Antrąsias Lietuvos narystės ES metines lydi agresyvi
Rusijos politika
Audronius Ažubalis,
Seimo Tėvynės sąjungos frakcijos narys
Dabartinis laikotarpis visoje Europoje ir antrosios
Lietuvos narystės ES metinės pažymėtos agresyvia Rusijos politika
siekiant užvaldyti vidinius europinius energetikos transportavimo
tinklus, energetiką naudojant kaip politinį ginklą. Tai, apie ką
visada partneriams Vakaruose kalbėdavo Lietuvos, Lenkijos, kitų
Rytų Europos valstybių politikai ir kas dažnai susilaukdavo skeptiškų
šypsenėlių ar būdavo įvardijama kaip posovietinė neurozė, jau vyksta...
Ir, deja, ne be Vokietijos pagalbos. E.ON kompanija perleidžia Gazprom
savo antrinių įmonių Bulgarijoje, Lenkijoje, Čekijoje ir Vengrijoje
aktyvus, už tai vokiečiai gaus dalį Pietų Rusijos telkinio akcijų.
Nepavyko Jungtinėje Karalystėje ir Italijoje užtat susigrąžinamos
pozicijos buvusiose Varšuvos pakto valstybėse, ne viskas iš karto...
Liūdnai pagarsėjęs Šiaurės Europos dujotiekio
projektas... ES narės Vokietijos nesolidarumo ir santykių su kaimyninėmis
valstybėmis istorinės atminties ignoravimo simbolis. Rusijos ir
Vokietijos atstovai tvirtina, kad planuojamas dujotiekis neturės
jokio neigiamo poveikio Baltijos jūros ekologinei sistemai, nors
nepriklausomi ekspertai teigia, kad tūkstančiai tonų Baltijos jūroje
palaidotų cheminių ginklų negali būti perkelti ar sunaikinti, nes
nėra tam tinkamų ir veiksmingų priemonių, galinčių užtikrinti visišką
saugumą.
Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas sakė: Jeigu
yra nors mažiausias pavojus, kad Baikalas gali būti užterštas, mąstydami
apie ateinančias kartas, mes turime padaryti viską, kad tarša būtų
ne sumažinta, o kad jos visiškai nebūtų. Rusijos prezidentas kalbėjo
apie naftotiekio Rytų Sibiras-Ramusis vandenynas, kuris turėjo
eiti už 800 metrų nuo Baikalo, projektą. V. Putinas naftotiekio
trasą nukėlė už 40 km nuo ežero, šios korekcijos kaina apie vienas
milijardas dolerių, tačiau čia kalbama apie vienos Rusijos interesus.
Ten, kur gamta bendra, kaip kad Baltijos jūroje,
elgiamasi visai kitaip. Dvigubus standartus ekologinio saugumo reikaluose
gerai iliustruoja naftos telkinio D-6 istorija. Rusija, be konsultacijų,
vienašališkai pradėjusi naftos gavybą telkinyje D-6, šalia Kuršių
nerijos, dar nuo 2003 metų iki šiol vengia pasirašyti Tarpvyriausybinį
susitarimą su Lietuva dėl bendradarbiavimo, kovojant su Baltijos
jūros teršimu nafta ir kitomis kenksmingomis medžiagomis, bei žalos
atlyginimo. O kai nėra susitarimo, tai nėra ir bendro Lietuvos ir
Rusijos veiksmų plano avarijų Baltijos jūroje atveju.
Tai, kad bent dalis ES valstybių suvokė stovinčios
prieš energetinę Rusijos mešką, Lietuvos vadovams turėtų padėti
formuluoti esminį šio laikotarpio strateginį uždavinį energetinio
saugumo užtikrinimą. Dar pernai Lietuvos diplomatai, dirbantys Briuselyje,
privačiai kalbėdavo, kad, siekdami Amber dujotiekio projekto įtraukimo
į prioritetinius transeuropinių tinklų sąrašus, neturi kuo remtis
jokio LR Vyriausybės priimto politinio dokumento! Tėvynės sąjunga
2005 rugsėjį inicijavo Seimo rezoliuciją šiuo klausimu.
Lietuva turėtų būti tarp tų ES šalių, kurios ne
tik suvokia Europos energetinės priklausomybės pavojų, bet ir sėkmingai
įgyvendina valstybės energetikos ir transporto komunikacijų projektus,
didinančius jos ir visos ES saugumą. Tik, žinoma, ne taip, kaip
Rail Baltica projektą, kurio eigą ES Komisijos koordinatorius
Pavelas Telička šių metų balandį įvertino kaip labiausiai atsiliekantį.
