CŽV nesutaria su Baltaisiais rūmais
Džordžas Frydmanas
Iš CŽV vadovo posto atleistą Porterį Gosą pakeitė
generolu Maiklu Heidenu, kuris iki tol ėjo Nacionalinės žvalgybos
agentūros direktoriaus Džono Negropontės pavaduotojo pareigas. Dar
ankščiau M.Heidenas buvo Nacionalinės saugumo agentūros (NSA) direktorius.
Žvelgiant iš šalies, atrodo, jog Džordžo Bušo administracija plačiai
atsiraitojusi rankoves įniko į įprastinį tvarkymąsi savo žvalgybos
tarnybų kieme. Deja, čia slypi kur kas daugiau: Baltųjų rūmų personalo
vadovas Džošua Boltenas, savo pažiūras atskleidęs, nurodydamas,
kam turėtų atitekti naujojo spaudos sekretoriaus pareigos, ėmėsi
kitos JAV prezidentui Dž.Bušui itin skausmingos problemos nuožmios
kovos tarp Baltųjų rūmų ir CŽV.
Iš esmės kova užvirė vieniems nuo kitų stumdant
kaltę dėl įvykių Irake. Baltieji rūmai ir Gynybos departamentas
nuolat kaltino CŽV dėl nesugebėjimo deramai išžvalgyti duomenų apie
Irako masinio naikinimo ginklus ir numatyti Irake bręstančių neramumų.
CŽV savo ruožtu leido nutekėti slaptai informacijai, kurioje matyti
akivaizdūs faktai, jog žvalgyba savo darbą atlikusi nepriekaištingai,
tačiau į tai deramai nesugebėję sureaguoti aukštieji šalies asmenys
Dž.Bušas ir D.Ramsfeldas. Tiesa nėra nei tų, nei anų pusėje
ji glūdi kažkur tiesiog per vidurį. Be abejonės, CŽV Irake atliko
milžinišką darbą ir dėl daugelio dalykų buvo teisi. Antra vertus,
turint tūkstančius jai dirbančių žvalgybinių kadrų, natūralu manyti,
jog bent vieno iš jų pateikti duomenys nebus klaidingi. Tačiau dilemos
esmė yra ne ta, ar kažkam pavyko deramai išgauti ir suvokti žvalgybinę
informaciją. Svarbiausia yra tai, kas buvo pateikta tuomečio CŽV
direktoriaus Džordžo Teneto trumpuosiuose pasitarimuose Baltuosiuose
rūmuose. Tačiau, objektyviai pasvarstę, galime prieiti prie išvados,
jog buvo prašauta iš abiejų pusių, todėl kaltinimai it šimtai stiklo
šukelių pažiro daugeliui atsakingų asmenų.
Akivaizdu, jog, karui nesibaigus, nei CŽV, nei
Baltiesiems rūmams nėra naudinga kovoti vienam prieš kitą. P.Goso,
kuris turėjo veikti kaip politinis JAV valdžios patikėtinis, atleidimas
iš pareigų buvo ypatinga Dž.Bušo administracijos nuolaida CŽV, kur,
ne paslaptis, tiek P.Gosas ir jo patarėjai buvo itin nemėgstami.
M.Heidenas, nors ir ilgus metus dirbęs ne CŽV, o NSA, vis tiek žvalgybininkų
rate nėra naujokas. Galbūt šitaip stengiamasi palenkti tarnybą savo
pusėn tam, kad pastaroji liautųsi tekinusi informaciją skandalų
ištroškusiai žiniasklaidai, galbūt Dž.Bušas nori sukurti galingą
sistemą, galinčią pažaboti CŽV nepaklusnumą iš vidaus. Galbūt savo
planus tokiu būdu įgyvendinti mėgina D.Ramsfeldas.
Juk esmė ne ta, kas bus CŽV vadai ar kas sudarys
jos biurokratinį aparatą. Dėmesys turėtų būti kreipiamas į tai,
ką ir kaip daryti turėtų CŽV ir kiti žvalgybininkai. Atsakymas yra
aiškus ir paprastas: žvalgybos tarnybos turi įspėti prezidentą apie
gresiančius pavojus ir akcentuoti jam ryškesnius ir didesnę įtaką
turėsiančius tarptautinės arenos pokyčius. Tačiau nėra ypač gerai
pasirengusi didelėms staigmenoms, galimos grėsmės proveržiams
ir staigiems išeities ieškojimams. Būtent dėl žvalgybos tarnybų
nesugebėjimo deramai reaguoti į šiuos veiksnius prezidentai patirdavo
didžiausias nesėkmes.
