Europos Bendrijos niuansai
Benjaminas ŽULYS,
Kazimieras DOBKEVIČIUS
|
Diskutuoja k onferencijos
organizacinio komiteto pirmininkas
kan. dr. Robertas Pukenis ir
prof. dr. Robertas de Matejus
|
|
Konferencijos Tautinio tapatumo
išsaugojimas Europos Sąjungoje
dalyviai aptaria renginį
Kazimiero DOBKEVIČIAUS nuotraukos
|
Europos kontinente yra šešiasdešimt valstybinių
kalbų, o jei skaičiuotume ir etnines kalbas, iš viso susidarytų
apie šimtas. Tad nesunku įsivaizduoti, kokioje sudėtingoje situacijoje
gyvena, tarpusavyje ir su kitomis pasaulio tautomis, valstybėmis
bendrauja europietiškoji bendruomenė, jos tautos. Kiekviena jų turi
savo istoriją, kalbą, papročius, išpažįsta vienokią ar kitokią religiją.
Suprantama, kiekviena tauta turi teisę į šias vertybes, siekia jas
išsaugoti drauge pripažindamas ir kitų tautų visavertiškumą.
Neseniai Kaune, Vytauto Didžiojo universiteto
Katalikų teologijos fakulteto didžiojoje auloje, buvo surengta tautinio
tapatumo klausimus nagrinėjusi tarptautinė mokslinė konferencija
Tautinio tapatumo išsaugojimas Europos Sąjungoje. Pranešimus skaitė
lietuvių, italų, lenkų, gruzinų tautų akademinės visuomenės atstovai.
Pasak šios konferencijos organizacinio komiteto pirmininko kan.
dr. Roberto Pukenio, susirinkusių mokslininkų tikslas skatinti
krikščionis intelektualus tapti aktyvesniais politiniame Europos
gyvenime, prisidėti prie krikščioniškos, laisvos, be karų bendrijos
kūrimo išsaugant kiekvienos tautos kalbą, papročius, indentitetą.
Konferencijos pradžioje kalbėjęs apaštalinis nuncijus
arkivyskupas dr. Peteris Stephanas Zurbriggenas Lietuvą įvardijo
kaip turiningą istoriniu požiūriu ir krikščioniškumu kraštą, sakydamas,
jog, užmiršę savo šaknis, istoriją, galime sulaukti nepageidaujamų
pasekmių.
Konferenciją atidaręs Kauno arkivyskupas Sigitas
Tamkevičius teigė: Naujoji Sąjunga galbūt išgelbės Lietuvos tautiškumą,
kurį sovietmečiu gelbėjo Lietuvos Katalikų Bažnyčia. Tada buvo siekiama
nutautinti Lietuvą. Neatsikratau minties, kad šeimos institucija
ES kryptingai naikinama. Europa pati naikina save. Tautiniam tapatumui
išsaugoti, taip gyvybiškai svarbiam tokioms mažoms tautoms kaip
Lietuva, šiandien per mažai skiriama dėmesio, stinga ir kultūrinio
požiūrio, ir diskusijų šia tema. Arkivyskupas minėjo Palangoje sklindančias
rusiškas dainas, angliškus parduotuvių užrašus. Būtina veikti čia,
Lietuvoje, ir Briuselyje, priešintis nutautėjimui.
