Sustojęs barometras
Petras KATINAS
Europos Sąjungos statistikos tarnybos Eurostat
pranešimas apie vidutinį darbo užmokestį 25-iose valstybėse bei
gyventojų išlaidas maistui ir gėrimams, drabužiams, baldams ir kitiems
buities reikalams, transportui, paslaugoms, poilsiui ir kultūrai,
švietimui sukėlė didelį dalies mūsų visuomenės susidomėjimą. Pirmiausia,
lyginant Europos Sąjungos senbuvių ir naujokių gyvenimo lygį bei
išlaidas, iš Eurostat paskelbtų skaičių galima išskirti tris ES
šalių grupes: pačias turtingiausias, mums artimas šalis pagal minėtus
vertinimus ir tas Europos valstybes (tokių, deja, tiktai dvi Rumunija
ir Bulgarija), kurios Lietuvą aplenkė. Tiesa, pagal kai kuriuos
rodiklius lenkiame ir Latviją. Tad belieka konstatuoti, kad mes
su savo, švelniai tariant, ne itin optimistiškais rodikliais prisidėjome
prie to, jog vidutiniai visos ES rodikliai sumažėtų beveik vienu
aštuntadaliu. Tad pagal paskutiniuosius Eurostat duomenis, kalbant
apie ES vystymosi dinamiką per pastaruosius dešimt metų, pačių turtingiausių
ES šalių vidutinis mėnesinis atlyginimas išaugo 500 eurų arba beveik
20 proc. Oficialiais duomenimis, per tą patį laikotarpį vidutinis
atlyginimas Lietuvoje išaugo 2,6 karto, tačiau ir po to sudaro tiktai
šeštadalį vidutinio atlyginimo visose ES šalyse ir septintadalį
ES senbuvių. Galima nebent pasiguosti tuo, jog prieš dešimt metų
Europos Sąjungos šalių dirbantieji uždirbdavo 11 kartų daugiau už
mus.
Beje, Lietuvos dirbančiųjų mėnesinio uždarbio
vidurkio rodiklis gana absurdiškas ir visiškai neatsispindi realios
padėties. Juk visai neseniai visa žiniasklaida mirgėte mirgėjo pranešimais
apie Vytauto Didžiojo universiteto vadovų šimtatūkstantines algas
ir apie tai, jog kai kurių bendrovių vadovų mėnesiniai atlyginimai
siekia 100 tūkstančių ir daugiau litų. Tad kiek gi Lietuvos dirbančiųjų
gali net svajoti uždirbti per mėnesį 508 eurų, jeigu toli gražu
ne visi gauna tiek pat, o dažnai ir mažiau ne eurų, o litų.
Žinoma, vien tiktai vidutinis uždarbis dar beveik
nieko nereiškia, žinant vartojimo prekių ir paslaugų kainų skirtumą
įvairiose ES šalyse. Kitas dalykas, apie žmonių gyvenimą ES šalyse,
koks jis yra ne tik materialinis, kiek ir dvasinis-kultūrinis irgi
kalba Eurostat pateikti skaičiai: kiek ir kam išleidžiami gaunami
atlyginimai.
Jeigu žiūrėsime į tai, kiek skiriama maistui,
tai galima tvirtinti, jog visose išsivysčiusiose ES šalyse per paskutinįjį
dešimtmetį ryškėja viena tendencija: atlyginimai didėja, o išlaidų
maisto produktams dalis nuošimčiais mažėja. Pavyzdžiui, per tą laikotarpį
Švedijoje išlaidos maisto produktams sumažėjo 2 proc., Airijoje
7 proc., Suomijoje 4,1 proc., Ispanijoje 2,7 proc., Vokietijoje
0,7. Panašūs procesai vyksta ir ES šalyse naujokėse. Irgi galėtume
didžiuotis, jog prieš dešimt metų maisto produktams Lietuvos gyventojai
išleido net 45,5 proc. visų savo ūkinių išlaidų, o dabar tik 31,5
proc. Vidutinės ES šalių gyventojų išlaidos maistui 12,7 proc.
Estai maistui išleidžia 20,5 proc., lenkai 19,4, vengrai 17,7,
slovėnai 15,8. Įdomus Eurostat skyrius apie išlaidas alkoholiui
ir tabakui. ES vidurkis šioje išlaidų srityje 3,4 proc. Lietuvos
7,2 proc. Galime pasiguosti, kad mus lenkia išlaidomis gėrimams
ir rūkalams tiktai Vengrija 8,1 ir Estija 9,8 proc. Kai dėl
estų, tai galima drąsiai tvirtinti, jog prie šių išlaidų daug prisideda
estų kaimynai suomiai, kurie keltais dešimtimis tūkstančių plūsta
į Estiją ir čia girtuokliauja, kaip sakoma, iki žemės graibymo.
