Studijų savaitėje tautiškumas su pilietiškumu
parankiui
Edmundas SIMANAITIS
Į Laisvę fondo XV studijų savaitės Lietuvoje
programa numatė ilgoką seką aktualių pranešimų. Neturint jų tekstų
būtų neatsargu polemizuoti su autoriais, tačiau keletą bendrų pastabų
verta paskelbti, juolab kad diskusijose ne visada pavykdavo jas
pareikšti. Išeivijos atstovai, apibūdindami Lietuvoje susiklosčiusią
padėtį, neretai lygindavo ją su Vakarų bei JAV demokratijos patirtimi.
Šalies visuomenę varginančių negerovių diagnostika iš principo teisinga.
Tačiau išvados ir pasiūlymai, kaip taisyti padėtį, įgautų kiek kitokią
išraišką, jei būtų atsižvelgta į atsikūrusios valstybės Trečiosios
Respublikos realijas.
Besikeičianti posovietinė bendruomenė
Po Nepriklausomybės atkūrimo buvo sėkmingai užbaigti
svarbiausieji nacionalinio saugumo stiprinimo uždaviniai. Narystė
NATO ir Europos Sąjungoje patikimas, tvarumo egzaminą išlaikęs
Lietuvos valstybingumo garantas. Lietuva, tapdama tarptautinių aljansų
nare, patvirtino, kad su kaimynėmis valstybėmis neturi neišspręstų
klausimų, kurie galėtų pakenkti geriems kaimynystės santykiams.
Šie atraminiai momentai sąmoningiems piliečiams vienareikšmiškai
byloja: Žemės gaublio lopinėlyje, kurį vadiname mielu širdžiai šventu
Lietuvos vardu, turime mokėti išsitekti visi ir vidaus reikalus
tvarkyti remdamiesi demokratinės savivaldos principais.
Atkuriamasis Seimas paskelbė Nepriklausomybės
atkūrimo aktą 1990 m. kovo 11 d. 22 val. 44 min. Rubikonas buvo
peržengtas! Tačiau okupacijos metų paveldas neišnyko. Jis nyksta
keisdamasis. Lietuvos visuomenė tebėra tipiška posovietinė visuomenė,
tolydžio sveikėjanti, tačiau nepakankamai sparčiai. Jeigu ekonomikoje,
socialinėje, kultūros srityse pokyčiai labai ryškūs, tai sovietmečio
partinės ir ūkinės nomenklatūros, tebevaldančios valstybę, tarpusavio
ryšiai, mąstysena vienu akimoju neišnyko ir nepasikeitė.
Nomenklatūros vaidmuo silpnėja lėtai
Buvusi sovietinė nomenklatūra nepaveiki jokiai
kritikai, jokiems pamokymams, jokiems pagraudenimams. Okupanto įkalta
nuostata, kad kompartija kaip priešakinis darbo žmonių būrys tėra
vienintelė visa kam ir visa kur vadovaujanti jėga, tebegalioja,
nors tuo viešai jau nesigiriama. Negalima nubraukti ir buvusių partiečių
indėlio į valstybingumo atkūrimą. Kremlius įsitikino, kad Atgimimo
jokiomis propagandinėmis priemonėmis ir grasinimais nepavyks užgesinti.
Įprastinis okupanto metodas brutaliu smurtu, ginkluota jėga užgniaužti
bet kokias nepaklusnumo apraiškas tuomet buvo politiškai neparankus.
Tokia veika būtų sugriovusi mitą apie tuometinio SSRS prezidento
Gorbačiovo inicijuotą perestrojką, neva galinčią išgelbėti irstančią
sovietų imperiją. Tada buvo iškelta užduotis kompartijai, keičiant
iškabas, perimti vadovavimą Sąjūdžiui ir vėliau parlamente. Privalu
atminti, kad tuo aktyvaus pilietinio pakilimo metu ir tik ką atsikūrusioje
Lietuvos valstybėje vienintelė politinė jėga, veikusi kaip monolitas,
buvo sovietmečio nomenklatūra. Ji, nors jau gerokai apirusi, dar
ir dabar tebeveikia partinės drausmės saistoma. Nomenklatūros
niekada, nei okupacijos metais, o tuo labiau atgavus Nepriklausomybę,
idėjiškai nevienijo pseudomoksliniai paistalai apie šviesų komunizmo
rytojų. Juos siejo Kremliaus emisarų griežta kontrolė, jau minėta
partinė drausmė ir kolaboravimo patirtis.