Europos Sąjunga ir ne be pagrindo laikoma
nereligine, pasaulietiška institucija. Iš tiesų sunku įsivaizduoti,
kad jos prigimtis galėtų būti kitokia, nes dauguma ES narių skelbiasi
esančios nereliginės valstybės. Tik kai kurie pasaulietiškumo tipai
nustumia iš viešojo gyvenimo religinius simbolius, taip pat Bažnyčių
nelaiko privataus statuso organizacijomis (tokia yra Prancūzijos
orientacija). Rengiant Europos Konstitucijos preambulę susirūpinta,
kad ES pasaulietiškumas nusižiūrėtas iš Prancūzijos modelio. Tekste,
kuris turėjo būti būsimo Sąjungos tvarkos pamatu, nepalikta vietos
Europos kultūros krikščioniškoms šaknims pabrėžti nepaisant neginčijamos
istorinės tiesos. Akivaizdu, kad joks sąžiningas ir istoriškai sąmoningas
visuomenės veikėjas negali pagrįstai teigti esą Europa neturinti
krikščioniškų šaknų. Nepaprastai didelį nerimą tarp dvasininkų taip
pat kėlė 2002 m. kovo 13 d. Europos Parlamento ataskaita Moterys
ir fundamentalizmas. Parlamentas ne tik atvirai palaikė aiškų
Bažnyčios ir valstybės veiklos sričių atskyrimą, bet ir pasmerkė
Bažnyčios ir religinių bendruomenių įsikišimą į viešąjį gyvenimą
ir valstybių politiką, ypač į lytinių santykių ir žmogaus pradėjimo
(prokreacijos) klausimus. Tokie veiksmai, suprantama, skatina paklausti
savęs, kokia šių ES institucijų kompetencija sprendžiant su Bažnyčiomis
ir tikėjimu susijusius klausimus.
Pirmojo pranešimo Europa moralinėje kryžkelėje
autorius Europos Parlamento narys prof. habil. dr. Vytautas Landsbergis
sakė, jog tautinio tapatumo klausimai Europos Parlamente beviltiškai
apeinami. Profesorius baiminasi, kad demokratija bus arba krikščioniška,
arba jos visai nebus, nes ji išsigimsta, be krikščionybės pereina
į fašizmą, komunizmą. Europos Parlamente, pasak europarlamentaro,
jam keliant minimus klausimus tarptautiniu lygiu kolegos europarlamentarai
tik tapšnoja per petį, tačiau patys garsiai nekalba ta tema. V.Landsbergio
nuomone, pati krikščioniškų šaknų Europa yra apnikta tapatumo erozijos.
Tai, pasak prelegento, kad ES Konstitucijos projekte krikščionybė,
kaip šios bendrijos tapatybė, nutylima, yra savęs neigimas, civilizacinė
bei kultūrinė savižudybė.
Prof. dr. Gian Luigi Falchi iš Italijos, kuris
dėsto civilinę ir bažnytinę teisę Popiežiškajame Laterano universitete
Romoje, savo pranešime Nuo tautų tapatybės prie Europos teisės
per bendrą teisinę kultūrą gvildeno religijos laisvės bei valstybės
pasaulietiškumo santykį. Kaip sakė profesorius, kiekviena valstybė
savo piliečiams turi garantuoti religijos laisvę, taip pat pagrindines
teises: užtikrinti socialinį gyvenimą, ginti nuosavybę, atgauti
turėtą turtą ir t.t. Dabar, kai ne visos ES valstybės priėmė ES
Konstituciją, o joje neatsirado vietos krikščioniškajam paveldui
pabrėžti, galima tik tikėtis, kad ES valstybės vis dėlto atsigręš
į savo krikščioniškąjį paveldą ir tai bus pabrėžta ES Konstitucijoje.
Vienintelis Afrikos atstovas iš Kongo, dabar dėstantis
Paduvos universitete, prof. dr. Džonas Shamuana Mabenga savo pranešime
Europiečių tautinė tapatybė Afrikos tautų požiūriu nagrinėjo Afrikos
ir Europos santykius, apžvelgė afrikiečių nuomonių skilimą Europos
valstybių atžvilgiu. Vieni Europą įsivaizduoja kaip priešą, kiti
kaip gerovės šalį. Nors abiejų žemynų istorija skirtinga, tačiau
likimas bendras. Kiekvienas žmogus yra laimingas draugaudamas, bendraudamas,
išlaikydamas tautinį tapatumą. Prisipažinkime, kad apie Afrikos
tautų tikrąjį išsivadavimą, sugrižimą į vieną gretą su išsivysčiusiomis
šalimis dar teks gerokai palaukti, nes komunistinė ideologija, revoliucijos
eksportas iš buvusios Sovietų Sąjungos supriešino visus su visais,
- pastebėjo prelegentas.
