Nepriklausomybės pripažinimo atnaujinimas
Česlovas STANKEVIČIUS
Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataras
, Aukščiausiosios Tarybos pirmininko pavaduotojas
XX amžiuje Lietuvai du kartus pavyko atkovoti
savo nepriklausomybę nuo ją pavergusios Rusijos imperijos, pasiekti,
kad Rusija Nepriklausomą Lietuvos valstybę pripažintų, nustatyti
su ja teisėtus ir teisinius savo santykius su šia valstybe. Pirmąjį
kartą tai buvo padaryta 1920 m. liepos 12 d. sutartimi praėjus nuo
nepriklausomybės paskelbimo 516 dienų. Antrąjį kartą 1991 m. liepos
29 d. sutartimi praėjus nuo nepriklausomybės paskelbimo 506 dienoms.
Abiem atvejais Lietuvai pavyko tai pasiekti pasinaudojant pačioje
Rusijos imperijoje vykstančiais sisteminiais pokyčiais: pirmuoju
atveju Rusijos sovietinės imperijos epochos pradžioje, antruoju
jos pabaigoje. Čia apžvelgiu svarbiausius to 500 dienų kelio į
1940-aisiais SSRS įvykdytos okupacijos ir aneksijos nutraukto nepriklausomos
Lietuvos valstybės pripažinimo atnaujinimą ir teisėtų santykių tarp
Lietuvos ir Rusijos atkūrimo momentus bei priežastis, dėl ko gana
ilgai užtruko derybos dėl derybų su SSRS.
Pasinaudodama dėl SSRS režimo liberalizavimo (pertvarkos)
atsivėrusiomis galimybėmis, lietuvių tauta per savo demokratiškai
išrinktus atstovus į Lietuvos Aukščiausiąją Tarybą 1990 m. kovo
11 d. Aktu atkūrė Lietuvos nepriklausomybę de jure. Priėmusi Nepriklausomybės
Aktą Aukščiausioji Taryba kreipėsi į SSRS Aukščiausiosios Tarybos
pirmininką M.Gorbačiovą su oficialiu pasiūlymu SSRS pradėti derybas
dėl sureguliavimo visų klausimų, susijusių su įvykusiu nepriklausomos
Lietuvos valstybės atkūrimu. SSRS valdžia į Lietuvos veiksmus reagavo
ultimatumais ir karinės jėgos demonstravimu. Kai Lietuva nepriėmė
SSRS prezidento M. Gorbačiovo ir ministro pirmininko N.Ryžkovo 1990
m. balandžio 14 d. ultimatumo per dvi savaites atkurti padėtį iki
1990 m. kovo 10 d., SSRS valdžia nuo balandžio 18 dienos pradėjo
vykdyti Lietuvos ekonominę blokadą.
Pirmąją blokados dieną, balandžio 18-ąją, Lietuvos
Aukščiausioji Taryba - Atkuriamasis Seimas priėmė nutarimą, kuriame
patvirtino savo ištikimybę Kovo 11-osios Aktui ir pasiūlė Sovietų
Sąjungai su Lietuvos įgaliotąja delegacija pradėti politines konsultacijas
dėl derybų. Šiame nutarime Lietuvos parlamentas sutiko konsultacijų
tarp Lietuvos ir SSRS, jeigu jos prasidėtų, laikotarpiu iki 1990
m. gegužės 1 d. nepriimti naujų politinių įstatyminių aktų. Tačiau
Kremlius vykdė blokadą ir laikėsi savo reikalavimo atšaukti Kovo
11-osios Aktą.
