Nauja senoji Azija
Rodžeris Beikeris
Oficialus, aštuonias dienas trukęs JAV prezidento
Dž.Bušo vizitas Vietname, kurio metu jis dalyvavo Azijos Ramiojo
vandenyno Ekonominio bendradarbiavimo viršūnių susitikime ir daugelyje
dvišalių bei daugiašalių susitikimų su Kinijos, Rusijos, Australijos,
Pietų Korėjos, Japonijos, Vietnamo, Indonezijos ir Singapūro vadovais,
buvo pirmoji jo tolimesnė išvyka po triuškinančios Demokratų partijos
pergalės prieš respublikonus Kongrese. Pastaruosius rinkimus Azija
stebėjo sulaikiusi žadą, nes nuo Vašingtono realijų smarkiai priklausys
įvykiai šiame regione per ateinančius porą metų.
Dž.Bušas vyko į Aziją, kur Šiaurės Korėja ką
tik buvo sėkmingai išbandžiusi branduolinį ginklą, Japonija atvirai
kalbėjo apie branduolinės programos metmenis, Pietų Korėja ėmė siekti
glaudesnio bendradarbiavimo su Šiaurės Korėja užuot stengusis suartėti
su JAV, o Kinija skanduote skandavo apie naujų karinių lėktuvų įsigijimą
iš Rusijos.
Visas savo pajėgas ir dėmesį sutelkusi į Iraką,
rytinę Azijos dalį, JAV be priežiūros paliko Šiaurės ir Pietų Korėjas,
Vietnamą ir Kiniją. Dėl to Azija ėmė formuoti naują, savarankišką
savo perspektyvos kryptį. Iš šaltojo karo metu sukurtų blokų teliko
tik šešėlis, o nepažeidžiamos ir visagališkos JAV įvaizdis ėmė tirpti
tarsi pavasarinis sniegas.
Kitais žodžiais tariant, Azija grįžta prie
seno ir, jei Vašingtonas sumanys vėl įžengti į šį regioną, jis gali
likti nemaloniai nustebintas: Azija bus nebeatpažįstamai pasikeitusi.
Strateginis aljansas
Istoriškai Rytų Azija sukosi apie du polius: Kiniją
galingą sausumos jėgą, mongolų valdymų laikais nusidriekusią iki
pačios Europos vartų, ir Japoniją itin stiprų karinį laivyną turinčią
valstybę.
1930-aisiais Japonija tapo dominuojančia jėga
regione. Prieš imdamosi klestinčios Azijos kūrimo misijos, japonų
pajėgos okupavo Mandžiūriją ir rytinę Kinijos dalį. Japonijos pralaimėjimas
Antrajame pasauliniame kare į Azijos - Ramiojo vandenyno regioną
atvedė JAV, kuri netruko čia įsigalėti. Japonija buvo priversta
demilitarizuotis ir atsisakyti bet kokių tolesnių pasipriešinimo
veiksmų.
Laikui bėgant Tokijas išmoko pasinaudoti savo
patogia padėtimi. Šaltojo karo metais Vašingtonas naudojosi Japonija
kaip siena, atmušančia sovietų povandenines pajėgas Ramiojo vandenyno
pakrantėje, nors pati JAV privertė Japoniją į jos naująją Konstituciją
įtraukti punktus dėl kolektyvinės savigynos draudimo bei disponavimo
karine technika ir jos panaudojimo ribojimo.
Faktas, kad Amerikos pajėgos buvo įsikūrusios
Japonijoje, pastarosios valstybės nacionalinį saugumą pavertė vienu
svarbiausiu strateginių JAV prioritetų. Taigi papildomų lėšų krašto
apsaugai Japonijai skirti nebereikėjo visa, kas buvo reikalinga,
skyrė Vašingtonas, o taip sutaupytus pinigus ir energiją japonai
galėjo investuoti į ekonomiką. Taip Japonija tapo antra pasaulyje
pagal ekonominį pajėgumą.
Kaip ir visi geri dalykai, ši Japonijai itin patogi
padėtis turėjo kažkada baigtis. Jos pabaigą nulėmė šaltojo karo
saulėlydis.
