Savilaida skleidė laisvės idėjas
Benjaminas ŽULYS
Pasipriešinimas sovietinei cenzūrai
Į XXI amžių atėjusi Lietuva gyvena nepriklausomybės
sąlygomis. Nekalbant apie šių dienų aplinkybes, kai kuriuos ypatumus,
dera prisiminti, kokiais keliais mūsų tauta, jos patriotai praėjusiame
amžiuje ėjo į laisvės horizontus.
Vienas tokių kelių buvo spausdintas patriotinis
žodis, paveikęs ne vieną lietuvio šeimą, užsienio lietuvius, visą
demokratiškai nusiteikusią visuomenę. Šiame kelyje sovietinės okupacijos
metą mes nebuvome vieni ir vieniši. Savosios laisvės iš sovietinio
režimo siekė ir kitų Vidurio Rytų Europos šalių patriotinės jėgos,
tam pasitelkdamos ir rašytinį, spausdintą žodį. Ypač tai reiškėsi
Lenkijoje, buvusioje Rytų Vokietijoje, Čekoslovakijoje, Vengrijoje.
Tas viešas žodis buvo savilaida, tai yra nelegali komunistinės valdžios
nesankcionuota spauda.
Jos apraiškos, gyvavimo, platinimo formos plačiai
nušviečiamos Vilmos Vasiliauskaitės knygoje Lietuvos ir Vidurio
Rytų Europos šalių periodinė savilaida. 1972-1989 (Lietuvos gyventojų
genocido ir rezistencijos tyrimų centras, 2006). Kaip rašo autorė,
Leidinyje nagrinėjama... jos atsiradimo priežastys ir aplinkybės,
lėmusios tam tikrų savilaidos krypčių susiformavimą atskirose šalyse.
Daugiausia dėmesio skiriama leidinių turinio ir juose keliamų idėjų
analizei, apžvelgiamas pogrindžio leidybinės veiklos pobūdis, periodinės
savilaidos išlikimo ir sklaidos galimybės, leidėjų ryšiai su Vakarų
valstybėmis.
Galima pasakyti, kad Lietuvoje ne itin dažnai
vartojama savilaidos sąvoka, daug kam ji nežinoma. Tai yra vertinys
iš rusų kalbos žodžio samizdatas (samizdat), kurio autoriumi laikomas
Maskvos poetas Nikolajus Glazkovas. Vėliau šį terminą išpopuliarino
apie Aleksandrą Ginzburgą bei Jurijų Galanskovą susibūrusi leningradiečių
grupė. Po kurio laiko ši sąvoka imta taikyti visiems Sovietų Sąjungoje
necenzūruotiems, asmeninėmis pastangomis suredaguotiems ir išleistiems
įvairaus pobūdžio leidiniams. Savilaida tai opozicinė, disidentinė
spauda, alternatyvioji, paralelinė, kita literatūra, kritika.
Lietuvos pogrindžio leidinių originalai daugiausia
saugomi buvusių pogrindžio spaudos leidėjų ir platintojų asmeniniuose
archyvuose, muziejuose, valstybiniuose archyvuose, bibliotekų skyriuose.
Jų esama Gintauto Iešmanto, Vytauto Skuodžio, Antano Terlecko globoje,
Lietuvos ypatingajame archyve, Lietuvos genocido aukų muziejuje,
kitur. V.Vasiliauskaitės asmeniniame archyve yra Vaclovo Aliulio,
Jono Borutos, Birutės Burauskaitės, V.Skuodžio, Elenos Šuliauskaitės,
Sigito Tamkevičiaus, A.Terlecko prisiminimų. Šie ir kiti šaltiniai
byloja, kad sovietmečiu lietuvių patriotinės jėgos nesitaikė su
okupacija, Bažnyčios persekiojimu, spaudos, radijo, kita cenzūra.
Beje, atkurtos nepriklausomybės metais leidžiamoje Visuotinėje lietuvių
enciklopedijoje, trečiame tome, rašoma, kad sovietmečiu, 1940 metais,
Lietuvoje buvo įsteigtas, o 1944 metais atkurtas cenzūros centras
Glavlitas, tiesiogiai priklausęs Maskvai. Jis kontroliavo ne vien
laikraščių, knygų leidybą, bet ir jų prekybą, taip pat radiją,
kiną, muziejus, spektaklius, viešas parodas, net privatų susirašinėjimą.
