Žaliuojanti tautos medžio šaka prašo dėmesio
Edmundas Simanaitis
Naujoji Pasaulio Lietuvių bendruomenės (PLB) valdybos
pirmininkė Regina Narušienė PLB XII seime vis labiau ir ambicingai
pareiškė: Mes ne išeiviai, mes užsienyje gyvenantys lietuviai!
Kai kurios mintys, man regis, yra itin aktualios tiek čia, Lietuvoje,
tiek ir užsienyje gyvenantiems tautiečiams (žr. Draugas, 2006
09 05).
Lietuvos žiniasklaidoje vienaip ar kitaip nenutyla
balsai apie jaunimą, išvykusį ir tebeišvykstantį į užsienį skalsesnės
duonos ieškoti. Tie balsai dažniau pagiežingi, kritikuojantys visų
lygių valdžią už tai, kad mažokai rūpinamasi jaunosios kartos užimtumu,
ir kur kas rečiau analizuojamos tikrosios šio reiškinio priežastys.
R.Narušienė mano, kad šiandien yra svarbu įtraukti tuos naujus
imigrantus, kurie dabar apleidžia Lietuvą, kad būtų galima suprasti
juos ir jų poreikius, ir teigia, kad naujoji bendruomenė skiriasi
nuo senbuvių, tačiau galima atrasti ne tik skirtumų, bet ir daugelį
dalykų, kas mus sieja. Tai kaip tik ir reikia išryškinti mūsų veikloje.
Tą mūsų beveik naująją bendruomenę reikia daugiau ir prasmingiau
susieti ir praplėsti jos veiklą. Kadangi užsienyje gyvena apie milijoną
lietuvių, o tai beveik trečdalis tautos, ir Lietuva tikrai daug
ką praras, jeigu mes neišliksime lietuviais.
Tai sveikintina iniciatyva. Tenka pripažinti,
kad tokio susirūpinimo mūsų išvykėlių likimu stinga kai kuriems
mūsų politikams ir atsakingiems pareigūnams. Tebesame lėtai sveikstanti
posovietinė visuomenė. Po nepriklausomybės atkūrimo sovietinės partinės
ir ūkinės nomenklatūros nemeilė pasitraukusiems nuo bolševikinio
teroro tautiečiams dar neišnyko. Nomenklatūrininkai, perėmę daugelį
valstybės valdymo svertų, vengia ne tik konkurentų.
Išeivijos senbuvių bendravimas su naujaisiais
emigrantais turi ir politinį pamušalą. Lietuvybės ugnis išeivijoje
liepsnojo visą okupacijos metą. Tėvynėje ta ugnis buvo slopinama
negailestingai, žiauriai ir, ko niekada nederėtų pamiršti, purvinant
ir niekinant tautinės-pilietinės savimonės reiškėjus: laisvės kovotojus,
valstybininkus, patriotus, disidentus. Dabartinė išeivija, net ir
gerokai paprusinta aukštaisiais mokslais, tokio pilietinės savimonės
ir savigarbos lygmens, kaip praėjusio amžiaus penktojo dešimtmečio
pasitraukėliai, negalėjo turėti ir ne dėl savo kaltės.
PLB vadovė mano, kad per šešiolika nepriklausomybės
metų, nors ir gyvenant Vakaruose, Lietuva dar neturėjo užtektinai
laiko subręsti ir įtvirtinti demokratinių principų. Iš dalies ir
mes galime prie to proceso prisidėti, bet mūsų pagrindinis tikslas
yra išlaikyti užsienyje gyvenančių lietuvių tautiškumą.