Prancūzijos prezidentas Fransua Miteranas ir Vokietijos
kancleris Helmutas Kolis 1990 m. balandžio 26 d. bendru laišku,
adresuotu Lietuvos vadovui Vytautui Landsbergiui, rekomendavo tam
tikram laikui sulaikyti parlamento priimto sprendimo poveikį, kas
esą palengvintų dialogo su Maskva pradžią. Kadangi laiške siūloma
sulaikyti sprendimo poveikį, o ne patį sprendimą ir tai padaryti
tokiu būdu, kad nenukentėtų paties sprendimo t.y. Kovo 11-osios
Akto vertė, siūlymas buvo panašus į Aukščiausiosios Tarybos balandžio
18 dienos nutarimu deklaruotą sutikimą tam tikrą laikotarpį nepriimti
naujų politinių įstatyminių aktų. Tačiau buvo ir svarbus skirtumas:
dviejų valstybių vadovai siūlė sustabdyti poveikį kaip sąlygą
dialogui pradėti, o Lietuva sutiko sustabdyti poveikį deryboms
tarp dviejų valstybių prasidėjus.
1990 m. gegužės 16 d. Aukščiausiosios Tarybos
ir Vyriausybės vardu V.Landsbergis ir K.Prunskienė pasirašė bendrą
pareiškimą, kuriame sakoma, kad Lietuva pasirengusi svarstyti klausimą
paskelbti pereinamąjį laikotarpį, per kurį būtų visiškai įgyvendinta
nepriklausomybė. Per šį laikotarpį yra būtinos Lietuvos valstybės
nepriklausomybės ir vientisumo, jos teisėtos valdžios funkcionavimo
garantijos. Gegužės 17 dieną ministrė pirmininkė K.Prunskienė Maskvoje
šį pareiškimą įteikė SSRS prezidentui M.Gorbačiovui ir ministrų
tarybos pirmininkui N.Ryžkovui. Grįžusi iš Maskvos ji pranešė, kad
pareiškimas M.Gorbačiovo netenkina ir jis reikalauja, jog būtų priimtas
Aukščiausiosios Tarybos nutarimas sustabdyti Nepriklausomybės Akto
galiojimą. Ministrė Pirmininkė M.Gorbačiovo poziciją įvertino kaip
atsitraukimą nuo ankstesnio reikalavimo Aktą panaikinti.
Blokadai Lietuvą spaudžiant, Aukščiausioji Taryba,
siekdama, kad Sovietų Sąjunga pradėtų derybas su Lietuva, 1990 m.
gegužės 23 d. priėmė naują nutarimą. Jame sakoma: Pristabdyti oficialių
tarpvalstybinių derybų laikotarpiui tuos iš Lietuvos Aukščiausiosios
Tarybos 1990 m. kovo 11-osios aktų kylančius jų realizavimo veiksmus
ir sprendimus, kurie susiję su interesais, abiejų šalių apibrėžtais
kaip derybų objektas. Nutarimas turėjo įsigalioti tarpvalstybinėms
deryboms prasidėjus. Lietuvos Vyriausybės atstovas Maskvoje E.Bičkauskas
savo atmintinėje rašė, kad, įteikus šį nutarimą M.Gorbačiovui, pastarasis
pareiškė, jog toks nutarimas jo netenkina, tačiau jis esą iš esmės
neprieštarauja Lietuvos išstojimui iš SSRS, tik dėl to reikalingos
derybos, kurioms pradėti būtina sąlyga Kovo 11-osios Akto sustabdymas.
1990 m. birželio 12 d. Rusijos Federacijos liaudies
deputatų suvažiavimas išrinko B.Jelciną Rusijos prezidentu ir priėmė
Rusijos FSR (toliau - Rusijos Federacijos) Deklaraciją dėl valstybės
suvereniteto.