Okupacijos trukmės veiksnys
Tai esminės svarbos lėtai besikeičianti realija,
kurią reikia suvokti labai atsakingai. Ilgalaikis vyksmas neretai
veikia kaip cementas, konservuojantis sovietmečio griuvėsius, ir
tai savo ruožtu lėtina pilietinės visuomenės raidą. Dažnai mūsų
valstybės ekonominiai, socialiniai, kultūriniai ir kitokie rodikliai
lyginami su Danijos ar Norvegijos analogais. Tai sveika ir naudinga,
tačiau būtina įvertinti okupacijos trukmės faktą. Minėtos šalys
kentė okupaciją ketverius metus, Lietuva pusę amžiaus. Danai,
norvegai atkūrė valstybines struktūras be ypatingo vargo. Lietuvoje
buvo daug kas sugriauta iki pamatų. Tad lyginant valstybių rodiklius
privalu pasvarstyti, kokią įtaką daro okupacijos trukmė.
Justitia est fundamentum regnorum
Teisingumas yra valstybių pamatas, skelbia Romos
teisė. Visi sovietiniai teisėjai peržengė menamąją Kovo 11-osios
ribą in corpore ir tapo nepriklausomos Lietuvos Temidės tarnais.
Nebuvo sutrukdyta net tiems, kurie baudė tėvynainius už antiokupacinę
veiklą. Maža to, Lietuvos Respublikos Konstitucija suteikė buvusiems
sovietiniams teisėjams neliečiamybės statusą. Į teismų veiklą negali
kištis jokia valstybės ar visuomenės institucija. Konstitucijos
kūrėjai buvo humaniški - suteikė pasitikėjimo avansą visoms iš okupacijos
periodo išlikusioms ir tik pervadintoms valstybės valdymo struktūroms.
Pasitikėjimas nebuvo pateisintas. To ir reikėjo laukti. Teisėjų
savitvarkos mechanizmas neveikė. Nebuvo atsisakyta prosovietinės
orientacijos teisėjų paslaugų. Temidės tarnai šiuo atveju buvo visiškai
bejėgiai. Dar blogiau Konstitucinis ir Aukščiausiasis Teismai
apsikumščiavo grumdamiesi dėl viršenybės. Itin svarbioje valstybės
prestižui Prezidento nušalinimo byloje buvo priimti du diametraliai
priešingi verdiktai: Konstitucinis kaltas! Aukščiausiasis nekaltas?
Jokia kazuistine sofistika neįmanoma to paaiškinti, tuo labiau pateisinti,
nors mėginimų būta.
Pasigendama kvalifikuoto publicistinio žurnalistinio
tyrimo ir teisinės sistemos analizės panašaus pobūdžio renginiuose.
Išeivijos specialistų dalykiškai kritiškas žvilgsnis į mūsų teisinę
sistemą būtų ne tik įdomus, bet ir labai naudingas. Nesiliaujantys
Seimo skandalai, sugriuvusi Vyriausybė, ne Lietuvos valstybės interesus
ginantys teismų verdiktai smukdė piliečių pasitikėjimą teismo institucija
ir kėlė visuomenėje nepasitenkinimą. Ne veltui Prezidentas inicijavo
teisėtvarkos reformą. Ant teisės pamatų statomos visos kitos valstybės
valdymo struktūros. Darbas tęsiamas.
Svetimų jėgų grėsmės
Okupanto represinių struktūrų veikla nepriklausomoje
Lietuvoje buvo formaliai sustabdyta. Žiniasklaida skelbė, kad du
tūkstančiai kadrinių KGB karininkų nebuvo nei apklausti, nei patraukti
teismo atsakomybėn ir, net formaliai neatsiskaitę visuomenei už
talkininkavimą okupantui, tapo visateisiais atsikūrusios valstybės
piliečiais. Net ir tie, kurie tiesiogiai dalyvavo lietuvių tautos
genocido operacijose. Naivu būtų manyti, kad jie, sulindę į priedangos
firmas, nekelia potencialios grėsmės nacionaliniam saugumui. Kas
gali paneigti, kad ši didelė grupė krizės atveju netaps Penktosios
kolonos stuburu?
Vakarų Vokietijoje denacifikacijos procesas truko
pora metų. Represinių struktūrų darbuotojai, Nacionalsocialistų
partijos funkcionieriai prarado teisę dirbti teisėtvarkos sistemoje,
savivaldoje, valstybės valdymo struktūrose, švietimo sistemoje.
