Plėtoti lietuvių ir lenkų partnerystę
Vilija Aleknaitė-ABRAMIKIENĖ,
Seimo Tėvynės sąjungos frakcijos narė
Lietuvos ir kitų Baltijos valstybių integracija
į ES ir transatlantinę bendriją istoriškai ir kultūriškai sąlygotas
žingsnis. Buvome ir esame dalis civilizacijos, kurios pagrindas
Vakarų krikščionybė. Vakarų krikščionių bendriją sąmoningai rinkosi
visi Lietuvos valdovai nuo Mindaugo iki Vytauto ir Jogailos. Į
ją de jure sugrįžome ir mes, XXI amžiaus Lietuvos piliečiai.
Vakarų krikščionybės nuopelnas civilizacijai
jos kova už teisę nebūti subordinuotai šio pasaulio valdovams. Labai
gražiai jos esmę, o kartu ir skirtumą nuo Rytų krikščionybės yra
nusakęs prof. M.Riomeris: Vakarų krikščionybėje karalius buvo tik
Dievo paskirtas ministeris, vadinasi, ministeris bet kada galėjo
būti ir pakeistas.
Bažnyčios ir valstybės santykis Vakaruose apsprendė
ir asmens bei valstybės santykį ir jo raidos perspektyvą. Asmuo
Vakarų pasaulyje netapo žemiškųjų valdovų nuosavybe, nes jo laisvės
ir orumo garantas yra pats Dievas. Logiška, jog demokratija įsitvirtino
būtent Vakaruose.
Gaila, kad šis neabejotinas Vakarų krikščionybės
nuopelnas pasaulio raidai nebuvo tinkamai pagerbtas Sutarties dėl
konstitucijos Europai projekte. Drįstu teigti, jog nemaža dalis
šiandieninių Europos problemų glaudžiai siejasi būtent su krikščioniškojo
pagrindo silpnėjimu mūsų žemyne. Islamo iššūkis verčia mus atvirai
sau patiems atsakyti į klausimą: kas esame mes patys ir dėl ko esame?
Išsiplėtus ES, kai klubą sudaro jau ne 15, o 25
nariai, naivu būtų tikėtis, kad šiame klube nevyks tam tikras grupavimasis,
pirmiausia regioniniu bei kultūriniu pagrindu. Jis neturėtų reikšti
ES skaidymosi. Tai veikiau nauja galimybė kiekvienam regionui, valstybei
ir tautai iš naujo suvokti savo misiją būsimosios Europos projekte.
Lietuva su Lenkija yra labiausiai į Rytus nutolusios
katalikiškos šalys. Prieš keletą šimtmečių šis mūsų bendrumas buvo
įteisintas dviejų tautų respublikos forma. Kai kurie mąstytojai,
pavyzdžiui, O.Špengleris, šį regioną apibūdino kaip atskirą baltiškąją
civilizaciją.
Kai kurie mūsų laikų istorikai mano, jog Lietuvos
ir Lenkijos bendros valstybės žlugimas turėjo neigiamų pasekmių
visos Europos raidai. Tačiau yra politologų, kuriems Lietuvos ir
Lenkijos santykių pagerėjimas atrodo nepageidautinas ir net pavojingas.
Štai žinomas rusų autorius Aleksandras Duginas, darantis įtaką artimiausiai
prezidento Putino aplinkai, savo knygoje Geopolitinė Rusijos ateitis
rašo: Bet kuri integracija katalikybės pagrindu šiame regione sukels
įtampas tiek su Rytais (Maskva), tiek su Šiaure (Skandinavija),
tiek ir su Vakarais (Vokietija).
Kai dėl Rusijos interesų, tai Duginas teigia:
Etninė įtampa lenkų lietuvių santykiuose yra ypatingos vertės
elementas, kurį reikia panaudoti ir, kiek tik įmanoma, gilinti.
Išties stebina tokia politologo nuomonė. Juoba
kad lenkų ir lietuvių strateginė partnerystė mūsų laikais nėra prieš
nieką nukreipta. Priešingai, ši partnerystė suteikė stabilumo visam
regionui ir jau įnešė savo indėlį sprendžiant sudėtingas nūdienos
problemas.
Lietuvių ir lenkų partnerystę, mano manymu, reikia
plėtoti ir gilinti taip pat ir katalikybės pagrindu, įtraukiant
į šį bendradarbiavimą visas regiono katalikiškas ir nekatalikiškas
ES priklausančias ir dar nepriklausančias valstybes. Juk ne tik
lenkai, bet ir lietuviai pagrįstai jaučiasi esantys Jono Pauliaus
II vaikai, kurio kilni kova už asmens orumą bei jo prigimtines teises,
pagarbą gyvybei, jo drąsus kalbėjimas apie šeimą, kaip bet kurios
tautos ir valstybės pagrindą ir išlikimo garantą, yra vertas, kad
būtume ir išliktume jo sekėjais.
Esu įsitikinusi, jog krikščioniškosios kultūros
puoselėjimas ir gaivinimas yra lenkų ir lietuvių misijos dabarties
ir ateities Europoje esmė. Teisingai suvokus šią misiją, nebeliks
ne tik pagrindo kurstyti nesutarimus tarp mūsų regiono tautų ar
jų grupių.
Esu tikra, kad sąžiningai vykdydami savo, kaip
katalikiškojo regiono, misiją Europoje mes daug lengviau spręsime
ir visus kitus politinius, socialinius, ekonominius, taip pat ir
energetinės nepriklausomybės, infrastruktūros plėtros klausimus.
Mes atsižvelgsime ne tik į savo, bet ir kaimynų gyvybinius interesus.
Vykdydami šią misiją, prisidėsime prie Europos civilizacijos išlikimo.
Mūsų regiono vienijimasis vertybiniu ir kultūriniu
pagrindu iš principo nėra ir negali būti prieš nieką nukreiptas
nei prieš Rytus, nei prieš Šiaurę, nei prieš Vakarus, nes pati
krikščionio misija pasaulyje yra ne prieš, o už. Už žmogų, už asmenį,
už jo visavertį ryšį su aplinka, už jo teises ir orumą, už šeimą,
kaip žmonijos tęstinumo garantą.
Todėl kviečiu visas mūsų regiono Europos tautas
didžiai misijai. Kadaise Vakarų riteriai atnešė kryžių į mūsų kraštus.
Ne visuomet jie tai darė taikiai. Lietuvių ir lenkų misija parnešti
šį kryžių atgal į Europą. Su meile. Su gerais linkėjimais Europai.
Kalba, pasakyta Seime gegužės 2 dieną, minint
Lietuvos stojimo į ES antrąsias metines
© 2006 XXI amžius
|