Pavyzdžiui, vien per 1944-1956 metų laikotarpį Lietuvoje buvo konfiskuota
daugiau nei 7 mln. 300 tūkst. egzempliorių įvairių leidinių. 1990
metais Lietuvoje cenzūra buvo panaikinta, Lietuvos Konstitucija
uždraudė masinės informacijos cenzūrą. O sovietmečiu veikė ne vien
cenzūra, bet ir vyko persekiojimai, represijos už patriotinės spaudos
leidimą bei platinimą. Bet tai nesustabdė patriotinių jėgų pasipriešinimo,
nors už tai ne vienam lietuviui teko paragauti kalėjimo, tremties
duonos ir druskos. Minėtoji knyga autorės V.Vasiliauskaitės dėka
ir atsigręžia į tuos periodinės savilaidos spaudos laikus.
Autorė argumentuotai teigia, kad jos atsiradimas
buvo glaudžiai susijęs su cenzūros egzistavimu, tai buvęs pasipriešinimo
rezultatas.
Bene švelniausia padėtis dar pokariu buvo Vengrijoje.
Ten cenzūra buvo panaikinta dar 1948 metais ir net po 1956-ųjų revoliucijos
cenzūra oficialiai nebuvo įvesta. Autoriai ir leidėjai turėję patys
apibrėžti savo ribas. Buvo galimybė išreikšti disidentines idėjas
kai kuriuose oficialiuose periodiniuose leidiniuose, ypač provincijose
ar skirtuose nedidelei mokslininkų auditorijai. Tiesa, šioje šalyje
galėjo būti išsakytas kritinis požiūris, jai nekeliamas pačios socialistinės
sistemos teisėtumo ir teisingumo klausimas. Tai buvusi savotiška
paraopozicija, pasitenkinusi pusiauautonomine padėtimi. Tai stiprino
vadinamojo vidinio cenzoriaus savybę. Kaip tik, priešingai nei
Vengrijoje, vidinio cenzoriaus egzistavimas buvo viena iš priežasčių,
nulėmusių literatūrinių pogrindžio žurnalų Pastogė, Nemuno vaga
atsiradimą Lietuvoje. Viename Pastogės straipsnyje rašoma, kad
būti laisvam kūryboje tai ne tik mesti iššūkį išorinei cenzūrai,
bet visų svarbiausia nugalėti klastingiausią priešą vidinį cenzorių,
daugeliui mūsų jau įdiegtą, kontroliuojantį kūrinio gimimą dar pasąmonėje.
Anot žymaus publicisto, tapusio priverstiniu išeiviu,Tomo
Venclovos, savilaida yra vienintelis teisingas ir produktyvus sprendimas
esant totalitarinei cenzūrai. O vengrų disidento G.Konrado nuomone,
cenzūra esanti tol, kol mes jos bijome. Cenzūros ignoravimas esąs
veiksmingiausias jos priešnuodis, o išraiškingiausia jo forma yra
savilaida.
Alternatyvių objektyvios informacijos šaltinių
paieška paskatino savilaidos, kaip atsvaros sovietinei propagandai,
susiformavimą. Knygoje autorė rašo, kad puikus pavyzdys buvo Lietuvos
visuomeninis politinis pogrindžio žurnalas Lietuvos aidai. Jame
pabrėžiama, kad sovietinė spauda ilgai melavo ir apgaudinėjo tautą.
Žurnalo atsiradimo priežastys ir svarbiausias tikslas vykdyti
sąžinės įpareigojimą: suvokti tiesą ir rašyti tiesą. Tai ir buvo
daroma. Tautinis žurnalas Aušra taip pat pabrėžė oficialiosios
spaudos polinkį nutylėti tamsiąsias gyvenimo puses. Aušros leidėjų
teigimu, mūsų (sovietmečio B.Ž.) mokyklose mažai vietos skiriama
senovės Lietuvos istorijai... (O ar labai kas mokyklose pasikeitė
šiomis dienomis? B.Ž.)
LKB kronika, Aušra, Rūpintojėlis
Ženklus įvykis savilaidoje buvo LKB kronikos
(Lietuvos Katalikų Bažnyčios kronikos) atsiradimas 1972 metais.
Jos tikslas skelbti tikslius ir patikrintus faktus apie Bažnyčios
padėtį bei tikinčiųjų persekiojimus Lietuvoje. Tai nemaža dalimi
lėmė necenzūruotos informacijos paklausą Lietuvos ir Vakarų valstybėse.