1990 m. birželio 16 d. raštu ministrė pirmininkė
K.Prunskienė Vyriausybės vardu pasiūlė Lietuvos Aukščiausiajai Tarybai
svarstyti tokį nutarimo projektą: Lietuvos Respublikos Aukščiausioji
Taryba derybų su Tarybų Socialistinių Respublikų Sąjunga laikotarpiui
skelbia laikiną moratoriumą 1990 m. kovo 11 d. Lietuvos Respublikos
Aukščiausiosios Tarybos aktui Dėl Lietuvos Respublikos nepriklausomos
valstybės atstatymo. Parlamente buvo parengti alternatyvūs projekto
variantai, numatantys moratoriumo taikymą tik iš Kovo 11-osios Akto
kylantiems veiksmams, o jo įsigaliojimą - tik pasirašius tarpvalstybinių
derybų protokolą.
1990 m. birželio 26 d. Kremliuje įvyko Lietuvos
Respublikos ir Sovietų Sąjungos vadovų susitikimas (susitikime dalyvavo
Aukščiausiosios Tarybos pirmininko pavaduotojas Č.Stankevičius ir
Lietuvos atstovas Maskvoje E.Bičkauskas). V.Landsbergis supažindino
M.Gorbačiovą su rengiamo Lietuvos parlamento pareiškimo dėl SSRS
reikalaujamo moratoriumo galimais variantais ir išdėstė Lietuvos
poziciją. Jis, be kita ko, Gorbačiovui pasiūlė: Jeigu mes verčiami
priimti moratoriumą, tai ir SSRS galėtų ką nors sustabdyti, sakysime,
1940 metų SSRS nutarimą, besiremiantį vadinamojo Liaudies seimo
nutarimu, kuris buvo akivaizdžiai neteisėtas. Tad ir atitinkamas
SSRS aktas buvo neteisėtas. Jeigu SSRS dabar būtų sunku tą aktą
pasmerkti ir paskelbti niekiniu, kaip kad buvo padaryta Molotovo
- Ribentropo pakto atžvilgiu, tai pariteto pagrindais jį būtų galima
pristabdyti.
Susipažinęs su rengiamais Lietuvos pareiškimo
variantais, M.Gorbačiovas juos įvertino kaip nepriimtinus. Jis reikalavo
grįžti į kovo 10 dieną, pristabdyti Kovo 11-osios Aktą, bet ne jo
pasekmes, kaip kad siūloma Lietuvos parengto projekto variantuose.
Tai atvers kelią viskam. Grįžimas į kovo 10 d. būtinas dviem trims
mėnesiams, kol mes rasime sprendimą ir pasirinksime būsimus ryšius.
Gali tai būti konfederaciniai ar asociacijos ryšiai, kurie nevaržys
jūsų suvereniteto, išskyrus tai, ką jūs perduosite Sąjungai.(
)
Kai tik procesas prasidės, visi apribojimai (t.y. blokada) bus atšaukti.
Tačiau pirmiausia - moratoriumas ir grįžimas į kovo 10. (...) Dabar
reikia nepraleisti progos, kad jūs galėtumėte pateikti savo variantą
sustabdė, bet neatšaukė akto. Mes tiesiog darome manevrą. V.Landsbergis
atsakė, kad tautai grįžti į kovo 10-ąją neįmanoma ir Gorbačiovo
reikalavimas mus stumia į aklavietę.
1990 m. birželio 27 d. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios
Tarybos pirmininkas V.Landsbergis kartu su ministre pirmininke K.Prunskiene
ir kitais Lietuvos atstovais susitiko su Sovietų Sąjungos prezidentu
M.Gorbačiovu, Aukščiausiosios Tarybos pirmininku A.Lukjanovu, Ministrų
Tarybos pirmininku N.Ryžkovu ir A.Jakovlevu. M.Gorbačiovas reikalavo
kompromiso: iš Lietuvos pusės - Kovo 11-osios Akto pristabdymas,
iš SSRS pusės - nereikalaujama Aktą atšaukti.
