Kelios pastabos dėl Lietuvos atstatymo
Prasidedant antrajai sovietinei okupacijai,
1944 metais daug lietuvių, tarp kurių buvo didelė Lietuvos inteligentų
dalis, emigravo į Vakarus. Dauguma jų tikėjosi, kad po vieno ar
kito mėnesio sugrįš į tėvynę. Tačiau priverstinė emigracija užsitęsė,
po kelių metų jie, palikę laikinus perkeltųjų asmenų barakus Vokietijoje,
turėjo ieškoti pastovesnės gyvenamosios vietos kituose kraštuose.
Didžioji išeiviais tapusių lietuvių emigrantų dalis apsigyveno JAV,
kur dirbo lietuviškoje ir katalikiškoje bei kultūrinėje veikloje.
Didžiausias jų dėmesys, bent pirmus dvejus dešimtmečius, buvo skirtas
okupuotai tėvynei ir pavergtai tautai. Jie kūrė planus, kaip prisidėti
prie Lietuvos išlaisvinimo, svetimoje aplinkoje saugojo tautinį
identitetą, tautiškai ir krikščioniškai ugdė į tremtį atsivežtus
ar ten jau gimusius savo vaikus. Ir, aišku, kūrė planus, kokia turėtų
būti iš okupantų išvaduota nepriklausoma Lietuva. Žemiau spausdinamame
poeto Jono Aisčio (Jonas Aleksandravičius) straipsnyje, parašytame
Brukline 1954 metų vasarą, t.y. praėjus dešimčiai metų nuo priverstinės
emigracijos, kaip tik ir atsigręžiama į okupantų pavergtą tautą.
Pats J.Aistis, tremtyje gyvendamas labai sunkiai (gyvenime atmetė
materialinių vertybių kaupimą), su žmona globojo jos sergančią motiną
(kita, turtingai gyvenusi dukra, prižiūrėti motiną atsisakė) ir
buvo visapusiškai pasišventęs tautos reikalams. Reikėtų prisiminti,
kad straipsnio rašymo metu, 1954-aisiais, didysis diktatorius Stalinas
jau buvo miręs (ar nunuodytas), partizaninė kova Lietuvoje jau buvo
nuslopinta, rusiškasis KGB su tautos išdavikais ir smogikais po
miškus ir kaimus ieškojo paskutinių besislapstančių pavienių partizanų,
kad juos kuo greičiau sunaikintų. Pačiame Kremliuje sovietiniai
vadukai pešėsi tarpusavyje, kam turi atitekti imperijos valdymas,
bet kartu okupuotose kolonijose, tarp jų ir Lietuvoje, su vietinių
kolaborantų pagalba diegė komunistinę antitautišką ideologiją. Lietuvoje
buvo formuojami okupantams paklusnūs ideologiniai klapčiukai, visomis
išgalėmis naikinantys kas yra lietuviška ir krikščioniška. Apie
visa tai, kad ir fragmentiškai, kad ir nuotrupomis, per geležinę
uždangą prasismelkdavo į tremtyje gyvenančią išeivijos inteligentiją
ir emociškai veikdavo ją.
Gyvendamas neturtingai ir vien pavergtos tautos
reikalais, J.Aistis čia spausdinamame straipsnyje daugiausia dėmesio
skiria moralinėms tautos žaizdoms užgydyti. Jis sielvartauja dėl
dvasinio tautos engimo, matydamas, kaip komunistiniai ideologai
žaloja lietuvio sielą, kaip nyksta lietuvių literatūra, surandant
ir iškeliant kažkokius proletarinius rašytojus, kuriuos sarkastiškai
vadina autoriukais. Kaip giliai jis išgyvena dėl lietuvių literatūros
būklės, matyti iš tokio jos apibūdinimo: Vienas kitas pripuolamas
tikrumos krislelis neišperka viso to purvo, kuris literatūros ir
meno vardu drabstomas į lietuvių tautos veidą. Deja, net ir šioje
nepriklausomybės gadynėje atsiranda kolaborantiškai nusiteikusių,
varančių rusistinę politiką, vadinamųjų filosofų, kurie įrodinėja
apie tarybinės literatūros ir kultūros klestėjimą okupacijos laikais
ir dėl tokių panegirikų gauna ambasadorių ar konsulų pareigas. Anot
J.Aisčio, sovietinėje priespaudoje visi menininkai paverčiami vergais
ir maurais /.../, visi jų darbai yra arba melas, arba menkystė,
o dažniausiai melas ir menkystė kartu. Poetas sielojasi, kad atstačius
nepriklausomybę bus sunku ugdyti tautą patriotiškai, nes okupacijos
sąlygomis patriotinis jausmas /.../ negali augti ir jau tai negali
kelti jaunimo, kaip kėlė (prieškarinės) nepriklausomybės laikais.