Lietuvoje pritrūkta politinės valios imtis aktyvesnės desovietizacijos
ir dekagebizacijos. Ji vyksta natūraliu būdu išeina į Amžinybę
laisvės kovotojai, Gulago įnamiai, tremtiniai ir pirmosios kolaborantų
kartos. Politikai, politologai, publicistai, filosofai vengia išsamiau
gvildenti šio reiškinio tolesnę raidą ir jo įtaką visuomenės gyvenimui.
Bet Lietuva, įstodama į Europos Sąjungą, atsinešė mišrią sovietų
ir nacių okupacijos patirtį, kuri Vakarų Europai reikalingesnė,
negu ten populiarinama nacionalsocializmo patirtis.
Netikras mesijo gelbėtojo poreikis
Sumaišties organizavimas Lietuvoje ir jos palaikymas
bei intensyvinimas reikiamu metu, atrodo, yra nuolatinis svetimų
spectarnybų rūpestis. Tenka pripažinti, kad šis ardomasis darbas
suplanuojamas neblogai, pradedamas netgi sėkmingai, bet atvesti
jį į nacionalinę katastrofą dar vis nepavyksta. Gležnutė mūsų demokratija
dar negeba gintis nuo provokacijų. Neverta kartoti paksogeito pamokų.
Kiek įdomesnis gelbėtojo mesijo efektas, kuris brandžioje pilietinėje
visuomenėje absoliučiai neįmanomas. Mūsų krašte porą kartų buvo
žaidžiama ant prarajos krašto. Nesunku nuspėti, kuo tai galėjo baigtis.
Scenarijai buvo lyg ir neblogai sudėlioti, bet vykdytojai jiems
skirto vaidmens ištempti iki galo nepajėgė. Įžūli demagogija, primestų
tariamos demokratijos štampų kartojimas, papirkinėjimas rinkėjų
alumi, saldainiais, smulkiais niekučiais, artimiausių parankinių
ištikimybės užtvirtinimas (originalo kalba zakreplenije, rus.)
sumomis, kurios baigiasi ne mažiau kaip penkiais nuliais, praranda
paveikumą, jei akcija užsitęsia ir galiausiai žlunga. Tada atsiskleidžia
tikrieji provokacijos tikslai ir stebėtinai paprasti masių valdymo
metodai.
Vargu ar reikia abejoti, kad naujų gelbėtojų-mesijų
būtinai rasis artimiausioje ateityje. Tuo yra kam rūpintis. Tinkamu
laiku jie bus išstumti į sceną. Šis posovietinei visuomenei būdingas
reiškinys prašosi įžvalgios publicisto plunksnos.
Turčių moralinė (ne tik!) skola visuomenei
Laisvos rinkos pranašumai, lyginant su komandine
sovietine ekonomika, nepriklausomybės sąlygomis žadėjo gausų nuvorišų
derlių. Posovietinėje visuomenėje staigiai lobstančių turčių sluoksnis
formavosi iš sovietinės nomenklatūros. Nė vienas sugrįžėlis iš Gulago
katorgos ar Sibiro tremties netapo fabriko savininku ar dvarininku
kolūkio žemėse. Kompartijos CK valia valdžiusieji valstybines įmones
tapo jų savininkais, o kolūkių pirmininkai užvaldė žemės plotus.
Kuriant piliečių bendruomenę nagrinėtinas šio sluoksnio vaidmuo,
būtent, kaip jie grąžina moralinę (o gal ir turto?) skolą bendruomenei,
kurios turto dalį jie pasisavino ar kitaip įsigijo. Ką remia, kam
padeda? Mokyklai, vaikų darželiui, Sibiro tremtiniams?..Tokiu atveju
tikriausiai iškiltų tikrų, veiksmingų, ne iš sovietmečio paveldėtų
profesinių sąjungų poreikio problema. Ypač pageidautini Lietuvos
patirties palyginimai su Vakarų šalių praktika.
Nesiryžtama užsimauti etikos apynasrio
Ypač reikalinga skleisti Vakarų pasaulio patirtį
profesinės etikos srityje. Mat įstatymai bei kiti teisės aktai negali
aprėpti valstybės pareigūno, tarnautojo ir piliečių santykių visumos.