Jis konstatavo, kad prieš devynis mėnesius, kai buvo paskirtas Rail
Baltica projekto koordinatoriumi, rado tik dalyvaujančių valstybių
politinius pareiškimus. Todėl, anot jo, projektą tenka pradėti nuo
nulio. Rail Baltica prioritetiniu transeuropinio transporto tinklo
projektu buvo įvardytas dar 2004 metų balandį.
Ko trūksta? Asmeninio atsakomybės jausmo, paremto
sveikomis valstybės intereso ambicijomis. Visi mename keistus tuojau
po šių Seimo rinkimų premjero A.Brazausko pasakytus samprotavimus,
kad jis esą už Vyriausybės ministrų veiklą neatsako ir neatsakys.
Todėl dabar net ir nėra kaip klausti Premjero, kodėl transeuropinių
energetikos tinklų prioritetai, svarstyti ES Komisijoje ir Parlamente,
neapgina Lietuvos strateginių interesų. Kas kaltas, kad ES Komisijai
Lietuvos energetinė atskirtis nebuvo laiku ir deramai išaiškinta?
Todėl sutinku su Premjero išsakyta mintimi, kad
niekas Lietuvai Europoje neatneš palankių sprendimų, jei patys nerodysime
reikiamų pastangų.
Su kaimyne ir strategine partnere Lenkija taip
pat nėra pasiekta supratimo ir konkrečios paramos, vystant Baltijos
valstybių elektros ir transporto jungtis su Europos Sąjunga. Šių
jungčių aktualumo neturėtų užmiršti ir kolegos lenkai, ypač kai
kalbama apie energetinį NATO ir ES solidarumą.
Dabar apie euro slenkstį. Kad ir kaip vertintume
eurozonos didžiųjų žaidimus, Lietuvos Vyriausybė laiku nesusivokė
ir neparodė reikiamo politinio aktyvumo, nors jau išankstiniai skeptiški
kai kurių ES pareigūnų pareiškimai dar iki Konvergencijos raporto
paskelbimo liudijo, kad tai iš esmės ir politinis klausimas. Vyriausybė
greičiau vilkosi įvykiams iš paskos, reaguodama laiškais, pareiškimais,
skaičių apvalinimo formulėmis. Tėvynės sąjunga ne kartą siūlė paskirti
misterį eurą ir įgaliotąjį ambasadorių, kuruojantį transeuropinius
energetikos ir transporto projektus. To nebuvo padaryta.
Gyvendami šioje, itin jautrioje geopolitiniu požiūriu
Europos vietoje, turime pasirengti labai rimtai apsvarstyti ir būsimąjį
naujojo susitarimo tarp ES ir Rusijos turinį. Pastarieji Rusijos
veiksmai energetikos srityje, pozicija A.Lukašenkos režimo, Irano
branduolinių ambicijų atžvilgiu, diskriminacinė prekybos ribojimo
politika, taikoma euroatlantinių ambicijų turinčioms kaimynėms,
žmogaus teisių pažeidimai visa tai skatina gerai pagalvoti, ar
Rusija pajėgi žengti koja kojon kartu su ES kaip jos strateginis
partneris. Ar partnerystė, užfiksuota dar viename popieriuje, tačiau
realybėje neparemta bendromis vertybėmis ir konkrečiais veiksmais,
yra reikalinga ir naudinga Europos Sąjungai?
Dar reikėtų kalbėti ir apie Vyriausybės regioninę
politiką, tiksliau sakant, jos nebuvimą lėšų, gaunamų iš ES struktūrinių
fondų, koncentraciją tik Vilniaus apskrityje, didėjantį skirtumą
tarp sostinės ir regionų ekonominio potencialo, užtikrintą autsaiderių
vietą ES pagal užsienio investicijas vienam gyventojui ir pagal
pasirengimą Vyriausybei, atsilikimą aukštųjų technologijų plėtroje.
Visa tai, kas šiandieniniame pasaulyje pripažįstama kaip dinamiškos
ir perspektyvios valstybės ateities garantija.
Todėl klausimas, ar ši Vyriausybė dar turi sugebėjimų
ir politinės valios kardinaliai keisti padėtį minėtose srityse,
ar paliks būsimosioms vyriausybėms, deja, lieka atviras.
Kalba, pasakyta Seime gegužės 2 dieną, minint
Lietuvos stojimo į ES antrąsias metines
© 2006 XXI amžius
|