Kan. prof. dr. Kęstutis Žemaitis (VDU) pranešime
Lietuvos krikštas - valstybės atsigręžimas į Vakarų Europą aptarė
dvi krikščioniškąsias sroves, formavusias Lietuvos valstybę - lotyniškąją
ir bizantiškąją. Dėl krikšto Lietuva neteko pagoniškojo drabužio,
o užsivilkusi naująjį tapo modernesnė. Sovietmečiu išlikome saviti,
nes priešinomės okupantams, o dabar, būdami laisvi, ES saviti išliksime
tik būdami atsakingi Dievui, tautai ir sau, sakė pranešėjas.
Dr.Egidijus Vareikis kalbėjo apie tautų identiteto
ir patriotizmo problemą integracijos bei globalizacijos kontekste.
Svarstė, ar teisinga Bažnyčiai linkėti prisitaikyti prie politinių
realijų. Briuselio biurokratams juokingos mintys apie širdies, meilės
pirmumą kuriant Europos bendriją - ten dominuoja nuostata, jog Dangus,
Dievas nereikalingi: viską galima padaryti protu, rankomis bei pinigais.
Liublino katalikiškojo universiteto kun. dr. Piotras
Stanišas (Stanisz) pranešime Europos tautų teisė išsaugoti ryšius
su religija preciziškai išgvildeno šią subtilią temą Europos ateičiai.
Religinis pliuralizmas - sulig ES teisės aktų dispozicijomis - yra
saugotina vertybė. O atskirų valstybių santykiai su religijomis
yra saugomi kaip valstybių narių nacionalinio identiteto elementai.
Visų ES šalių dabartinė kultūra, taip pat bendra Europos kultūra
turi krikščioniškas šaknis. Pabrėžti jas nereiškia nusižengti religinio
pliuralizmo normoms. Kaip tik iš ES normų kyla įsipareigojimas tinkamai
išskirti religinį turtą kaip bendro kultūros paveldo dalį.
Torunės universiteto kun. prof. dr. Witoldas Doršas
(Dorsz) nagrinėjo ispanų mąstytojo J.Ortegos y Gasseto kritišką
požiūrį į Europos bendriją. Ispanas tautos ateitį laikė svarbesne
už jos istoriją, suprantamą kaip santykių sistemą.
Kaip konferencijoje teigė Italijos nacionalinės
tyrimų agentūros profesorius dr. Robertas Matejus (Roberto de Mattei),
Europos Sąjungos negalima apibrėžti vien pagal geografinę sampratą
tai ir religija, kultūra, daug kitų gyvenimo sistemų. Beje, ir
pati Europos suvienijimo idėja nėra nauja. To siekė Petras I, Leninas,
Stalinas, tik jų metodai ir tikslai buvę kitokie jie siekė imperinio,
autokratinio valdymo. Dar 1947 metais žinomas politikas G.M.Maršalas
(Marshal) kalbėjo apie Europos rekonstrukcijos planą, kaip galimą
Europos Sąjungą. O V.Čerčilio (W.Churchill) 1948 metais Hagoje surengtos
konferencijos viena rezoliucijų skelbė, kad Europos suvienijimas
turi būti suprastas kaip svarbiausias pasaulio suvienijimo žingsnis.
