Ką atskleidė Šiaurės Korėjos branduolinė krizė?
Marius Markuckas
Keista, tačiau net nepraėjus mėnesiui po tokio
įvykio, koks spalio 9 dieną nutiko Šiaurės Korėjoje, visos naujienų
bei informacijos agentūros tapo nebylios. Kita vertus, tai nėra
taip nesuprantama, kai suvoki, jog pastarosios agentūros informuoja
viso pasaulio gyventojus apie juos supančius įvykius tik tiek, kiek
pastariesiems tai esti įdomu, arba, kitaip sakant, tik tol, kol
yra paklausa tokiems informaciniams pranešimams (čia taip pat funkcionuoja
elementarus paklausos pasiūlos dėsnis). Visgi, kad ir kaip ten
būtų, ne informavimo ar naujienų perdavimo klausimas čia svarbiausias.
Blogiausia yra tai, kad naujiena, pasiekusi daugelio žmonių ausis,
taip ir lieka tik naujiena, neįgauna didesnio žinios statuso.
Tačiau esant tokiai situacijai, kokia klostosi dabar, nesunku suprasti,
jog vis dėlto kai ką žinoti tikrai vertėtų, juolab kad ir per pasaulį
siunčiamos žinios iš tikrųjų tampa vis grėsmingesnės.
Taigi spalio 9 dieną Šiaurės Korėjoje buvo atliktas
branduolinio ginklo bandymas išties turėjo priminti žmonėms ne tai,
kad bombos vis dar kuriamos ir sprogsta, tačiau tą faktą, jog viso
pasaulio likimas panašėja į savotišką kortų namelį, kuris bet kada
gali sugriūti arba būti sugriautas. Šis teiginys neatrodo toks neįmanomai
prototipiškas, kai žinai, kiek kai kurios valstybės turi įvairios
ginkluotės, taip pat ir branduolinių ginklų. Pasaulio mokslininkai
jau yra apskaičiavę, kad pastarosioms iki dantų ginkluotoms šalims
panorėjus sunaikinti Žemės planetą, jos tai nesudėtingai sugebėtų
padaryti, ir anaiptol ne vieną kartą. Daugelio valstybių gyventojams
vis labiau linkstant į atominį visuomenės gyvenimo būdą, tokios
grėsmės tampa kone visiškai nesuvokiamos ir svetimos (neva neturinčios
nieko bendra su jais pačiais). Gaila, tačiau pastaroji Pchenjano
branduolinė krizė iš dalies įrodė, kad panašioje situacijoje (arba
sąmoningumo lygmenyje) yra atsidūrę ne tik paprasti žmonės, bet
ir jų aukščiausieji reprezentantai valstybių vadovai.
Pastarasis vadovų nesupratimas puikiausiai atsiskleidžia
tuomet, kai bandoma tokias grėsmes, kokios šiuo metu kyla iš Šiaurės
Korėjos, raminti ne su visuotinio ir lygiavertiško dialogo pagalba,
o tik galios demonstravimu ir sankcijomis. Kitaip sakant, užuot
viešai ir garsiai prabilus apie bendrą palaipsnišką visų branduolinių
valstybių nusiginklavimą, yra pasirenkamas kitas, tiesa, visiškai
problemos nesprendžiantis kelias dar didesnis ginklavimasis. Tarkime,
Japonija jau tvirtai pareiškė, kad taip pat norėtų turėti branduolinį
ginklą savo saugumui užtikrinti, ir tokia galimybė tarptautinėje
bendruomenėje tampa svarstytina. Vadinasi, iš esmės dabartiniame
pasaulyje vyksta tai, kas vyko Šaltojo karo laikais masinis ginklavimasis
ir kažko laukimas. Skirtumas galbūt tik tas, kad ginkluojasi ne
kelios, o kur kas daugiau valstybių. Taigi rezultatas paradoksalus
vietoje didesnio saugumo atsiranda tik dar daugiau naujų pavojų.
Be abejo, tokie paradoksai visiškai nepanaikina
pačios Šiaurės Korėjos atsakomybės. Kim Čen Irui (Korėjos Liaudies
Demokratinės Respublikos diktatoriui) ginklo bandymu pasiuntus vienprasmišką
žinią likusiam pasauliui, tapo aišku, kad pastaroji valstybė įgauną
savotiškai kamikadzinį galios monopolį bent jau savame regione.
Žinoma, kol kas šis monopolis dar nėra absoliutus ir nepaveikiamas.
Pagrindinė priežastis silpna ir nuo išorės jėgų priklausanti šalies
vidaus ekonomika. Tai suprasdama, Jungtinių Tautų Saugumo Taryba
įvedė perspėjamąsias sankcijas: uždrausti ar ypatingai kontroliuojami
ne tik įvairūs kitų valstybių prekybiniai santykiai, bent kiek susiję
su Šiaurės Korėjos militaristiniais reikalais (be abejo, ir branduoliniu
ginklu), taip pat draudžiama į šią šalį importuoti kai kurias prekes
(daugiausia tai prabangos prekės, kurios, suprantama, minimaliai
veikia paprastų Šiaurės korėjiečių gyvenimą). Taip Kim Čen Irui
ir jo aplinkai tarsi atgal persiunčiama primenanti žinutė, kad jie
anaiptol neturi teisės ir, kas svarbiausia, galimybių absoliučiai
ignoruoti kitų šalių, arba tarptautinės bendrijos, nuomones, siūlymus
bei reikalavimus.
