viena pasipriešinti naciams, sovietams
ar britams, todėl jai ir reikėjo sudaryti kontroversiškas sąjungas.
Minėti argumentai tarsi peiliu suraikė JAV politinį
ir ideologinį foną. Kai 1972-aisiais kairieji šventė R.Niksono daug
žadančią sąjungą su Mao, dešinysis sparnas kėlė moralės klausimą.
Tačiau tuo pat metu nemažai dešiniųjų rėmė R.Niksoną ir daug kairiųjų
priešinosi draugystei su šaltakraujišku Mao režimu. Lygiai kaip
ir Antrojo pasaulinio karo metais aljansą su sovietais, kaip optimaliausią
išeitį, regėjo kairieji, o juos palaikė ir Vinstonas Čerčilis, kaip
žinoma, neturįs nieko bendra su kairiaisiais. Kitais žodžiais tariant,
nė vieno sprendimo atveju nebuvo prieita prie vieningos nuomonės.
Šiandien problema persikūnijo į JAV karą prieš
džihadininkus (islamistų vedamo šventojo karo prieš Ameriką šalininkus).
Ir čia netruko pasireikšti ideologiniai nesutarimai. Galima išskirti
dvi idealistų rūšis. Pirmieji teigia, jog, kovodama su džihadininkais,
JAV neturėtų pažeidinėti pagrindinių žmogaus teisių principų ir
negali sudarinėti sąjungų su šalimis, kuriose valdo despotiški režimai.
Todėl bendradarbiavimą su Saudo Arabija daugelis linkę vadinti priešingu
Amerikos moraliniams standartams ir dėl to nepriimtinu.
Kita idealistų grupė linkusi manyti, jog į karą
Vidurio Rytuose Amerika leidosi trokšdama šiuose tamsiuose kampeliuose
pasėti demokratijos grūdą. Šių idealistų galima išskirti du porūšius:
naujuosius konservatorius, kurie išties nuoširdžiai tiki demokratijos
diegimo argumentais, ir tuos, kurie demokratijos idėja naudojasi
kaip priedanga karo veiksmams pateisinti. Kaip ir naujieji konservatoriai,
dauguma liberalų mano, kad žmogaus teisių, - sąvokos, neatsiejamai
nuo demokratijos vartojamos kategorijos, - apsauga yra priimtinas
bet kokio karo pateisinimas. Prisiminkime liberalų paramą kariniams
veiksmams Kosovo provincijoje.
Tačiau, kita vertus, retorinė praraja tarp skirtingų
nuomonių stovyklų buvo ir bus. Juk aišku kaip dieną, jog, kovodama
Rytų bloke, Amerika visuomet turės vienytis su tokiais moraliai
nepriimtinais sąjungininkais, kokie anuomet buvo britai, sovietai
ar Kinija. Net jei tokia užsienio politika kels daugelio amerikiečių
pasidygėjimą, kovodama už savo pozicijas, JAV turės jos laikytis.
Pritaikius tai šiandienai, galima daryti išvadą, jog visai nesvarbu,
ką plačioji publika mano apie arabų požiūrį į moteris ir lygias
galimybes, kare prieš Al Qaeda Amerikai būtina Saudo Arabijos
parama. Taigi praeities argumentai nenustoja galios aiškinant ir
šiandieninius įvykius.
Pakalbėkime apie karo pateisinimą demokratijos
kūrimu Vidurio Rytuose. Kontrargumentas paprastas: demokratija Vidurio
Rytuose tam tikra prasme yra gera idėja, tačiau Amerikos galybė,
nors ir milžiniška, nėra beribė. Džihadininkų Irake ir kituose regionuose
taip paprastai nugalėti nepavyks žūtbūt reikia regioninių sąjungininkų.
Todėl Amerika vienu metu negali ieškoti sąjungininkų ir bandyti
nuversti vietos režimus.