Anot kunigo, VDU profesoriaus hab. dr. Romualdo
Dulskio, Europos Sąjunga ne tik daugelio tautų, bet ir įvairių
krikščioniškų konfesijų bendruomenė. Krikščionių susiskaldymas
pirmiausia suvokiamas kaip skaudi, tikėjimo vienybę pažeidžianti
problema, todėl jis daugelį kartų įvairių Bažnyčios atstovų buvo
apgailėtas prisiimant savosios kaltės dalį. Tačiau profesorius
iškelia įdomią mintį: ar iš šios krikščionių susiskaldymo problemos
mes negalėtume gauti ir kokios nors naudos? Dar popiežius Jonas
Paulius II yra sakęs, kad Bažnyčios skilimai buvo kelias, vedantis
išsamesnės Kristaus Evangelijos sampratos ir įvairiausių Dievo malonės
turtų pažinimo link. Bažnyčios mokytojas šv. Pranciškus Salezas
sakė, kad Bažnyčioje negali būti viena dvasingumo forma, kuri tiktų
visiems. Pagrįstai galima kalbėti apie įvairių krikščioniškųjų pašaukimų
dvasingumą: pasauliečių, vienuolių, kunigų, tretininkų, pedagogų,
verslininkų, mokslininkų, menininkų ir kt. Kai kalbame apie ekumeninį
dvasingumą, turime omenyje įvairių krikščioniškųjų konfesijų patirties
visumą, teigė kun. prof. dr. R.Dulskis.
Ne paslaptis, kad greta kitų aktualių tapatumo
išsaugojimo Europos Sąjungoje yra gimtoji, mūsų atveju, lietuvių
kalba. Istorija byloja, kad dėl įvairių susiklosčiusių aplinkybių
Lietuvoje prievarta ar kitu keliu įsivyraudavo kitos kalbos. Kaip
primena prof. hab. dr. Bronius Genzelis, lietuviai krikštą priėmė
iš lenkų, nes šie buvo sąjungininkai kovoje su kryžiuočiais. Kadangi
Lietuva nesudarė atskiros bažnytinės provincijos, o įėjo į Lenkijos
bažnytinę metropoliją, susidarė sąlygos lenkiškumo skverbimuisi
į Lietuvą, lenkų kultūrinei invazijai. Prijungus mūsų kraštą prie
Rusijos imperijos, situacija pasikeitė: su represijų pagalba pareikalauta
visur Lietuvoje vartoti rusų kalbą. Lietuva netgi tapo trikalbe
valstybe: kaimuose skambėjo lietuvių kalba, viešajame gyvenime vis
tiek vyravo ir toliau plito lenkų kalba, o oficialiose institucijose
rusų. Šiurkštus rusų kalbos primetimas Lietuvai mumyse formavo
bendro likimo su lenkais idėją, kita vertus, vienybės su Lenkija
idėjos gynėjai lietuvių tautinį atgimimą vadino separatizmu, trukdančiu
bendrai kovai su rusiškuoju imperializmu. Nei Mikalojus Daukša,
kiti Lietuvos kultūrininkai neneigė lenkų kalbos, bet juos baugino
gimtosios lietuvių kalbos išsižadėjimas. Tauta buvo rusinama sovietinės
okupacijos metais. Lietuvai atkūrus nepriklausomybę, esant ES struktūroje,
jau pagrįstai baiminamasi, kad dabar mūsų viešajame gyvenime įsigalės
anglų kalba, nors to iš mūsų nereikalauja jokios išorinės politinės
jėgos. Parduotuvių, firmų, firmelių, viešbučių pavadinimai angliški.
Pagal tokių pavadinimų gausą, atrodo, niekas arba mažai kas kontroliuoja
svetimybių brovimąsi į mūsų gyvenimą. Kalbos išnykimas pirmas
žingsnis į tautos išnykimą, sakė profesorius.