Drabužiams ir avalynei, baldams ir kitiems namų apyvokos daiktams,
transportui, ryšiams, poilsiui ir kultūrai Lietuvos gyventojai išleidžia
panašiai kaip ir vidutinis ES pilietis, o už komunalines paslaugas
mokame mažiau už kitus 15,8 proc. (ES vidurkis 21,5 proc.) Bet
svarbiausia, jog po visų būtinų išlaidų, pirkinių, sveikatos ir
mokslo apmokėjimo ES gyventojams lieka dar 10 proc. ir daugiau procentų
laisvų pinigų. O ką jie reiškia, kiekvienas žino, tiktai Lietuvoje
ne kiekvienas gali tuo pasidžiaugti.
Žinoma, Eurostat, nežinia dėl kokių priežasčių,
nebando suskaičiuoti didžiulės socialinės atskirties tarp kelių
procentų turtuolių ir daugumos likusių. Lietuvoje ši atskirtis
nepaprastai didžiulė ir nuolat auga, kaip ir kerojanti korupcija.
O šie gėdingi reiškiniai, nors ir klesti ypač pokomunistinėje Rytų
Europoje, bet Lietuvoje jie ypač ryškūs, pirmiausia todėl, kad mūsų
politinio ir ekonominio elito ryšiai su Rusija, kurioje nepaprastai
išaugo socialinė nelygybė ir sustiprėjo oligarchija, ypač glaudūs.
Svarbiausia, jog pastarojo meto Lietuvos užsienio
politika, elitui besiriejant dėl valdžios, yra tarsi podukros
vietoje. Juk jau kurį laiką užsienio reikalų ministras A.Valionis
ir visa URM buvo nei pakarta, nei paleista. Niekas nežinojo, kaip
tos valdžios dalybos baigsis. Ir visa tai vyko artėjant gana svarbiam
įvykiui Didžiojo aštuoneto (G8) viršūnių susitikimui Sankt Peterburge.
Ar mūsų diplomatai dėjo kokias nors pastangas, kad Didžiojo septyneto
arba bent vieno iš jų vadovai bandytų priminti aštuntajam išsišokėliui
Rusijos prezidentui V.Putinui apie jo vykdomą politiką kaimynų,
t.y. ir Lietuvos, atžvilgiu? Ir ne tik dėl energetinio šantažo.
Pagaliau pareikalauti iš Kremliaus valdovo pasiaiškinti, ką reiškia
V.Putino propaguojama ypatinga rusiška demokratija. Tos demokratijos
požymiai dar kartą atsiskleidė Aštuoneto susitikimo išvakarėse,
kai keli šimtai opozicijos veikėjų gavo nurodymą išvykti iš Sankt
Peterburgo arba buvo pašaukti kariniams mokymams, o keliasdešimt
be ceremonijų areštuoti nepateikus jokio konkretaus kaltinimo. Visa
tai rodo, jog mūsų didysis kaimynas ėmė elgtis labai panašiai, kaip
ir sovietiniais laikais. Tai nieko gera nežada. Todėl mūsų diplomatai
privalėjo dėti visas įmanomas pastangas priminti didžiųjų demokratinių
šalių vadovams apie tokius dalykus. Tuo labiau kad Lietuva priklauso
tai pačiai Bendrijai, kaip ir V.Putino svečiai iš Berlyno, Paryžiaus
ir Romos. Jau nekalbant apie Vašingtoną. Bet argi tas jiems galvoje?!
Keisčiausia, kad, matydami ES institucijų vertinimus,
naujosios Vyriausybės formuotojai su pačiu Prezidentu lopo tą patį
nomenklatūrinį švarką, kuris beveik niekuo nesiskiria nuo A.Brazausko
V.Uspaskicho rusiško frenčiaus. Na, o Prezidento, tiesiogiai atsakingo
už Lietuvos užsienio politiką, vaidmuo išties švelniai tariant gana
įdomus. Dabar Vilniuje plačiai kalbama, jog Prezidentas ketina teikti
Seimui patvirtinti ambasadoriumi JAV buvusį savo patarėją, atsistatydinusį
dėl įsipainiojimo Turniškių skandale, E.Bagdoną! Tai kurgi čia moralė,
apie kurią mėgsta kalbėti V.Adamkus? Nemanau, kad, E.Bagdono paskyrimo
atveju, Vašingtonas nežino šio asmens nuopelnų. Pagaliau kur ne
kur, o Vašingtone Lietuvai turi atstovauti ne tik nepriekaištingos
reputacijos žmogus, bet ir gabus diplomatas. Taigi klausimų kur
kas daugiau nei atsakymų.
© 2006 XXI amžius
|