Poetas įžvalgiai pastebi, kad dėl tokios okupantų dvasinės (ne tik
fizinės) priespaudos bus sunku nepriklausomybę atkūrus padarytai
didelei žalai atstatyti, nes reikės ne tik laiko ir kantrybės,
bet ir didelio sumanumo.
Tą mes dabar matome realiai, kai visokiausios
grupuotės, okupacijos metais išauklėtos antitautiškai ir antikrikščioniškai,
persimetusios skleisti kosmopolitizmo idėjas, iš jaunimo ir visos
visuomenės baigia išguiti paskutines patriotizmo liekanas. Kaip
visa tai įžvalgiai numatė didysis lietuvių poetas Jonas Aistis,
su tūkstančiais kitų lietuvių priverstas mirti toli nuo savo kenčiančios
tėvynės. Tad būkime atidūs Poeto žodžiui...
Jonas AISTIS
Atidžiau sekdami svarstymus ir diskusijas dėl
išlaisvintos Lietuvos atstatymo, galime pastebėti gana keistą reiškinį,
ir būtent, kad sprendžiami beveik išimtinai vien medžiaginiai tautos
reikalai žemė, vandenys, miškai, nuosavybė ir su ja susietos taikytinos
teisinės normos, o žmogus lietuvis paliekamas už svarstymų ir diskusijų
ribos. Padarytoji ir tebedaroma tautai medžiaginė skriauda yra labai
didelė, kuri, jei net pats išsilaisvinimo procesas vyktų be tolesnio
griovimo ir vertybių naikinimo, bus sunki problema, dėl to mes jos
nemanome nuvertinti. Tačiau ta skriauda negali lygintis su padaryta
moraline žaizda, kurios gydymas pareikalaus daugiau laiko negu medžiaginių
vertybių atstatymas.
Kita vertus, kai kalbama apie medžiagines vertybes,
daugiau apsistojama ties žemės ūkio ir nuosavybės klausimais, o
visai išleidžiami kiti medžiaginiai tautos gyvenimo pasikeitimai,
kurie iš pagrindų keičia žmonių buitį ir galvoseną. Tie dalykai,
ir daug rimčiau bei sudėtingiau nei žemės ūkis, visu aštrumu atsistos
prieš išlaisvintos Lietuvos akis. Vienus jų reikės spręsti metais,
bet bus ir tokių, kurie jau bus spręstini pirmą dieną.
Sakysime, dabar Lietuva sparčiai pramoninama.
Tuo gal reikėtų džiaugtis, nes vis dėlto plečiamos senos ir statomos
naujos įmonės, kurios mūsų galva ir noru liks nesunaikintos.
Bet tuo per daug džiaugtis nereikėtų jau vien dėl to, kad tos įmonės
statomos lietuvių kaštu ir triūsu ne sau, o rusams. Visa pramonė
kreipiama ta linkme, kad Lietuva, net ir pasikeitus tvarkai pačioje
Rusijoje, visą laiką priklausytų nuo rusų žaliavų ir rusų rinkų.
Jei žaliavų klausimas būtų galima lengviau išspręsti, tai jau rinkų
klausimas bus daug painesnis, nes gaminami tokie dalykai, kurie
nebus lengva kur kitur iškišti.
Dirbtinai kylant pramonei, prasideda ne pagal
krašto išgales gyventojų judėjimas, tai yra kėlimasis į pramonės
centrus. Jau taip yra, kad žmonės lengviau juda iš kaimų į miestus,
o ne iš miestų į kaimą, dėl to tasai pradėtas krašto supramoninimo
procesas reikės palaikyti bent turimoje aukštumoje, o nieku būdu
ne lėtinant ir ne grąžinant į seną padėtį.
Ir žemės ūkyje per staigi mechanizacija padarys
tai, kad ir čia mes turėsime surištas rankas. Šiandien mechanizacijos
pasėkos yra tos, kad milžiniškas ūkio kraštas nepajėgia pasigaminti
savo reikalams pakankamai žemės ūkio produktų. Jei tai vieną dieną
pereis į privačią iniciatyvą, tai žemės ūkio gaminių hiperprodukcija
bus neišvengiama, bet ir žemės ūkyje, atrodo, kelio atgal nebus.
