Kai Lietuvos akmenys šaukia
Jei šie tylės, akmenys šauks.
Iš Evangelijos
Vilius Bražėnas
Lietuvą ir lietuvių tautą ištikusios baisiųjų
1940 ir 1941 metų tragedijos atrodė dar baisiau, nes jos ištiko
žaviu Lietuvos birželio metu. Kur kitur pasaulyje rastume tokius
birželius! Tačiau birželis netapo istoriniu mėnesiu dėl savo grožio.
Jį tokį padarė ultimatinė pirmoji sovietų okupacija ir pirmieji,
tautoje gilią žaizdą palikę, mirtį sėję trėmimai.
Be dviejų minėtųjų siaubingų įvykių, birželis
iškėlė ir tautos savigarbos bei laisvės meilės didvyriškas apraiškas.
1941-ųjų birželis istorijon įsiveržė progą pajutusios tautos sukilimu
ir karo sąlygomis nepaprastos drąsos pareikalavusiu Nepriklausomybės
paskelbimu. Be to, 1944 metų birželį patriotai apvainikavo vainiku
Aukštaitijoje, kur, prieš antrosios okupacijos durtuvams įsmingant
Lietuvos žemėn, kilo idėja ir susiformavo lyg ir atkurta Lietuvos
kariuomene tapusi Tėvynės apsaugos rinktinė (TAR). Prie jos Žemaitijoje
prisijungus (vos spėjusiam susiformuoti) Žemaičių pulkui, TAR prie
Sedos 1944 m. spalio 7 d. pastojo kelią sovietų tankams, nors buvo
palyginti beginklė. Tad Lietuvos birželis įrašytas istorijon.
Ateities kartos mus kaltins tautinės pareigos
neatlikimu, jeigu dabar, minėdami 1940-ųjų ir 1941-ųjų metų skriaudas,
ašaras ir kraują bei kitų birželių ryžtą ir drąsą, bandysime ilsėtis
ant senų skausmų erškėčių ir drąsos laurų vainikų.
Savo kova prieš tironiją pagarsėjęs antikomunistas
amerikietis istorikas Robertas Velčas (Robert Welch) jau 1956 metais
pajuto, kur komunistai ir jų palydovai veda pasaulį. Todėl jis įspėjo,
kad vis dar tęsiasi kova už tiesą ir laisvę: Tikrai sąžiningam
žmogui šiandien nėra nei poilsio, nei nirvanos. Atseit negali būti
to budistų skelbiamo malonios nebūties gyvenimo. Yra tik pareiga
dalyvauti kovoje sąžiningųjų pusėje.
Tad svarbu ypač mums, ne tik pamačiusiems, bet
ir pajutusiems pasaulinės vergovės siekiančių Rytų ir Vakarų sąmokslininkų
veiklos padarinius. Todėl jeigu kas nors šiandien ilsisi ant praeities
žygdarbių vainikų ir besitęsiančioje kovoje nėra tuo, kuo turėtų
ir galėtų būti, niekiniais paverčia savo nors ir didžiausius praeities
nuopelnus. Be to, toks buvęs didvyris išduoda savo žuvusius ir sužalotus
buvusius bendražygius. Nes kiekvieno gyvo kovotojo pareiga apkasuose
užimti kritusio draugo vietą.
Šiandien kovojame vis besikeičiančiame kare ir
besikeičiančiuose frontuose su įvairiai užsimaskuojančiu priešu.
Dabar, atkūrus nepriklausomybę, kova vyksta naujais ginklais ir
naujais šūkiais. Todėl turime iš savo vaidmenį atlikusio gedulo
ir vilties šūkio išmesti vilties šūkį ir pakeisti jį ryžto
šūkiu.
Viltis atliko savo vaidmenį. Ji daugeliui padėjo
ištverti kalėjimų ir tremties metus. Viltis grįžti gimtinėn, viltis
sulaukti nepriklausomos Lietuvos palaikė kovotojų ginklu ir kitų
rezistentų dvasią. Kai nesi savo tėvynės laisvas pilietis, kai nesi
savo valstybės ir savo paties likimo teisėtas kalvis, tave palaiko
viltis ir malda. Tačiau, kai politinė mūsų valstybės padėtis ir
ateitis daug kuo priklauso nuo mūsų, galioja paraginimas: Melskis,
lyg visa priklausytų tik nuo Dievo, ir dirbk, lyg visa priklausytų
tik nuo Tavęs. Kovojusieji už nepriklausomybę jos ne vylėsi, o
siekė. Tad ir dabar viltis daug kam yra tik pasiteisinimas pasitraukti
iš kovos už geresnę, laisvesnę, teisingesnę Lietuvą. Kaip ir lyg
KGB nusamdytųjų teiginiai nieko negalima padaryti.
Dabar viltimi dangstosi politiniai ir visuomeniniai
parazitai, kurie viliasi, kad kas nors kitas už juos pasirūpins
tėvynės ir kitais reikalais, o jie patriotiškai tik kritikuos
jų veiklą, patys nepajudindami nė piršto Lietuvai pakylėti iš okupacinės
klampynės.
Šių dienų kovoje, pagal savo išgales, gali dalyvauti
visi tautiečiai nuo moksleivių iki senolių. Ne tik gali, bet ir
privalo. Mus šaukia partizanų kovų laukų akmenys. Į mus visus šaukia
ir kovon kviečia tremtinių ešelonus palydėję geležinkelių bėgiai,
genocido aukų kapai, šalyje pasklidę paminklai ir kryžiai, užslėptų
ar pamirštų didvyrių kapų kupsteliai pamiškėse.
Net Vilniuje, eidamas vien Gedimino prospektu,
ties Lukiškių aikšte, Aukų gatvėje, išgirsti pareigos kovoti šauksmą
iš paminklo kiekvieno akmens. O KGB genocido rūmų sienos kiekvienas
blokas iškaltas čia nužudytųjų vardais ir pavardėmis. Ir daugiausia
jaunų, jaunų, jaunų.
Tai šauksmas, šaukiantis vyrus ir moteris, o labiausiai
politinių kalinių ir tremtinių vaikus ir vaikaičius. Ir gal pasigirs
balsas už juos, už akmenis, kad Lukiškių aikštėje būtų pastatytas
tinkamas paminklas žuvusiems kovoje už laisvę.
Negi tylėsime ir paliksime šaukti tik akmenims?
© 2006 XXI amžius
|