Pavyzdžiui, žvalgybininkams nepavyko numatyti
Šiaurės Korėjos invazijos į Pietų Korėją. Taip pat ji pražiopsojo
ir Kinijos intervencijos į šį incidentą galimybę. Žvalgybininkai
nespėjo numatyti Izraelio, Jungtinės Karalystės ir Prancūzijos invazijos
į Sueco kanalą 1956-aisiais. Žvalgybininkai F.Kastro nepripažino
komunistu iki pat šiam ateinant į valdžią. Berlyno siena žvalgybos
tarnyboms buvo lyg perkūnas iš giedro dangaus. Maža to, baugią tiesą,
jog sovietai nevaržomi įvežė savo raketas į Kubą, atskleidė ne žvalgyba,
o U-2 Amerikos karinių pajėgų lėktuvų pilotai manevrų metu. Iki
pat Sovietų Sąjungos skyrybų su Kinija žvalgybos tarnybos jų,
atrodo, nematė. Tik dėl jų aplaidumo, įžengus į Vietnamą ir pradėjus
jame karinius veiksmus, tapo aišku, kad tiek Šiaurės, tiek Pietų
Vietnamas yra puikiai pasirengę šiems smūgiams atremti ir iškart
prisikelti lyg feniksas iš pelenų. Irano šacho nuvertimą žvalgyba
pripažino beveik tuo pat metu, kai niekas iš paprastų, pasaulio
politika besidominčių žmonių tuo net neabejojo. Rytų Europos bloko
atsiskyrimas nuo Sovietų Sąjungos buvo taip pat netikėtumas. Bene
didžiausios šio amžiaus piktžaizdės Al Qaedos grupuotės ketinimų
žvalgybininkai vėlgi nenumatė. Susikirto jie ir Irake.
Kaip matome iš istorinės patirties, JAV žvalgybos
tarnybos buvo pirmosios, kuomet tekdavo atlikti aiškiai apibrėžtas
užduotis. Jos galėjo prasiskverbti į giliausius užsienio vyriausybių
sluoksnius, slapta klausytis net ir labiausiai įslaptintų pokalbių,
puikiausiai žinoti atitinkamo užsienio valstybės ministro pirmininko
planus ir žingsnius, numatytus tam tikram susitikimui. Turėdamos
konkrečią misiją, žvalgybos tarnybos visuomet veikė nepriekaištingai.
Nesėkmės lyg iš Pandoros skrynios lįsti imdavo
tada, kai prezidentą reikėdavo tiesiog informuoti apie galimus pokyčius
tam tikrame regione. Specifines užduotis atlikdama dešimtukui, žvalgyba
prašaudavo kitur: nesugebėjo laiku pranešti prezidentui tas žinias,
kurios buvo karščiausios to meto aktualijos, nors ir buvo prašyta
tą padaryti.
Štai todėl Baltųjų rūmų ir CŽV ginče neįmanoma
apibrėžti, dėl ko ginčijamasi ir kas dėl ko kaltas.
Prezidentas Dž.Bušas galbūt būtų ir užsimerkęs
prieš akį rėžiančias tiesas arba suradęs pasiteisinimą savoms žvalgybos
tarnyboms dėl to, kad pastarosios susikirto rinkdamos duomenis apie
Irako turimus masinio naikinimo ginklus. Deja, ši nesėkmė yra ne
išimtis, o taisyklė. Jau tapo tendencija, jog CŽV pro akis prasprūsta
svarbūs dalykai, kai vaikomasi kur kas labiau mažareikšmių dalykėlių.
Dėl keleto priežasčių tai jau tapo sustabarėjusiu ir sunkiai pakeičiamu
šablonu.
Tai yra todėl, kad žvalgyba, tarsi apdairus komersantas,
stengiasi įtikti savo klientams prezidentui ir vyresniesiems jo
administracijos nariams. Pastarieji kelia elementarius kasdienius
reikalavimus, kaip antai, pageidauja gauti glaustą ir operatyvią
informaciją prieš susitikimą su užsienio valstybės vadovu. Kasdieninė
žvalgybų duona yra trumpųjų pranešimų knyga, kuria vadovaudamasis
valstybės sekretorius žino, kuriuos mygtukus reikėsią spausti viršūnių
susitikime. 99 proc. žvalgybos darbo sudaro būtent šios užduotys.
Tą jie daro jau daugelį metų, diena iš dienos.
Už tai, kad kasdien rizikuoja savo gyvybe žvalgydami
būsimų įvykių užuomazgas, jie retai yra apdovanojami ar deramai
įvertinami, tačiau jiems nesugebėjus numatyti invazijos į Pietų
Korėją, žvalgybos tarnybos vis dar turi begalinį sąrašą darbų, kuriuos
joms pavyko atlikti nepriekaištingai.
Antroji rimta žvalgybos problema yra jos dydis.
Amerikos žvalgybos bendruomenė yra gerokai per didelė ir turinti
prieigą prie gausybės išteklių. Ją tvindyte užtvindo informacija
iš daugybės šaltinių, kurios žvalgybininkai nesugeba atrinkti
ir deramai pateikti savo užsakovams prezidentui ir jo administracijos
pareigūnams. Didelės organizacijos, susidurdamos su milžiniškais
informacijos kiekiais, nesugeba jos apdoroti, susipainioja tarp
reikšmingų ir menkaverčių dalykų. Kuo didesnės struktūros jos yra,
tuo daugiau vertingų duomenų prarandama.