Krašto ekonomika yra tada sveika, kai didesnė
gaminių dalis sunaudojama vietoje, o tik būtinoji skiriama eksportui.
Dėl to laisvoje Lietuvoje pramonę reikės taikyti vidaus reikalams,
aišku, nemažinant jos apimties, o tai bus sunkiau padaryti negu
pertvarkyti žemės ūkį.
Išleisdami iš akių šiuos mūsų buities pasikeitimus,
mes daugiau dėmesio kreipiame į tai, kas buvo, negu į tai, kas bus,
į tai, ką palikome, o ne į tai, ką rasime. Tie dalykai niekad
nebus tinkamai suprasti ir įvertinti, o tuo pačiu jie negalės būti
tinkamai sprendžiami, jei mes nesigilinsime į tautos dvasioje vykstančius
pasikeitimus, nes čia kaip tik ir susibėgs visos mūsų ateities problemos.
Apgraibomis mums kiekvienam aišku, ko Lietuvoje
siekia okupantas. Jo pirmas tikslas ir siekis yra žmogaus perauklėjimas.
Jis vykdomas dviem būdais: smurtu ir pačių auklėjamųjų iniciatyva.
Smurtas daugiausia reiškiasi vadinamojoje kovoje prieš buržuazinius
prietarus: tautybę, religiją, pasaulėžiūrą... Bet neigti ir griauti
nepakanka, reikia auklėti naują komunistinę bendruomenę, reikia
kurti naujas gyvenimo formas ir naujus žmones. Toje srityje sudaromos
sąlygos savai iniciatyvai pasireikšti. Ir ta teisė duodama ne tik
atskiram individui ar žmonių grupei, bet ir dideliems kolektyvams,
siekiantiems visą tautą. Individui pakanka kolūkio ar dirbtuvės
saviveiklos ratelio, o tautai jau reikia platesnių akiračių meninių
dekadų ir Aukščiausiosios tarybos sesijų Maskvoje...
(...) Tautinis jausmas nėra lengvai išraunamas
iš žmogaus sąmonės, ypač kai jis puolamas frontu, tai yra atvirai,
nes tuo atveju jis beveik visada iššaukia pasipriešinimą ir grūdina
atsparumą. Dėl to komunistai pozityviam, kuriamam darbui atviro
smurto nevartoja, o stengiasi pajungti auklėjamųjų iniciatyvą arba
bent boja žmogiškos prigimties. Jie žino, kad jų reikalui pajungta
sava žmogaus iniciatyva yra sėkmingesnė už smurtą. Tasai tarybinis
voratinklis yra ne kas kita, kaip vadinamojo laisvalaikio pramogos:
klubai, skaityklos, sporto draugijos, saviveiklos rateliai... Tiesa,
tos asmens iniciatyvos negalima lyginti su tikrąja žmogaus iniciatyva,
nes ji be laisvės nėra įmanoma. Laisvalaikis yra metodingai ir griežtai
tvarkomas iš aukšto kaip ir visi kiti žmogaus veiksmai.
Laisvalaikiui rusai skiria daug dėmesio. Tai su
laiku perauklėja žmogų taip, kad jis kitoje tvarkoje sunkiai bepripranta.
Sakysime, kai į vokiečių okupuotąją Estiją grįžo didesnis skaičius
iš rusiškų sričių estų, tai visus nustebino jų galvosena ir laikysena.
Vieni jų buvo įkurti žemės ūkyje, o kiti laikinai buvo patalpinti
specialiose stovyklose. Jie džiaugėsi laisve ir įgyta nuosavybe,
bet laisvalaikis jiems buvo tokia nepakeliama našta, kad, pametę
žemę, veržėsi į stovyklas, kur laisvalaikį galėjo tvarkytis, kaip
jie buvo pripratę tary-binėje tvarkoje.
Tai atrodo smulkmenos, bet jos nėra smulkmenos.
Ir panašių problemų bus labai daug. Sakysime, tarybinės mokyklos
masiškai gamina įvairios rūšies pusfabrikačius specialistus: žemės
ūkio technikus, jaunuosius agronomus, zootechnikus, medicinos felčerius
ir t.t. Jų jau dabar yra daugiatūkstantinė armija ir jie toliau
visu skubumu gaminami bei dauginami. Pagalvojus plaukai šiaušiasi,
kur juos kada nors reikės padėti. Ne jųjų kaltė, kad juos patsai
gyvenimas tuo keliu pastūmėjo. Kadangi į tas specialybes priimami
mokiniai 17-35 metų amžiaus, ir reikia manyti, kad vyresniojo amžiaus
mokiniai sudaro nemažą nuošimtį, tai daugelis jų specialybės jau
negalės pakeisti. Jei jam kada nors bus atimta specialybė, tai jis
bus nepatenkintas ta tvarka, kuri taip bus pasielgusi. Iš antros
pusės, jokia rimta valstybė šiais laikais neleis felčerių armijai
tautos sveikatos reikalų tvarkyti.