Vakarų demokratinių šalių ir Lietuvos patirties palyginimas tiesiog
būtinas visais atžvilgiais: teisiniu, moraliniu ir etikos. Sovietmečio
palikimo įtaka šioje srityje ypač ženkli. Kai valstybės institucijos
vadovas pasiskiria sau penkiolika kartų didesnę nei paprastam tarnautojui
atseikėtą premiją, kai nuvorišų statybos draustiniuose tampa įprastiniu
reikalu, kai Seimo narys, akiplėšiškai apmelavęs kolegą, neturi
drąsos atsiprašyti, nekalbant apie valdininkų išradingumą korupcijos
brūzgynuose, tai peršasi išvada ne tik apie etikos kodeksų reikalingumą,
bet ir apie jų įgyvendinimo keblumus.
Ats. gen. J.Kronkaitis savo pranešime Lietuvos
dabartinė padėtis ir perspektyva šiai temai skyrė daug dėmesio.
Prieštaringai vertintinas medžioklės įstatymas, suteikiantis elitiniams
medžiotojams teisę medžioti privačiuose miškuose, neatsiklausus
savininkų leidimo, o patiems miško savininkams savame miške medžioti...draudžiama.
Taigi ir Nepriklausomybės sąlygomis tebepuoselėjama sovietmečio
nomenklatūros susikurta privilegja?
Seimas svarstė politikų etikos reikalus. Pasiūlyta
patiems politikams rūpintis etikos reikalais. Jie patys spręs apie
savo kolegų nusižengimus etikai. Tai menkina Kodekso veiksmingumą.
Pabijota įsileisti į komisiją visuomenės atstovus, kurie vertintų
ir spręstų renkamų tautos atstovų nusižengimus etikai. Akivaizdu,
kad vien iš politikų sudaryta komisija gali pristigti principingumo
vertindama kolegų prasižengimus, o ypač interesų konflikto atvejais.
Tikriausiai bus apsiribota tik pabarimu ar pagraudenimu kluptelėjusiam
kolegai. Jei teisinių ar finansinių poveikio priemonių nebus numatyta,
tai tokio etikos kodekso veiksmingumas bus atvirkščias. Jis, užuot
stabdęs pareigūnų pražangas, jas skatins. Seimūnas ar atsakingas
valstybės tarnautojas, pažeidęs Etikos kodekso taisykles, turėtų
aiškiai patirti atsakomybės už savo poelgį svorį iki praradimo eiti
užimamas pareigas.
Antrosios Respublikos karininkų etikos reikalais
rūpinosi karininkų Garbės teismas, kurio nuostatus 1928 metais patvirtino
Respublikos prezidentas A.Smetona. Teismas vadovavosi kariškosios
garbės supratimu, sąžinės bei moralės pajautimu ir nuostatų taisyklėmis.
Jis buvo pavydėtinai veiksmingas. To reikėtų pirmumo tvarka siekti
visose valstybės valdymo ir savivaldos grandyse.
Reikia jauno lietuviško skambesio
Politiniame spektre senoji partinė nomenklatūra
jau natūraliai praranda vienvaldystę. Raiškus naujų politinių jėgų
spektras žada pokyčių valdymo sistemoje. Daugiau mažiau išvardytais
požymiais studijų savaitės pranešimuose buvo atsiliepta. Išskirtinio
dėmesio verti pranešimai: dr.K.Ambrozaičio Į Laisvę fondo vaidmuo
puoselėjant rezistencinį paveldą išeivijoje ir Lietuvoje, ats.
gen. J.Kronkaičio jau minėtas pranešimas, ambasadoriaus Č.Stankevičiaus
Energetikos grėsmės ir saugumo stiprinimo uždaviniai, L.Rugienienės
Lietuvos ir užsienio lietuvių sanglaudos svarba naujos emigracijos
bangos akivaizdoje.
Turint omenyje tokio stambaus renginio svarbą
ugdant ir puoselėjant pilietiškumą, apie ką savo metiniuose pranešimuose
dažnai užsimena Lietuvos Respublikos Prezidentas, tikslinga būtų
pavesti kelis pranešimus padaryti akademiniam jaunimui ir vyresniems
gimnazijų auklėtiniams iš Lietuvos ir išeivijos. Tai būtų ne tik
kartų sąšauka, bet ir aktyvus rezistencijos paveldo perimamumo aktas,
jaunosios kartos atsiliepimas į visuomenę jaudinančias aktualijas.
© 2006 XXI amžius
|