1990 m. birželio 29 d. Lietuvos Aukščiausioji
Taryba priėmė pareiškimą, kuriame sakoma, kad Taryba ...siekdama
tarpvalstybinių derybų su TSR Sąjunga, skelbia nuo tokių derybų
pradžios 100 dienų moratoriumą Kovo 11 d. Aktui dėl Lietuvos nepriklausomos
valstybės atstatymo, tai yra sustabdo iš jo kylančius teisinius
veiksmus. Lietuvos Respublikos TSR Sąjungos derybų pradžia, jų
tikslai ir sąlygos fiksuojami šalių įgaliotojų delegacijų specialiu
protokolu. Pareiškime taip pat sakoma, kad Taryba gali moratoriumą
pratęsti arba atšaukti, o deryboms nutrūkus ar Tarybai negalint
normaliai vykdyti valstybinės valdžios funkcijų, moratoriumas netenka
galios.
Po 1990 m. birželio 29 d. pareiškimo paskelbimo,
milžinišką žalą Lietuvai padariusią energetinę ir ekonominę blokadą
1990 m. liepos 2 d. SSRS nutraukė.
1990 m. liepos 5 d. Lietuvos Aukščiausioji Taryba
priėmė nutarimą dėl politinio ir teisinio pasirengimo tarpvalstybinėms
deryboms su SSR Sąjunga ir pavedė V.Landsbergiui bei K.Prunskienei
formuoti Lietuvos valstybinę derybų su SSRS delegaciją. Liepos 9
dieną SSRS prezidentas M.Gorbačiovas dekretu patvirtino SSRS delegaciją
deryboms su Lietuva, kuri dekrete buvo tebevadinama Litovskaja
SSR.
Ta pačią 1990 m. liepos 9 d. Rusijos vadovai -
Rusijos Aukščiausiosios Tarybos pirmininkas B.Jelcinas ir ministras
pirmininkas I.Silajevas bendru laišku taip pat pasiūlė Lietuvos
vadovams paskirti įgaliotuosius atstovus ir pradėti rengti sutartį
dėl santykių su Rusijos Federacija. Taigi Lietuvai atsivėrė paralelinių
derybų dėl santykių su Maskva normalizavimo galimybė. Lietuva galėjo
tikėtis, kad su savo suverenitetą deklaravusia Rusijos Federacija,
kaip pagrindine numatomos naujos sąjungos nare, pavyks susitarti
dėl nepriklausomos Lietuvos valstybės pripažinimo, ir SSRS vyriausybė
turės su tokiu faktu skaitytis.
Atsakydama į Rusijos Federacijos pasiūlymą pradėti
derybas, Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba 1990 m. liepos
19 d. priėmė nutarimą Dėl Lietuvos Respublikos ir Rusijos Tarybų
Federacinės Socialistinės Respublikos derybų, kuriuo patvirtino
parlamentinę-vyriausybinę komisiją (pirmininku buvo patvirtintas
Č.Stankevičius) konsultacijoms su Rusijos Federacija. Lietuvos Parlamentas
pavedė komisijai suderinti derybų principus, objektus ir sąlygas.
1990 m. liepos 12 d., pažymėdama Lietuvos ir Rusijos
1920 m. Taikos sutarties septyniasdešimtmetį, Lietuvos Respublikos
Aukščiausioji Taryba priėmė kreipimąsi į SSRS Aukščiausiąją Tarybą,
kuriuo pastarąją ragino panaikinti neteisėtą 1940 m. rugpjūčio
3 d. SSRS įstatymą dėl Lietuvos įjungimo į SSRS ir derybomis atkurti
teisėtus tarpvalstybinius santykius, kurių pagrindus padėjo 1920
m. Taikos sutartis.
Liepos 27 dieną Estijos, Latvijos ir Lietuvos
vadovai A.Riutelis, A.Gorbunovas ir V.Landsbergis Latvijoje, Jūrmaloje,
susitikę su Rusijos Federacijos prezidentu B.Jelcinu susitarė, kad
su kiekviena iš Baltijos valstybių bus rengiamos dvišalės sutartys.
