Aukščiausioji Taryba 1991 metais kovose už Lietuvos
valstybę
Vytautas Landsbergis
Lapkričio 24-ąją Vilniuje, LR Seimo rūmuose,
įvyko konferencija 1991ųjų sausis rugsėjis: nuo SSRS agresijos
iki tarptautinio pripažinimo, skirta tarptautinio Lietuvos pripažinimo
15 metų sukakčiai. Pranešėjai perskaitė daug įdomių ir reikšmingų
pranešimų. Tarp tokių reikia paminėti: prof. Vytautas Landsbergis
Aukščiausioji Taryba 1991 metais kovose už Lietuvos valstybę,
arkivyskupas Sigitas Tamkevičius Bažnyčios veikla ekstremaliomis
sąlygomis, Bronislovas Kuzmickas Lietuva ir užsienio viešoji nuomonė
1991-ųjų sausį - rugsėjį, Česlovas Stankevičius Lietuva ir Rusija
1991: nepriklausomybės pripažinimo atnaujinimas, Gintė Damušytė
Lietuvių informacijos centro vaidmuo užsienyje, Emanuelis Zingeris
Šiaurės šalys ir didžiosios valstybės Sausio ir Kovo šviesoje
ir kt. Plačiau apie šią konferenciją rašysime XXI amžiaus kito
trečiadienio numeryje. Šiame Horizontų numeryje skaitytojams pristatome
V.Landsbergio pranešimo tekstą. Penktadienio XXI amžiuje spausdinsime
arkiv. S.Tamkevičiaus pranešimą, o vėliau Horizontuose spausdinsime
kai kuriuos kitus konferencijoje skaitytus pranešimus.
Kovo 11-osios Aukščiausioji Taryba, kurią vėliau
pavadinome Atkuriamuoju Seimu, turėjo dvi svarbiausias užduotis:
a) atkurti nepriklausomą valstybę formuojant jos suverenius įstatymus
ir institucijas, b) apginti teisiškai nepriklausomą Lietuvos Respubliką
nuo jos nepripažįstančios ir norinčios toliau valdyti kaip savo
integralią arba vasalinę dalį Sovietų Sąjungos.
1990 m. kovo 11-osios aktai buvo tik pagrindas,
konstitucinis pamatas valstybės statybai, tad pirmiausia reikėjo
išvengti Babelio bokšto statytojų nesėkmės, kai aną aukštąjį tikslą
užgožė ginčai skirtingomis kalbomis. Lietuvoje to neatsitiko, parlamentas
išliko pakankamai vieningas. Sąjūdžio idėjos vedamų deputatų, gan
ilgai neiškrikusių į grupinių interesų pašalius, dar buvo pakankamai
daug. Konsoliduodavo ir iššūkiai. Taip 1991 metų sausį Aukščiausioji
Taryba atsilaikė ir atlaikė valstybei tekusį didžiausią išmėginimą.
Vis dėlto grėsmė išliko ir ligi rugpjūčio pabaigos
tebebuvo išties reali. Sovietų Sąjungos agonija, pasireiškianti
nauju agresyvumu teroristiniais OMONo veiksmais ir pastangomis
atskelti Rytų Lietuvą manipuliuojamų autonomininkų pagalba teikė
prielaidų laukti naujos smurtinės dienos X, ir ji būtent atėjo
rugpjūčio 19-ąją.
