Lotynų Amerika vienijasi, nors ir sunkiai
Česlovas IšKAUSKAS,
Politikos apžvalgininkas
Pasaulis vis didesnį dėmesį skiria procesams,
vykstantiems Lotynų arba Pietų Amerikos šalyse. Tiesa, tas dėmesys
buvo visą laiką, nes šiam žemynui priklausančiose trylikoje valstybių
nuolat vyko radikalios politinės ir ekonominės permainos: civilių
valdžią keitė kariniai režimai, ekonominį stabilumą, dažniausiai
pagrįstą didžiulių gamtos turtų išpardavimu, gyvenimo lygio nuosmukiai,
karinius ir ekonominius blokus perversmai atskirose šalyse ir
poreikis vienytis. Šį poreikį paprastai skatina priešinimasis JAV
diktatui.
PATS lygiuojasi į ES
Lotynų Amerika nusprendė sekti Europos pavyzdžiu
dar 2004-ųjų pabaigoje. Kaip pranešė britų dienraštis The Times,
Peru įvykusiame aukščiausiojo lygio dvylikos Lotynų Amerikos valstybių
lyderių susitikime buvo nuspręsta įkurti ES lygiavertę ekonominę
ir politinę sąjungą Pietų Amerikos tautų sandraugą (PATS). Laikas
buvo pasirinktas neatsitiktinis: būtent Peru, prie Ajakučo upės
1824 m. gruodžio 9 d. buvo sutriuškinti ispanų konkistadorai, ir
šis jų pralaimėjimas tapo Lotynų Amerikos atgimimo pradžia.
Pagal pasirašytą susitarimą, sienos tarp valstybių
bus panaikintos ir blokas veiks daugiau kaip 17 mln. kv. km teritorijoje,
kurioje gyvena 361 mln. žmonių. Paskui bus įkurtas bendras Pietų
Amerikos parlamentas, teismas, vieninga valiuta, netgi galios vienas
pasas. PATS turėjo pradėti veikti kitų dviejų organizacijų pagrindu:
prekybos bendrijos Mercosur, kuriai priklauso Brazilija, Argentina,
Urugvajus, Paragvajus ir asocijuotų narių teisėmis Čilė.
Antra organizacija Andų tautų sandrauga (ATS),
į kurią įeina Bolivija, Kolumbija, Ekvadoras, Peru ir Venesuela.
Jos egzistuoja nuo praeito amžiaus 8-ojo dešimtmečio, tačiau ATS
nepadėjo liberalizuoti regiono ekonomikos ar pašalinti prekybos
barjerus tarp šalių. Ir iš 2004-ųjų gruodį Peru įkurtos Lotynų Amerikos
bendrijos optimistai tikėjosi, kad ji taps trečia stipria ekonomine
sąjunga pasaulyje su didele rinka po ES ir NAFTA, kurią sudaro
JAV, Kanada ir Meksika. Taika, vystymasis ir ekonominė gerovė, kurią
lems sėkmingesnės derybos pasaulinėje rinkoje, štai ko siekia
Lotynų Amerikos lyderiai, pasirašę šį regioninės integracijos paktą.
Tolygūs partneriai?
Nauja bendrija turi naftos, dujų, 361 mln. gyventojų
rinką, bet ją kankina ir 300 mlrd. dolerių užsienio skolos, silpnai
išvystytos infrastruktūros, socialinės įtampos ir politinis nestabilumas.
Pasak buvusio Venesuelos laikraščio apžvalgininko,
dabartinio Pasaulinės jaunųjų lyderių ir verslininkų federacijos
prezidento Fernando Sanchezo Ariaso, Lotynų Amerika bando sekti
ES pavyzdžiu, norėdama patogesnės pozicijos derybose su verslo partneriais.
Daugybę metų Lotynų Amerikos valstybės vystėsi izoliuotai ir nepriklausomai
vienos nuo kitų. Tai silpnina mūsų pozicijas tada, kai pasaulinėje
rinkoje reikia derėtis dėl mokesčių, verslo sąlygų, prekių ir paslaugų
importo bei eksporto. Ekonominis blokas, kurį sukūrėme, leis mums
būti sėkmingesniais verslo partneriais.
Skurdas vienybės priešas
Skeptikai vis dėlto turi daugiau argumentų. Svariausias
jų nepaprastas skurdas.
Būtent skurdą šiandien galima vadinti Lotynų Amerikos
šalis vienijančiu bruožu. Daugiau negu 40 proc. iš 360 milijonų
gyventojų gyvena žemiau skurdo ribos. Nepaisant net to, kad JAV
iš Lotynų Amerikos importuoja daugiau naftos negu iš visų Viduriniųjų
Rytų valstybių kartu sudėjus. Antai nuo naftos verslo pradžios praėjus
daugiau negu trims dešimtmečiams, Ekvadoro gyventojai klausia: kur
toji ilgai laukta ir žadėta gerovė? Tą patį norėtų žinoti ir Peru
gyventojai, kaltinantys naftos kompanijas už padarytą žalą aplinkai
ir senųjų vietinių gyventojų kultūrai.
Venesueloje nafta paskatino įtampas tarp skirtingų
socialinių visuomenės sluoksnių viduriniojo ir mažas pajamas turinčių
gyventojų, lojalių prezidentui Hugo Čavezui. Aršios kovos nė kiek
neprimena socialinės ir politinės harmonijos, kurią, kaip buvo tikimasi,
Venesuelai turėjo atnešti nafta.
Revoliucingoji Bolivija
Atidžiau pažvelkime į Boliviją, šią vargingiausią
pagal gyvenimo lygį Lotynų Amerikos šalį.