1990 m. rugpjūčio 7 d. nutarimu Lietuvos parlamentas
patvirtino Derybų tarp Lietuvos Respublikos ir SSRS pagrindines
nuostatas ir tikslus. Lietuvos valstybės delegacija derybose turėjo
remtis pagrindiniais teisės aktais: vasario 16 dienos Nepriklausomybės
Aktu, 1920 m. liepos 12 d. Taikos sutartimi ir 1990 m. Kovo 11-osios
Aktu ir nustatė derybų tikslą: pasiekti visišką Lietuvos nepriklausomybę
ir pakartotinį jos teisinį pripažinimą iš SSR Sąjungos pusės, nustatyti
lygiateisius ir abipusiai naudingus Lietuvos ir SSR Sąjungos santykius,
pasiekti dabartinių Lietuvos Respublikos sienų patvirtinimą.
1990 m. rugpjūčio 21d. nutarimu Lietuvos Aukščiausioji
Taryba patvirtino Lietuvos Respublikos valstybinę derybų su SSR
Sąjunga delegaciją, vadovaujamą Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo
Seimo pirmininko V.Landsbergio (delegacijos nariais buvo patvirtinti:
A.Abišala, P.Kūris, R.Ozolas, K.Prunskienė, A.Saudargas, Č.V.Stankevičius,
E.Zingeris).
Derybos su SSRS prasidėjo tik 1990 m. spalio 2
d. Tą dieną Kremliuje įvyko pirmasis SSRS ir Lietuvos Respublikos
atstovų susitikimas, skirtas parengiamiesiems derybų klausimams
apsvarstyti. Spalio 2, 11, 18 ir 19 dienomis Maskvoje įvyko Lietuvos
ir SSRS įgaliotų atstovų, darbo ir ekspertų grupių susitikimai.
SSRS atstovai pareiškė, jog SSRS nepriimtina, kad Lietuva derybose
dalyvautų kaip nepriklausoma valstybė, nes Lietuvos statusas esą
turės paaiškėti tik po derybų.
1990 m. spalio 20 d. Kremliuje įvyko antrasis
Lietuvos Respublikos valstybinės derybų su SSRS delegacijos ir SSRS
derybų su Lietuva delegacijos konsultacinis susitikimas. Susitikimo
metu SSRS delegacijai vadovaujantis ministras pirmininkas N.Ryžkovas
sakė: Jūs mūsų poziciją žinote: mes norime, kad jūs aktyviai dalyvautumėte
sąjungos sutartyje. Jūs to nenorite. Dėl to ir vesime derybas. (...)
Kodėl jūs norite iškart užsiduoti sąlygą tik nepriklausomybė?.
Kai V.Landsbergis pasakė, kad mums suverenitetas reiškia nepriklausomybę
ne kitos valstybės sudėtyje, N.Ryžkovas paklausė: Ir konfederacija
Jums taip pat būtų nepriimtina?. Susitikimo metu tebuvo sutarta
oficialias derybas pradėti lapkričio mėnesio pabaigoje, o dėl derybų
pradžios protokolo toliau derėtis ekspertų lygiu.
Respublikos Aukščiausioji Taryba savo 1990 m.
gruodžio 28 d. nutarime konstatavo, kad SSRS nesutinka pasirašyti
Lietuvos reikalaujamo derybų pradžios protokolo. Todėl Taryba savo
1990 m. birželio 29 d. nutarimą dėl moratoriumo paskelbė netekusiu
galios ir leido Lietuvos valstybinei derybų delegacijai pradėti
tarpvalstybines derybas su SSRS nereikalaujant derybų pradžios protokolo
pasirašymo. Taigi prievarta Lietuvai primesto, nors ir sąlyginio,
įsipareigojimo dėl moratoriumo Lietuvai neteko vykdyti. Jis, nesukėlęs
Lietuvai jokių pasekmių, neteko galios.