Išpuoliai skatino imtis ryžtingų prevencijos ir
pilietinę bei politinę visuomenę integruojančių veiksmų. Taip nelaukdami
Kremliaus kombinatorių referendumo už būsimo nežinomo dalyko (kitokios
Sovietų Sąjungos) išsaugojimą dabar, paskelbėme Lietuvos piliečių,
tai yra, turinčių teisę pagal įstatymą dėl pilietybės, balsavimą
už pirmąjį naujos Konstitucijos straipsnį. Ar už, ar prieš, kad
Lietuva yra nepriklausoma demokratinė respublika. Visi suprato,
kad balsuoja už nepriklausomybę, parama buvo didžiulė, įvardinome
ją AT vasario 11 dienos aktu kaip tautos plebiscitą. Vakaruose tai
buvo įvertinta kaip deramas atsakomasis smūgis M.Gorbačiovui už
Sausio 13-ąją ir labai sustiprino Lietuvos pozicijas. Ir JAV prezidento
Dž.Bušo pageidavimas, tiesiog pasiūlymas man (1990 m. gruodžio 10
d. Baltuosiuose rūmuose) surengti referendumą dėl nepriklausomybės,
buvo įvykdytas. Į Lietuvą jau sausį atvyko Islandijos užsienio reikalų
ministras J.B.Hanibalsonas (netrukus Islandija paaiškino Kremliui,
kad tai ir buvęs pripažinimo veiksmas), po to didelė JAV Kongreso
delegacija, vadovaujama demokrato S.Hojerio (dabar jis tapo daugumos
lyderiu), atvežusi ir Dž.Bušo žodinį paramos laišką AT pirmininkui.
Panašų žodinį laišką su klausimais netrukus atvežė JAV prezidento
siųstas buvęs prezidentas R.Niksonas, o gegužės pradžioje teko vykti
oficialiu kvietimu į Vašingtoną, dalyvauti kartu su Latvijos ir
Estijos premjerais JAV Kongreso žmogaus teisių komiteto klausymuose
dėl padėties Baltijos valstybėse. Ta proga padarėme bendrą (Baltijos
valstybių tarybos vardu) pareiškimą, surašytą per naktį Lietuvos
atstovybėje. Birželio mėnesį panašūs Europos Tarybos Parlamentinės
Asamblėjos (ETPA) klausymai, dalyvaujant ir SSRS atstovams, Helsinkyje.
Aukščiausiajai Tarybai bei jos pirmininkui (šiam ir pagal laikinąją
Konstituciją) teko įvairių užsienio politikos vykdymo, vadovavimo
jai bei šiaip diplomatinių funkcijų. Nemaža jų turėjo, derinant
veiksmus, ir užsienio reikalų ministras A.Saudargas. Po Sausio 13-osios
jis dar ilgokai dirbo tiesiog užsienyje su įgaliojimais, esant reikalui,
sudaryti Vyriausybę užsienyje, stūmė pirmyn jau mano iš principo
sutartą su J.B.Hanibalsonu abipusių diplomatinių Lietuvos-Islandijos
santykių atkūrimo deklaraciją. Ji buvo parengta pasirašyti dar prieš
vasarą.
Užsienyje kaip diplomatai veikė ir AT pirmininko
pavaduotojas B. Kuzmickas, taip pat turėjęs mano oficialų įgaliojimą,
ir deputatai E.Zingeris, Č.Okinčicas. Iš Lietuvos kaip parlamento
delegacija (kartu su latvių ir estų AT vadovais bei delegacijomis)
lankėmės Šiaurės Tarybos ir Beniliukso Tarybos oficialiuose posėdžiuose.
Briuselyje gegužės 31-ąją V.Landsbergis su A.Riuiteliu (Estija)
apsilankė ir į NATO būstinėje. Lietuvoje URM grupė su viceministru
V.Katkumi rengė valstybinių santykių su Lenkija deklaraciją (lenkų
pusė vilkino, pasirašyta tik 1992 m. sausio 13 d.), o valstybinė
delegacija, vadovaujama kito AT pirmininko pavaduotojo Č.Stankevičiaus,
sėkmingai ėjo pirmyn rengdama Lietuvos ir Rusijos tarpvalstybinių
santykių pagrindų sutartį. (J.B.Hanibalsonas vis domėdavosi, kaip
vyksta šis procesas.)
SSRS ir Lietuvos derybos, kurios buvo tarsi tęsiamos,
atnaujintos nepavykus sovietų Sausio 13-osios agresijai, iš
tikrųjų nejudėjo pirmyn. Kremlius traktavo jas tik formaliai, gal
manydamas tuo iškankinsiąs (ir dabartinė Rusija naudoja tokias taktikas),
tačiau veikiausiai nė nemanė dėl ko nors susitarti, veikiau griauti
(OMONas, Naujosios Vilnios bankas, užgrobtoji televizija ir Ateities
forumas) arba vėl smogti ginklu.
