Apie ,,tirpstančią tautą
Marius MARKUCKAS
Matyt, niekam nebėra paslaptis, jog Lietuva gana
sėkmingai tirpsta jau ne pirmi metai. Tautos destrukciją skatina
ne tik blogas tendencijas pranašaujantis gimstamumo bei mirtingumo
santykis (išvada: stiprus demografinis nuosmukis), tačiau ir vis
didėjanti emigracija. Tokia situacija, kokia šiuo metu klostosi
mūsų valstybėje, tarsi savaime verčia vis garsiau klausti: kiek
dar laiko girdėsime savo tautos pavadinimą bei matysime savo šalies
kontūrus pasaulio žemėlapiuose?
Šis klausimas gali pasirodyti neaktualus tik tiems,
kas nesusimąsto, ką reiškia palyginus neseniai nepriklausomybę atgavusiai
nedidelei valstybei kone žaibiškai kažkur prarasti pusmilijonį
savo šalies gyventojų. Tokia statistika pateikia daug atsakymų ne
tik apie nepriklausomos Lietuvos valdžių nuopelnus, tačiau ir
apie lietuvių politinę bei pilietinę kultūrą. Deja, šiose srityse,
kaip matome iš vaizdingų faktų, kol kas girtis tikrai neturime kuo.
1990 metais Lietuvai atkūrus nepriklausomybę, turbūt nedaug kas
garsiai būtų išdrįsęs pasakyti, jog vėl gana greitai lietuvių tauta
atsidurs ant mirties slenksčio. Paradoksalu, tačiau, išsivadavę
iš tautos žudymo sistemos, palaipsniui patys savo noru renkamės
savižudybę. Didžiausia tragedija slypi ne tame, jog ,,žudomasi
(gydytis ir išgyti nuo tokio pasirinkimo kartais dar nebūna vėlu),
tačiau tame, jog garsiai ir drąsiai ši fundamentinė problema vis
dar nėra kvestionuojama visuomenėje, o toliau pasirenkamas tylėjimo
kelias, prisidengiant naiviomis ir neva viltį teikiančiomis ,,laikinos
emigracijos kaukėmis. Tokias nevykusias kaukes puikiausiai į šipulius
daužo ne tik kitas tiesas bylojanti statistika, tačiau ir vis dažniau
pasigirstančios emigrantų kalbos (pavyzdžiui, per televiziją), jog
jų su Lietuva iš esmės jau niekas nebesieja ir grįžti atgal į gimtinę
jie tikrai neturį ko. Tad kalbant apie emigraciją, turime suprasti
ir tai, kad didžiausia tragedija slypi galbūt net ne pačiame reiškinyje,
o vis sudėtingiau eilinio mūsų šalies piliečio surandamame atsakyme
į klausimą, koks mano santykis su sava tauta bei valstybe.
Iš įvairių sociologinių apklausų, siekiančių išsiaiškinti
emigracijos priežastis, galime suprasti, jog atsakymą į tokį klausimą
daugeliui žmonių padeda atrasti labai elementarus pinigėlio matas.
Tačiau tik taip manyti būtų trumparegiška. Reikia suprasti, jog
dažnai pasakyme ten uždirbama daugiau, nei čia išties slypi kur
kas gilesni dalykai. Kita vertus, tarsi būtų sutinkama, kad valstybė
yra panaši į pakankamai primityvią socialinės gerovės įstaigą,
kurioje bet kas gali būti nupirkta ir parduota. Būtent toks, tik
pragmatiniais naudos principais grįstas požiūris į savo šalį, sulygina
ją ne su kuo kitu, o paprasčiausiu turgeliu. Tačiau, be abejo,
dėl tokio įsigalėjusio požiūrio į valstybę labiausiai kalta yra
pati šalies valdžia: nuosekliai pasakojant apie augančią ekonomiką,
gerėjantį socialinį aprūpinimą, mažėjantį nedarbą, o visa kita pamirštant,
tarsi kuriamas įvaizdis, jog valstybė būtent ir esti tokia, apie
kokią ką tik kalbėjau. Deja, tai tik labai banalus ir susiaurintas
jos portretas. Todėl netgi kalbant, tarkime, valstybinių-politinių
institutų kalba visgi reikia suprasti, jog valstybė yra tikrai kur
kas daugiau nei tik Finansų ar Socialinių reikalų ministerijos.