(Pogrindinėje Kronikos leidyboje dalyvavo ir kai kurie dabartinio
XXI amžiaus laikraščio redakcijos darbuotojai, bendradarbiai,
skaitytojai ir platintojai B.Ž.)
LKB kronikos leidėjų iniciatyva 1975 metais
buvo atgaivintas carinės priespaudos laikų tautinis pogrindžio žurnalas
Aušra. Kaip tik Kronika turėjo sukaupusi nemažai rašinių tautinėmis,
patriotinėmis, kultūros, literatūros, visuomeninio gyvenimo temomis,
kurie nelabai tiko Kronikai jie tapo Aušros leidybos pamatu.
Tad tautinės krypties periodinės pogrindžio spaudos užuomazgos glūdi
katalikiškoje savilaidoje, teigia knygos autorė.
Tiesa, reikia priminti, kad dar 1956 metais LKP
CK davė leidimą 2000 egzempliorių tiražu spausdinti katalikišką
žurnalą. Tačiau vyskupo Kazimiero Paltaroko sušaukta redkolegija
atsisakė žurnalą leisti. Pagrįstai nuogąstauta, kad sovietų valdžia
leidinį pavers prosovietinių straipsnių ir propagandos rinkiniu.
Panašiai žlugo ir 1979 metais vyskupų ir vyskupijų valdytojų iniciatyva
leisti iliustruotą religinį žurnalą. Netrukus buvo įsitikinta, kad
tai būtų buvęs tik propagandinis burbulas pasauliui.
Sovietinės valdžios represinė politika prieš Katalikų
Bažnyčią, bažnyčių uždarymas, Kauno kunigų seminarijos studentų
skaičiaus ribojimas, kunigų pastoracinės veiklos varžymas, tuometinei
valdžiai parankių kunigų skyrimas į reikiamas vietas, tikinčiųjų
diskriminavimas ir ateizmo brukimas lėmė, kad susiformavo stipri,
gerai organizuota pogrindinės Bažnyčios ir religinio pasipriešinimo
kryptis. O viena svarbiausių šio pasipriešinimo išraiškų ir buvo
pogrindinė periodinė katalikiškoji spauda.
1980-1981 metais sovietinės Lietuvos saugumo organų
suaktyvintos represijos, teismai nutraukė kai kurių pogrindžio leidinių
gyvavimą, apsunkino naujų leidinių pasirodymą. Tuo metu tvirčiau
laikėsi katalikiškos krypties leidiniai LKB kronika, Rūpintojėlis,
Tiesos kelias.
Čekoslovakijoje pirmieji savilaidiniai žurnalai
pasirodė praėjusio amžiaus šeštojo dešimtmečio antroje pusėje. Tai
Pokalbiai 36, Švilpikas, Kibirkštis. Tačiau oficialia periodinės
savilaidos pradžia šioje šalyje laikomi 1973 metai, kai pasirodė
Slovakijos pogrindinis žurnalas Orientacija. Jis iš pradžių buvo
skirtas dvasininkijai, vėliau patikimiems katalikams pasauliečiams,
leidinio platintojams. Tai paskatino kitų leidinių atsiradimą šalyje.
Knygoje nagrinėjama periodinė savilaida ir Lenkijoje,
Rytų Vokietijoje, Vengrijoje. Čekijoje periodinės savilaidos formavimasis
siejamas su politiniais ir visuomeniniais įvykiais po 1968 metų
Prahos įvykių. 1972-aisiais įsteigti pirmieji nepriklausomi leidybos
namai Biblioteka po užraktu. Kiek vėliau susiformavo judėjimas
už žmogaus teises. Slovakijoje periodine savilaida ėmė gyvuoti 1973
metais, o suaktyvėjo 1983-1988 metais, plėtėsi tikinčiųjų teisių
gynimas. Lenkijoje periodinei savilaidai daugiausia įtakos turėjo
organizuotas darbininkų judėjimas ir visuomeninių opozicinių organizacijų
veikla. Rytų Vokietijoje ir Vengrijoje periodinė savilaida ėmė vystytis
kiek vėliau.