Po Pirmojo pasaulinio karo atsikūrusioje Antrojoje
Respublikoje per šešiolika metų buvo pasiekta labai daug ugdant
sąmoningą valstybės pilietį. Šeima, mokykla, Bažnyčia buvo kertiniai
visuomenės moralės ramsčiai. Nūdien madinga kai kuriems politologams
peikti tuometinį autokratinį režimą. Jie tai daro atkartodami Kremliaus
tekstą, atmesdami bolševikinio skambesio epitetus: kruvinas, fašistinis,
smetoninis, kontrrevoliucinis. Negiriant ir nepeikiant tuometinio
autokratinio režimo, labai naudinga prisiminti, kokioje apsuptyje
tuomet gyveno ir kūrė savo valstybę Lietuvos žmonės. Estijoje, Latvijoje,
Lenkijoje egzistavo tokie patys autokratiniai režimai, o pastarojoje
netgi agresyvaus antilietuviško pobūdžio. Sovietijoje ir Reiche
viešpatavo totalitariniai režimai, vykdę antihumanišką, atviros
neapykantos politiką, kurios pasekmė - genocidas.
Posovietinė Lietuva jau septyniolikti metai, gerokai
klupinėdama, kapstosi iš sovietmečio palikimo ir kuria Vakarų demokratijos
principais grindžiamą Trečiąją Respubliką. Okupacijos metais tautinė
mokykla buvo sunaikinta iki pamatų, Bažnyčia gerokai nuvarginta
nuolatinių persekiojimų, šeimos pamatai išklibinti. Ano meto jaunimas
entuziastingai ėmėsi valstybės atkūrimo visose srityse. Dabartiniam
jaunimui entuziazmo taip pat netrūksta, bet jis jau kitoks, jo vaidmuo
savivaldoje ar valstybės valdyme turėtų būti reikšmingesnis. Jaunimo
peikti, smerkti ar kaltinti negalima, nes jis vienintelis mūsiškis.
Jam priklauso valstybės ir tautos ateitis. Todėl PLB nuostata
Kurti naujas bendruomenes, kurti lietuviškas mokyklas ir įvairias
lietuvybės išlaikymo programas yra viliojanti ir palaikytina.
Ir ne tik todėl, kad išliktume lietuviais išliktume Lietuvos
dalimi, bet ir siekiant padėti emigravusiems jaunuoliams perimti
Vakarų demokratijos vertybes, kad jas galėtų perkelti į Lietuvos
gyvenimą. Tokios pastangos kartu su atitinkamomis Respublikos institucijomis
iš tikrųjų gali būti kryptingos ir veiksmingos.
Vertas išskirtinio dėmesio R.Narušienės pasiūlymas
palaikyti geresnius ir prasmingesnius ryšius su Užsienio lietuvių,
o ne Tautinių mažumų ir išeivijos departamentu. Arčiau tiesos būtų,
kad už Lietuvos ribų gyvena užsienio lietuviai, o ne išeiviai iš
Lietuvos. (
) Todėl siūlyčiau šį departamentą pavadinti Užsienio
lietuvių departamentu ir jokiu būdu nesujungti mažumų su Išeivijos
departamentu.
PLB vadovė taikliai pastebėjo, kad vieni iš jų
yra lietuvių tautos dalis, gyvenanti užsienyje, o kiti yra kitų
tautų žmonės, gyvenantys Lietuvoje ir ieškantys savojo identiteto.
Kaip gali surinkti į vieną departamentą programas, kurios turi tiek
daug skirtumų jas sprendžiant. Užsienio lietuviai bando išlaikyti
lietuviškąjį aš gyvendami svetur, o kiti lenkų, rusų, čigonų,
vokiečių mažumos tą bando daryti Lietuvoje. Nėra nieko bendro.
Tikriausiai bus rastas abiem pusėms priimtinas sprendimas. Poreikis
akivaizdus milijonas tautiečių gyvena užsienyje!
Ne mažiau svarbus ir kitas R.Narušienės pasiūlymas:
Reikia sukurti tarybą, kurioje būtų atstovų ir iš užsienio bendruomenių.
