Istorinės enciklopedijos statuso reikalaujantys
įvykiai
Edmundas SIMANAITIS
Tvarkydamas savo archyvą, kilstelėjau jau pradėjusį
blukti aštuonlapį Atgimimo pirmąjį numerį. Taip jau sutapo lygiai
prieš 18 metų, 1988 m. rugsėjo 16 d., jis pasirodė kaip ryškus meteoras
bundančios Tėvynės padangėje. Jau ne viską galima perskaityti
kai kur raidės išnykusios, bet šis Atgimimo pirmagimis išspausdintas
istoriko Romo Batūros unikaliame leidinyje Siekiant nepriklausomybės
(I t., 2005 m.). Paantraštė skelbia - Lietuvos Sąjūdžio spauda
1988-1991.
Kraštas, kurį iš savo protėvių paveldėjom, yra
mūsų. Vadinam jį Lietuva ir norim, kad šis žodis iš pasaulio kalbų
neišnyktų.(...) Istorija, į kurią atsiremiam, yra mūsų istorija.
(...) Kalba, kuria kalbam ir kuria didžiuojamės, yra mūsų kalba.
Joje užtenka žodžių ir meilei, ir neapykantai, ir džiaugsmui, ir
liūdesiui. Ji niekam negraso ir nieko neatstumia. (...) Žmogus,
kuris į mus žiūri, reikalauja tiesos ir teisingumo,- kelios mintys
iš Justino Marcinkevičiaus trumputės pradžios. Tada jos veikė kaip
deguonies pūstelėjimas į niekada neužgesusį tautinės savivokos aukurą.
Nuo Atgimimo pradžios visa pasidarė itin prasminga, reikalinga,
būtina, neišvengiama laikas, žingsniai, kalbos, darbai ir visa
tai vardan pačio svarbiausiojo tikslo, apie kurį iki Sąjūdžio pradžios
buvo draudžiama net mąstyti, o dabar jis tiesiog sklando ore, jo
nebeįmanoma nepastebėti, nutylėti...Juo alsuojame ir tikime sėkme.
Biuletenio redaktorius Romualdas Ozolas rašė:Sąjūdis
yra tautos judėjimas, to judėjimo išraiška, forma, kuria tautos
pasikeitimo vyksmas reiškiasi. Šia prasme Sąjūdis nei pats negali
būti valdžia, nei gali valdžią pakeisti: jis gali valdžiai, tautos
savikontrolės priemonei, tiktai parodyti, ar išreiškia ji tautos
siekius, ar ne, yra tautos dalis ar nėra. Manau, derėtų prie šios
charakteristikos pridurti tik Sąjūdis ir galėjo taikiomis priemonėmis
nušluoti perpuvusį okupacinį režimą.
Pateikiama informacija apie Šeškinės, Viršuliškių,
Justiniškių ir Pašilaičių tikinčiųjų grupės kreipimąsi į sostinės
valdžią dėl leidimo statyti naują katalikų bažnyčią. Ten pat užsimenama,
kad Rusijos krikšto 1000-mečio proga duotas leidimas viename iš
naujųjų Maskvos miesto rajonų statyti naujus maldos namus. Ar toks
faktas negalėtų paskatinti panašiam sprendimui - įamžinti Lietuvos
krikšto 600 metų sukaktį?
Tuo metu buvo itin madinga šnekėti apie sovietinės
respublikos ekonominio suverenumo galimybę. Į Alvydo Medalinsko
klausimą Ar ekonominio savarankiškumo klausimais visų respublikų
nuomonės vienodos? štai kaip atsakė ekonomikos mokslų daktarė Kazimira
Prunskienė: Atrodo, kad principinių nesutarimų nėra. Visiems vienodai
aišku, kad būtina atkurti lenininę suverenių valstybių federacinės
sąjungos sampratą. Atgimimo pradžioje kurį laiką gyvavo utopija
apie sovietų rinkos ekonomikos surogatą, trumpu pavadžiu tampomą
to paties genseko vadovaujamo CK.
Mokslų akademijos sociologai, apibendrindami gyventojų
nuomones apie Sąjūdį, komentavo sociologinės apklausos anketas.
Aktualiausios, skausmingiausios mūsų krašto problemos buvo pajudintos
tik Sąjūdžio. (...) Sąjūdis vienija tautą, objektyviai atspindi
jos valią, kovoja už jos likimą,- tai pora iš reikšmingiausių pasikartojimų.
Sąjūdžio vertinimas penkiabalėje skalėje, susumavus
rezultatus, pasirodė labai aukštas: 4,4 balo,- konstatuoja anoniminiai
Akademijos sociologai. Tai suprantama visų mokslo įstaigų, pramonės
įmonių, kolūkių vadovybė, su retomis asmeninėmis išimtimis, buvo
jau susovietinta ir į Sąjūdį, kaip Tautos atgimimo raišką, žiūrėjo
priešiškai arba su baime atmieštu įtarumu. Minėtieji Akademijos
sociologai, vadinčiau juos tikslesniu bendriniu vardu sąjūdininkai,
užbaigia savo išvadas sveiku palinkėjimu: Te Sąjūdžio, vadinasi,
ir Lietuvos ATGIMIMAS įeina į kiekvienus namus...