Žinojo ir Vakarai
Daug reikšmės pogrindinei savilaidai turėjo materialinė
bazė spaudos leidiniams spausdinti ir dauginti. Nuo to priklausė
leidinių techninė kokybė, egzempliorių kiekis, paplitimo šalies
viduje ir už jos ribų galimybės. Kaip pastebi knygos autorė, šiuo
atžvilgiu geriausia padėtis buvo Lenkijoje, Čekijoje, Vengrijoje,
kur, nors ir sudėtingomis komunistinio režimo sąlygomis, susiformavo
nepriklausomų leidyklų tinklas.
Lietuvoje, prieš atsirandant periodinei katalikiškajai
savilaidai, jau gyvavo neperiodinės religinės literatūros leidimo
ir dauginimo vietos. Iki 1973 metų pogrindžio spaustuvių bei religinės
literatūros dauginimo tinklas buvo išsiplėtęs po visą Lietuvą. Tokių
vietų būta Vilniuje, Kaune, Kauno, Kaišiadorių rajonuose. Sumanūs
žmonės ( J.Stašaitis, S.Girčius, P.Petronis) netgi patys pasidarė
brėžinius, pasidirbdino namudines linotipines stakles, įkūrė pogrindines
spaustuves. Be to, viena pagrindinių spaudos dauginimo technika
buvo spausdinimo mašinėlė. Ja vienu metu per kalkę buvo išspausdinami
3-8 lapai. Tai kenkė leidinių kokybei, bet tai buvo vienintelė išeitis
neturint galimybės leidinius padauginti elektrografiniu būdu.
Kaip teigė pirmasis LKB kronikos redaktorius
arkivyskupas S.Tamkevičius, pirmieji šio leidinio numeriai buvo
dauginami Kaune, Kalniečių g. 113, aparatu ERA. Po 1974 metų gruodį
įvykusių Kronikos daugintojų P.Plumpos, P.Petronio, V.Jaugelio
ir J.Stašaičio teismų Vytautas Vaičiūnas sumontavo naują kopijavimo
aparatą, kuriuo buvo dauginami vėlesni Kronikos numeriai.
Knygoje Lietuvos ir Vidurio Rytų Europos šalių
periodinė savilaida rašoma ir apie tai, koks svarbus pogrindžio
spaudos leidėjų tikslas buvo perduoti leidinius anapus geležinės
uždangos. Slaptais kanalais gautų pogrindžio leidinių informacija
buvo skelbiama Amerikos balso, Vatikano, Laisvosios Europos
bei kitų radijo stočių Lietuvai ir Vidurio Rytų valstybėms skirtose
laidose. Kun. Robertas Grigas yra sakęs, kad Vakarų radijas buvo
garsioji rezistencija, kuri pogrindžio leidinių poveikį sustiprindavo
dešimteriopai. Be to, į Vakarus patekę Lietuvos ir Vidurio Rytų
Europos pogrindžio leidiniai buvo perspausdinami ir išleidžiami
modernia technika, verčiama į kitas kalbas. Kai kurie straipsniai,
ištraukos buvo skelbiamos oficialioje Vakarų bei išeivijos spaudoje,
naudojamos moksliniuose darbuose ir kt. Pirmieji LKB kronikos
numeriai buvo leidžiami ir platinami Amerikoje, Kanadoje, Australijoje.
Dešimtys leidinių
Knygoje pateikiami tikslūs ar apytiksliai duomenys
apie pogrindinius leidinius. Lietuvoje net vienuolika leidinių sudarė
katalikiškoji spauda. Tai Lietuvos Katalikų Bažnyčios kronika,
ėjusi 1972-1989 metais , Dievas ir Tėvynė (1976-1981), Tiesos
kelias (1977-1987), Rūpintojėlis (1977-1990) ir kt. Tautinės
periodinės savilaidos leidiniai buvo Aušra (1975-1988), Laisvės
šauklys (1976) ir kt. Dar gyvavo liberalioji ir visuomeninė politinė,
literatūrinė-kultūrinė periodinė savilaida. Iš viso ilgiau ar trumpiau
ėjo 22 leidiniai.
Įvairuoja ir Rytų Europos šalių periodinė savilaida.
Pagal knygos autorės surinktus duomenis, Čekijoje ėjo 28 įvairios
krypties leidiniai Literatūra, Katalikų religija, Istorija
ir kt. Slovakijoje Emanuelis, Religija ir dabartis ir kiti,
iš viso 20 leidinių. Pateikta ir Lenkijos periodinė savilaida.
© 2007 XXI amžius
|