Kita vertus, SSRS vadovybė vis dar tikėjosi primesti
respublikoms vadinamąją naująją arba naujos, atnaujintos Sovietų
Sąjungos sutartį. Nors Lietuva, Latvija ir Estija jau 1990 metų
gruodį buvo pareiškusios, kad į ją neis, buvo svarbu ir įdomu stebėti
Rusijos Federacijos (B.Jelcino) stiprėjimą ir raumenų pamėginimus,
išsireikalaujant vis daugiau būsimų kompetencijų. Nors Pietų Kaukazo
šalys linko į mūsų pusę, pareiškė, kad ir jos nesirašys. Tų įtampų
kulminacija atėjo 1991 metų rugpjūtį.
Vidaus reikalais Aukščiausiajai Tarybai teko spręsti,
tarp kitų, jautrius ūkinės įstatymdavystės (rinkos ekonomika turėjo
būti paremta privačia nuosavybe ir valstybės teisės tęstinumu) bei
institucinės statybos dalykus.
Antai patyrę tiesioginę agresiją sparčiau kūrėme
Lietuvos kariuomenę (jau 1991 m. sausio 18 d. priimtas Savanoriškosios
krašto apsaugos tarnybos įstatymas), policiją, sienų apsaugą. Pastaroji
tapo didžiausiu valstybės išmėginimu teroristiniai SSRS vidaus
reikalų ministerijos pajėgų puldinėjimai, galiausiai Medininkų žudynės.
Tęsėme praėjusių 1990 metų principinį, nelengvai pasiektą sprendimą
dėl svetimos valdžios atimto nekilnojamojo turto grąžinimo tai
ypač lietė žemę, ir čia aršiai priešinosi LKP-LDDP, nenorėjo nė
dalis socialdemokratų. Taigi AT debatuose rengė atitinkamą įstatymą,
kuris buvo priimtas 1991 m. birželio 18 d. Tačiau pažanga šia kryptimi,
o viskas buvo vieša, tikriausiai prisidėjo prie išankstinio kolūkių
turto grobstymo jau 1991 metų pavasarį. Aukščiausiojoje Taryboje
mėginta, premjero G.Vagnoriaus siūlymu, stabdyti tą procesą, leisti
kontroliuoti ir bausti, tačiau įstatyminis aktas, leidžiąs valstybei
prižiūrėti kolūkių turtą, buvo atmestas. Taip jau gegužės mėnesį
konkrečiai pasireiškė naujoji kairioji dauguma atvirai šnekant,
sumani LKP nomenklatūra ir įtakinga dalis kolūkių pirmininkų bei
sekretorių. Talkino Generalinė prokuratūra. Kolūkių grobimas dar
paspartėjo. G.Vagnorius ėmėsi savų drastiškų priemonių, ir galų
gale kalti liko ne grobstytojai, bet nepriklausomybininkai.