Nuo 1990 m. gruodžio mėnesio pradžios SSRS vadovybė
derybines konsultacijas su Lietuva nutraukė. M.Gorbačiovas 1991
m. sausio 1 d. dar pasirašė SSRS prezidento įsaką, kuriuo patvirtino
naują delegaciją, vadovaujamą Ministrų Tarybos pirmininko pirmojo
pavaduotojo V.Dogužijevo. Toliau traktuodamas Lietuvą kaip jam pavaldžią
SSRS respubliką, jis savo įsaku delegacijai pavedė su Lietuvos
SSR atstovais apsvarstyti politinių, socialinių ir ekonominių klausimų
kompleksą. Po mėnesio, vasario 5 dieną, savo įsaku jis įsakė
Lietuvos valdžios organams vykdyti SSRS referendumą dėl Sovietų
Sąjungos išsaugojimo bei iš anksto pripažino neteisėtu Lietuvos
parlamento paskelbtą 1991 m. vasario 9 d. Lietuvos gyventojų plebiscitą
Dėl Lietuvos Valstybės ateities.
1991 m. sausio 10 d. M.Gorbačiovas vėl pateikė
Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai ultimatumą, reikalaudamas
atšaukti pagrindinius Lietuvos nepriklausomybės dokumentus ir neatidėliotinai
atkurti visa apimtimi SSRS konstitucijos veikimą. 1991 m. sausio
13 d. Sovietų Sąjunga įvykdė ginkluotą kruviną agresiją prieš Lietuvą,
siekdama jėga nuversti jos piliečių demokratiškai išrinktą teisėtą
valdžią. Rusijos Federacijos prezidentas B.Jelcinas jėgos panaudojimą
prieš Lietuvą ir kitas Baltijos valstybes ryžtingai pasmerkė. Atvykęs
į Taliną jis pasirašė bendrą Estijos, Latvijos, Lietuvos ir Rusijos
Federacijos pareiškimą, kuriame sakoma, kad šalys pripažįsta viena
kitos valstybinį suverenitetą.
1991 m. vasario 27 d. šio straipsnio autorius
Maskvoje susitiko su SSRS delegacijos deryboms su Lietuva vadovu,
SSRS ministro pirmininko pirmuoju pavaduotoju V.Dogužijevu, kuriam
siūlė atnaujinti tarpvalstybines derybas ir kėlė klausimą, kad dar
iki jų pradžios būtų grąžinti SSRS kariuomenės laikomi užgrobti
pastatai. Į klausimą, ar derybų metu SSRS pusė planuoja svarstyti
klausimus apie Lietuvos Respublikos pripažinimo atnaujinimą ir iki
1940 m. buvusių teisinių santykių su SSRS atnaujinimą, V.Dogužijevas
atsakė, kad jo uždavinys esąs įtikinti Lietuvą neišeiti iš Sovietų
Sąjungos. Jis sakė matąs trečiojo kelio galimybę, kai nauja Sąjungos
sutartis bus galutinai suredaguota.
1991 m. balandžio 4 d. Maskvoje įvykusio oficialaus
SSRS ir Lietuvos Respublikos delegacijų konsultacinio susitikimo
metu pagaliau pavyko pasiekti tam tikros pažangos: abiejų valstybių
delegacijų vadovų (V.Dogužijevo ir Č.Stankevičiaus) pasirašytame
protokole buvo užfiksuoti sutarti būsimų derybų principai: realios
šalių lygybės, pagarbos kiekvienos šalies suverenitetui ir visuotinai
pripažintiems teisės principams. Protokolu pagaliau buvo nustatytas
ir būsimų derybų tikslas santykių sureguliavimas tarp Lietuvos
Respublikos ir SSR Sąjungos. Tačiau iš SSRS pasiūlytos derybų problematikos
buvo aišku, kad per derybas SSRS ir toliau spaus Lietuvą susitaikyti
su tam tikru statusu SSRS sudėtyje, o Lietuvai nesutinkant - kels
išstojimo iš SSRS sąlygas. Nors susitikimo metu buvo susitarta,
kad parengiamąjį derybų darbą ekspertų grupės pradės dar balandį,
tačiau Maskva derėtis neskubėjo.