Nekelia abejonių tai, kad tik tokios sudėties taryba galėtų produktyviai
dirbti. Kita vertus, pats pasiūlymas kelia prisiminimų iš Atgimimo
pradžios laikų. Tada tiek Sąjūdžio terpėje, tiek ir užsienio lietuvių
bendruomenėje gyvavo nuomonė, kad, atkūrus nepriklausomybę, daugelis
aukštos kvalifikacijos specialistų, tautiečių sugrįš į tėvynę ir
dalyvaus valstybės atkūrimo darbuose. Ne šio straipsnio tema nagrinėti
priežastis, kodėl taip neatsitiko, tačiau, vieną, bene svarbiausią,
ne prošal priminti.
Kremlius greitai įsitikino, kad Lietuvos Sąjūdžio
vadovavimo jokiomis demagogijomis perimti nepavyks. Brutalią jėgą
pavartoti tuomet buvo labai neparanku. Vakarai buvo pakerėti SSRS
prezidento Gorbačiovo kalbų apie perestroikos panacėją. Smurtas,
žudynės, kaip įprastas metodas, šiuo atveju būtų sukėlęs nepageidautiną
šoką. Kurį laiką ne tik sovietiniai ekonomistai, ūkiniai vadovai,
bet ir Vakarų lyderiai buvo įtikinėjami, kad tam pačiam genseko
valdomam CK pavyks bankrutuojančią sovietų ekonomiką perorganizuoti
į neva efektyvesnę perestroikinę ekonomiką, o ši, iššokusi aukščiau
savo bambos, nušluostys nosį supuvusio kapitalizmo rinkos ekonomikai.
Šiuos brandaus socializmo (buvo belikęs tik vienas žingsnelis
iki komunizmo pergalės) ne mažiau brandžius paistalus dėsningai
vainikavo sovietų imperijos krachas.
Įsisiūbavus Atgimimui Kremlius gerokai pakeitė
užduotį atkūrus Lietuvos Respublikos nepriklausomybę paleido suktis
prichvatizavimo mechnizmą, kurio tikslas buvo elementariai paprastas:
visas valstybės, taigi ir iš gyventojų okupacijos metais atimtas
turtas, valdomas kompartijos paskirtų patikėtinių, turi pereiti
pastarųjų asmeninėn nuosavybėn. Užduotis buvo įvykdyta. Vakarų demokratijos
patirtimi remdamiesi išeivijos sugrįžėliai teisininkai, ekonomistai,
vadybininkai būtų sudarę labai rimtą kliūtį prichvatizacijos šėlsmui.
Jie nebuvo įsileisti. Tokios mąstysenos reliktų nūdienos valdininkijoje
dar gana daug.
Labai sudomino mintis apie švenčių bei atmintinų
dienų organizavimą ir jų bendrą šventimą. Tai ne tik aktualus, bet
ir skaudus klausimas. Štai apie spalvingą šiais metais vykusią dainų
šventę Čikagoje Lietuvos žiniasklaidoje buvo labai nedaug informacijos.
Tai tik vienas mažutis pavyzdėlis.
Tikriausiai pačiu laiku užsiminta ir apie Valdovų
rūmų paskirtį. Valdovų rūmai nėra atstatomi tik kaip muziejus,
nes tie rūmai yra valstybingumo simbolis. Žmogus, ar jis būtų mūsų
tautietis, ar užsienietis, įėjęs į tuos rūmus, turėtų jausti, suvokti
ir matyti, kas buvo ir kas yra mūsų Lietuva. (
) Kadangi mes, užsienyje
gyvenantys lietuviai, esame mūsų tautos dalis, todėl ir turime teisę
dalyvauti planuojant Lietuvos valstybingumo simbolį.
Čia ir pridurti nėra ko. Belieka tikėtis, kad
rasis kompetentinga valdžios ausis, gebanti išgirsti užsienyje gyvenančių
tautiečių balsą.
© 2006 XXI amžius
|