Dar kartą apie tautos savigyną
Darius Vilimas
Pirmasis straipsnis, pavadintas Tautos savigyna,
buvo parašytas 2004 metų rudenį ir vėliau skelbtas XXI amžiuje,
taip pat įvairiomis versijomis pakartotas tų pačių metų pabaigoje
Katalikų pasaulyje ir Baltijos kelyje. Internetinė jo versija
buvo ir XXI amžiaus, ir Kito pasirinkimo portaluose. Tiesa,
tuomet ypač nuvylė skaitytojų reakcija. Internete sulaukėm tik kelių
komentarų. Vieni buvo palaikantys, kiti skeptiški, dar buvo ir abejingų.
Tačiau pats mažas jų skaičius rodo, kad diskusijos tema liko faktiškai
nepastebėta.
Praėjo pusantrų metų. Ar kas pasikeitė nuo to
laiko? Daugelis straipsnyje minimų problemų liko neišspręstos ir
nesprendžiamos. Galima pasiguosti nors tuo, kad žiniasklaida pagaliau
susidomėjo šiuo sopuliu. Didesnį dėmesį patraukia masinės emigracijos
problema, tapusi ypač opi po įstojimo į ES. Netgi sukruto valdininkai,
puse lūpų apie tai pakalba ir politikai. Emigracija sulaukė dėmesio
netgi metiniame Prezidento pranešime. Po euroentuziazmo isterijos
išgirsti nors menką realių problemų paminėjimą yra jau mažytė, tačiau
atgaiva. Tačiau problemų kėlimas dar nereiškia jų sprendimo pradžios.
Suprantama, tautos išlikimo arba tautos savigynos
problema gerokai platesnė ir svarbesnė, nei šiuo metu dėl emigracijos
vykstantis fizinis tautos nukraujavimas. Vis dėlto, tęsiant tautos
savigynos temą, reikėtų plačiau aptarti tiek moralinės, tiek fizinės
tautos savigynos aspektus. Kaip tik apie fizinį tautos savigynos
klausimą šiandien ir norėtume pakalbėti.
Lietuvių tauta jau keletą kartų yra buvusi ties
fizinio išnykimo ar ištirpimo kitose tautose riba. Tai buvo karų
su kryžiuočiais epochoje, tas pat mums grėsė ir carinėje Rusijos
imperijoje ar netgi modernizuotoje Abiejų Tautų Respublikoje. Nuskendimo
rusakalbių sovietinių piliečių jūroje pavojus buvo ypač realus dar
prieš du dešimtmečius, SSRS gyvavimo pabaigoje, kai į kraštą per
metus įvažiuodavo po keliolika ar net keliasdešimt tūkstančių laimės
ieškotojų iš kitų sovietinių respublikų. Bet lietuviai visąlaik
stebuklingai išsisukdavo iš jiems grėsusių nebūties gniaužtų. Vokiečių
istorikai vienu balsu tvirtina, kad Mindaugo Lietuva susikūrė tiesiog
paskutinę minutę, kai jos kaimynams vakaruose ir šiaurėje buvo lemta
tapti kryžiuočių grobiu. Taip pat ir XX a. antrosios pusės tyrinėtojai
pažymi, kad Sąjūdis ir jo sukelta tautinio išsivadavimo banga suspėjo
nuplauti sovietinę okupaciją. Jei to nebūtų įvykę 1988-1990 metais,
jau po dešimt ar penkiolikos metų turėtume demografinę situaciją,
panašią į dabartinę kaimynų latvių ar estų būklę.
Bet gal tai jau praeitis? Ir ar verta rūpintis
tautos išlikimu šiandien, kai esame, anot strategų, saugūs kaip
niekada ir pavojaus atveju apgins mus NATO, kaip dainuojama viename
populiariame lietuviškos populiarios muzikos šlageryje? Tikrai kokių
nors atvirų grėsmių fizinei tautos egzistencijai šiuo metu nėra.
Tačiau emigracijos mastai kelia didžiulį nerimą. Ar neišnyks lietuvių
tauta kaip tas vandens lašas, užtiškęs ant įkaitusio didžiosios
Europos tautų katilo?