Be jokios abejonės, niekas nesirengia neigti,
jog pastarasis valstybės įvaizdis (socialinės gerovės įstaiga)
visuomenėje yra iš tiesų gajus. Jo vitališkumą lemia tai, jog tiek
politinis elitas, tiek masės vis dar pagrindiniu (o gal net
ir vieninteliu) žmogaus egzistavimo determinantu laiko ne ką kitą,
o ekonomiką. Darsyk norint tuo įsitikinti, pakanka prieš rinkimus
paklausyti politikų kalbų, kuriose didžiausią dalį sudaro žadami
ir piešiami materialiai sotesnio gyvenimo vaizdiniai. Žinoma,
tokie vaizdiniai neva pasiekiami su vienintele sąlyga: jei tik pilietis,
nieko negalvodamas, atiduos savo balsą už juos žadančius veikėjus.
Dažniausiai ir atiduoda. Tai iš esmės įrodo vieną dalyką: piliečių
peikiami blogieji politikai yra ne kas kita, o tik gerųjų, arba
perkamųjų, piliečių atspindys. Toks daugumos žmonių vien emocijomis
paremtas visuomeninių reikalų vertinimas puikiai dera su parapine
pavaldinio politine kultūra, ir tokia sintezė netrukus spėja įgauti
sukrečiančias formas: nuo savos valstybės išsižadėjimo čia, vietoje,
už kokią nors dovanėlę, iki visiško savos tėvynės užmiršimo tik
vardan sotesnių pietų svetur. Ir milžiniško skirtumo tarp tokių
išsižadėjimų, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio, čia tikrai
nėra tai tik pinigėlio mato ir susiklostančių aplinkybių klausimas.
Šioje situacijoje apeliuoti, pavyzdžiui, į tokių
žmonių patriotinius jausmus, išties dažnai esti bergždžias reikalas,
nes, kaip galima nesunkiai suprasti, vertybėmis, o ne daiktais
paremtas piliečio ir valstybės santykis, iš esmės jau yra bebaigiąs
nunykti. Politikams tai stengiantis maskuoti atviromis sienomis,
kitokiu gyvenimo būdu ar ,,kosmopolitizmo terminais, visgi iš
tiesų dažniausiai nesurandama jokių pateisinimų nei savo pačių vykdomai
politikai, nei pastariesiems piliečiams, nes kaip, atrodo, vienoje
iš savo televizijos laidų taikliai pastebėjo profesorius L.Donskis,
būnant tikru kosmopolitu bei mylint ir gerbiant visą pasaulį, išties
neįmanoma tuo pačiu metu išsižadėti ir niekinti gimtosios šalies
bei tautos.
Kitokiu atveju tai tik savęs raminimas ir įvaizdžių
simuliacija, kurie, žinoma, yra visiškai beverčiai.
Atsakyti į klausimą, ką daryti, jog esama situacija
kistų, tikrai nėra lengva, tačiau nėra ir neįmanoma. Visų pirma
valstybės politika turėtų išsivaduoti vien tik iš ,,BVP rodiklio
stebėjimo ir kreipti daugiau dėmesio į tautos švietimo bei kultūros
reikalus. Antra, be abejo, būtinai vykdant pirmą sąlygą, pati tauta
turėtų tobulėti sąmoningumo lygmenyje bei vaduotis ne tik iš sovietinio
paveldo (,,viskas priklauso tik nuo valdžios, bet ne nuo manęs),
tačiau ir iš iškreiptų kapitalizmo taisyklių (,,bet kas turi savo
kainą). Bent jau pastangos vykdyti šias dvi sąlygas bylotų ne kurią
kitą, o tik tą tiesą, jog visuomenė (kartu ir visa valstybė) sveiksta.
Tokiu būdu Lietuvos piliečius ir pačią šalį sietų ne tik ,,augantis
BVP (kuris, politikams reikia suprasti, kai kuriose šalyse auga
dar geriau nei Lietuvoje), tačiau ir gilesni, tautiniaikultūriniai
bei mentaliniai sąryšiai.
Todėl belieka viltis, jog šįsyk nepasitvirtins
supaprastinta garsiojo anglų rašytojo Džordžo Orvelo išvada, jog
,,žmonijos atmintis iš tiesų yra labai trumpalaikė, ir dar lietuvių
tauta nebus galutinai pamiršusi savo istorijos bei praradusi savo
identiteto. Juk nesmagu būtų, jei didvyriška ir graži, dar palyginti
neseniai vykusi Dainuojančioji revoliucija, o su ja ir iškovota
laisvė pasirodytų buvę tik beprasmiai saujelės visuomenės entuziastų
pasiekti rezultatai, ir jie laisvoje bei nepriklausomoje šalyje
transformuotųsi į ,,laidotuvių raudas, kuriose apraudama potenciali
,,velionė deja, pati lietuvių tauta. Suprantama ir tai, kad į
,,laidotuvių nuotaikas vykti (grįžti) paprasčiausiai niekam nesinori...
© 2006 XXI amžius
|