Štai Stratforo strateginių tyrimų korporacija
yra nedidelis darinys, kuriame visa informacija yra dėliojama į
jai skirtas lentynėles: kiekvienu atveju konkreti informacija, patenkanti
iš nuolatinių šaltinių, yra skiriama konkrečiam analitikui, kuris
specializuojasi būtent tos srities klausimais. Esant dešimtims tūkstančių
šaltinių ir žvalgybos pareigūnų, dar tiek pat analitikų, ekspertų
bei pranešėjų, nesusikalbėjimas ir nesėkmė neišvengiami. Prieidamas
prie didžiausių duomenų bazių, turėdama puikiausias informacines
technologijas, žvalgybos tarnybos kenčia nuo duomenų perkrovos.
Trečioji problema glūdi tame, jog pernelyg skubama
įvairių šaltinių informaciją priimti kaip tikrą. Bene silpniausia
pasitikėjimo šaltiniais pusė yra ta, kad patys svarbiausi įvykiai,
kaip antai, Kinijos intervencija į Korėją, gali būti laiku nepranešti,
arba, kaip Irano šacho nuvertimas, netgi niekam nežinomi. Kartais
problema yra ne šaltinio nekompetentingumas, o jo nebuvimas apskritai.
Be to, JAV žvalgybos yra apniktos saugumo ir kontržvalgybos baimių.
Sovietų Sąjungos svarbiausias uždavinys buvo aktyvus infiltravimasis
į JAV žvalgybos tarnybų kadrus.
Nuo tų laikų Amerikos žvalgybos tarnybos kiekviename
žingsnyje regi grėsmę jų veiklos saugumui. Tačiau, tarkim, Al Qaeda,
nėra suinteresuota prasiskverbti į vidinę specialiųjų tarnybų struktūrą.
Ji kelia kitokio pobūdžio grėsmę nei sovietai. Saugumas ir kontržvalgybinių
veiksmų prevencija yra gyvybiškai svarbūs momentai, tačiau jie negali
būti suniveliuoti iš bendro nūdienos realijų konteksto. Žvalgybos
tarnybų darbe visuomet yra paskaičiuota rizika. Dabartinė sistema
ne tik neįsileidžia protingų ir kritiškai mąstančių žmonių, bet
ir užkerta jiems prieigą prie informacijos, kurios dėka jie galėtų
pasiekti naudingų rezultatų. Tai, atrodo, per aukšta kaina už saugią
aplinką. Informaciją apie Kiniją traktuoti reikėtų vienaip, apie
musulmoniškąjį pasaulį visiškai kitaip.
Žvalgybos tarnybos, sukūrusios savo veiklos šabloną,
smarkiai apriboja savo ir tų, kuriems jos tarnauja, matymo lauką.
Išklausydamas oficialią CŽV poziciją tam tikru klausimu, prezidentas
lieka neinformuotas apie su tuo pačiu klausimu susijusias batalijas,
ginčus ir abejones, kurias reiškia visiškai kitamintės analitikų
mokyklos. Pasaulis juk nėra vien juoda ir balta. CŽV neturėtų skirtingas
nuomones priimti kaip asmeninį įžeidimą dėl nekompetentingumo
sveika ir sąžininga savikritika yra kelias į visuomenės pasitikėjimą.
Tarkim, savo kasmetiniame pranešime Stratforo strateginių tyrimų
korporacijoje, kurios jokiu būdu nebandome prilyginti milžiniškoms
žvalgybos struktūroms, apžvelgia savo sėkmes ir nesėkmes, pateikia
metines politines prognozes. Juk skaitytojai patys puikiai tą mato.
Tačiau kitas klausimas: ar to nori prezidentas?
Juk Nacionalinės žvalgybos agentūros direktoriaus pavaduotojas Dž.Negropontė
ir generolas M.Heidenas nori bet kokia kaina įtikti prezidentui
ir elgiasi kaip gydytojai, išrašantys pacientui būtent tuos vaistus,
kurie jam reikalingi, arba bent įtikinantys pacientą, kad būtent
tokio gydymo jam reikia. Bet galiausiai, kaip rodo P.Goso pavyzdys,
nėra svarbu, ką darai ar ko nepadarai. Greičiausiai tiek Dž.Negropontė,
tiek M.Heidenas praras savo postus arba atsistatydindami, arba atleisti
iš darbo, arba pasibaigus antrajai Dž.Bušo kadencijai. Net jei jiems
ir pasiseks savo kėdėse jie sėdės ne ilgiau nei dvejus ateinančius
metus.
Veikiausiai didžiausia žvalgybų silpnybė yra jų
požiūris bus padaryta. Siekdama veikti uoliai pagal Vašingtono
nurodymus, CŽV nesugeba atlikti to, ko buvo paprašyta.
Dž.Heidenas ir M.Negropontė privalo permąstyti
žvalgybos prigimtį, esmę ir uždavinius. Tai yra būtina sąlyga norint
toliau efektyviai ir sėkmingai dirbti. Tačiau tam jie paprasčiausiai
neturi laiko. CŽV turi būti pasirengusi susigrumti su realiu priešu,
kuris yra likusioji žvalgybinės bendruomenės dalis nuo gynybos
žvalgybos agentūros iki FTB. Ir, be abejo, su piktaisiais Baltųjų
rūmų pakalikais.
© 2006 XXI amžius
|