Naivūs tvirtinimai apie mūsiškius, neva laikinai
išvykstančius svetur tik užsidirbti ar išsimokslinti, neturi jokio
pagrindo. Tai tik užsimerkimas grėsmės akivaizdoje. Visi suprantame,
kad didžioji išvykusiųjų dalis jau niekada čia nesugrįš, o ypač
tie, kurie jau įleido šaknis svetimoje žemėje. Ir jei pusė milijono
emigrantų kokiai Baltarusijai (9,5 mln. gyventojų) ar netgi milijonas
emigrantų Lenkijai (38 mln. gyventojų) nėra jokia problema, Lietuvai,
turinčiai statistinius 3,4 mln. gyventojų, tai jau tragedija.
Faktiškai tauta išsivaikščioja, dėl to dar prieš gerą dešimtmetį
poetiškai sielvartavo vienas tragiško likimo kunigas. Ir visai nenustebsime
sužinoję, kad po kokio eilinio gyventojų surašymo vėl staiga aptirpsime
200 ar 300 tūkstančių žmonių. Čia net stebina šiurpus cinizmas,
su kuriuo mūsų statistikai nurašo dešimtis ir šimtus tūkstančių
gyventojų. Jų nėra, jie kažkur dingsta ar išgaruoja. Sekant kasmetinius
Lietuvos statistikos metraščius, į akis krinta šiurpokas faktas:
valdiški statistikai palengva pažymi šalies gyventojų skaičiaus
sumažėjimą po penkis ar aštuonis tūkstančius žmonių per metus. Ir
kai prieš kelerius metus paaiškėjo, kad trūksta per 200 tūkst.
žmonių, tie patys klerkai nė neparaudonavę pažymėjo faktiškus surašymo
rezultatus ir toliau nuskaičiuoja po tuos pačius kelis tūstančius
žmonių per metus. Ko verti tokie gyventojų skaičiavimai?
Jie neverti nė sudilusio grašio. O pesimistai
jau šneka, kad iš tikrųjų Lietuvoje neliko nė trijų milijonų žmonių.
Tokius būgštavimus iš dalies patvirtina ir įvairių pastarųjų rinkimų
rezultatai, kai jau keletą kartų iš eilės prie rinkimų urnų neateina
nė dviejų milijonų rinkėjų.
Kol valdininkėliai kuria gerai mokamas popierines
emigrantų sugrąžinimo strategijas, šalis ir toliau nyksta. Valdžios
vyrai ir toliau guodžia mus kalbomis apie smarkiai didėjančius atlyginimus
ir dar smarkiau augančią ekonomiką. Bet tikrąją padėtį ir žmonių
požiūrį į Lietuvos perspektyvas rodo išeivių judėjimo kryptis. Į
šalį sugrįžta tik vienetai. Belieka prie to pridėti ir katastrofiškai
sumažėjusį gimstamumą bei tiek pat išaugusį mirtingumą ir susidaro
nelinksmas vaizdas. Tuoj pat pasipila sensacijų išalkusių žurnalistų
spėlionės ir skaičiavimai: o kada išnyks lietuvių tauta? Tokios
juodosios prognozės pilasi kaip iš gausybės rago. Ir mažai kam rūpi,
kad tai visai ne pikantiška naujiena, o juokas pro ašaras.
Čia reikėtų pakalbėti apie ekonominę migraciją.
To link pakrypsta daugelio diskusijos dalyvių plunksnos. Tad kalbėti
apie emigrantų susigrąžinimo būdus tuo metu, kai emigrantas per
8 valandų darbo dieną Airijoje uždirba 11 eurų per valandą, o Lietuvoje
dirbdamas po 12-14 valandų gauna panašų litų skaičių per dieną,
yra beprasmiška. Ir netgi kalbos apie kasmetinį algų padidėjimą
Lietuvoje po 10 ar daugiau procentų per metus yra visai nerimtos,
suvokiant, kad absoliučia skaičių išraiška europinis 1-2 proc. prieaugis
eurais yra didesnis už mūsiškį padidėjimą litais.
Taigi ką daryti? Laukti dienos, kai mūsų algos
susilygins su ES senbuvių vidurkiu? Mintis nebloga, tačiau neproduktyvi.
Ar nebus taip, kad, artėjant šviesiam europinių atlyginimų horizontui,
jau nebus jų kam kelti? Juk ir pagyros apie neva sumažėjusį nedarbą
tėra akiplėšiškas melas, pasiektas emigracijos išaugimo kaina.