Idealistų argumentas, jog, rūpindamasi tik savo
ekonominiu ir fiziniu saugumu bei gerove, šalis praranda savo moralinį
pagrindą, nėra vien tuščias svaičiojimas. Absoliutaus saugumo siekis
suponuoja galios siekimą, o šis savo ruožtu yra moraliai korumpuotas
siekis. Be to, bandydamas įgyvendinti teisingumą nemojuodamas ilgu
kalaviju, vargu ar ilgai išliksi valdžioje. Net ir likdamas nuošalyje
nuo karo, negali būti tikras, kad karas pats neateis iki tavęs.
Deja, politikai neturi tokios prabangios galimybės
svarstyti būties paradoksalumą. Jie turi koncentruotai ir aiškiai
priimti politinius sprendimus, o ypač užtikrinti tų sprendimų
vykdymą. Džordžas Vašingtonas, nusprendęs, kad saugumo sumetimai
jo jaunai šaliai yra kur kas svarbesni nei politiniai principai,
nusigręžė nuo revoliucingo Prancūzijos režimo. Franklino Ruzvelto
akimis, vienintelis gelbėjimosi ratas demokratijai buvo sąjunga
su Stalinu. R.Niksonui anuomet teko nuryti politinių idealų kartėlį
Pekine. Istorijos požiūriu, sunku ir sugalvoti, kad kuris nors jų
tada būtų galėjęs pasielgti kitaip. Žvelgiant į šiuos tris pavyzdžius,
galima paskelbti tokią politinę doktriną: politinių principų laikymasis
įmanomas tik orientuojantis į sprendimus, nereikalaujančius žaibiškos
reakcijos; opūs klausimai reikalauja nesentimentalių ir gana nuožmių
kompromisų jie turi būti sprendžiami čia ir dabar.
Visai tikėtina, jog Antrąjį pasaulinį karą būtų
laimėjęs genocido krikštatėvis A.Hitleris, jei anuomet būtų atsižvelgta
į JAV idealistų raginimus nesudarinėti sąjungų su despotiškomis
valstybėmis. Bandymas apginti demokratiją nesiimant jokių priemonių
pats savaime yra bevaisis. Moraliniai idealai, neįkūnyti politine
ir karine jėga, niekuomet nenuves link norimo rezultato. Tačiau
tokia realistinė pozicija taip pat turi savo silpnų vietų. Kartais
negailestingos priemonės pranoksta patį tikslą. Kartais nacionalinio
intereso apsauga tampa tik priedanga iš tiesų proteguojamam kieno
nors asmeniniam interesui ar ambicijai.
Nors tai nėra paprasti reikalai, kuriuos sprendžiant
reikėtų ieškoti elementarių, šabloniškų išeičių, kaip jau minėta,
politikai neturi daug laiko svarstymams ir strateginėms spekuliacijoms.
Jų natūrali pareiga skatina veikti, kas dažniausiai reiškia, jog
reikia panaudoti jėgą. Turbūt daugeliui skaitytojų bus didelė staigmena
tai, kad didžiausiu žmogaus teisių gynėju laikomas JAV prezidentas
Abraomas Linkolnas, įgyvendindamas savo žmogaus teisių ir laisvių
planą, kartu buvo ir bekompromisiškiausias ir negailestingiausias
šių teisių pažeidėjas. Joks kitas iškilus veikėjas taip atkakliai
ir sistemingai nepažeidinėjo konstitucinės apsaugos, kaip A.Linkolnas.
Tačiau tuo pat metu niekas kitas nepaskyrė tiek laiko ir darbo konstitucinių
laisvių kūrimui ir apsaugai. Kad ir kaip tai būtų paradoksalu, tačiau
kelias nuo taško A iki taško B niekuomet neina nepriekaištinga tiese.
Bet kuris, pasirinkęs tiesų kelią, yra pasmerktas žlugti. Ši pamoka
taip pat, be išimties, taikoma ir naujiesiems konservatoriams ar
pasaulinei žmogaus teisių apsaugos organizacijai Amnesty International.