1991 m. balandžio 20 d. Lietuvos vadovas V.Landsbergis
pasiuntė SSRS prezidentui M.Gorbačiovui Memorandumą su istorinių
faktų ir argumentų išdėstymu bei pasiūlymais derybomis atkurti tarptautine
teise pagrįstus santykius tarp Lietuvos ir SSRS. 1991 m. birželio
4 d. Lietuvos parlamentas priėmė nutarimą Dėl Lietuvos Respublikai
ir jos žmonėms 1940-1991 m. SSRS padarytos žalos, kuriuo įpareigojo
Lietuvos Vyriausybę paskaičiuoti žalos dydį ir pateikti jį derybų
su SSRS delegacijai, kad ji derybose galėtų iškelti svarstyti žalos
kompensavimo klausimą. Savo ruožtu SSRS prezidentas M.Gorbačiovas
1991 m. birželio 5 d. atsiuntė V.Landsbergiui adresuotą naujos Suverenių
valstybių sąjungos sutarties projektą. Nenagrinėdami projekto turinio
tik paminėsime, kad tarptautiniuose santykiuose naujoji SSRS turėjo
veikti kaip suvereni valstybė ir senosios SSRS teisių bei pareigų
perėmėja, išsaugoti SSRS vientisumą. Projektas numatė, kad naujosios
SSRS santykiai su sutarties nepasirašiusiomis senosios SSRS respublikomis
turi būti sureguliuoti veikiančių SSRS įstatymų, tarpusavio įsipareigojimų
ir susitarimų pagrindu.
1990 metų rugpjūtį prasidėjus Lietuvos Respublikos
ir Rusijos Federacijos deryboms Rusijos pusė pateikė joms savo parengtą
sutarties su Lietuva projektą. Identiškus sutarčių projektus Rusija
pateikė Latvijai ir Estijai. Pasiūlyto projekto preambulės tekstas
Lietuvos netenkino. Lietuvai taip pat nebuvo priimtina ir iš Rusijos
Federacijos deklaruoto statuso kylanti pirmojo straipsnio formuluotė,
kuri skelbė, kad šalys pripažįsta viena kitą suvereniomis valstybėms
ir tarptautinės teisės subjektais, taip pat pripažįsta viena kitos
teisę realizuoti savo suverenitetą bet kuriomis jų pasirinktomis
formomis. Lietuvos ir Rusijos derybos užtruko, nes tuo metu, esant
skirtingam sutarties šalių statusui, buvo nelengva rasti abipusiai
priimtiną simetrinę pripažinimo formuluotę, kuri nesulygintų Lietuvos
Respublikos ir tuometinio Rusijos Federacijos statuso. Nelengva
buvo pasiekti sutarimą ir dėl preambulės teksto, kad jame būtų įvertinta
SSRS įvykdyta Lietuvos aneksija.
Išrinktas Rusijos Federacijos prezidentu B.Jelcinas
1991 m. liepos 10 d. davė Prezidento priesaiką ir pradėjo eiti pareigas.
Tai sustiprino Rusijos vadovo pozicijas. Jo asmeninė pozityvi įtaka
padėjo sėkmingai užbaigti derybas ir pasiekti susitarimą dėl nepriklausomos
Lietuvos Respublikos pripažinimo ir Lietuvos bei Rusijos santykių
pagrindų. 1991 m. liepos 29 d. Kremliuje sutartį pasirašė abiejų
šalių vadovai V.Landsbergis ir B.Jelcinas.