Neseniai Bolivijos prezidentas Evo Moralesas paskelbė
dar vieną revoliuciją, šįkart agrarinę. Jis pasirašė septynis
dekretus, pagal kuriuos pustrečio milijono hektarų valstybės žemės
rytinėje šalies dalyje bus perduota neturtingiems valstiečiams,
daugiausia indėnams. Tai tik pirmas agrarinės revoliucijos etapas.
Kitas etapas nenaudojamos žemės perdavimas, o iš viso iki savo
kadencijos pabaigos E.Moralesas ketina išdalyti apie 20 milijonų
hektarų žemės. Prezidentas perspėjo, kad žemė iš privačių savininkų
nebus atimama, o tik perskirstomas valstybės fondas. Statistikos
duomenimis, didžioji šių plotų dalis yra stambių žemvaldžių rankose
ir jais yra spekuliuojama. Tuo tarpu Bažnyčios pranešime nurodoma,
kad nedidelei žemės verslininkų grupei priklauso apie 90 proc. šalies
žemės, o likusią valdo prezidento reformas remiantys indėnai, kurių
yra apie trys milijonai.
Ši revoliucija prasidėjo praėjus vos dviem savaitėms
nuo kitos: E.Moralesas nacionalizavo šalies energetikos sektorių
ir davė pusę metų, kad naftos ir dujų kompanijos peržiūrėtų savo
kontraktus. Šis dekretas ypač šokiravo užsienio kompanijas, kurių
energetikos sektoriuje veikia keturios brazilų Petrobras, ispanų
Repsol, prancūzų Total ir britų BG Group. Iškart E.Moraleso
kariškiai užėmė daugiau kaip pusšimtį šių kompanijų eksploatuojamų
telkinių, kad visą gavybą ir eksportą kontroliuotų nacionalinė Bolivijos
kompanija. Labiausiai nukentės brazilai, kurių kompanija kontroliavo
14 proc. Bolivijoje išgaunamų dujų ir investavo į šį verslą 1 mlrd.
600 mln. dolerių.
Agentūra Bloomberg praneša, kad pernai Bolivija
pardavė dujų ir naftos už 1 mlrd. 300 mln. dolerių, o tai yra pusė
šalies pajamų iš eksporto. Pietų Amerikoje Bolivija užima antrą
vietą po Venesuelos pagal gamtinių dujų išteklius. Energetinė revoliucija
gali suduoti smūgį keturių regiono šalių planams per Amazonės džiungles
nutiesti 8000 kilometrų dujotiekį, kuris kainuos apie 20 milijardų
dolerių.
E.Moralesas iš tikrųjų didelį dėmesį skiria skurdžiausiems
gyventojų sluoksniams: savo žemės ūkio reforma trečdaliui Bolivijos
gyventojų indėnams, o energetine revoliucija šiuos pigius išteklius
naudojantiems potencialiems rinkėjams. Nacionalizacija iš JAV ir
Europos kompanijų, netgi konfiskavimo atveju, geriausiu atveju atims
2-3 proc. turimų aktyvų, ir tokiomis revoliucijomis, apžvalgininkų
vertinimu, Bolivijos prezidentas siekia daugiau emocinio, negu realaus
efekto. Vargu ar tai duos naudos ir paprastam Andų kalnų fermeriui,
kurio žemės yra prastos, akmenuotos, o didesnio ploto dėl padargų
stygiaus jis apdirbti nepajėgus.
Jei E.Moralesas nori pakilti iš skurdžiausios
tarp dvylikos Lotynų Amerikos šalių sąrašo vietos, užsienio ekspertai
La Pasui pataria eiti kitu, o ne nacionalizacijos keliu. Juk dabar
Bolivija, kaip ir Paragvajus, vienintelė neturi išėjimo prie jūros,
o pagal bendrąjį vidaus produktą vienam gyventojui teužima 129 vietą
pasaulyje.
Lyderiai ne viską gali
Žinoma, vienybės idėja yra patraukli, ypač visame
pasaulyje didėjančio JAV diktato akivaizdoje. Parduoti Lotynų
Amerikos vienybės idėją piliečiams, ekspertų nuomone, visai įmanoma.
Juk Lotynų Amerikos valstybių lyderiai yra gana charizmatiškos asmenybės:
Hugo Čavesas, Luizas Inacio Lula da Silva, Evo Moralesas ir kiti.
Tad, pasinaudojant viešųjų ryšių technologijomis ir tokių lyderių
charizma, susitelkimas pasiekiamas nesunkiai.
Tuo tarpu skeptikai abejoja, ar Lotynų Amerikos
valstybės realiame gyvenime kada nors suformuos ką nors panašaus
į ES. Teigiama, kad skirtumai tarp šalių per dideli. Kai kurios
valstybės, pavyzdžiui, Argentina ir Brazilija, turi aršių prekybinių
ginčų, o Bolivija ir Čilė, nesutariančios, kam priklauso dalis vandenyno
pakrantės, net nepalaiko diplomatinių santykių. Gi Bolivija ir Paragvajus
apskritai neturi išėjimo prie jūros.
Bet F.S.Arias tvirtina: Esu optimistas, nors
ir suprantu, kad kultūriniai, ekonominiai ir socialiniai skirtumai
yra didžiuliai. 150 mln. vartotojų Brazilijoje ir 23 mln. Venesueloje
yra skritingos ir savitos rinkos. Infliacijos, valiutų kursų ir
kitų finansinių rodiklių skirtumai gali trukdyti, tačiau tikiu,
kad įmanoma sukurti bendrus geros ekonominės praktikos standartus,
kurių visos Lotynų Amerikos šalys laikytųsi, ir tai užtikrintų sėkmingą
jų nacionalinių ekonomikų vystymąsi.
© 2006 XXI amžius
|