Kad ir kaip būtų gaila, tačiau ekonominiai svertai
stalinistinėje Šiaurės Korėjos aplinkoje veikia toli gražu neidealiai,
ir tam yra ne viena priežastis. Pirmiausia taip yra todėl, kad paramos
paprastiems Šiaurės Korėjos gyventojams paskirstymo mechanizmas
nėra patikimas ir efektyvus: šalių donorių parama dažnai atitenka
ne skurstantiems ir iš bado kenčiantiems gyventojams, tačiau tiems,
kurie, Kim Čen Iro nuomone, yra vertesni jos (taigi nėra netgi patikimos
gėrybių paskirstymo sistemos). Kita vertus, net jei pastaroji parama
kažkokiu būdu ir pasiekia kenčiančiuosius, tai nuo to neretai pagerėja
ir Šiaurės Korėjos karinė parengtis: dar daugiau šalies lėšų skiriama
armijos reikmėms, o kiti paprasčiausiai gyvena iš gautosios labdaros.
Taip karingai nusiteikęs režimas tik stiprėja.
Norint išsiaiškinti antrąją neefektyvumo priežastį,
reikia suprasti, kaip funkcionuoja Šiaurės Korėjos valdžios aparatas.
O funkcionuoja jis gana paprastai: realiai visa valdžia iš esmės
yra sukoncentruota vieno asmens rankose, kuris šalyje yra paverstas
stabu (garbinamas ne tik paprastų žmonių, bet ir savo partijos).
Siekiant išlaikyti tokio stabo mistifikaciją ir idiliškumą, be abejo,
masiškai dirbama su demagogija, populizmu ir melu. Tai juntama
ne tik pačioje šalyje, bet ir už jos ribų: dažniausiai susitarimai
tarp Korėjos Liaudies Demokratinės Respublikos ir kitų šalių esti
visiškai beprasmiški, nes Kim Čen Iras sutarčių laikosi tik tiek,
kiek jam tai esti naudinga (čia iš tikrųjų būtų galima prisiminti
nemažai įvairių susitarimų bei bandymų susitarti ne tik su Azijos,
bet ir su Vakarų pasaulio valstybėmis). Tas santykis tarp tokių
susitarimų ir realaus jų vykdymo puikiausiai atsiskleidė spalio
9-ąją.
Trečia ir ne mažiau svarbi priežastis yra ta,
kad Šiaurės Korėjos, kaip ir bet kurio kito totalitarinio režimo,
tvirtumas priklauso nuo pakankamai sandarios tarptautinės izoliacijos,
o ši sąlyga yra vykdoma išties neblogai. Taigi ne tik lengvai išlaikomas
mitas apie nesaugų ir blogą kitą pasaulį, tačiau kartu dar labiau
sudievinamas diktatorius, kuris neva visas savo jėgas ir laiką skiria
tam, kad apsaugotų Šiaurės Korėjos žmones nuo juos supančių blogybių
ir kėslų. Toks tarptautinės socializacijos nunykimas veda į vieną
tikslą visiškai sunaikinti paprastų Šiaurės korėjiečių savimonę
ir priversti juos mylėti tik vienintelį vadą. Ir šis tikslas, galime
sakyti, jau beveik pasiektas: nemaža dalis net ir skurstančios Šiaurės
Korėjos visuomenės besąlygiškai tiki savo herojumi Kim Čen Iru,
o kitas valstybes mato kaip potencialią grėsmę jų pačių saugumui.
Vadinasi, reikia suprasti, kad deramasi ar kovojama yra anaiptol
ne su viena asmenybe, o ir su ištisa liaudimi, t.y. totalitarinio
režimo mentalitetu ir tokio mentaliteto rezultatais, kuriuos keisti
iš tiesų nepaprastai sudėtinga.
Tad, norint atsakyti į klausimą, kaip spręsti
Šiaurės Korėjos krizę (ir ne tik branduolinę), reikia remtis ne
vien ekonominiais, bet ir edukaciniais svertais. Be abejo, bent
jau iš pradžių turėtų būti sukurtas efektyvesnis paramos skirstymo
aparatas pačioje Šiaurės Korėjoje (kad parama pasiektų tuos, kurios
jiems tikrai reikia). Taip pat turėtų būti stengiamasi paramą plėtoti
ne tik ekonomine, bet ir edukacine prasme t.y. žmones bent minimaliai
supažindinant su kitomis kultūromis ir tautomis (taip naikinant
blogiečių mitą). Žinoma, šias užduotis įvykdyti ypatingai sunku
vien todėl, kad paprastų Šiaurės korėjiečių gyvybės labiau rūpi
ne Kim Čen Irui, o kitų valstybių atstovams. Kitaip tariant, pastarasis
vadas manipuliuoja ne tik atominiu ginklu, bet ir milijonais savo
šalies gyventojų gyvybių, kurie neoficialiai atlieka įkaitų vaidmenį.
Todėl lieka tikėtis, kad pastaroji krizė bent jau nebus paprasčiausiai
užmiršta, o vis garsiau kvestionuojama, nes, kaip jau seniai pastebėjo
žymusis mąstytojas I.Kantas, ,,paliaubos (o šiuo atveju paprasčiausia
tyla M.M.) tikrai dar nėra taika. Esant tokiai situacijai, norisi
manyti, kad visgi bus ryžtasi kažką keisti tarptautiniu mastu (iš
pradžių bent jau ieškoma dialogo galimybės), o naivus tylėjimas
neatgims dar grėsmingesnėmis formomis.
© 2006 XXI amžius
|