Tame pačiame numeryje pateikiama Protesto mitingo
Lietuvoje, Vilniuje, Vingio parke, 1988 m.rugpjūčio 23 d. prieš
Vokietijos ir Tarybų Sąjungos nepuolimo sutarties (Ribentropo ir
Molotovo pakto) pasirašymą 1939 m. rugpjūčio 23 d. stenograma.
Tam įvykiui mūsų šeima rengėsi iš anksto. Važiavome
sostinėn bemaž visi, tik sūnus Darius, pašauktas į sovietų armiją,
tarnavo Rusijoje. Į Vingio parką plūdo žmonės nenutrūkstamu srautu.
Tribūna jau pilnutėlė. Po skliautu kabojo didelė trispalvė su gedulo
juostomis iš šonų, o po ja Sąjūdžio emblema. Įspūdingai atrodė
K.Balčikonio šiai progai sukurta vėliava Gedulo Vytis- raitelis
ant balto žirgo, šuoliuojantis per spyliuota viela apraizgytą lauką.
Ir ši vėliava, kaip ir daugybė trispalvių, buvo paženklintos gedulo
juostomis. Iš reproduktorių skambėjo gedulinga muzika. Tvarkdariai
ryšėjo žalius raiščius. Keli jauni vyrai su didele urna, papuošta
trispalve vėliava, taku yrėsi per minią ir rinko lėšas stalinizmo
aukų atminimo paminklui. Aukojame ir mes.
Jaudinančiai skambėjo neoficialus lietuvių himnas
visa aikštė giedojo Lietuva brangi. Teko nugirsti, kad mitingo
dalyvių susirinko arti dviejų šimtų tūkstančių. Kokia stipri naikintos
ir niekintos Tautos dvasia, jei į dviejų XX amžiaus žymiausių žmonijos
nusikaltėlių Stalino ir Hitlerio niekšybę, kuriai nėra ir nebus
senaties, atsako oriai giedodama Amžinosios Vilties giesmę!
Renginį pradėjo ir vedė Sąjūdžio lyderis Vytautas
Landsbergis: Hitlerizmo ir stalinizmo įsigalėjimas atnešė baisių
nelaimių pirmiausia savo šalių tautoms, o paskui jau traiškė ir
patekusius tarp abiejų plieninių žiaunų. (...) Toks yra baisus,
pasėtas giliai ir seniai, stalinizmo virusas, teberusenantis mūsų
santykiuose ir mūsų sielose (...) Turime pasveikti arba mirsime.
Jei sveiksime, išspręsime ir kitus mūsų gyvybinius klausimus.
Prof.J.Juzeliūnas taikliai pastebėjo, kad stalinizmo
aukos neturi prašyti iš sovietų valdžios reabilitacijos, nes tai
yra nekalto žmogaus orumą žeminantis veiksmas. Rašytojas Kazys Saja
pareikalavo paleisti sąžinės kalinius kun.A.Svarinską, V. Petkų,
B.Gajauską, G.Iešmantą ir stalinizmą įvardijo kaip tautų skerdyklą.
Kalbėtojas keitė kalbėtoją. Tai buvo didžiausia
masinė jausmų iškrova per pusamžį susikaupusio skausmo bei siekio
savo valia, protu ir jėgomis išsivaduoti iš priespaudos ir kurti
kitokį gyvenimą. Ten dar nebuvo išdrįsta garsiai ištarti reikalavimo
atkurti Lietuvos Respublikos nepriklausomybę, tačiau jis skraidė
visoje mitingo aplinkoje ir buvo aiškiai numanomas beveik visų oratorių
kalbų potekstėje.
Grįžome namo pavargę, sujaudinti, kupini įspūdžių
ir šviesių vilčių. Sunku buvo patikėti, kad jau sulaukėme tokio
į amžiaus stebuklą panašaus virsmo.
Vėl atgyja senas ir tolydžio aktualėjantis klausimas
kodėl iki šiol neturime Sąjūdžio enciklopedijos, kuri būtina,
buvo, yra ir bus labai reikalinga rašant Sąjūdžio, taigi ir Tėvynės
Atgimimo bei valstybingumo atkūrimo, istoriją?
Kodėl nėra Tautą ir Valstybę ištikusios katastrofos
ir laisvės kovų bei pasipriešinimo atspindžio epopėjos žanre, operoje
ar dramaturgijoje, beveik aišku. Sovietmečio rašytojų plunksnos
tokiai temai - atbukusios, nebent pamfletą ar purvo kibirą iš kokio
papuvusio laivo ar geldos ant Tautos Atgimimo išpiltų. Komsomolijos
auklėtiniai galėtų, bet...iki šiol tik patyčios iš laisvės kovų
tebežaliuoja. Memuarų gausu, ir tai labai svarbu, bet to visiškai
nepakanka. O Sąjūdžio enciklopedijai turėtų užtekti visko ir autorių,
ir finansų, ir ...susivokimo, kad nedovanotinai vėluojame.
Juk kiekvienais metais mažėja aktyvių Sąjūdžio
dalyvių, kurie išsineša į nebūtį savo patirtį, vargus, lūkesčius,
laimėjimus, apie kuriuos jau ir nebesužinosime nei mes, nei mūsų
palikuoniai. Man regis, Rusijoje veikiantis Memorialas panašaus
pobūdžio veiklą planuoja nuosekliau ir dirba metodiškai. O Lietuvoje
vargu ar surinkta unikali Atgimimo meto istorinė medžiaga iš miestų
ir rajonų, iš visų šalies kampelių?
© 2006 XXI amžius
|