Šie susirėmimai, požiūrių bei interesų skirtumai,
suprantama, silpnino valstybę, jos valdymo struktūrų sąveiką. Kritišką
lygmenį tai pradėjo siekti metų pabaigoje, Lietuvai išsikovojus
visapusišką atkurtos valstybės pripažinimą ir Vakaruose, ir Rytuose,
kai daugeliui mūsų Aukščiausiojoje Taryboje atrodė, jog pavojai
praeityje ir galima atsipalaiduoti vidaus kovoms. Tačiau per 1991
metus dar išlikome pakankamai susitelkę. Vertinome savo ir kitų
laisvę, pirmieji pasaulyje parlamento sprendimais pripažinome Slovėnijos
ir Kroatijos nepriklausomybę. Lietuvos kelyje esminis dalykas buvo
bendradarbiavimas su Rusijos Federacijos AT pirmininku, kuris netruko
tapti prezidentu, B.Jelcinu, su demokratinės pakraipos rusų parlamentarais
ir didžiųjų miestų vadovais. Taip sėkmingai atėjome į 1991 metų
liepą, į svarbiausiąją Tarpvalstybinių santykių pagrindų sutartį
su Rusija. Iš Lietuvos pusės ją parengė jau minėta delegacija, vadovaujama
Č.Stankevičiaus, o paskutinius sunkiausius klausimus teko spręsti
man dviese su B.Jelcinu. Pavyko išsikovoti žinoma, geruoju ir
tik dėka draugiškų santykių Sovietų Sąjungos įvykdytos Lietuvos
aneksijos pasmerkimą su viltimi, kad visos šio neteisėto veiksmo
pasekmės bus likviduotos, ir svarbiausia Lietuvos nepriklausomybės
pripažinimą pagal mūsų Kovo 11-osios aktus. Tai reiškė, kad ir pagal
juose įrašytą Vasario 16-ąją, ir Lietuvos valstybės tęstinumą. Pasirašėme
sutartį liepos 29-ąją, ir jau po dviejų dienų, tarsi SSRS keršto
atsakas Lietuvos pareigūnų žudynės Medininkuose, pasienio poste.
Tokia kaina pasaulis įsisąmonino, kad Lietuva turi sienas. O mes
suvokėme, kad artėja nežinoma, tikriausiai kruvina atomazga ir lemiamas
ištvermės išmėginimas.
Iš tikrųjų artėjo rugpjūčio 20-ąją numatytas naujosios
SSRS sutarties pasirašymas Maskvoje. Ją ketino pasirašyti tik devynios
respublikos, ir atrodė tartum neįtikėtina, nejau taip ir bus išspręsta
mūsų santykių su SSRS problema. Liksime sau už tos sutarties ir
valstybės ribų? Žinoma, imperininkai griebėsi paskutinio ginklo
rugpjūčio 19-osios perversmo. Tikro ar suvaidinto, neva nušalinant
atostogaujantį M.Gorbačiovą, bet nepriklausomybės siekiančioms šalims
ir pačios Rusijos demokratams tai galėjo virsti tragedija.
Sušaukiau nepaprastąją, neeilinę parlamento sesiją,
pakeliui telefonu atmečiau sovietų Pabaltijo karinės apygardos vado
ultimatumą paklusti jo valdžiai, ir vienu pirmųjų žygių ratifikavome
neseniai pasirašytą Lietuvos ir Rusijos sutartį. (Mintis buvo ta,
kad jeigu mus ir sunaikins, tai Lietuvos parlamentas bus šį darbą
padaręs iki galo.) Priėmėme dokumentus, remdami demokratinę Rusiją
ir jos teisėtos valdžios pasipriešinimą pučistams. AT vėl buvo kovojantis
parlamentas ir politinis Lietuvos gynybos štabas. Tačiau dabar mūsų
likimą lėmė įvykiai Maskvoje. B.Jelcinas atmetė perversmininkų reikalavimus
ir atsilaikė. Pučas žlugo, demokratinė Rusija laimėjo, sovietija
garmėjo į duobę, kurią pati išsikasė. Pagaliau visišką nepriklausomybę
paskelbė estų ir latvių parlamentai. Mums atrodė, kad švinta nauja
gadynė ir platesniam pasauliui, todėl rugpjūčio 24 dieną AT priėmė
kreipimąsi į visų demokratinių valstybių parlamentus. Jame perspėjome,
kad žlungantis totalitarinis komunistų režimas palieka grėsmingą
nusikaltėlišką paveldą. Todėl bolševizmas turi būti pasmerktas,
kad neatgimtų jokiu pavidalu, o jo nusikaltimų iniciatoriai ir vykdytojai
teisiami; pasiūlėme įsteigti Vilniuje tokį tarptautinį teismą,
tribunolą. Išvakarėse Vilniuje vykusioje tarptautinėje parlamentarų
konferencijoje Baltijos laisvė ir naujoji Europa jį anonsavau
kaip būsimą bolševizmo Niurnbergą.