(...) Bendrasis švietimas aukojamas partiniam
švietimui ir auklėjimui. Tam reikalui komunistai nesigaili nei lėšų,
nei popieriaus. Dabar Lietuvoje priskaitoma daugiau kaip 200 laikraščių
ir žurnalų, kurių bendras tiražas prašoka vieną milijoną egzempliorių.
Pokario metais (nuo 1944-1953) Poligrafijos pramonės valdyba lietuvių
kalba yra išleidusi apie 5000 knygų bei brošiūrų pavadinimų bendru
50 mln. egzempliorių tiražu. Krašte veikia daugiau kaip šeši tūkstančiai
vadinamųjų meninės saviveiklos ratelių su daugiau kaip 100000 narių.
1953 m. pabaigos duomenimis, Lietuvos teritorijoje buvo daugiau
kaip 4000 bibliotekų, daugiau kaip 3000 klubų-skaityklų (1144 kaimo
vietovėse) ir 136 kultūros namai. Tarybinės spaudos kontoros, ryšių
(pašto) tinklas ir daugiatūkstantinė propagandistų-agitatorių armija
brukte bruka periodinę spaudą, brošiūras ir knygas. Vieno rajono
teritorijoje per vienus metus sugebama išplatinti už pusę milijono
rublių knygų (pvz., Ukmergės rajone, 1952 m.). Ir tai nėra nei išimtis,
nei retenybė.
Iš suminėtų penkių tūkstančių pokario metais išleistų
knygų tik kelios dešimtys yra originalios literatūros knygos. Pavyzdžiui,
1953 metais išleista tik trylika originalių lietuvių autorių knygų
pavadinimų, kurių kelios nesiekiantys šimto puslapių eilių bei
apsakymėlių rinkiniai. Niekada šio šimtmečio būvyje lietuvių literatūra
nebuvo taip skurdi ir bergždžia, kaip antrosios rusų okupacijos
metais. Bet tai, atrodo, nei vietos komunistų, nei juoba okupantų
nejaudina. Nors partijos pareigūnai lietuviškojo rašto skurdumu
ir nusiskundžia bei laikas nuo laiko pabara rašytojus, kad jie nekuria
didelių ir pilnaverčių kūrinių, bet esama padėtimi, atrodo, yra
labai patenkinti, o rusai dėl to iš džiaugsmo turėtų vien rankas
trinti, nes tai sudaro sąlygas daugiau prakišti rusiško šlamšto.
(...) Visa periodinė spauda ir daugiau kaip 80
proc.lietuvių kalba leidžiamų knygų sudaro vadinamųjų socializmo
kūrėjų klasiniai raštai ir politinės bei mokslinės populiarizacijos
brošiūros. Lietuviškųjų knygų tiražą ypač pakelia rusų pareigūnų
kalbos, pvz., L.Berijos Kalba gedulo mitinge 100000 egz.; G.M.Malenkovo
Kalba TSRS Aukščiausiosios tarybos V sesijoje 200000 egz. ir pan.
Tos brošiūros, būdamos nuo kelių iki keliolikos puslapių apimties,
labai lengvai ir labai pigiai padidina bendrąjį leidžiamųjų knygų
tiražų dydį. Vidutiniai tiražai: grožinė literatūra apie 5000 egz.,
vaikų literatūra 10000 egz., propagandos, mokslo populiarizacijos
ir žemės ūkio brošiūros 15000 egz. Čia paminėtų skaičių nereikia
imti absoliučiai, nes tiražai labai įvairuoja. Sakysime, grožinės
literatūros knygų yra išleistų tik 1000 egz. tiražu, bet viena kita
knyga išleidžiama ir didesniais tiražais negu čia pažymėta.
Grožinė literatūra skiriasi nuo propagandos brošiūrų
ne turiniu, o tiktai forma. Tai ta pati subeletristinta propaganda.