Gal platesniems mūsų visuomenės sluoksniams nežinoma,
kad dar XIX amžiuje Latvijoje imta kalbėti apie latvių ir lietuvių
vienybę. Tam pradžią davė Tartu universiteto studentų jaunalatvių
ratelio nariai. Jie iškėlė baltų bendrumo idėją, kuri vėliau surado
aktyvių šalininkų ir Lietuvoje, ir, kas įdomu, apie tai vienokiu
ar kitokiu požiūriu kalbama iki šių dienų. Kaip sakė Lietuvių literatūros
instituto docentas dr. Silvestras Gaižiūnas, išryškinti lietuvių
ir latvių istorinį bendrumą siekė lietuvių publicistas J.Šliūpas,
panašiai idėjai pritarė garsus lietuvių keliautojas, pedagogas,
žurnalistas, rašytojas, diplomatas Matas Šalčius, žymus lietuvių
geografas, humanistas Kazys Pakštas. Šių Baltijos šalių vienybės
idėja buvo gyva XX amžiuje, neišblėso emigracijoje, ji, beje, atgijusi
ir mūsų laikais, kai Baltijos valstybės tapo laisvos.
Kunigas, Mykolo Riomerio universiteto prof. hab.
dr. Kazimieras Meilius pasakojo apie visuomenei gal nelabai žinomą
organizaciją Katalikai už laisvą pasirinkimą (CFFC). Ši nevyriausybinė
organizacija (būstinė yra Vašingtone) pasauliniu mastu veikia prieš
Katalikų Bažnyčią siekdama ją diskredituoti ir suskaldyti iš vidaus.
Ji susibūrė 1973 metais. Viena šio judėjimo įkūrėjų Patricija Fogarty
Makilan (MaQuillan) Niujorke, ant Šv.Patricijaus katedros laiptų,
karūnavosi popieže. Nuo 1982 metų šiai organizacijai vadovauja
buvusi vienuolė Frensis Kisling (Frances Kissling). Niujorke ji
įsteigė dvi abortų klinikas, kuriose, jos pačios tvirtinimu, vien
iki 1973 metų atlikta apie 50 tūkst. abortų. O 1976 metais ji įsteigė
Nacionalinę aborto federaciją, vienijančią JAV abortų klinikas.
Deja, panašios idėjos pasiekia ir ES. Štai prieš kurį laiką keletas
Europos Parlamento narių išsiuntė atvirą laišką žiniasklaidai Padarykime
abortą Europos Sąjungoje visų moterų teise. (Laišką buvo pasirašęs
ir europarlamentaras iš Lietuvos R.Pavilionis.)
ES narėms aktualus bendros valiutos (euro) klausimas.
Jau neslepiama, kad artimiausiu metu įsitraukti į eurozoną Lietuvai
vilties praktiškai neliko. Teisės instituto mokslininkas dr. Petras
Ragauskas konferencijoje sakė, kad ES sprendimas atsisakyti į eurozoną
priimti Lietuvą reiškia, jog toliau turėsime vykdyti politiką pagal
Briuselyje ir Frankfurte (čia įsikūręs Europos centrinis bankas
ECB) priimtus nurodymus. Kalbant apie mūsų pačių, tiksliau, mūsų
valdžios institucijų, požiūrio nulemtus, iš ES teisės kylančius
pavojus labiausiai paminėtini du: savarankiško mąstymo praradimas
ir manipuliacijos ES teise pridengiant neskaidrius sprendimus,-
sakė mokslininkas. Ypač esą blogai, kai ES teise prisidengiama savanaudiškais
tikslais ir kai tai daroma siekiant pridengti savo tingumą ir nerangumą.
O blogiausia, kai ES teise pasiremiama kuriant tam tikroms interesų
grupėms naudingas taisykles. Iki šiol gyvuoja praktika įstatymo
pakeitimus sieti su ES reikalavimais. Taigi ES teisės neišmanantys
Seimo nariai netiesiogiai apgaunami dėl tariamų ES teisės reikalavimų.
Europos Komisijos bei kitų piliečiams uždarų institucijų praktika
tampa mūsų valstybės tarnautojų etalonu.
Ateityje būtina, kad tokio aukšto lygio mokslinius
pranešimus išgirstų plačioji miesto visuomenė - inteligentai, studentai,
religinių bendruomenių atstovai, katechetai, nes tokio lygio ir
turinio forumai labai retai pasiekia Kauną.
© 2007 XXI amžius
|