Buvome idealistai ir tikėjomės pritarimo bendram
reikalui. Tačiau pritariančių oficialių atsiliepimų nesulaukėme,
ir nebent šiandien Europa gal jau suvokia, kokia didelė pasidaro
abejingumo ir neryžtingumo kaina, kuomet politikos bolševizmas atgimsta
net ir nelabai nutolusiais pavidalais, vėl brutaliai diktuoja valią,
platina terorą Rusijos viduje ir aplink.
Su anuomete Rusija ir toliau bendradarbiavome
draugiškai. Atgavome televizijos pastatus, uždarėme KGB, išgrūdome
OMONo teroristus, pradėjome periminėti valstybės sienų kontrolę.
OMONo nedelsiamas išsikraustymas iš Lietuvos tapo visos okupacinės
kariuomenės išvedimo pradžia. Kai ji virto Rusijos kariuomene, tartis
ir susitarti jau darėsi kur kas lengviau. Su nepriklausomybę paskelbusios
Baltarusijos AT pirmininku S.Šuškevičiumi be jokių problemų per
mėnesį parengėme ir 1991 m. spalio 24 d. pasirašėme dvišalių santykių
deklaraciją. Lenkija iš karto po Maskvos pučo (L.Valensos telefono
skambutis) paskyrė savo ambasadorių Lietuvai Vilniuje. Tai reiškė
ir mūsų sostinės pripažinimą mums kiek vėliau paaiškino Stasys
Lozoraitis. Jį paskyrėme ambasadoriumi JAV iš karto, 1991 m. rugsėjo
6 d., nors žodinį prezidento Dž.Bušo sutikimą, kaip ir agremaną,
gavau tik 1991 m. rugsėjo 17 d. Vašingtone.
Nauji tarptautinės veiklos barai vėrėsi ir pačiai
Aukščiausiajai Tarybai Atkuriamajam Seimui. Užsienio reikalų komisija
ir Prezidiumas skyrė Lietuvos pasiuntinius į kitas šalis, pirmiausia
senuosius A.Simutį, V.Balicką, V.Dambravą, o pirmininkas priiminėjo
užsienio ambasadorių kredencialus. Rugpjūčio 30 dieną į Vilnių netikėtai
atvyko Europos Tarybos Parlamentinės Asamblėjos prezidentas Andersas
Bjorkas, kurio patariamas parašiau oficialią paraišką Lietuvai stoti
į Europos Tarybą. AT pradėjo netrukus veikti tarptautinėse parlamentinėse
organizacijose Šiaurės Atlanto Asamblėjoje ir ETPA kaip stebėtoja,
pati aktyviai kūrė Baltijos Asamblėją (nuostatai patvirtinti 1991
m. lapkričio 8 d. Taline). Bet valstybės įtvirtinimui ir apsaugai
svarbiausi buvo du žingsniai stojimas ir priėmimas į Europos Saugumo
ir Bendradarbiavimo organizaciją (Helsinkyje pasirašiau 1975 metų
Baigiamąjį aktą) bei į Jungtinių Tautų organizaciją. Ten tartum
pasaulio akivaizdoje į Lietuvos prisistatymo kalbą įterpiau ir reikalavimą
išvesti iš mūsų teritorijos visą joje esančią svetimą kariuomenę.
Ši įstojimo į JTO diena 1991 m. rugsėjo 17-oji turėtų mums likti
kaip itin šviesi naujosios Lietuvos istorijos gairė.
Vienas bruožas, kurį dera pabrėžti kalbant apie
parlamentarizmą, buvo mūsų pripažinimas Vakaruose, ypač JAV (dar
ligi abipusių diplomatinių santykių atkūrimo), kaip žmonių arba
tautos išrinktų atstovų. Tai buvo vertybė, su tuo skaitėsi ir oficialiai
pabrėždavo. Šį demokratinės mąstysenos bruožą prisiminkime ypač
susidurdami su posovietinėmis autoritarinėmis tendencijomis menkinti
žmonių išrinkto Seimo galias.
© 2006 XXI amžius
|