Tematika banali ir vienoda: kova prieš praeities prietarus (tautinius
ir religinius jausmus) ir vaizdavimas sotaus, kultūringo, pasiturinčio
ir džiaugsmingo tarybinio gyvenimo. Be to, ir tai jau nerašytas
įstatymas, kiekviename veikale turi būti pažymėtas ir iškeltas
didžiosios tėvynės vaidmuo mūsų tautos likime.
Senieji autoriai daugiausia naudojami nepriklausomybės
laikų juodinimui: Vienuolio Puodžiūnkiemis, I. Simonaitytės Pikčiurnienė.
Bet senųjų produktingumas yra labai ribotas, nors komunistinė spauda
nuolatos kartoja, kad tik tarybinėje santvarkoje tie autoriai galėję
pilnutinai praskleisti savo talentus, bet netgi naiviam komjaunuoliui
tuo sunku patikėti, nes menininko amžius šiuo atveju daugiau lemia
negu pačios sąlygos. Šalia tik ką paminėtų autorių, kurie paskutiniaisiais
metais paskelbė po naują knygą, minimi ir kiti vardai: Paukštelis,
Grušas, Putinas, bet kol kas tik vardai. Kiek aktyvesnė TilvyčioŠimkausVenclovosGuzevičiaus
grupė, bet vargu ar jie visada užtarnauja rašytojo vardą.
Vienas kitas pasirodo jaunas, nežinomas vardas.
Tai daugiausia komjaunimo eilėse ir kaimo korespondentų gretose
išaugę autoriukai. Sunku pasakyti, kiek jie yra uolūs komunistai
ir juoba kiek jie yra nuoširdus. Bet jų raštuose dažnai galima rasti
tos tikrovės, kurią gudresni čekistai, kaip Šimkus ar Guzevičius,
moka nuslėpti. Jaunių rašte mes pamatome, kad tasai tarybinis gyvenimas
nėra nei taip pasiturimas, nei taip šviesus, nei taip linksmas,
nei taip galop teisingas kaip partijos pareigūnai norėtų.
(...) Tai mes paminėjome tik norėdami parodyti,
kokią tuštumą paliks kultūros srityje rusų siautėjimas Lietuvoje.
Vienas kitas pripuolamas tikrumos krislelis neišperka viso to purvo,
kuris literatūros ir meno vardu drabstomas į lietuvių tautos veidą.
Nereikia pamiršti dar ir to, kad tie dalykai, kurie puolami atvirai,
puolami visų, visą laiką ir iš visų pusių, o be to, dar žodinius
puolimus seka konkrečios represijos.
Kaip būdingą tokį taikinį galima nurodyti religiją
ir dvasininką. Kovai su religija veikia vadinamoji Politinių ir
mokslinių žinių skleidimo draugija, turinti apie tris tūkstančius
tikrųjų narių ir apie keturis tūkstančius narių-rėmėjų. Ji 1952
metais organizavusi daugiau kaip 17000 paskaitų. Ta draugija daugiau
laiko skiria kovai su religiniais prietarais. Ji puola tikėjimo
tiesas, šmeižia ir žemina dvasininką. Katalikų kunigas (lietuviškoje
spaudoje neteko sutikti vietos, kur būtų literatūroje ar propagandoje
minimas popas, pastorius ar rabinas, nors yra pagrindo manyti, kad
neglostomi ir kitų konfesijų dvasininkai, bet katalikai gal dažniau
minimi dėl to, kad Lietuva ir dabar yra būdingai katalikiškas kraštas)
juodinamas visais įmanomais būdais. Kunigui vaizduoti yra net sudaryti
šablonai: katalikų kunigas būtinai turi būti gašlus paleistuvis
ir tvirkintojas, gobšas ir pinigų viliotojas, klastingas šventuolėlis
ir nusikaltėliškas išnaudotojas, naivių žmonių mulkintojas ir pan.
Kadangi mokslinę ir literatūrinę propagandą
remia bendras dorovės saitų palaidumas ir kiti konkretūs režimo
žygiai, tai tautos religingumui bus padaryta labai didelė žala,
kuriai atstatyti reikės ne tiktai laiko ir kantrybės, bet ir didelio
sumanumo.
Praktiškai patriotizmas yra varžomas. Būti tarybų
šalies patriotu, reiškia ne ką kita, kaip tiktai būti rusofilu.
Kiekvienas net visai nekaltas kitaip suprastos tėvynės meilės parodymas
yra sunkus nusižengimas ir su tuo partija visu griežtumu kovoja.