Lietuvos ir Rusijos 1991 m. liepos 29 d. sutartį
Lietuvos parlamentas ratifikavo 1991 m. rugpjūčio 19 d., t.y. tą
dieną, kai SSRS radikalios imperinės jėgos Maskvoje mėgino įvykdyti
perversmą. Rusijos Federacijos Aukščiausioji Taryba šią sutartį
ratifikavo pusmečiu vėliau nei Lietuva -1992 m. sausio 17 d., kai
Rusija jau buvo pasiskelbusi SSRS teisių ir pareigų tęsėja.
Rusijos prezidento Jelcino vadovaujamoms demokratinėms
jėgoms 1991 metų rugpjūtį sužlugdžius komunistinį perversmą, tapo
aišku, kad SSRS režimas praranda turėtą politinę kontrolę. 1991
m. rugsėjo 6 d. SSRS prezidento M.Gorbačiovo pirmininkaujama Valstybės
Taryba priėmė nutarimą Nr.GS-1, kuris skelbė, kad, atsižvelgdama
į konkrečią istorinę ir politinę situaciją, buvusią prieš Lietuvos
Respublikai įeinant į SSRS (sic!), Taryba nutaria pripažinti Lietuvos
Respublikos nepriklausomybę.
1991 m. spalio 9 d. Lietuvos Respublikos užsienio
reikalų ministras A.Saudargas ir SSRS užsienio reikalų ministras,
apsikeisdami asmeninėmis notomis, susitarė dėl apsikeitimo ambasadų
lygmens diplomatinėmis atstovybėmis.
Čia pateikti faktai įrodo, kad SSRS vadovybė ir
asmeniškai prezidentas M.Gorbačiovas nuo 1990 metų pavasario iki
1991 metų rudens visais įmanomais būdais siekė priversti Lietuvą
sutikti derėtis kaip sovietinę respubliką su vadinamuoju SSRS centru
dėl suvereniteto SSRS sudėtyje. Jei Lietuva būtų sutikusi su derybomis
dėl tokio tikslo, kuris ignoravo 1990 m. kovo 11 d. atkurtos nepriklausomos
valstybės statusą, tokios derybos nebūtų vedusios niekur kitur,
o tik į neteisėto prievartinio inkorporavimo į SSRS 1940 metais
pakeitimą sutartiniu inkorporavimu 1991 metais. Norėdama apsisaugoti
nuo tokios perspektyvos, derybose dėl derybų Lietuva siekė pirmiausia
susitarti dėl derybų pradžios protokolo, kuris atspindėtų nepriklausomą
Lietuvos valstybės statusą ir tarpvalstybinį būsimų derybų tarp
dviejų lygiateisių valstybių pobūdį. Kitaip tariant, Lietuva nesutiko,
kad jos nepriklausomybė būtų paversta derybų objektu.
Tuo tarpu demokratinėmis jėgomis besiremiantis
Rusijos Federacijos prezidentas B.Jelcinas ir jo sudaryta Rusijos
vyriausybė paskelbtąją Lietuvos valstybės nepriklausomybę pripažino,
gerbė ir jokio spaudimo Lietuvai dėl susisaistymo su SSRS nedarė
(tenka apgailestauti, kad to Lietuva dar nėra tinkamai oficialiai
įvertinusi). Taigi 1991 m. liepos 29 d. sutartimi Rusijos Federacija,
be išlygų, oficialiai pripažino nepriklausomą Lietuvos Respubliką
ir pasisakė už SSRS įvykdytos Lietuvos okupacijos ir aneksijos pasekmių
pašalinimą. Tad prieš penkiolika metų buvo atkurti Lietuvos ir Rusijos
valstybių normalių santykių pagrindai.
Pranešimas skaitytas lapkričio 24-ąją Seime
vykusioje konferencijoje 1991ųjų sausis rugsėjis: nuo SSRS agresijos
iki tarptautinio pripažinimo (spausdinamas sutrumpintai).
© 2007 XXI amžius
|