XX a. devintajame dešimtmetyje JAV nelaikė Kinijos
rimta karine grėsme, todėl strateginės perspektyvos požiūriu Rytų
Azijos sąjungininkių, tarp jų ir Japonijos, svarba sumažėjo. Amerikai
ramybės nedavė kita mintis milžiniškas Japonijos ekonominis potencialas
ir nenutrūkstamas jo augimas. Kilo grėsmė, kad palyginti maža sala
dar kartą parodys savo nagus ir ims kelti dideles problemas. Žlugus
Sovietų Sąjungai, konkurencija tarp ekonomiškai pasaulyje pirmaujančių
valstybių ypač paaštrėjo, įgavo vis naujas, kartais netgi atviras
formas. Šiuo metu akivaizdžiai jaučiama įtampa tarp Vašingtono ir
Tokijo dėl pastarojo santykių su Iranu mat susidūrė abiejų šalių
interesai: Japonijos užsitikrinti nuolatinį, atsarginį energijos
tiekimą ir JAV neleisti Iranui pradėti branduolinių ginklų gamybos,
kas smarkiai pakirstų jos pozicijas Irake.
Galima netgi teigti, kad Kinijos įtakos išaugimas
ir periodiški Šiaurės Korėjos ekscesai veikė tarsi saugiklis nuo
tiesioginių JAV konfrontacijų su Japonija proveržio.
Kuomet po kruvinųjų rugsėjo 11-osios išpuolių
JAV sutelkė dėmesį į Vidurio Rytus, jos sąjungininkės Azijos Ramiojo
vandenyno regiono saugumo srityje Australija ir Japonija privalėjo
prisiimti didesnius saugumo užtikrinimo įsipareigojimus.
Naujoji Japonijos kryptis
Per pastarąjį dešimtmetį, o ypač ministro pirmininko
Juničiro Koidzumio vadovavimo metais, Japonija ėmė permąstyti savų
gyvybinių interesų gynybos ir įgyvendinimo perspektyvą. Prabilta
ne tik apie karinių pajėgų Irake dislokavimą, bet ir apie punktų,
ribojančių karinius veiksmus, pataisas šalies Konstitucijoje.
Šiandien, pirmininkaujant premjerui Šindzo Abei,
japonai ir toliau siekia nusikratyti juos pusšimtį metų slėgusio
tabu dėl karinio potencialo apribojimo. Nacionalinė Japonijos gynybos
agentūra paskatino kabinetinio lygio diskusiją apie galimybę Japonijai
imtis branduolinio ginklo kūrimo.
Ne paslaptis, jog didžiausias Japonijos prioritetas
yra tiekimo kelių apsauga. Japonija yra sala, kuriai trūksta dirbamos
žemės ir gamtinių išteklių. Ši realija daugelį amžių veikė japonus
tarsi variklis: įgyvendindama sėkmingą imperializmo politiką, Japonija
stengėsi įgyti vis naujų išteklių šaltinių. Apsupti vandenų, japonai
neketina sukonstruoti neperžengiamų sienų mechanizmo, kas tuo pat
metu reikštų ir tiekimo gyslų atkirtimą. Juk nors ir būdama ekonomiškai
susaistyta, Perl Harborą 1941- aisiais Japonija pavertė pelenais
tik todėl, kad JAV buvo vienintelė jėga, galinti pasikėsinti į jos
įtakos sferą Ramiojo vandenyno teritorijoje.
Šiandien japonai įžvelgia galimą pavojų teritorijose
nuo Pietų Kinijos jūros, Indijos vandenyno iki Vidurio Rytų būtent
tokiu maršrutu driekiasi Japonijos energijos tiekimo kelias. Tokijas
niekam neleis pasikėsinti į šaliai gyvybiškai svarbią energiją,
todėl nenustebkime, jei artimiausiu metu Japonija ims sudarinėti
saugumo susitarimus su Taivanu, Singapūru ir Indija, šalimis, kuriomis
keliauja energijos srautai. Taip pat tikėtina, jog Japonija sutelks
papildomas jūrų ir oro laivyno pajėgas.
Kinijos trajektorija
Japonijai formuojant naują politikos kryptį, kurios
esmė yra kuo mažesnis JAV kišimasis į šalies reikalus, Kinija taip
pat nesnaudžia ir ima žengti savo keliu. Kaip sausumos valstybei,
jai rūpi santykiai su kaimynais. Tibetas, Sinczianis ir Mongolija
yra svarbiausi faktoriai Kinijos siekyje visapusiškai sustiprinti
valstybę ir sukurti galingą atsvarą potencialiems įsibrovėliams.
