Naftos per akis, o benzinas brangsta
Kol Rusijos biudžetas tiesiog pampsta nuo naftos
dolerių milijardų, rusų ekonomistai ir ekonomikos apžvalgininkai
skelbia, atrodo, neįtikėtinas prognozes, kad Rusijoje greitai pritrūks...
benzino! Ir jo kaina po 30 rublių už litrą pasirodys tarsi malonus
prisiminimas.
Argi taip gali atsitikti šalyje, užimančioje antrąją
vietą pasaulyje pagal naftos gavybą? Esmė ta, jog per pastaruosius
dvidešimt metų Rusijoje nepastatyta nė vienos šiuolaikinės naftos
perdirbimo įmonės. Dabar šių gamyklų Rusijoje priskaičiuojama 25.
Daugiau kaip du trečdaliai jų buvo pastatytos iki 1960 metų. Paskutinė
Ačinsko naftos perdirbimo gamykla pradėjo darbą 1982 metais.
Taigi su Brežnevo epocha baigėsi ir normalaus automobilinio kurio
epocha.
Šiandien padėtis naftos perdirbimo srityje pasibaisėtina.
Daugiau kaip 95 proc. jos perdirbimo įmonių įrenginiai ir sistemos
visiškai pasenusios ir susidėvėjusios. Pusė įmonių negali net svajoti
apie A-92, jau nekalbant apie A-95 ar A-98 markės benzino gamybą.
Rusijos kuro sąjungos vykdomasis direktorius Grigorijus Sergijenka
pateikė tokius skaičius: dabar Rusijoje išgaunama 460 mln. t naftos
per metus. Daugiau kaip 260 mln. t eksportuojama. Iš likusių 200
milijonų tonų gaunama vos 110 mln. t naftos produktų. Kitaip tariant,
iš vienos tonos juodojo aukso išgaunama tik 160 litrų benzino.
Palyginti: Europos valstybėse išgaunama 230-250 litrų, o Jungtinėse
Amerikos Valstijose net 430-450 litrų. Taigi skaičiai labai iškalbingi.
Šalyse, kurios neturi naftos ar turi labai mažai, jos produktų pagaminama
dvigubai ar net trigubai daugiau!
Kaip pažymėjo Rusijos Valstybės Dūmos Energetikos,
transporto ir ryšių komiteto pirmininkas Valerijus Jazevas, Rusijos
perdirbimo pramonė bene labiausiai atsilikusi pasaulyje. O naftos
kompanijų šeimininkai net negalvoja investuoti į naftos perdirbimo
sritį ar veikiančių gamyklų modernizavimą.
Aišku, dar prieš dešimtmetį tokios problemos išvis
neegzistavo. Sovietiniai automobiliai Žiguli, Volga, Moskvič
ir Zaporožec, iš kurių buvo susiformavęs visas SSRS autoparkas,
ramiausiai važinėjo A-80, dargi A-76 markės benzinu. Šio labai prasto
automobilinio kuro šiandien pakanka. Tačiau aukštos kokybės A-95
ir A-98 benzinas jau tapo deficitine preke.
Kaip prognozuoja Rusijos Federacijos kelių agentūra,
2015 metais Rusijoje lengvųjų automobilių skaičius išaugs mažiausiai
pusantro karto ir pasieks 42-43 milijonus. Tie automobiliai beveik
visi bus užsienio gamybos. O jie, kaip žinoma, ne tik su puikiais
varikliais, bet ir ekologiškai mažiausiai teršiančia orą dujų išmetimo
sistema. Todėl turi naudoti ir atitinkamą kokybišką kurą. Bet iš
kur jo gauti? Vienos Rusijos naftos kompanijos atstovas, nenorėjęs,
kad būtų minima jo pavardė, konstatavo, jog šiuo metu Rusijoje gaminama
apie 30 litrų benzino vienam automobiliui per savaitę. Po 8-10 metų
bus pagaminama daugiausia 18-19 litrų. Todėl kokybiško benzino deficito
klausimas neišvengiamai iškils jau 2010 metais. Vadinasi, tebus
dvi išeitys: arba pirkti benziną užsienyje, arba riboti jo pardavimą.
Tačiau bet kokiu atveju kokybiško benzino kaina gerokai išaugs.
Kaip jau įprasta, Rusijos automobilių savininkai
iš anksto rengiami toliai situacijai, t.y. didėjančioms benzino
kainoms. O juk pagal litro benzino kainą Rusija jau aplenkė Jungtines
Amerikos Valstijas ir sparčiai vejasi Europą. Nesvarbu, kad šiose
šalyse yra labai mažai arba išvis nėra naftos.
Tad kodėl gi esant tokioms aukštoms naftos kainoms
pasaulinėje rinkoje ir milijardiniams Rusijos naftos oligarchų pelnams
oligarchai faktiškai neinvestuoja į naftos perdirbimo pramonę? Esmė
ta, kad naftos perdirbimo įmonėms naudinga pardavinėti A-80 markės
benziną, nes akcizai ir mokesčiai už tai gana nedideli. O už A-95
ar A-98, atvirkščiai, labai dideli. Taigi valstybė tarsi stimuliuoja
visišką techninį atsilikimą naftos perdirbimo pramonėje.
Kaip teigia Rusijos kuro sąjungos direktorius
G.Sergijenka, paradoksalu, tačiau šiuo metu faktiškai antivalstybiniai
naftos oligarchų ir valdininkų interesai sutampa. Esant labai aukštoms
naftos kainoms pasaulinėje rinkoje, Rusijos naftos magnatams kur
kas naudingiau išvežti į užsienį žaliavą ar pusfabrikačius, o ne
perdirbti juos. Valstybė iš tų didelių naftos kainų bei mokesčių
irgi gauna savo dalį. Taigi niekas pernelyg ir nesuinteresuotas
dar veikiančių naftos perdirbimo įmonių modernizavimu. Specialistų
skaičiavimais, Rusijos magnatai gyvena tiktai šia diena. Gailėdami
pinigų įmonėms modernizuoti, jie nesuvokia, kad, įdiegus naujas
modernias naftos perdirbimo technologijas, jie galėtų parduoti į
užsienį ne 260 mln. t naftos per metus, o daugiau kaip 300 milijonų
tonų. Tačiau niekas nenori turėti išlaidų dabar, o pelno už tai
sulaukti po kelerių metų. Juk vienai vidutinio pajėgumo naftos perdirbimo
įmonei modernizuoti reikia mažiausiai pusantro milijardo dolerių.
O visoms Rusijos naftos įmonėms rekonstruoti reikėtų mažiausiai
20 milijardų dolerių. Naftos magnatai turi tuos milijardus. Deja,
niekas iš jų nenori investuoti lėšų į gamybos vystymą. Kur kas paprasčiau
kelti kainas už benziną.
Petras KATINAS
© 2006 XXI amžius
|