Nors gal kiek ir sutirštiname spalvas. Kaip sakoma,
tuščių šalių nebūna. Juolab Europoje, kuri daugeliui skurstančio
trečiojo pasaulio šalių gyventojų tapo pažadėtuoju kraštu. Rimtai
pradėjus trūkti darbo jėgos (tokių kalbų jau prasideda), į Lietuvą
mielai patrauks daugiatūkstantinės kaimyninių ir nekaimyninių šalių
gyventojų minios. Taip įvyks tautų persistūmimas, o garsioji Suslovo
frazė apie Lietuvą be lietuvių taps įvykusiu faktu.
Ar suvokia tai mūsų intelektualusis elitas? Nekalbame
apie paklusnius, tačiau nekūrybingus klerkus ar ambicingus, tačiau
nemokšas politikus. Mūsų akademiniai intelektualai, dažnai apakinti
nuosavos šlovės spindulių, narciziškai lenktyniauja tarpusavyje,
kas pirmas sugalvos (nukopijuos) kokią nors importinę visuomenės
gyvenimo normą ar problemą. Jie taip toli nuo gyvenimo tikrovės,
kaip mes iki Mėnulio. O ir tautos išlikimo problemos jų visai nejaudina.
Jiems ir čia gerai jie išsimoka sau milžiniškas algas ir tokius
pat priedus, jų vaikai ir vaikaičiai aprūpinti viskuo, ko širdis
geidžia. Užsienis tokiems intelektualams dažnai asocijuojasi ne
su grybų komposto duobėje nuo nuodingų dujų mirusiu keturiolikmečiu
tautiečiu, o su turistinėmis kelionėmis (dažnai už valdiškus pinigus)
į saulėtas ir egzotiškas šalis ar ten diplomus įgijusiomis nuosavomis
atžalomis. Intelektualinės diskusijų ietys dažniausiai laužomos
ne esminiais tautos egzistencijos klausimais, tik skirtingų grupių
ir grupuočių peštynėse, kurios dažniausiai vyksta prie to paties,
kad ir akademinio, lovio. Tokiose diskusijose nesiremiama argumentais
oponentai dažniausiai iš anksto paskelbiami tamsuoliais ar atsilikėliais,
beviltiškai ginančiais kokią nors praėjusių epochų mitą ar štampą.
Tad ką daryti paprastam lietuviui, nerandančiam
normalaus darbo, atlygis už kurį nežemintų jo orumo? Toks žmogus,
išgirdęs kalbas apie gerėjantį gyvenimą, dažniausiai prapliumpa
visai necenzūriškais keiksmais valdžios ar net savo valstybės adresu.
Arba tik desperatiškai numoja ranka jūs čia žinokitės! Ir pradeda
krautis daiktus kelionei svetur. Kelionei į nežinią...
Ir tokį žmogų galima suprasti jis nusivylė visais
ir viskuo. Jam gimtinė tapo kaip ta pikta pamotė, kur kaleidoskopiškai
besikeičiantys tautos gelbėtojai kas ketveri metai jį apmulkina
ir kur negalima susirasti netgi padoriai atlyginamo darbo. Todėl
jis renkasi svetimą kraštą, kur už darbą, kad ir sunkų, nors padoriai
sumokama.
Tai tokie nelinksmi mūsų reikalai. Bet net ir
didžiausios ekonominės negandos nebūtų paskatinusios tokio emigrantų
srauto, jei lietuvių tautoje nebūtų įvykęs tas psichologinis lūžis,
pagreitinęs krašto ištuštėjimą. Kalbame apie tautinės savigarbos
ištrynimą. Praradę savo vertės pajautimą, išbarstę orumo likučius,
lietuviai virsta paprasta betautės naujosios europinės darbo armijos
dalimi. Štai Skandinavijoje jiems jau sugalvotas ciniškas, tačiau
taiklus pavadinimas lietuviai kartu su lenkais vadinami katalikais.
Beformė masė, skubanti užmiršti savo kalbą, papročius ir senąją
tėvynę. Pigi darbo jėga, pasiryžusi dirbti bet kokius, net juodžiausius
darbus. Šiurpoka realybė! Ar neatsitiks taip, ką visai neseniai
su niūriu sarkazmu pareiškė vienas kandokas, bet be galo įžvalgus
profesorius? Ar po šimto metų apie Lietuvą istorijos vadovėliuose
nebus kalbama būtuoju laiku, kaip apie šalį, kuri galėjo, bet nenorėjo
būti?
© 2006 XXI amžius
|