Nuo komunistų pergalės 1949-aisiais Kinija susikoncentravo
į šalies sienų apsaugą ir centrinę, visapusiškai šlovinamą bei garbinamą
valdžią. Nesutarimai dėl sienų įvėlė Kiniją į konfliktus su Indija,
Rusija, Vietnamu, privertė įsikišti į Korėjų karą. Šiandien Kinija
laikosi kitokios apsisaugojimo pozicijos ekonomiškai bendradarbiauja
ir ieško sutarimo su kaimynais. Tvirtai kontroliuodama savo pasienio
ruožus, Kinija vėl žvalgosi į Rytus, į jūrą.
Skirtingai nei Japonija, kuri nuolat jautė žemės
ir išteklių stygių, Kinija niekuomet nepasižymėjo agresyviu ekspansyvumu
(neskaitant anksčiau minėtų Tibeto, Sinczianio ir Mongolijos). Kinija
turi daug žemės resursų, tačiau spartėjantis ūkio modernizacijos
procesas pareikalauja vis daugiau energijos sąnaudų. Šis poreikis
provokuoja aktyvesnę Kinijos užsienio politiką, naujų energijos
šaltinių ir žaliavų paiešką. Štai čia ir susikerta Kinijos ir Japonijos
interesai: abi trokšta rasti energijos išteklių kuo arčiau savęs.
Lyg tarp dviejų girnapusių
Pastebėtina, jog šių dienų Azijos varomoji jėga
dvikova tarp liūto ir banginio. Taip metaforiškai būtų galima
pavadinti Kinijos konkurenciją su Japonija. Be abejonės, trintis
tarp dviejų milžinių negali nepalikti pėdsakų kitų Azijos valstybių
gyvenime, tačiau ji ypač jaučiama Korėjos pusiasalyje.
Aptarkime Šiaurės Korėjos branduolinio ginklo
klausimą. Juk nei Kinija, nei Japonija negali pasigirti šiltais
santykiais su Pchenjanu. Pekino akimis, Šiaurės Korėja yra tarsi
siena, sauganti Kiniją nuo galimų įsibrovėlių, JAV įtakos ir Japonijos
interesų intervencijos. Japonija Šiaurės Korėją regi kaip galimą
grėsmę šalies nacionaliniam saugumui ir svarbų faktorių santykiuose
su Kinija.
Kad ir kaip būtų keista, pastebimas vis glaudesnis
Šiaurės ir Pietų Korėjų suartėjimas, galbūt tam, kad paerzintų jų
šaltojo karo globėjus Pekiną ir Vašingtoną. Nors jos eina gana skirtingais
keliais, abi Korėjos puikiai žino, kad jų ateitį lems Kinijos ir
Japonijos konkurencinė kova.
Korėja, ilgą laiką įstrigusi tarp dviejų girnapusių,
išsiugdė kelias, nors ir ne visiškai veiksmingas, savo nepriklausomybės
išsaugojimo strategijas: kartais visišką izoliaciją, o kartais
nuolaidžiavimą vienai iš hegemonių vien tam, kad apsisaugotų nuo
antrosios.
Šiandien tiek Šiaurės, tiek Pietų Korėja ypatingą
dėmesį skiria krašto apsaugai stiprinti ir neatmeta galimybės, jog
netrukus bendru sutarimu jos vėl susijungs į vieną valstybę. Taip,
vienintelis kelias joms nusikratyti galingųjų įtakos vėl tapti
viena visuma: 70 milijonų gyventojų turinčia valstybe su Šiaurės
Korėjos ištekliais ir darbo jėga bei Pietų Korėjos technologiniais
pranašumais.
Tokia dinamika pasitiko Dž.Bušą jo kelionės po
Rytų Aziją metu. Vietinės jėgos vis stiprėja ir drąsiai kratosi
šaltojo karo joms primestų įsipareigojimų. JAV, nors ir įtakinga
žaidėja regione, jau nebevadovauja paradui. Azija atsigręžia į
praeitį, siekia susigrąžinti savo vaidmenį.
Vertė Justina ŽEIŽYTĖ
© 2006 XXI amžius
|