Jei dar yra atsitikimų, kad patriotizmas išeina viešumon, tai mes
jo niekur kitur negirdime, kaip tik mokyklose. Dažnai girdime literatūros
mokytojus baramus už tai, kad jie idealizuoja XIX a. antrosios pusės
lietuvių tautinį judėjimą, arba istorijos mokytojus, idealizuojančius
Lietuvos feodalinį (kunigaikščių) laikotarpį. Visur kitur tokių
dalykų jau negirdime, vadinasi, tuo atžvilgiu rusų cenzūra kieta
ir griežta. Ir jeigu kur nors provincijoje prasiskverbia panašus
dalykas viešumon, tai tampa visos šalies skandalu, neišskyrus nė
pačios Maskvos. Pavyzdžiui, toks baisus skandalas yra buvęs 1953
metais, kai Švenčionių rajono laikraštis paskelbė pradedančio poeto
eiles Mano žemė, kur tėvynės meilės jausmas apdainuojamas senomis
buržuazinėmis priemonėmis. Tai reiškia, kad patriotinis jausmas
gali dar rusenti, gali dar skursti, bet, negalėdamas viešumoje rodytis,
jis negali augti ir jau tai negali kelti jaunimo, kaip kėlė nepriklausomybės
laikais. Spaudoje jis nepasirodo, mokyklose negali laisvai reikštis,
lygiai jis negali reikštis nei mene, nei literatūroje, nes visi
tie dalykai rusų labai griežtai kontroliuojami. Menininkas turi
ieškoti turinio socializme, o forma taip pat negali pjautis su
realistinio rusų meno tradicijomis. Taip menininkas tampa besąlyginis
režimo ir partijos vergas. Nors menininkai komunistų gerai apmokami,
bet jie mielai ieško progų išvengti tarybinės kūrybos. Dažnai
laikraščiai nusiskundžia, kad tie dailininkai, kurie įsitaiso mokyklose
ar šiaip kur kitur, visai nustoja kūrę. Partijos pareigūnai dailininkams
nustato ne tiktai siužetus, bet net dažus ir tonus, ir jie dažnai
barami už tai, kad vartoja per tamsius dažų tonus, nes tai esą neatitinka
tarybinės tikrovės...
(...) Visi menininkai paverčiami vergais ir maurais,
kurie turi teisinti priespaudą ir vergiją. Jiems sudaromos gyvenimo
ir darbo sąlygos, bet už tai jie turi atsisakyti sąžinės ir įsitikinimų.
Dėl to visi jų darbai yra arba melas, arba menkystė, o dažniausiai
melas ir menkystė kartu. Okupantas toje srityje bus daug pasiekęs.
Jiems kaip tik rūpėjo sustabdyti lietuviškos kultūros raidą. Šis
laikas bus tuštuma tautos kultūriniame gyvenime, nes tos spragos
tremties kultūrininkai dėl žinomų priežasčių negalės užkišti. Tai
primena Muravjovo laikus. Rusai savo pasiekė ir spaudos draudimu.
Ne vienam gal šios pastabos atrodys keistos ir
gal net nereikalingos. Bet mes grįžę jau neberasime tos patriarchališkos
Lietuvos, kuri jau nepriklausomais laikais dideliais žingsniais
ėjo į praeitį, nerasime ir tos, kurią palikome. Nerasime didele
dalimi ne tik gamtovaizdžio senų kaimų ar vienkiemių, bet nerasime
jau ir to lietuvio, kurį palikome. Grįžę rasime beveik trečdalį
gyventojų miestuose, o ir sodžiaus gyventojų buitis bus kardinaliai
pakitusi. Rasime viską sujaukta, viską aukštyn kojomis apversta.
O man, tatai turint galvoj, atrodo, kad mes savo
dabartiniuose svarstymuose tos Lietuvos, kurią rasime, nenorime
nei matyti, nei žinoti. Kai kalbame apie tėvynę, tai matome ne žmogų,
o žemę, trobas, padargus ar namų apyvokos reikmenę. Apie tai visos
mūsų mintys ir sukasi, ir tam reikalui naudojamos visos mūsų jėgos,
o jos, reikia pasakyti, labai ribotos ir kuklios. Dėl to visa mūsų
energija ir eikvojasi tarpusavio santykių rate, nes tos veiklos
nepajėgiame perkelti į kitą planą. Prie gerų norų daug kas galima
būtų padaryti, pirmoje vietoje atkreipiant dėmesį į tai, kokį žmogų
rasime Lietuvoje ir kas ta prasme jau šiandien darytina...
Bruklinas, 1954 m. vasara
© 2007 XXI amžius
|