Šis klausimas įgyja ypatingą svarbą šiandien,
kai JAV atlieka piruetus tarp savųjų politinių frakcijų ir islamiškojo
pasaulio. Antrąjį pasaulinį karą Jungtinės Valstijos laimėjo pasinaudodamos
totalitarinių režimų teikiamais privalumais ir susivienijusios su
Stalinu. Šaltąjį karą JAV laimėjo tik pasinaudodama komunistų konfliktu
ir susibičiuliaudama su Kinija. Todėl, žvelgiant į dabartinę situaciją,
JAV stengiasi laimėti karą prieš džihadininkus, pasinaudodama sunitų
ir šiitų konfliktu ir susivienydama su Iranu.
Galima rasti stebuklingų moralinių argumentų,
pateisinančių karą Irake demokratijos ir išsilaisvinimo siekiu.
Tačiau, kita vertus, galima rasti begalę moralinių argumentų už
tai, kad JAV apskritai niekuomet nederėjo kelti kojos į Iraką. Taip
pat ir už tai, kad Amerika galėjo nevykdyti operacijos Audra dykumoje,
nedislokuoti karių Saudo Arabijoje ir neerzinti Al Quaedos taip,
kad ši būtų pasiryžusi bet kokioms teroro akcijoms Jungtinėse Valstijose.
Pasaulyje knibždėte knibžda prieštaringų moralinių argumentų, kurie
visi, į tą patį įvykį pažvelgus kiek kitaip, atrodo turintys gana
realų pagrindą.
Tačiau visų pirma reikia rūpintis šiandieninėmis
realijomis. Amerika turi per mažai karių ir per daug priešų, kad
galėtų nevaržoma įgyvendinti savo valią. Šiandien lygiai taip pat,
kaip ir šaltojo karo metais, praktinis principas skaldyk ir valdyk
pranoksta visus moralinius imperatyvus. Vadinasi, tarp skirtingų
musulmoniškųjų frakcijų reikia išlaviruoti taip sumaniai, kad, sudarius
sandorį su viena ar kita jėga, būtų pasiektas maksimalus rezultatas.
Bet kuriuo atveju Amerikai teks sudaryti sąjungą su režimu, kuriam
amerikiečių tauta nepritars. Tačiau lygiai taip pat ir potencialiosios
JAV sąjungininkės piliečiai neapkęs šios supervalstybės, jos kultūros
ir gyvenimo būdo.
Galbūt JAV neprašovė sudariusi su Iranu sandorį
dėl Irako. Visai tikėtina, jog Saudo Arabijos vadovaujama sunitų
koalicija suteiks Vašingtonui galimybę pradėti Sunitų trikampyje
derybas su kovotojais. Bet kuris žingsnis iš šių paminėtų gali būti
smerktinas tiek kairiųjų, tiek dešiniųjų dėl daugelio morale grindžiamų
priežasčių.
Ar dėl naivaus neapdairumo, ar priešingai dėl
mitraus sumanumo pastaraisiais mėnesiais Džordžas Bušas eina pragmatizmo
keliu. Galbūt jis greitai ims ieškoti sąjungininkų, nes, kovos lauke
būdamas vienas, jis nieko nepeš. Dabartinė situacija Irake yra nebesuvaldoma,
todėl visi prezidentai turi deramai sureaguoti į šią realiją. Nors,
kalbant apie dabartinę padėtį Vidurio Rytuose, vartoti žodžius demokratijos
siekimas ir Amerikos įsipareigojimas skleisti tamsoje šviesą
Dž.Bušui neapsiverčia liežuvis, tačiau, vienydamasis su Stalinu,
F.Ruzveltas juk nesuglumdamas galėjo kalbėti apie keturias prigimtines
laisves. Vadinasi, nieko nėra neįmanoma.
© 2006 XXI amžius
|